Тема уроку. Корінь n-го степеня. Арифметичний корінь n-го степеня та його властивості.
Мета уроку: повторити й систематизувати значення учнів про квадратний корінь; сформулювати поняття кореня n-го степеня й арифметичного кореня n-го степеня, властивості кореня n-го степеня; формувати вміння застосовувати ці знання під час перетворення виразів. Формувати інформаційну та полікультурну компетентність, виховувати математичну грамотність та компетентність.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
На попередньому уроці учні одержали завдання повторити тему «Арифметичний квадратний корінь і його властивості».
(учитель пропонує учням згадати слова (словосполучення), які асоціюються зі словами «квадратний корінь з числа а».
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Математичний диктант
ІV. Формулювання мети і завдань уроку; мотивація навчальної діяльності
Практика розв’язування завдань з арифметичним квадратним коренем і квадратним коренем показує, що необхідно узагальнити й розширити ці поняття – ввести більш загальне поняття «корінь n-го степеня» і вивчити його властивості.
V. Сприйняття й осмислення нового матеріалу
Робота в групах
Об’єднавшись в групи діти вивчають самостійно означення кореня n-го степеня та його властивості.
1-3 групи одержують завдання: скласти «юридичну шпаргалку» (коротку наочну таблицю-схему), в якій відобразити всі відомості про корінь n-го степеня з числа а, умови його існування, арифметичний корінь n-го степеня та властивості коренів.
|
a – підкореневий вираз, n – показник кореня |
n = 2k, k N n = 2k + 1, k N
()n = a |
Арифметичний корінь n-го степеня з а = b, a |
4 група працює з текстом підручника в тому ж обсязі, однак завдання у них таке: класти запитання до означення та властивостей кореня n-го степеня, тобто створити так званий «опитувальник»:
Через певний час учні 1 – 4 групи об’єднуються в новостворені групи й демонструють один одному свої схеми та «опитувальники», разом знаходячи відповіді на всі запитання.
VІ. Первинне закріплення нового матеріалу
Виконання усних вправ
а) ; б) ; в) ; г) ; д)
а) х4 = 16; в) х7 = 8; д) х10 = 0;
б) х3 = -8; г) х8 = 1; е) х6 = -64.
а) б) = 1; в) = -2.
Виконання письмових вправ
1.Знайдіть значення виразу:
а) ( - )4; б )(2)5 ; в) ()9.
2.Знайдіть значення виразу:
а) ; б
3.Знайдіть значення виразу:
а) ∙ ; б) ; в) ; г) ; д);
4.Спростіть:
а) ; б) , m d) .
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Повторити основні етапи вивченого матеріалу.
Означення і властивості |
Приклади |
І. Означення |
|
Коренем n-го степеня із числа а називається таке число, n-й степінь якого дорівнює числу а (). - корінь, n – показник, а- підкорений вираз |
=3, 35=243; =5, 54=625; =-3, (-3)3=-27; =-4, (-4)5 = -768 |
Арифметичним коренем n-го степеня з невід’ємного числа називається таке невід’ємне число, n-й степінь якого дорівнює а. |
=2 – арифметичний корінь; =-5 – неарифметичний корінь |
Показники кореня виду n = 2k + 1 – для позначення будь-яких коренів; показники виду n = 2k – тільки для позначення арифметичних коренів. , але 1 |
|
Пам’ятай! |
|
()2k = a, , якщо а0; ()2k+1 = a, , а R |
|
ІІ. Властивості кореня n – го степеня (n ) |
|
1. = 0 |
|
2. = 1 |
|
3. ∙ = , a |
∙ = =2 |
4. = ∙ , a |
== = ∙ = 2∙3 = 6 |
5. = , a |
= = 2 |
6. = , a |
= = |
7. ()k = , a , k Z (якщо k Z, то рівність правильна і при ф = 0) |
(2)3 = 23 = = 8 0,3=2,4 |
8. = = , a , m, k N, m 1, k 1 |
= |
9. = , m, q , m 1 |
= |
VІІІ. Домашнє завдання
С – середній рівень
Знайдіть значення виразу:
а) ; б) ; в) ; г) ; д) .
Д – достатній рівень
Спростіть вираз:
а) ; б) , якщо х 10; в) .
В – високий рівень
Спростіть вираз:
, якщо с, а 0, b 0.