18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Кліматичні пояси й області Африки.

Про матеріал

Даний урок – це 2 урок з теми «Клімат Африки». На попередньому уроці учні працювали над основними кліматичними чинниками . Цілі уроку: систематизувати знання учнів про особливості розташування кліматичних поясів Африки; сформувати в учнів поняття про кліматичне районування Африки;розвивати практичні навички учнів працювати з кліматичними картами, аналізувати кліматичну інформацію;формувати в учнів навички логічного мислення, самостійного опанування навчального матеріалу, вміння виявляти причинно-наслідкові зв'язки; розвивати комунікативні, соціальні компетентності учнів; виховувати інтерес до предмета, толерантне ставлення одне до одного.Для виконання цілі уроку були обрані наступні пасивні, активні та інтерактивні методи навчання : словесний, наочний, дослідницько-пошуковий.: метод монологічного висловлювання, метод практичного використання знань, індивідуальна робота, робота в парах, гра, використання комп'ютерних технологій.

Щоб залучити учнів до навчання необхідні все нові й нові форми організації уроку, де за основу береться пізнавальний інтерес учнів, а вчитель являється лише каталізатором, котрий посилює цей інтерес. Виходячи з цього на уроці були використані наступні форми роботи с учнями:

ü тестування знань , що дозволяє зекономити час на виконання завдання та його перевірку:

ü Фронтальна робота, як найбільш ефективна з точки зору психологічного комфорту учнів на відкритих уроках;

ü Практична робота, що в свою чергу являється продуктом роботи в парах .

Перегляд файлу

План-конспект уроку з географії у 7 класі на тему:

Кліматичні пояси й області Африки.

Мета:

Знаннєвий  компонент:

знати  розміщення  типів  клімату на  материку;

Діяльнісний компонент:

аналізувати закономірності розміщення кліматичних поясів,

визначати типи клімату за кліматичною картою та кліматичними діаграмами;

Ціннісний компонент:

робити висновок впливу клімату та природних зон на особливості життя і господарської діяльності людей.

Обладнання: підручники, кліматична карта Африки, атласи, тести, ілюстрації, різнокольорові картки,  таблиця, пам'ятка, слайдові презентація, відеофільми.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Методи: словесний, наочний, дослідницько-пошуковий.

Форми організації роботи: індивідуальні, групові, колективні.

Опорні та базові поняття: клімат, кліматотвірні чинники, кліматичні пояси, типи клімату, пасати, океанічні течії, показники клімату.

 

Структура уроку:

 

І

Організаційний момент

1  хвилини

ІІ

Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

9  хвилин

ІІІ

Мотивація навчальної діяльності.

3  хвилин

ІV

Вивчення нового матеріалу

19хвилини

V

Закріплення і систематизація знань

6  хвилин

Підсумок уроку

5  хвилини

VІІ

Домашнє завдання

2  хвилина

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент 1 хв.

Учитель. Діти, посміхніться одне одному. Я сподіваюся, що ми можемо створити ситуацію успіху на уроці. Щоб наша спільна робота була успішною,  запам'ятайте, будь ласка, закони уроку. (Показує й проговорює закони уроку.)

 

Закони уроку. Слайд 1

1.  Поводитися спокійно.

2.  Не вигукувати.

3. Бути терплячим.

4. Дати можливість висловитися своїм товаришам.

5. Не критикувати.

6. Поважати одне одного.

 

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів 9хв.

Учитель: Колись великий мандрівник, дослідник Центральної Азії Микола Пржевальський говорив: «...А життя прекрасне ще й тому, що можна подорожувати». Щоб переконатися в справедливості цих слів, я пропоную вирушити в подорож до найспекотнішого материка. Із собою в дорогу ми візьмемо: фізичну карту Африки, кліматичну карту світу, атласи, ілюстрації пейзажу Африки. Зараз перевіримо вашу готовність до подорожі.

