Даний урок – це 2 урок з теми «Клімат Африки». На попередньому уроці учні працювали над основними кліматичними чинниками . Цілі уроку: систематизувати знання учнів про особливості розташування кліматичних поясів Африки; сформувати в учнів поняття про кліматичне районування Африки;розвивати практичні навички учнів працювати з кліматичними картами, аналізувати кліматичну інформацію;формувати в учнів навички логічного мислення, самостійного опанування навчального матеріалу, вміння виявляти причинно-наслідкові зв'язки; розвивати комунікативні, соціальні компетентності учнів; виховувати інтерес до предмета, толерантне ставлення одне до одного.Для виконання цілі уроку були обрані наступні пасивні, активні та інтерактивні методи навчання : словесний, наочний, дослідницько-пошуковий.: метод монологічного висловлювання, метод практичного використання знань, індивідуальна робота, робота в парах, гра, використання комп'ютерних технологій.
Щоб залучити учнів до навчання необхідні все нові й нові форми організації уроку, де за основу береться пізнавальний інтерес учнів, а вчитель являється лише каталізатором, котрий посилює цей інтерес. Виходячи з цього на уроці були використані наступні форми роботи с учнями:
ü тестування знань , що дозволяє зекономити час на виконання завдання та його перевірку:
ü Фронтальна робота, як найбільш ефективна з точки зору психологічного комфорту учнів на відкритих уроках;
ü Практична робота, що в свою чергу являється продуктом роботи в парах .
План-конспект уроку з географії у 7 класі на тему:
Кліматичні пояси й області Африки.
Мета:
Знаннєвий компонент:
знати розміщення типів клімату на материку;
Діяльнісний компонент:
аналізувати закономірності розміщення кліматичних поясів,
визначати типи клімату за кліматичною картою та кліматичними діаграмами;
Ціннісний компонент:
робити висновок впливу клімату та природних зон на особливості життя і господарської діяльності людей.
Обладнання: підручники, кліматична карта Африки, атласи, тести, ілюстрації, різнокольорові картки, таблиця, пам'ятка, слайдові презентація, відеофільми.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Методи: словесний, наочний, дослідницько-пошуковий.
Форми організації роботи: індивідуальні, групові, колективні.
Опорні та базові поняття: клімат, кліматотвірні чинники, кліматичні пояси, типи клімату, пасати, океанічні течії, показники клімату.
Структура уроку:
І |
Організаційний момент |
1 хвилини |
ІІ |
Актуалізація опорних знань і вмінь учнів |
9 хвилин |
ІІІ |
Мотивація навчальної діяльності. |
3 хвилин |
ІV |
Вивчення нового матеріалу |
19хвилини |
V |
Закріплення і систематизація знань |
6 хвилин |
VІ |
Підсумок уроку |
5 хвилини |
VІІ |
Домашнє завдання |
2 хвилина |
Хід уроку
І. Організаційний момент 1 хв.
Учитель. Діти, посміхніться одне одному. Я сподіваюся, що ми можемо створити ситуацію успіху на уроці. Щоб наша спільна робота була успішною, запам'ятайте, будь ласка, закони уроку. (Показує й проговорює закони уроку.)
Закони уроку. Слайд 1
1. Поводитися спокійно.
2. Не вигукувати.
3. Бути терплячим.
4. Дати можливість висловитися своїм товаришам.
5. Не критикувати.
6. Поважати одне одного.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів 9хв.
Учитель: Колись великий мандрівник, дослідник Центральної Азії Микола Пржевальський говорив: «...А життя прекрасне ще й тому, що можна подорожувати». Щоб переконатися в справедливості цих слів, я пропоную вирушити в подорож до найспекотнішого материка. Із собою в дорогу ми візьмемо: фізичну карту Африки, кліматичну карту світу, атласи, ілюстрації пейзажу Африки. Зараз перевіримо вашу готовність до подорожі.
Проведемо «Експрес-опитування». За кожну правильну відповідь ви одержите один жетон вартістю 2 бали. Відповідати необхідно чітко, лаконічно, швидко.
Прийом «Експрес-опитування»
Прийом «Тест» Самостійно.
Додаток №1
1. Області високого тиску в Африці знаходяться:
а) на екваторі;
б) у районі тропіків.
2. В областях високого тиску опадів випадає:
а) багато;
б) мало.
3. В екваторіальній області Африки опадів випадає:
а) багато;
б) мало.
4. Біля західних берегів Африки ізотерми роблять вигин до півночі, тому що там знаходиться течія:
а) тепла;
б) холодна.
