Конспект уроку з теми "Пам'ятки козацької доби" (Вступ до історії, 5 кл.)

Про матеріал
Конспект уроку до підручника Щупака І., проте може бути основою для використання інших підручників. Використано компетентнісний підхід, враховані програмові вимоги та методичні рекомендації для вивчення історії в 5 класі. Використано методики розвитку критичного мислення.
Перегляд файлу

Козацька Україна. Кримське ханство

Знаю:

  •   1648 р. – початок визвольної війни українського народу під проводом Богдана Хмельницького. Утворення Української козацької держави;

Розумію:

  •   пам’ятку історії як скарб, гордість і надбання народу;
  •   поняття «історична пам’ять», «пам’ятка історії», «пам’ятник», «права людини і громадянина», «конституція»;

Умію:

  •   розпізнати історичні пам’ятки і пам’ятники;
  •   описати пам’ятку історії;
  •   показати на карті місцевість, де розташовані вказані вчителем пам’ятки історії України; визначити епоху, в яку вони виникли;
  •   розповісти про події, життєвий шлях осіб, яким зведено пам’ятники;
  •   розпізнати символічний зміст пам’ятників.

Перелік пам’яток і пам’ятників України для навчальної роботи:

резиденція Богдана Хмельницького (м. Чигирин), пам’ятник Богдану Хмельницькому (м. Київ), ханський палац (м. Бахчисарай).

Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:

  •   згрупувати пам’ятки історії за періодами та історико-географічними регіонами.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Настроювання

Розвиток емоційного інтелекту. Вправа «Усмішка по колу»

«Передаємо» усмішку руками один одному. «Я передаю тобі усмішку, щоб … (у тебе добре склалися справи; у тебе був радісний день;  щоб ти дізнався багато нового»

 

ІІІ. Перевірка д/з

  1. Тестування
  1. Знання та уявлення суспільства про спільне історичне минуле – це… (історична пам'ять)
  2. Історична пам'ять зберігається в … (пам'ятках історії та культури)
  3. Пам'ятки історії  - це…. (місця, споруди та предмети, пов’язані з історичним минулим народу)
  4. До пам'яток культури НЕ належить такий вид історичної пам’ятки як: пам’ятки архітектури, пам'ятники, твори художньої культури, пам’ятні місця, музейні експонати…
  5. З якою метою створюють пам'ятники? (вшанування видатних подій та людей)
  6.  Пам'ятник у вигляді  постаті у повний зріст має назву… (статуя).
  7. Тріумфальні арки, колони, скульптурні групи, бюсти, статуї відносяться до такого виду образотворчого мистецтва як… живопис, архітектура, скульптура, танок .
  8. Найвидатнішою подією часів князя Володимира Великого (Святого) є … Хрещення Русі
  9. Створення найвидатніших пам'яток часів Киівської Русі – написання першої збірки законів та будівництво Софійського собору –припадає на час правління князя … Ярослава.
  10.                      Цей князь уславився тим, що заснував Львів, боровся проти завойовників та будував могутні фортеці. Його звали … Данило.

 

ІV.Актуалізація опорних знань

Метод «Асоціації»

Хто такі козаки? Які слова вам спадають на думку про козаків?

 

V. Мотивація навчальної діяльності

Таблиця ЗХД (усно)

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

 

 

 

 

VІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Козацька Україна
  2. Кримське ханство

 

 

  1. Козацька Україна

Розповідь учителя

Київська Русь, що виникла за часів князя Олега і розквітла за Володимира і Ярослава, поступово занепала, і її територію завоювали інші народи – спочатку монголи, а потім литовці та поляки. Польські пани стали закріпачувати селян, на захист яких стали козаки. Ви щойно згадали,  що козаки – це сміливі люди, що воювали і захищали Україну.  Козаки настільки уславились своєю сміливістю, що їх почали запрошувати на службу й інші країни. Однією з таких країн стала Австрія (відкрийте ілюстрації с. 104), якій козаки допомогли відкинути напад турків, що хотіли завоювати усю Європу. Саме на честь цих сміливих козаків австрійці і встановили пам'ятники у своїй столиці -  Відні.

А зараз давайте дізнаємось, як же козаки боронили рідну землю.

 

Коментоване читання (ланцюжком)

 

Заповнення хронологічної таблиці (бажано було на попередньому уроці виділити окрему сторінку на тему )

  1. Яку визначну подію можна записати до таблиці?
  2. Коли вона відбулась?

 

Дата

Подія

Пам'ятки

Козацька доба

1648

Національно-визвольна війна українського народу

 

 

 

 

 Фізхвилинка


Раз - два - голова,
Щоб трималася на в’язах
Ми тренуємо всі м’язи
Три - чотири, руки в ділі - 
Раз кулак, два кулак - 
Бий сильніше козак.
Щоб триматись на коні,
Треба ноги нам міцні,
Сильні ноги, дужі ноги -
Не злякаються дороги.
Підемо разом в присядку
Це найкраща фіззарядка.


 

Коментоване читання (про події Національно-визвольної війни)

 

Бесіда

  1. Як ви думаєте, чому війна називається Національно-визвольною? Кого козаки визволяли?
  2. Як звали козака, що очолив війну? Яку посаду він мав?
  3. Чого добились козаки в результаті війни?
  4. Як називалась козацька держава?

 

Робота з картою підручника «Національно-визвольна війна. Козацька держава» с. 43

+ Робота з легендою карти.:

  1.  Звідки почалося повстання козаків проти польського панування?
  2. Що означає червона стрілка?
  3. Яким знаком позначено місця битв козаків з польськими військами?
  4. Йдучи за стрілкою від Микитинської Січі, назвіть місця битв козаків 
  5. Яке місто стало столицею козацької держави?

 

Робота з ілюстративним матеріалом (резиденція Богдана Хмельницького (м. Чигирин), пам’ятник Богдану Хмельницькому (м. Київ)

  1. Прочитайте підписи під ілюстраціями. Коли було створено пам’ятник Богдану Хмельницькому?
  2. Як ви думаєте, чому люди вирішили поставити пам’ятник Богдану Хмельницькому?
  3. З якою метою, що хотів продемонструвати М.Й. Микешин, установивши скульптуру гетьмана на постамент у вигляді пагорба?
  4. Які риси характеру гетьмана відображає його поза (взмах рукою з булавою, стримання коня, який присів на задні ноги)?

 

Історична довідка

У зображенні моменту різкої зупинки вершником розпашілого коня закладено символ: мужній полководець наче перериває стрімкий рух, щоб указати народові, який зібрався на площі, на північний схід (саме на Софійському майдані, 23 грудня 1648 року кияни зустрічали Богдана Хмельницького та козацькі полки після перемоги під Пилявцями). У владному приборканні коня, рішуче піднесеній правій руці з булавою, зверненому до народу обличчі відчувається незламна воля сильної особистості.  Моделюючи обличчя вершника, автор широко використав іконографію Богдана Хмельницького, наділивши його портретними рисами та передавши характер рішучої вольової людини.

 

Розповідь учителя (+ робота з ілюстрацією «Реконструкція резиденції Б.Хмельницького»)

Місто Чигирин стало столицею козацької держави. За часів Хмельницького Чигирин був одним із найбільших міст тогочасної України. Тут мешкало понад 50 тисяч осіб, розміщувалися державна та військова адміністрації, стояла гетьманська резиденція та палац. Після смерті Богдана Хмельницького на місто багато разів нападали війська інших держав, доки турки врешті його не зруйнували. Сама гетьманська резиденція не збереглася. Всі споруди, які зараз можна побачити на світлині, збудовані наново. 

У центрі стоїть палац Богдана Хмельницького,  навколо нього розташовані військова канцелярія, скарбниця і вартівня. У своїй резиденції гетьман приймав послів інших країн, тут писались закони та зберігались зібрані податки.  Зараз усе це – музей.  У резиденції зберігається велика кількість реліквій і музейних експонатів. Тут можна побачити колекцію козацької зброї, одягу і амуніції, познайомитися з побутом і традиціями того часу.

 

 

  1. Кримське ханство

Робота з картою підручника «Національно-визвольна війна. Козацька держава» с. 43

Учитель

Знайдіть кордони сучасної України та порівняйте їх з кордонами Війська Запорозького.

  1. Які землі не ввійшли до складу козацької держави?
  2. Яким країнам вони належали?
  3. Яка країна існували на сучасних південноукраїнських землях?

 

Робота з текстом підручника

 

VІІ. Узагальнення матеріалу

 

Дата

Подія

Пам'ятки

Козацька доба

1648

Національно-визвольна війна українського народу

Іллінська церква у Субботові

Ханський палац

 

VІІІ. Висновки та підсумки уроку

Метод мікрофон (за таблицею ЗХД)

Що ти дізнався про козацьку добу?

 

Учитель

Козацька доба залишила великий слід в історичній пам'яті українського народу, залишивши по собі різноманітні пам’ятки. Це був короткочасний період існування козацької держави, після якого наші землі на тривалий час були поділені між різними державами.

 

ІХ. Домашнє завдання

  1. Параграф
  2. Завд підр. 1,2.
  3. Творче завдання : дати характеристику Б.Хмельницькому
docx
Додано
27 січня 2019
Переглядів
7499
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку