Кліматичні пояси. Зміни клімату
Мета уроку: дати уявлення про основний і проміжний кліматичні пояси, особливості клімату основних поясів; розповісти про зміни клімату й гіпотези щодо причин цього процесу; формувати вміння використовувати карту кліматичних поясів і кліматичну карту для характеристики клімату.
Обладнання: підручник, атлас, глобус, карта кліматичних поясів, кліматична карта.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні зможуть: називати основні кліматичні пояси й описувати особливості їхнього клімату; оцінювати наслідки впливу господарської діяльності людини на атмосферу й клімат Землі; користуватися картою кліматичних поясів.
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Вступне слово вчителя
Ви знаєте, що стан тропосфери, тобто погода, змінюється в часі. У цьому легко переконатися, якщо спостерігати за її елементами: припустимо, що в нашому населеному пункті сьогодні опівдні температура повітря становила +12 °С, а вночі вона опустилася до +5 °С. Уночі був штиль, а вдень подув легкий вітер і пішов дощ. Але погода не однакова й у різних районах Землі: в один і той самий час в екваторіальних широтах температура може підніматися вище +25 °С і буде йти дощ, у тропічних широтах — доходити до +35 °С при ясному небі, а в районі Південного полюса — опускатися нижче –40 °С. Сьогодні ми більш докладно поговоримо про ці відмінності для того, щоб зрозуміти, чим відрізняється клімат у різних районах Землі.
(Учитель оголошує учням тему й очікувані результати уроку.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Запитання і завдання
1. Які ви знаєте наслідки обертання Землі навколо Сонця?
2. Де проходить екватор?
3. Чим примітна ця умовна лінія?
4. Які теплові пояси ви знаєте?
5. Який тепловий пояс отримує найбільше сонячного тепла й світла? Чому?
6. Які елементи погоди ви знаєте?
7. Розкажіть про зміст кліматичної карти.
IV. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нового матеріалу
1. Кліматичні пояси й основні типи клімату.
2. Карта кліматичних поясів.
3. Зміна клімату.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання
1. Підкресліть однією рискою правильні твердження Мюнхгаузена, а двома — сумнівні.
Юний друже! Я пройшов пішки від Північного полюса до Південного. Це відстань у 20 тис. кілометрів. Мій шлях постійно проходив суходолом. Клімат багатьох районів Південної півкулі схожий на клімат Північної. Найчастіше це буває в районах з однаковою широтою, тільки коли в Північній півкулі зима, у Південній — літо. У районі екватора завжди волого й спекотно, сонце там постійно перебуває просто над головою. Дуже сухо й спекотно поблизу тропіків. Найменше опадів випадає в горах. Особливо мені запам’яталася пустеля Сахара: удень там жарко, а вночі без багаття не зігрієшся. На клімат багатьох прибережних районів впливає океан. Як правило, з віддаленням від океану зростає кількість опадів і зменшується добова й річна амплітуда температур. Моя подорож закінчилася в Антарктиді, де перебуває Північний полюс. Обійшовши навколо полюса, я здійснив навколосвітню подорож за кілька хвилин.
2. На якому полюсі, Північному або Південному, холодніше? (Урахуйте, що Південний полюс перебуває значно вище від Північного щодо рівня океану.)
3. Рослини пристосовуються до особливостей клімату району їх поширення. Мандрівники розповідають, що в осінній і зимовий час у тропіках можна легко відрізнити листяні рослини — уродженці помірного кліматичного поясу — від місцевої рослинності. Поясніть, чим відрізняються ці рослини.
VI. Підсумки уроку
Висновки
На земній кулі виділяють основні й перехідні кліматичні пояси. Місце розташування семи основних кліматичних поясів відповідає територіям формування повітряних мас. Кожному кліматичному поясу відповідає певний тип клімату. У межах двох поясів виділяють кліматичні області. Протягом тривалої історії Землі клімат неодноразово змінювався. Ці зміни були обумовлені природними причинами. У ХХ — на початку ХХІ ст. господарська діяльність людей досягла таких масштабів, що стала впливати на клімат не тільки окремих районів Землі, але й усієї планети.
VII. Домашнє завдання
1. Опрацюйте відповідний матеріал підручника.
2. У якому кліматичному поясі найбільш сприятливі умови для розвитку різних форм життя?
3. У якому кліматичному поясі кращі умови для відпочинку? Обґрунтуйте свою відповідь.
4. Індивідуальне завдання (за бажанням). Знайдіть на карті свій населений пункт (обласний центр). Визначте, які населені пункти розташовані на одній широті з вашим, але більше на захід і на схід. Зберіть інформацію про особливості клімату в районах, де розташовані ці населені пункти. Розкажіть, чим і чому клімат вашого населеного пункту відрізняється від клімату порівнюваних населених пунктів.