Джерела, які зберігають пам’ять про історію княжої Русі - України
Програмові вимоги
Зміст:
Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: а) княжа Русь-Україна: Володимир і Данило Галицький;
Пперелік пам’яток і пам’ятників України для навчальної роботи:
пам’ятники Володимиру Великому і княгині Ользі (м. Київ), Софійський собор (м. Київ), пам’ятник королеві Данилу (м. Львів),
Знаю:
Розумію:
поняття «історична пам’ять», «пам’ятка історії», «пам’ятник», «права людини і громадянина».
Умію:
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Настроювання
Вправа «На що схожий настрій» (в парах) + побажання
Учасники гри почергово говорять, на яку пору року, природне явище, погоду схожий їхній сьогоднішній настрій. Почати порівняння краще дорослому: «Мій настрій схожий на білу пухнасту хмаринку, а твій?». Після цього бажають «Бажаю тобі…»
Дорослий узагальнює – який же сьогодні настрій у всієї групи: смутний, веселий, смішний.
ІІІ. Перевірка д/з / Актуалізація опорних знань
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Бесіда
- Чому люди зберігають історичну пам'ять ?
- Якби вам запропонували, що б ви зберегли в історичній пам’яті? (знання про те, як жили люди зараз; сучасні прикмети та приказки; знання про видатні сучасні події; про війну…)
V. Вивчення нового матеріалу
Учитель
Люди здавна прагнули зберегти у своїй пам'яті видатні події та імена людей, що уславились своїми вчинками. Проте не завжди зберігались історичні предмети – свідки тих подій. Тому, щоб увіковічити славетні події та славетних діячів, сучасники ставили на їх честь пам'ятники. Історія сучасного українського народу починається з князівських часів.
Робота з підручником (с.98-102)
Давайте знайдемо на сторінках нашого підручника пам'ятники, що вшановують княжу добу. Назвіть їх.
Робота з картою
Робота з ілюстративним матеріалом
Коментоване читання (ланцюжком) п. 1.
Учитель (+ робота з картою, с. 36)
Княгиня Ольга прагнула підняти авторитет своєї держави і тому вирішила зустрітись з наймогутнішим правителем того часу – візантійським імператором. Пропоную вам уявити, що ми разом з княгинею потрапили до імператорського палацу.
Фізхвилинка
Зачитування вчителем уривку з худ.тексту «Царгородські дива»
От що побачили русичі:
Зайшли Потягнулися вгору
Помахали руками, пострибали
Потягнулися вгору
«Малюємо руками» Потяглися вгору, нахилились до землі |
Коли зайшли ми до зали, то засліплені були золотосяйним блиском. Біля трону імператорського майстер-золотар зробив золоті дерева і повисаджував на золоті гілочки золоті листочки та пташок. Пташки спершу мовчали. Аж тут імператорський трон почав підноситись угору. Затріпотіли крильцями й застрибали золоті соловейки. А потім - розлилася пісня! Княгиня підійшла до трону, аж золоті леви, що лежали біля імператорського трону, раптом звелися на передні лапи, розлючено засмикали хвостами й заревли. Проте особливо вразив русичів головний собор Царгорода - Софійський. Всередині собор прикрашали стрункі різьблені колони, мозаїки та малюнки-фрески. Чужинець, увійшовши до нього і сторопівши від краси, забував, на землі він чи на небі. |
Учитель
Вражена княгиня вирішила прийняти християнство. Саме тому скульптор зобразив Ольгу, що тримається за хрест на грудях. Разом з собою від імператора Візантії княгиня привезла ченців, що почали русичів вчити читати та писати (справа від княгині стоять Кирило і Мефодій – винахідники нашої сучасної абетки). Говорять, так справдилась легенда про апостола Андрія, який пророкував, що на Дніпрових кручах буде стояти місто з Божою благодаттю (фігура зліва).
Робота з термінами
Християнство — світова релігія, віра в Ісуса Христа.
Язичництво — обожнювання сил природи, віра в багатьох богів.
Коментоване читання (про Володимира)
- Яка видатна подія історії Русі-України пов’язана з ім'ям князя?
- Коли вона сталася?
Створення хронологічної таблиці
Дата |
Подія |
Пам'ятка |
Княжа Русь-Україна |
||
988 р. |
хрещення Русі |
Софіївський собор, Руська правда |
Робота з історичним джерелом
І це сказавши, повелів він [Володимир] робити церкви і ставити [їх] на
місцях, де стояли ідоли… І почав він ставити по городах церкви, і священиків
[настановляти], і людей на хрещення приводити по всіх городах і селах.
І, пославши [мужів своїх], став він у знатних людей дітей забирати і оддавати їх на учення книжне.
Запитання
1. Уважно прочитайте уривок з «Повісті минулих літ» і поміркуйте, чи всі жителі держави одразу погодилися прийняти нову віру?
2. Які позитивні наслідки хрещення Русі описує автор літопису?
Робота з ілюстративним матеріалом Пам'ятник Володимиру Великому у м.Київ
Завдання
Опрацювати текст про Ярослава Мудрого і скласти сенкан
1.Ярослав Мудрий
2. який?
3. що зробив?
4. висновок
5. синонім /асоціація
Робота з хронологічною таблицею
Які пам’ятки є свідками історії того часу? Впишіть їх
Робота з історичними пам'ятками (ілюстрації)
Розгляньте фото пам'яток архітектури часів Київської Русі.
Читання в парах «Читання другу»
Робота з хронологічною таблицею
Дата |
Подія |
Пам'ятка |
Княжа Русь-Україна |
||
988 р. |
хрещення Русі |
Софіївський собор, Руська правда |
1253 р. |
коронація Данила Галицького |
|
Робота з іл..матеріалом
VІ. Узагальнення та систематизація знань
Кий |
Ольга |
Святослав |
Володимир Великий |
Ярослав Мудрий |
Данило |
Щоб встановити мирні відносини з Візантією княгиня Ольга здійснила подорож до Константинополя 957 року. Обчисліть, на який рік свого володарювання Ольга здійснила подорож до Константинополя. Скільки було тоді років Святославові, якщо відомо, що на той час, коли загинув його батько князь Ігор, йому виповнилося 3 роки?
Відповідь, (957-945) + 3 = 15.
Робота в парах
Підготуйте одне одному по 2-3 питання за матеріалом сьогоднішньої теми та дайте на них відповідь
VIІ. Домашнє завдання
1.Опрацювати параграф 18.
2. Скласти вікторину «Хто це?»
3. дод. с.105.