Колективний творчий проект
«Технологія виготовлення плоскої м*якої іграшки.»
5 клас
Мета: засвоєння знань про м’яку іграшку як невід’ємний атрибут у побуті та мистецтві українців, ознайомлення з видами м’яких іграшок, інструментами та матеріалами для їх виготовлення;
формування вмінь і навичок виготовляти іграшку;
розвиток інтересу до різних видів мистецтва, свідомого ставлення до безпеки життєдіяльності при виконанні практичної роботи, самостійності та творчої активності;
зміцнювати бажання виготовляти красиві і корисні речі своїми руками, заохочувати до праці, пробуджувати почуття прекрасного.
Хід уроку:
Серед дитячих подарунків іграшка займає провідне місце. Дорослі і діти дарують один одному іграшки, часто авторські. Саморобна іграшка набула останнім часом величезної популярності – влаштовуються виставки саморобної іграшки, проводяться майстер- класи виготовлення іграшки, створюються спільноти за інтересами. Сьогодні ми разом долучимось до мистецтва створення іграшки. . Бо, як правило, іграшки коштують недешево. Але є вірний вихід – навчитися виготовляти іграшки самостійно.
Сьогодні на уроці ми ознайомимося з історичними відомостями про іграшки, призначенням іграшок, вдосконалимо набуті навички роботи з тканиною та навички колективної творчої праці.
Основне призначення іграшки – бути забавою для дитини, одночасно розвивати інтелект та привчати до певних практичних дій (брязкальце для немовляти, зменшені копії машин, побутових речей та приладів, інструментів, ляльки, іграшкові тваринки, тощо).
3.Повідомлення учнів (випереджувальне завдання)
Учень 1. Перші згадування про іграшки зустрічаються в книгах античного світу. Зображення іграшок зустрічаються на посуді і фресках тих часів. Але найкращі іграшки – це іграшки знайдені археологами. Іграшки Давнього Єгипту датуються серединою III тисячоліття до н.е. Це були мініатюрні фігурки кішок, собак, корів, тигрів, виконані з дерева.
Учень 2. У Стародавній Греції і Стародавньому Римі новонародженим дарували брязкальця і тріскачки. Вважалося, що тріскачки відлякують злих духів. Матері і няньки клали дітей спати, стукаючи брязкальцями по краю колиски.
Учень 3. Ляльки теж ведуть своє літочислення з глибокої давнини. Найдавніші - з Єгипту і нараховують близько 4 тисяч років. Ляльки мали дуже різні конструкції: грубі колоди без рук і без ніг, з руками і ногами з тонких паличок. Вони використовувалися в обрядах і служили символами культу. Дівчата Стародавньої Греції та Риму зберігали ляльок до заміжжя, а після приносили їх в дар богині Афродіті і Венері. Але були в користуванні й ігрові ляльки. В основному, їх робили рухомими з глини та дерева.
Учень 4. З усіх видів іграшок м'яка – наймолодша за часом виникнення. М'які іграшки - це моделі тварин, які дбайливі мами шили своїм чадам з різнокольорових клаптиків і набивали їх ватою або тканиною. Вперше вони з'явилися в XIX столітті.
Проблемне питання:
Навіщо створили нам іграшки? Яке призначення іграшок?
Сучасні іграшки мають різне призначення: (повідомлення учнів)
--Розвиваючі іграшки для дітей (різноманітні машинки, ляльки,лялькові меблі та посуд, іграшкові побутові прилади; набори іграшкових інструментів, електронні іграшки).
--Декоративні іграшки для прикраси житла (глиняні, фарфорові, металеві статуетки, кухонні іграшки-грілки, ляльки в оригінальному чи народному одязі, копії машин, літаків, кораблів, великі яскраві та пухнасті м’які іграшки, іграшки-саше,тощо).
--Колекційні іграшки ( будь які іграшки, що мають свою історію або виготовлені в обмежено невеликій кількості для колекцій, часто з дорогих матеріалів або відомими особами).
--Народні іграшки ( ляльки , маленькі предмети побуту, зображення тварин та птахів, виготовлені з природних підручних матеріалів, що склались історично для кожної народності).
--Ритуальні іграшки (часто народна іграшка несе ритуальне навантаження – оберіг – фігурки коней чи птахів, лялька-берегиня.
Виготовлення будь якого виробу складається з двох етапів – виготовлення деталей та монтаж виробу. Від якості деталей залежить якість готового виробу.
На уроці ми створимо колективний творчий проект.
Для виготовлення м*якої іграшки використовують різні матеріали та інструменти, вони зібрані в нашій чарівній скриньці. Скринька закрита, тільки зроблено отвір для руки, через який ви дістанете один предмет і розповісте про нього від першої особи (я – голка, мене використовують для шиття, зі мною треба поводитися обережно, бо я гостра…)
5. Практична робота:
- виготовлення деталей за шаблонами;
- склеювання деталей з шаблонами;
- з*єднання деталей між собою.
Учитель контролює правильність виконання роботи та дотримання учнями правил безпеки праці, надає консультацію та практичну допомогу.
6. Підсумки практичної роботи.
Оглянути об’єкти праці, відмітити якісні роботи; виявити можливі недоліки, проаналізувати та намітити шляхи усунення недоліків.
7. Змагання «Хто більше» (команди учнів змагаються між собою, хто більше знає віршів, загадок, прислів*їв про іграшки)
Цікаво – що іграшки роблять вночі,
Коли замовкає цвіркун на печі?
Мабуть, тихесенько в коло збираються
І досхочу собі весело граються:
Лялька вдягає барвистий наряд,
Дружно солдатики йдуть на парад,
Коники скачуть, гармати стріляють
І літаки по кімнаті літають…
Та лиш уранці я очі розплющу –
Не ворухнуться. Ото вже хитрющі!
Спереду пропелер,
Наче вітрячок.
Крила із фанери.
Гарний літачок?
Ось кумедне ведмежатко,
Грався змалечку ним татко.
Буду бавитись так само.
«Лапку лиш приший-но, мамо!»
Я люблю своє лошатко,
Причешу його спочатку,
Гребінцем пригладжу хвостик -
Ми ж із ним поїдем в гості!
Ми кота хотіли нині покати на машині.
Кіт кататися не звик - перекинув грузовик.
Про зайча дівча не дбало -
Від дощу не заховало.
Ждати помочі нізвідки,
Геть промокло - аж до нитки
Б’ють мене старі й малі,
І в повітрі, й на землі.
Та від цього не вмираю.
Тільки весело стрибаю. М’яч
Замість справжньої дитини
Є у кожної дівчини.
Її пестять, одягають,
Спати ввечорі вкладають.
І годують її смачно —
Дуже мамі вона вдячна! (Лялька)
Накрутив Івась пружину — танцювала без упину.
І дзижчала, і крутилась.
Як стомилась — зупинилась. (Дзиґа)
Плига, плига цілий день,
Через лаву, через пень,
Через кущ і через квіти.
Що за іграшка це, діти? (М’яч)
В неї платтячко і банти
Та до школи не іде.
Їй би тільки весь час грати
І не вчитися ніде (лялька)
9. Цікаво знати
1. Найстаріший плюшевий ведмідь був випущений в 1894 році. Про це свідчить мітка з ганчірочки, яка пришита до лівої лапки ведмедика. Ця стара іграшка досі передається з покоління в покоління в одній сім’ї.
2. Йо -йо, який прикрашений блискучими зірками, є найулюбленішою іграшкою Елтона Джона. Хоча блиск іграшки — не сама цікава річ в ній. Йо -йо має з одного боку зображення клоуна, а з іншого — на китайській мові символи, які означають побажання щастя і удачі.
3. Повітряні змії так само мають і своїх гігантів. Найбільший змій має площу 680 квадратних метрів. Його навіть запускали в 1999 році. Неймовірно, але він літав.
4. Існує так само ведмідь — мандрівник. У зв’язку з помилкою, якої припустилася федеральна поштова служба, ведмедик проїхав у посилці 329000 кілометрів. Два рази він побував у Мексиці, об’їхав всю Америку, п’ять разів повертався до Австралії. Тільки по закінченню 3 років він все-таки досяг адресата.
5. Сухейль Заруні — власник самої величезної колекції моделей — машин. У його колекції знаходиться близько 2 тисяч машин. У ній зустрічаються дуже рідкісні екземпляри, такі як, наприклад, машина Папи Римського, а також копія машини королеви Єлизавети. У колекції є навіть міні — машина, в якій їхав Кеннеді в день, коли він був убитий.
6. Бродвейська постановка «Короля Лева» знаменита тим, що в ній використовували за один раз величезну кількість ляльок. Для постановки знадобилося застосування 215 іграшок, а так само брали участь ляльки плоскі, на стержнях, у натуральну величину.
7. У 1939 році випустили найдорожчого Міккі — Мауса. Цей зразок відрізнявся від того, якого ми звикли бачити. Старий Міккі мав інший вираз обличчя, так само у нього були довші руки і інше розташування вух. Ця іграшка була придбана на аукціоні за $ 83,650 .
8. Софія Онассіс, внучка Аристотеля Онассіса, яка має різноманітні іграшки для дівчаток, одночасно являється господинею самої натуралістичної коні — гойдалки. Ця конячка має натуральні гриву і хвіст, а зубки у неї зроблені зі зліпків справжнього коня. Ще копита цієї іграшки покриті пластинами і панцира черепахи.
9.Куклу Барбі можна вважати чемпіонкою, так як вона б’є всі рекорди по варіаціях самої себе. Офіційно ця лялька має приблизно 30 професій. Лялька має такий гардероб, що можна тільки позаздрити: на даний момент у неї є більше тисячі нарядів. Ще ця лялька має 15 модифікацій власного тіла: є вагітна Барбі, Барбі, у якої широка талія, є навіть Барбі в інвалідному кріслі (у такої ляльки не рухаються ноги). Найдорожча лялька Барбі у сукні, яку прикрашено діамантами, коштує 100 тисяч доларів.)
10. Дженніфер Кетрін, дочка Білла Гейтса, є господинею самої технічно забезпеченої педальної машинки. Іграшка оснащена регулюванням висоти сидінь, системою навігації, фарами, подушкою безпеки.
10. Підсумок уроку.
Яку іграшку ми створили?
Чи сподобалася вам іграшка?
Де можна використати дану іграшку?
Яке призначення виготовленої нами іграшки?
Які якості у дитини розвиває дана іграшка?