Проведемо «Експрес-опитування». За кожну правильну відповідь ви одержите один жетон вартістю 2 бали. Відповідати необхідно чітко, лаконічно, швидко.             

 

Прийом «Експрес-опитування» 

  •   Що називається погодою? 
  •   Що називається кліматом?
  • Які климатотвірні фактори крім підстилаючої поверхні ви знаєте? 
  •   Які теплові пояси ви знаєте? 
  •   У якому тепловому поясі знаходиться Африка?
  •   Які пояси атмосферного тиску виділяються на планеті
  •   Який атмосферний тиск на екваторі?
  • Які типи циркуляції атмосфери визначають клімат материка? 
  •   Що таке пасати?
  •   Що називається ізотермами?
  •   Яка максимальна температура можлива в Африці?
  •   Де в Африці можна побачити сніг?

 

Прийом «Тест» Самостійно.

 Додаток №1

1. Області високого тиску в Африці знаходяться:

     а)    на екваторі;

б)    у районі тропіків.

 

2. В областях високого тиску опадів випадає:

а)  багато;

б)  мало.

 

3. В екваторіальній області Африки опадів випадає:

а)    багато;

б)  мало.

 

4.  Біля західних берегів Африки ізотерми роблять вигин до півночі, тому що там знаходиться течія:

а)  тепла;

б)     холодна.

 

5. Бенгельська течія в Африці сприяє:

а)   зменшенню кількості опадів;

б)    збільшенню кількості опадів.

 

6. Мозамбіцька течія сприяє:

а)     збільшенню кількості опадів;

б)     зменшенню кількості опадів.

 

7. Пасати приносять більше вологи:

а)     у Північній Африці;

б)     у Південній Африці.

 

8.  В одному й тому самому кліматичному поясі опадів випадає більше:

а)     на рівнинах;

б)     у горах.

Відповіді до тестів: 1-Б; 2-Б; 3-А; 4-Б;

5-А; 6-А; 7-Б; 8-Б. Слайд 2

Висновок. Тож як розподіляються опади по території материка? Від чого залежить нерівномірний розподіл опадів?

 

III. Мотивація навчальної діяльності. 3хв.

Повідомлення теми й завдань уроку

Бесіда

  •   Що називається кліматичним поясом?
  • 3 якими явищами чи поняттями у вас асоціюється поняття «кліматичний пояс»? (Складання асоціативного куща.) Слайд 3

IV. Вивчення нового матеріалу 19хв. Слайд 4,5,6.

 

1. Метод «Мозковий штурм»

Учитель. Пригадайте основні кліматотвірні чинники.

Які особливості географічного положення Африки впливають на її клімат?

 

Робота з картою. Слайд 7,8.

  1. У межах яких кліматичних поясів розташована Африка?
  2. Назвіть кліматичні пояси, які найбільше поширені в Африці?
  3. Як простягаються субекваторіальні пояси?
  4. В якій частині Африки тропічний клімат більше поширений?
  5. Які райони Африки розташовані в субтропічних поясах?

  Відеофільм (екваторіальний пояс).

Завдання. Користуючись атласом і підручником, скласти характеристику кліматичних поясів, дані занести в таблицю.

 

Додаток №2

Назва кліматичного поясу

Географічне

положення

Переважні повітряні

маси

Тип

клімату

Температура, С

Опади

липень

січень

кількість,

мм

режим

ЕКП

 

 

 

 

 

 

 

 

СубЕКП

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТКП

 

 

 

 

 

 

 

 

СубТКП

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Назва кліматичного поясу

Географічне

положення

Переважні повітряні

маси

Тип

клімату

Температура, С

Опади

липень

січень

кількість,

мм

режим

ЕКП

Узбережжя Гвінейської затоки та басейн річки Конго

ЕПМ – теплі, вологі

екваторі-альний

+28С

+26С

2000

Протягом

року, рівно

мірно

 

У ч и т е л ь. Унаслідок високих температури й вологості  клімат важко переносять навіть корінні жителі Африки, за винятком окремих племен. Від жари й надмірної вологості продукти харчування швидко загнивають, багато предметів покриваються цвіллю, а метали  іржавіють. Екваторіальний клімат сприяє швидкому  росту різноманітної рослинності, розвитку тваринного світу.

 

Відеофільм (тропічний пояс).

Назва кліматичного поясу

Географічне

положення

Переважні повітряні

маси

Тип

клімату

Температура, С

Опади

липень

січень

кількість,

мм

режим

ТКП

Тропічні широти

ТПМ -

сухі

тропіч-

ний пустель-ний

+32С

+16С

До 100

Улітку

Троп.

 

волог.

+16С

+22С

До 1500

Протягом

року

 

 

 

 

Завдання. Користуючись атласом і підручником, скласти характеристику кліматичних поясів, дані занести в таблицю.

 

Учитель. Літо в Сахарі спекотне, Сонце нагріває поверхню каменів і піску до +70°С. Людині, що потрапила до Сахари, удень доводиться знемагати від сильної жари, а вночі часто тремтіти від холоду. От як описує свій стан у пустелі один російський мандрівник: «Від страшної жари шкіра моїх рук і обличчя злегка припухла, губи потріскалися й теж припухли. Сонце палило вогнем, грудям не вистачали повітря. Кілька годин ми йшли розпеченим піском, не зустрічаючи ознак життя. Все живе в пустелі ховалося в ущелинах каменів, у корені висохлих трав. Ніщо живе, крім людей, що копошилися біля намету, та шести верблюдів, не насмілювалося з'явитися на розпеченому піску».

  Північно – Східні пасати з материка утворили пустелю Сахару.

На півдні материка дмуть південно- східні пасати з Індійського океану, де приносять більше опадів, тому Калахарі є напівпустелею.

На південно- західному узбережжі утворилась пустеля Наміб.

( Бенгальська холодна течія не утворює опади) , а на східному узбережжі Африки клімат тропічний вологий ( проходить тепла Мозамбіцька течія).

( слайд 9 )

 Найвища і найнижча температура.

 

  • Як і чому  переміщаються ПМ влітку та взимку у перехідних  кліматичних поясах?

( слайд 10)

 

  • Встановіть відповідність між кліматичними поясами і ПМ.

 

Завдання. Користуючись атласом і підручником, скласти характеристику перехідних кліматичних поясів, дані занести в таблицю.

 

Назва кліматичного поясу

Географічне

положення

Переважні повітряні

маси

Тип

клімату

Температура, С

Опади

липень

січень

кількість,

мм

режим

СубЕКП

На південь і північ від екваторіального до 15 пн. ш. на сході та 20 пд. ш. на заході

Улітку теплі, вологі ЕПМ.

Узимку – сухі ТПМ

субекваторіаль-ний

+28С

+25С

1500

Улітку

 

Учите л ь. Сезонність у випаданні опадів відбивається на рослинному й тваринному світі. Ріст дерев і трав у сухий період року вповільнюється, а іноді припиняється зовсім. Завдяки меншій вологості субекваторіальний клімат більш

сприятливий, ніж екваторіальний, для життя людей.

 

 

 

Назва кліматичного поясу

Географічне

положення

Переважні повітряні

маси

Тип

клімату

Температура, С

Опади

липень

січень

кількість,

мм

режим

СубТКП

На крайній півночі та крайньому півдні

ТПМ -

сухі

середземноморсь

кий

+27С

+12С

 600 - 700

Узимку

ППМ

субтропіч

ний

вологий

+10С

+24С

До 1000

Протягом

року

 

 

( Слайд 11, 12 ) Характеристика кліматичних поясів

 

V. Закріплення і систематизація знань 6хв.

 

До яких кліматичних поясів відносяться діаграми ?

Слайд 13,14,15,16

 

Прийом «Світлофор»

 Додаток №3    

Учитель зачитує учням коротку характеристику кліматичних поясів, діти у свою чергу показують різнокольорові картки з назвами кліматичних поясів.