5. Бенгельська течія в Африці сприяє:
а) зменшенню кількості опадів;
б) збільшенню кількості опадів.
6. Мозамбіцька течія сприяє:
а) збільшенню кількості опадів;
б) зменшенню кількості опадів.
7. Пасати приносять більше вологи:
а) у Північній Африці;
б) у Південній Африці.
8. В одному й тому самому кліматичному поясі опадів випадає більше:
а) на рівнинах;
б) у горах.
Відповіді до тестів: 1-Б; 2-Б; 3-А; 4-Б;
5-А; 6-А; 7-Б; 8-Б. Слайд 2
Висновок. Тож як розподіляються опади по території материка? Від чого залежить нерівномірний розподіл опадів?
III. Мотивація навчальної діяльності. 3хв.
Повідомлення теми й завдань уроку
Бесіда
IV. Вивчення нового матеріалу 19хв. Слайд 4,5,6.
1. Метод «Мозковий штурм»
Учитель. Пригадайте основні кліматотвірні чинники.
Які особливості географічного положення Африки впливають на її клімат?
Робота з картою. Слайд 7,8.
Відеофільм (екваторіальний пояс).
Завдання. Користуючись атласом і підручником, скласти характеристику кліматичних поясів, дані занести в таблицю.
Додаток №2
Назва кліматичного поясу |
Географічне положення |
Переважні повітряні маси |
Тип клімату |
Температура, ⁰ С |
Опади |
||
липень |
січень |
кількість, мм |
режим |
||||
ЕКП |
|
|
|
|
|
|
|
СубЕКП |
|
|
|
|
|
|
|
ТКП |
|
|
|
|
|
|
|
СубТКП |
|
|
|
|
|
|
|
Назва кліматичного поясу |
Географічне положення |
Переважні повітряні маси |
Тип клімату |
Температура, ⁰ С |
Опади |
||
липень |
січень |
кількість, мм |
режим |
||||
ЕКП |
Узбережжя Гвінейської затоки та басейн річки Конго |
ЕПМ – теплі, вологі |
екваторі-альний |
+28⁰С |
+26⁰С |
2000 |
Протягом року, рівно мірно |
У ч и т е л ь. Унаслідок високих температури й вологості клімат важко переносять навіть корінні жителі Африки, за винятком окремих племен. Від жари й надмірної вологості продукти харчування швидко загнивають, багато предметів покриваються цвіллю, а метали іржавіють. Екваторіальний клімат сприяє швидкому росту різноманітної рослинності, розвитку тваринного світу.
Відеофільм (тропічний пояс).
Назва кліматичного поясу |
Географічне положення |
Переважні повітряні маси |
Тип клімату |
Температура, ⁰ С |
Опади |
||
липень |
січень |
кількість, мм |
режим |
||||
ТКП |
Тропічні широти |
ТПМ - сухі |
тропіч- ний пустель-ний |
+32⁰С |
+16⁰С |
До 100 |
Улітку |
Троп.
волог. |
+16⁰С |
+22⁰С |
До 1500 |
Протягом року |
Завдання. Користуючись атласом і підручником, скласти характеристику кліматичних поясів, дані занести в таблицю.
Учитель. Літо в Сахарі спекотне, Сонце нагріває поверхню каменів і піску до +70°С. Людині, що потрапила до Сахари, удень доводиться знемагати від сильної жари, а вночі часто тремтіти від холоду. От як описує свій стан у пустелі один російський мандрівник: «Від страшної жари шкіра моїх рук і обличчя злегка припухла, губи потріскалися й теж припухли. Сонце палило вогнем, грудям не вистачали повітря. Кілька годин ми йшли розпеченим піском, не зустрічаючи ознак життя. Все живе в пустелі ховалося в ущелинах каменів, у корені висохлих трав. Ніщо живе, крім людей, що копошилися біля намету, та шести верблюдів, не насмілювалося з'явитися на розпеченому піску».
Північно – Східні пасати з материка утворили пустелю Сахару.
На півдні материка дмуть південно- східні пасати з Індійського океану, де приносять більше опадів, тому Калахарі є напівпустелею.
На південно- західному узбережжі утворилась пустеля Наміб.
( Бенгальська холодна течія не утворює опади) , а на східному узбережжі Африки клімат тропічний вологий ( проходить тепла Мозамбіцька течія).
( слайд 9 )
Найвища і найнижча температура.
( слайд 10)
Завдання. Користуючись атласом і підручником, скласти характеристику перехідних кліматичних поясів, дані занести в таблицю.
Назва кліматичного поясу |
Географічне положення |
Переважні повітряні маси |
Тип клімату |
Температура, ⁰ С |
Опади |
||
липень |
січень |
кількість, мм |
режим |
||||
СубЕКП |
На південь і північ від екваторіального до 15⁰ пн. ш. на сході та 20⁰ пд. ш. на заході |
Улітку теплі, вологі ЕПМ. Узимку – сухі ТПМ |
субекваторіаль-ний |
+28⁰С |
+25⁰С |
1500 |
Улітку |
Учите л ь. Сезонність у випаданні опадів відбивається на рослинному й тваринному світі. Ріст дерев і трав у сухий період року вповільнюється, а іноді припиняється зовсім. Завдяки меншій вологості субекваторіальний клімат більш
сприятливий, ніж екваторіальний, для життя людей.
Назва кліматичного поясу |
Географічне положення |
Переважні повітряні маси |
Тип клімату |
Температура, ⁰ С |
Опади |
||
липень |
січень |
кількість, мм |
режим |
||||
СубТКП |
На крайній півночі та крайньому півдні |
ТПМ - сухі |
середземноморсь кий |
+27⁰С |
+12⁰С |
600 - 700 |
Узимку |
ППМ |
субтропіч ний вологий |
+10⁰С |
+24⁰С |
До 1000 |
Протягом року |
( Слайд 11, 12 ) Характеристика кліматичних поясів
V. Закріплення і систематизація знань 6хв.
До яких кліматичних поясів відносяться діаграми ?
Слайд 13,14,15,16
Прийом «Світлофор»
Додаток №3
Учитель зачитує учням коротку характеристику кліматичних поясів, діти у свою чергу показують різнокольорові картки з назвами кліматичних поясів.
За правильну відповідь надається 2 бали.
1. Територія розташована по обидва боки, екватора, має низький атмосферний тиск і значну (до2000 мм) кількість опадів протягом року. Вічне літо.
(ЕКП — картка червоного кольору)
2. Територія розташована в області високого атмосферного тиску. Опадів мало (менше 100 мм). Середня січнева температура повітря — +16 °С, липнева — + 32 °С.
(ТПК — картка зеленого кольору)
3. Для цієї території Африки характерна сезонна зміна повітряних мас. Зима посушлива, літо вологе. Температура січня - + 25⁰С, липня - + 28⁰С.
(СубЕКП – жовта картка)
4. Тип клімату характерний для узбережжя Середземного моря. Переважає на півночі і південному заході Африки.
(Субтропічний середземноморський тип клімату – фіолетова картка)
5. Тип клімату, характерний для південно-східної частини материка. Опади розподіляються рівномірно протягом року завдяки впливу пасатів.
(Субтропічний вологий тип клімату – синя картка)
VІ. Підсумок уроку 5хв.
Проблемне питання ( слайд 5)
Учитель.
Прийом «ялинка асоціацій».
Пропонується учням у зошиті поділити піваркуша на три колонки. У першій колонці написати в стовпчик п’ять слів з нової теми уроку. Підкреслити третє слово. У другій колонці написати п’ять слів, які стосуються третього слова з першої колонки. Підкреслити друге слово у другій колонці. У третій колонці написати п’ять слів, які стосуються другого слова з другої колонки.
Уявіть, що я журналіст і мені необхідно взяти у вас інтерв’ю з теми, що сьогодні вивчили. Говорити ви будете в мікрофон. Не коментуйте відповіді інших: коли хто-небудь висловлюється, всі інші не мають права перебивати, викрикувати з місць. Починайте речення з фрази…
Прийом «Мікрофон» та «Незакінчене речення»
Ряд І «Сьогодні на уроці я … (навчився, довідався)…».
Ряд ІІ «Отримана інформація дозволила нам зробити висновок, що …».
Слайд 17,18.
Висновок:
Лист оцінювання
Учень: ________________________________________
Дата: _________________________________________
Критерії оцінювання |
Максимальна кількість балів |
Самооцінювання |
Оцінювання учнями |
Оцінювання вчителем |
Експрес- опитування |
24 |
|
|
|
Тест |
16 |
|
|
|
Співпраця учнів ( робота з картою) |
12 |
|
|
|
«Світлофор» |
10 |
|
|
|
«Мікрофон» |
6 |
|
|
|
Всього балів |
68 |
|
|
|
VІІ. Домашнє завдання 2хв. Слайд 19.