1
Кобзарські традиції Кременеччини
Методичний коментар: Матеріали про традиції кобзарського мистецтва на Кременеччині представлені текстовим матеріалом і світлинами. Ці матеріали можуть бути використані при вивченні фольклорних творів у 6 – 9 класах та на уроках літератури рідного краю.
Кобзарське мистецтво, об’єднує творчість народних митців, що грають на кобзах, бандурах, лірах, – явище самобутнє, пов’язане з історією нашого краю. Українське кобзарство майже з часів середньовіччя зберегло традицію, що, як показує час, не вдалося у жодній іншій європейській країні.
У співах кобзарів завжди відчувається голос патріота, любов до батьківщини, відданість ідеям боротьби проти поневолювачів.
Кременеччина з давніх-давен творила свою самобутню культуру, звичаї, традиції. Тутешній фольклор багатий, неповторний і різножанровий. Недарма, перебуваючи на Кременеччині, збирали перлини народної творчості видатні постаті минувшини, такі як Тарас Шевченко, Микола Костомаров, Михайло Драгоманом, Олена Пчілка, Леся Українка, Климент Квітка та інші.
Тарас Шевченко |
Микола Костомаров |
Михайло Драгоманов |
Олена Пчілка |
Леся УКраїнка |
Климент Квітка |
Тривалий час Почаївська лавра була центром, куди збиралися мандрівні кобзарі та лірники з усієї України. Особливо велелюдним кожного року були дні 3-5 серпня, коли тут святкується перемога над турками, наступ яких, за легендою, відвернула Божа Матір; 28 серпня (свято Успіння Пречистої Богородиці) та 9 вересня (пошанування Іова). У ці дні сходи, що ведуть до Свято-Успенської лаври, перетворювалися в амфітеатр-сцену. Особливе захоплення прочан викликало виконання пісні «Ой, зійшла зоря над Почаєвом», яка не втратила популярності і в наші дні.
С.Нечай. «Т.Шевченко в Почаївській лаврі слухає лірника»
У фондах Кременецького краєзнавчого музею є матеріали, які засвідчують про виступи сліпого лірника Франка Нагірного. Пісенним словом він кликав до боротьби за волю уярмленого українського люду. Кликав своєю бандурою і співом до боротьби за волю у роки фашистської окупації Кость Місевич. Тим справжнім кобзарем, який у струнах інструменту ховав голос давнини, що безпомильно відлунював у кожному серці, став Євген Адамцевич. Сьогодні зачаровує своїм неповторним співом знана співачка, бандуристка Мирослава Попілевич, не уявляв себе без пісні та кобзи Василь Жданкін. Цікаву сторінку в історії розвитку кобзарського мистецтва краю вписала капела бандуристів педагогічного інституту, яку очолює викладач навчального закладу Ольга Бистрицька.
Єівген Адамцевич |
Кость Місевич |
Василь Жданкін |
З покоління в покоління кременчани передають легенди про сиву давнину, події, які тут відбувалися упродовж кількох віків. Серед них одна з найгероїчніших – бій біля гори Черчі у далекому ХVІІ столітті, де сьогодні зберігся П’ятницький козацький цвинтар. Там є кілька десятків кам’яних плит та хрестів. Окремі з них нагадують своєю формою кобзу. За переказами, вони лежать на місцях поховань козаків-бандуристів і кожної ночі на цьому цвинтарі звучать струни кобзи і кличуть до бою за волю проти ненависної шляхти.
Не випадково саме тут, на цьому історичному місці, де відчувається нерозривний зв’язок з нашими славними предками, у липні 2005 року відкривався фестиваль «Кобзарські сезони Волині», у якому взяли участь знані українські кобзарі Володимир Єсипок, Тарас Силенко, Валерій Левандовський, Тарас Копанійченко та наші земляки Василь Жданкін і Віктор Непомящий.
А в травні 2009 року у концертній залі Гуго Калантая Кременецького гуманітарно-педагогічного інституту імені Т. Шевченка відбувся І-ий регіональний конкурс-фестиваль «Кобзарська ватра» імені Костя Місевича за участі численних учасників різних вікових категорій – представників чотирьох західноукраїнських областей, котрі як справжні патріоти української національної культури своєю подвижницькою музично-пісенною творчістю відроджують і примножують надбання давнього кобзарського мистецтва.
У 2010 році у Кременці відбувся Всеукраїнський фестиваль бандурного мистецтва імені Остапа Вересая.
Сучасні виконавці відроджують давнє українське мистецтво, яке має глибокі національні корені. У руках майстрів предковічні національні інструменти бандура і кобза звучить зворушливо, викликаючи у душі численних поціновувачів почуття гордості за свій народ.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
3. Чернихівський Г. Кременеччина від давнини до сучасності. – Кременець, 1999. – С.58, 129, 146, 178, 225, 284.
4. Чернихівський Г., Легкун О. Портрети пером: статті, есеї, рецензії/ Книга №2 – Кременець-Тернопіль, 2003. – С.206-216.