За правильну відповідь надається 2 бали.

 

1. Територія розташована по обидва боки, екватора, має низький атмосферний тиск і значну (до2000 мм) кількість опадів протягом року. Вічне літо.

(ЕКП — картка червоного кольору)

2. Територія розташована в області високого атмосферного тиску. Опадів мало (менше 100 мм). Середня січнева температура повітря — +16 °С, липнева — + 32 °С.

(ТПК — картка зеленого кольору)

 3. Для цієї території Африки характерна сезонна зміна повітряних мас. Зима посушлива, літо вологе. Температура січня - + 25С, липня - + 28С.

(СубЕКП – жовта картка)

4. Тип клімату характерний для узбережжя Середземного моря. Переважає на півночі і південному заході Африки.

(Субтропічний середземноморський тип клімату – фіолетова картка)

 

5. Тип клімату, характерний для південно-східної частини материка. Опади розподіляються рівномірно протягом року завдяки впливу пасатів.

(Субтропічний вологий тип клімату – синя картка)

 

VІ. Підсумок уроку 5хв.

Проблемне питання ( слайд 5)

 

Учитель.

Прийом «ялинка асоціацій».

Пропонується учням у зошиті поділити піваркуша на три колонки. У першій колонці написати в стовпчик п’ять слів з нової теми уроку. Підкреслити третє слово. У другій колонці написати п’ять слів, які стосуються третього слова з  першої колонки. Підкреслити друге слово у другій колонці. У третій колонці написати п’ять слів, які стосуються другого слова з другої колонки.

 

Уявіть, що я  журналіст і мені необхідно взяти у вас інтерв’ю з теми, що сьогодні вивчили. Говорити ви будете в мікрофон. Не коментуйте відповіді інших: коли хто-небудь висловлюється, всі інші не мають права перебивати, викрикувати з місць. Починайте речення з фрази…

Прийом «Мікрофон» та «Незакінчене речення»

Ряд І  «Сьогодні на уроці я … (навчився, довідався)…».

Ряд ІІ  «Отримана інформація дозволила нам зробити висновок, що …».

Слайд 17,18.

 

Висновок:

  • Кліматичні пояси, за винятком екваторіального, повторюються на території Африки двічі. Це пов’язано з географічним положенням материка відносно екватора.
  • Найбільшу площу займають тропічні пояси, які характеризуються переважанням континентальних тропічних повітряних мас і утворенням пустель;
  • Широтна зональність у розташуванні кліматичних поясів порушується впливом азональних чинників. Так, екваторіальний пояс не простягається суцільною смугою вздовж екватора через те, що східну при екваторіальну частину займають більш підняті форми рельєфу (Східноафриканське плоскогір’я). тропічний пояс у Південній Африці розтягнувся вздовж узбережжя під впливом холодної Бенгельської течії.

 

 

Лист оцінювання

Учень: ________________________________________

Дата: _________________________________________

 

Критерії

оцінювання

Максимальна

кількість балів

Самооцінювання

Оцінювання

учнями

Оцінювання

вчителем

Експрес-

опитування

24

 

 

 

Тест

16

 

 

 

Співпраця учнів ( робота з картою)

12

 

 

 

«Світлофор»

10

 

 

 

«Мікрофон»

6

 

 

 

Всього балів

68

 

 

 

 

VІІ. Домашнє завдання 2хв. Слайд 19.

  • Обов’язковий мінімум: опрацювати текст § 15 в підручнику
  • Тренувальне завдання: розглянути й пояснити річний хід температур та опадів. Кліматичні діаграми (стор. 75-77, мал. 65 в підручнику).
  • Творче завдання: скласти кросворди за темою
  • Проблемне завдання. Поясніть,чому в східній частині Африки багато озер?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Географія 7 клас (Чернов Б.О., Стадник О.Г., Миколів І.М.)
Додано
20 жовтня 2018
Переглядів
2056
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку