Конспект уроку з теми "Джерела, які зберігають пам’ять про історію княжої Русі - України" (Вступ до історії, 5 клас)

Про матеріал
Конспект уроку до підручника Щупака І., проте може бути основою для використання інших підручників. Використано компетентнісний підхід, враховані програмові вимоги та методичні рекомендації для вивчення історії в 5 класі.
Перегляд файлу

Джерела, які зберігають пам’ять про історію княжої Русі - України

Програмові вимоги

Зміст:

Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: а) княжа Русь-Україна: Володимир і Данило Галицький;

Пперелік пам’яток і пам’ятників України для навчальної роботи:

пам’ятники Володимиру Великому і княгині Ользі (м. Київ), Софійський собор (м. Київ), пам’ятник королеві Данилу (м. Львів),

Знаю:

  • 988 р. – хрещення Русі;
  • 1253 р. – коронація Данила Галицького;

Розумію:

  • пам’ятку історії як скарб, гордість і надбання народу;

поняття «історична пам’ять», «пам’ятка історії», «пам’ятник», «права людини і громадянина».

Умію:

  • розпізнати історичні пам’ятки і пам’ятники;
  • описати пам’ятку історії;
  • показати на карті місцевість, де розташовані вказані вчителем пам’ятки історії України;
  • відшукати (у бібліотеці, за допомогою електронних ресурсів) і впорядкувати (поставити запитання, скласти план) інформацію про пам’ятки і пам’ятники, що встановлені в Україні, у рідному краї;
  • розповісти про події, життєвий шлях осіб, яким зведено пам’ятники;
  • розпізнати символічний зміст пам’ятників.

 

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Настроювання

Вправа «На  що  схожий  настрій» (в парах) + побажання

Учасники  гри  почергово говорять, на  яку  пору  року, природне  явище, погоду  схожий  їхній  сьогоднішній настрій. Почати  порівняння  краще  дорослому: «Мій  настрій  схожий  на  білу  пухнасту  хмаринку,  а  твій?». Після цього бажають «Бажаю тобі…»

Дорослий  узагальнює – який  же  сьогодні  настрій  у  всієї  групи: смутний, веселий, смішний.

 

ІІІ. Перевірка д/з   / Актуалізація опорних знань

  1. За підручником: скласти визначення  термінів з поданих слів
  • Історична пам'ять – це уявлення про те, що вирізняє один народ з поміж інших, та передається з покоління в покоління
  • Пам'ятка історії -  місця та речі, пов’язані з видатними подіями та діяльністю людей.
  • Пам'ятник – твір мистецтва, створений з метою вшанування історичних подій чи видатних людей
  1. Презентація власних досліджень історичних пам’яток

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Бесіда

- Чому люди зберігають історичну  пам'ять ?

- Якби вам запропонували, що б ви зберегли в історичній пам’яті? (знання про те, як жили люди зараз; сучасні прикмети та приказки; знання про видатні сучасні події; про війну…) 

 

V. Вивчення нового матеріалу

Учитель

Люди здавна прагнули зберегти у своїй пам'яті видатні події та імена людей, що уславились своїми вчинками. Проте не завжди зберігались історичні предмети – свідки тих подій. Тому, щоб увіковічити славетні події та славетних діячів, сучасники ставили на їх честь пам'ятники. Історія сучасного українського народу починається з князівських часів.

Робота з підручником (с.98-102)

Давайте знайдемо на сторінках нашого підручника пам'ятники, що вшановують княжу добу. Назвіть їх.

  •     Пам'ятник засновникам Києва
  •     Пам'ятник княгині Ользі в м.Києві
  •         Пам'ятник Володимиру Великому у м.Київ
  •     Пам'ятник королю Данилу в м.Львів

 

Робота з картою

  •     Покажіть на карті міста, в яких розташовані ці пам'ятники (м.Київ, м.Львів )
  •     Назвіть місцевості, де розташовані ці міста

 

  1. Пам'ятник засновникам Києва

Робота з ілюстративним матеріалом

  • Опишіть пам'ятку. Кого зобразив скульптор?
  •     Що вам відомо про засновників Києва?
  •     Як ви думаєте, чому скульптор зобразив засновників зі зброєю?
  •     Чому братів зображено саме у човні? Що це може означати?

 

Коментоване читання (ланцюжком) п. 1.

 

  1. Пам'ятник княгині Ользі в м.Києві

Учитель (+ робота з картою, с. 36)

Княгиня Ольга прагнула підняти авторитет своєї держави і тому вирішила зустрітись з наймогутнішим правителем того часу – візантійським імператором.  Пропоную вам уявити, що ми разом з княгинею потрапили до імператорського палацу.

 

Фізхвилинка

Зачитування вчителем уривку з худ.тексту «Царгородські дива»

От що побачили русичі:

Зайшли

Потягнулися вгору

 

Помахали руками, пострибали

 

Потягнулися вгору

 

«Малюємо руками»

Потяглися вгору, нахилились до землі

Коли зайшли ми до зали, то засліплені були золотосяйним блиском.

Біля трону імператорського майстер-золотар зробив золоті дерева і пови­саджував на  золоті гілочки золоті листочки та пташок.

Пташки спершу мовчали. Аж тут імператорський трон почав підноситись угору. Затріпотіли крильцями й застрибали золоті соловейки. А потім - розлилася пісня!

Княгиня підійшла до трону, аж золоті леви, що лежали біля імператорського трону, раптом звелися на передні лапи, розлючено засмикали хвостами й заревли.

Проте особливо вразив русичів головний собор Царгорода - Софійський. Всередині собор прикрашали стрункі різьблені колони, мозаїки та малюнки-фрески. Чужинець, увійшовши до нього і сторопівши від краси, забував, на землі він чи на небі.

 

Учитель

Вражена княгиня вирішила прийняти християнство. Саме тому скульптор зобразив Ольгу, що тримається за хрест на грудях. Разом з собою від імператора Візантії княгиня привезла ченців, що почали русичів вчити читати та писати (справа від княгині стоять Кирило і Мефодій – винахідники нашої сучасної абетки). Говорять, так справдилась легенда про апостола Андрія, який пророкував, що на Дніпрових кручах буде стояти місто з Божою благодаттю (фігура зліва).

 

Робота з термінами

Християнство — світова релігія, віра в Ісуса Христа.

Язичництво — обожнювання сил природи, віра в багатьох богів.

 

  1. Пам'ятник Володимиру Великому у м.Київ

Коментоване читання (про Володимира)

- Яка видатна подія історії Русі-України пов’язана з ім'ям князя?

- Коли вона сталася?

 

Створення хронологічної таблиці

 

Дата

Подія

Пам'ятка 

Княжа Русь-Україна

988 р.

 хрещення Русі

 Софіївський собор, Руська правда

 

Робота з історичним джерелом

І це сказавши, повелів він [Володимир] робити церкви і ставити [їх] на
місцях, де стояли ідоли… І почав він ставити по городах церкви, і священиків
[настановляти], і людей на хрещення приводити по всіх городах і селах.
І, пославши [мужів своїх], став він у знатних людей дітей забирати і оддавати їх на учення книжне.

Запитання
1. Уважно прочитайте уривок з «Повісті минулих літ» і поміркуйте, чи всі жителі держави одразу погодилися прийняти нову віру?
2. Які позитивні наслідки хрещення Русі описує автор літопису?

 

Робота з ілюстративним матеріалом Пам'ятник Володимиру Великому у м.Київ

  1. Про яку подію свідчить пам’ятник?
  2. Про що свідчить поза князя?
  3. Які види пам’ятників поєднує монумент ? (скульптура + колона) Для чого це було зроблено автором?

 

  1. Софіївський собор

Завдання

Опрацювати текст про Ярослава Мудрого і скласти сенкан

1.Ярослав Мудрий

2. який?

3. що зробив?

4. висновок

5. синонім /асоціація

 

Робота з хронологічною таблицею

Які пам’ятки є свідками історії того часу? Впишіть їх

 

Робота з історичними пам'ятками (ілюстрації)

Розгляньте фото пам'яток архітектури часів Київської Русі.

  • Чим вони вирізняються від сучасних пам'яток?
  • Як ви думаєте, що спливали на появу таких особливостей ? (храм-фортеця)

 

  1. Пам'ятник королю Данилу в м.Львів

Читання в парах «Читання другу»

 

Робота з хронологічною таблицею

Дата

Подія

Пам'ятка 

Княжа Русь-Україна

988 р.

 хрещення Русі

 Софіївський собор, Руська правда

1253 р.

коронація Данила Галицького

 

 

Робота з іл..матеріалом

  • Які риси характеру намагався зобразити автор пам’ятника ? (рішучість, сміливість, непокірність, завзятість, впертість, войовничість)
  • За допомогою яких способів, символів та елементів автор зобразив велич князя?

 

 

VІ.  Узагальнення та систематизація знань

  1. Робота з хронологією: Поставити у хронологічній послідовності правління князів.

Кий

Ольга

Святослав

Володимир Великий

Ярослав Мудрий

Данило

  1. Хронологічна задача

Щоб встановити мирні відносини з Візантією  княгиня Ольга здійснила по­дорож до Константинополя 957 року. Обчисліть, на який рік свого волода­рювання Ольга здійснила подорож до Константинополя. Скільки було тоді років Святославові, якщо відомо, що на той час, коли загинув його батько князь Ігор, йому виповнилося 3 роки?

Відповідь, (957-945) + 3 = 15.

 

Робота в парах

Підготуйте одне одному по 2-3 питання за матеріалом сьогоднішньої теми та дайте на них відповідь

 

VIІ. Домашнє завдання

1.Опрацювати параграф 18.

2. Скласти вікторину «Хто це?»

3. дод. с.105.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Волкова Вікторія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Рибалка Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Антонюк Ліана Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 січня 2019
Переглядів
17453
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку