КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
з української мови для 8 класу для шкіл з українською мовою навчання. Складено за оновленою програмою 2017 р. та підручником: Заболотний О.В., Заболотний В.В. Українська мова. Підручник для 8 класу. – К.: Генеза, 2016.
(70 год, 2 год на тиждень)
(4 год – резерв годин для використання на розсуд учителя.
Контрольні роботи проводяться за рахунок годин, указаних у таблиці. Розвиток мовлення 16 год.)
Фронтальні види контрольних робіт(5-9 класи)
Форми контролю |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||||
І |
ІІ |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
|
Перевірка мовної теми* |
4 |
4 |
4 |
4 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Письмо: переказ |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Твір |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Правопис: диктант** |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
5-9-й |
|
І семестр |
ІІ семестр |
Усний переказ Діалог
|
Усний твір Читання вголос |
№ |
ЗМІСТ ПРОГРАМОВОГО МАТЕРІАЛУ
|
К-сть год |
ДАТА |
Види робіт на уроці |
Очікувальні результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
1 |
Вступ. Мова — найважливіший засіб спілкування, пізнання та впливу.
|
1 |
|
Складання роздуму про важливість ґрунтовного знання державної мови та майстерного володіння мовленням. Обговорення важливості знання іноземних мов у житті сучасної молоді. Записування й коментування висловлень відомих людей, прислів’їв про мову як засіб спілкування, пізнання та впливу.
|
Знаннєва складова знає та розуміє функції мови; усвідомлює значення мови як найважливішого засобу пізнання, спілкування і впливу; Діяльнісна складова користується лінгвістичними словниками й довідниками з метою вдосконалення власного мовлення; Ціннісна складова ставиться до української мови як до найвищої цінності; обґрунтовує необхідність вільного володіння державною мовою; усвідомлює права й мовні обов’язки учня як громадянина своєї держави; цінує відкритість до пізнання різних культур через мови; робить висновки щодо необхідності ґрунтовної мовної освіти. |
2 |
Розвиток мовлення №1. Повторення відомостей про мовлення, текст, стилі, жанри й типи мовлення; засоби міжфразового зв’язку в тексті. |
1 |
|
Колективне складання плану (складного) розповіді про Вікіпедію як унікальний міжнародний інтернет-проект енцикло- педії, що твориться 250-ма мовами світу. |
Учень (учениця): Знаннєва складова знає визначення тексту, називає стилі, жанри й типи мовлення; наводить приклади висловлень різних стилів і жанрів; знає засоби міжфразового зв’язку в тексті. Діяльнісна складова розрізняє тексти за стильовою належністю; визначає тип мовлення й жанр тексту; знаходить і характеризує засоби міжфразового зв’язку в тексті; складає план майбутнього висловлення (тексту) і складає текст за складеним планом; створює висловлення на дискусійну тему, обстоюючи власну думку, покликаючись на логічні аргументи, приклади з різних інформаційних джерел. Ціннісна складова усвідомлює необхідність застосування ІКТ для пошуку, опрацювання, обміну інформацією з навчальною метою; використання інтернет-ресурсів для здобування нових знань, пошукової діяльності; визнає зручність і перспективність дистанційної освіти; критично оцінює подану ЗМІ інформацію; обґрунтовує необхідність обережного й критичного до неї ставлення. |
Повторення та узагальнення вивченого. |
|||||
3 |
Лексикологія. Фразеологія. |
1 |
|
Аудіювання тексту, що містить слова різних груп: за значенням (синоніми, антоніми), за походженням (власне українські і запозичені, зокрема іншомовного походження), активну й пасивну лексику (застарілі слова та неологізми), за вживанням (загальновживані та стилістично забарвлені, діалектні, професійні слова й терміни). Складання роздуму «Чому більшість неологізмів у мові — слова іншомовного походження». Читання мовчки і вголос текстів, що містять фразеологізми, з’ясування їхньої ролі в мовленні. Складання розповіді з елементами роздуму «Яким я уявляю своє майбутнє» з використанням фразеологізмів (наприклад: докласти сил, показати себе на ділі; виросли крила і под.). |
Учень (учениця): Знаннєва складова знає, що вивчають такі розділи науки про мову, як лексикологія та фразеологія, орфографія та морфологія; знає та пояснює лексичне значення слів і фразеологізмів; називає групи лексики; знає самостійні та службові частини мови; знає виражальні можливості кожної із самостійних частин мови; знає правила правопису слів. Діяльнісна складова доцільно використовує в мовленні різні групи лексики, фразеологізми; визначає й аргументує належність слова до певної групи лексики; здійснює адекватний добір слів для складання висловлення певного змісту та стилю; визначає морфологічні ознаки, синтаксичну роль самостійних частин мови; обґрунтовує правопис слів правилами; користується лінгвістичними словниками різних видів; редагує речення й тексти, у яких допущено лексичні та граматичні помилки. Ціннісна складова виявляє прагнення поліпшувати власне мовлення, добирати адекватні змістові висловлення слова та фразеологізми, правильно використовуючи частини мови; усвідомлює необхідність грамотного письма як важливої характеристики особистості; прагне втілювати своє розуміння цінностей у практичному житті. |
4 |
Морфологія й орфографія. |
1 |
|
|
|
5 |
Основні правила правопису (за вибором учителя). |
1 |
|
|
|
Синтаксис. Пунктуація. Словосполучення й речення |
|||||
6,7 |
Словосполучення. Будова й види словосполучень за способами вираження головного слова. |
2 |
|
Складання висловлення «Покрова — козацьке свято» з використанням запропонованих учителем словосполучень (наприклад: цікавість до минулого, гідність народу, козацька слава, збирати інформацію, цифрове покоління патріотів). |
Учень (учениця): Знаннєва складова знає та розуміє предмет вивчення синтаксису й пунктуації; розуміє й пояснює різницю між словосполученням і реченням; реченням простим і складним. Діяльнісна складова розрізняє головне й залежне слова у словосполученні; аналізує будову словосполучень, види за способами вираження головного слова; складає словосполучення й речення різних видів, визначає серед них синонімічні; розпізнає речення прості та складні; редагує словосполучення, речення й тексти, помічаючи й виправляючи граматичні помилки; використовує виражальні можливості речень вивчених видів у власному мовленні; робить тематичні виписки та складає конспект науково-навчального тексту. Ціннісна складова усвідомлює важливість кожного словосполучення й речення для чіткості вираження думки; обґрунтовує важливість опрацювання науково-навчального тексту у формі його конспектування. |
8,9 |
Речення. Речення прості й складні (повторення), двоскладні й односкладні. Граматична помилка та її умовне позначення (практично). |
2 |
|
Редагування словосполучень, речень, текстів, у яких допущено граматичні помилки. |
|
10 |
Розвиток мовлення №2. Конспект прочитаного науково-навчального тексту; тематичні виписки. |
1 |
|
|
Учень (учениця): Знаннєва складова розуміє й пояснює відмінність між різновидами аудіювання; знає особливості будови опису пам’ятки історії й культури. Діяльнісна складова розпізнає вжиті в прослуханому тексті типи мовлення: розповідь, роздум, опис; розпізнає в тексті розповідного характеру опис пам’ятки історії та культури, аналізує його будову. Ціннісна складова усвідомлює важливість дослідження, вивчення й збереження пам’яток історії та культури з метою збереження історичної пам’яті народу й виховання в молоді патріотизму. |
11 |
Розвиток мовлення №3. Різновиди аудіювання: ознайомлювальне, вивчальне, критичне. Особливості будови опису пам’ятки історії й культури. |
1 |
|
Аудіювання тексту, що містить опис пам’ятки історії й культури. |
|
12 |
Розвиток мовлення №4. Вибірковий усний переказ розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії й культури в художньому стилі. |
1 |
|
|
|
13 |
Розвиток мовлення №5. Складання й розігрування діалогу – обміну думками та враженнями від телепередач (матеріалів відеохостинга YouTube), присвячених вивченню та збереженню пам’яток історії та культури. |
1 |
|
|
|
14 |
Контрольна робота №1. Словосполучення. Речення. Тест |
1 |
|
|
|
Просте речення. Двоскладне речення |
|||||
15 |
Головні члени речення. Підмет, способи його вираження |
1 |
|
|
Учень (учениця): Знаннєва складова знає члени речення, способи вираження їх; ставить розділові знаки в простому двоскладному реченні, пояснює їх пунктуаційними правилами. Діяльнісна складова визначає головні та другорядні члени речення; розрізняє речення двоскладні та односкладні; визначає види присудків, обставин у реченнях, прикладку як різновид означення, способи вираження підмета, присудка, означень, додатків та обставин; інтонує правильно речення різних видів, за допомогою логічного наголосу передає різні змістові та емоційні відтінки значення; записує прикладки відповідно до орфографічних норм і обґрунтовує написання; знаходить і виправляє орфографічні та пунктуаційні помилки на вивчені правила; аналізує будову простого двоскладного речення, переказує та створює тексти різних стилів з поєднанням різних типів мовлення; робить повідомлення на тему про мову, що вима¬гає зіставлення й узагальнення матеріалу в науково¬му стилі. Ціннісна складова оцінює виражальні можливості простого двоскладного речення в текстах різних стилів; обґрунтовує важливість дослідження, вивчення й збереження пам’яток історії та культури. |
16 |
Присудок. Простий і складений присудок (іменний і дієслівний). Способи вираження присудка |
1 |
|
Складання висловлення-роздуму на актуальну тему з використанням простих двоскладних речень. Створення висловлення про відомого науковця-дослідника (педагога, митця), що містить речення, граматичні основи яких включають іменний складений присудок (наприклад: став першим, вважається першовідкривачем, був працьовитий). |
|
17 |
Розвиток мовлення №6. Повідомлення на тему про мову (наприклад: дієслівний та іменний складений присудки), що вимагає зіставлення й узагальнення матеріалу в науковому стилі. |
1 |
|
|
|
18 |
Тире між підметом і присудком. |
1 |
|
|
|
19 |
Контрольна робота. Диктант (1) |
1 |
|
|
|
20 |
Узгодження головних членів речення. Речення поширені й непоширені (повторення). Порядок слів у реченні. Логічний наголос. |
1 |
|
Виразне читання речень різних видів з акцентуванням уваги на виділенні слів логічним наголосом для передавання змістових та емоційних відтінків значення Редагування речень, у яких допущено граматичні помилки (в узгодженні головних членів речення та ін). |
|
21,22 |
Означення, додаток й обставини як другорядні члени речення (повторення). Прикладка як різновид означення. Написання непоширених прикладок через дефіс; прикладки, що беруться в лапки. |
2 |
|
|
|
23 |
Розвиток мовлення №7. Докладний письмовий переказ розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії й культури в публіцистичному стилі (за простим або складним планом) з використанням прикладок. |
1 |
|
|
|
24 |
Контрольна робота. Переказ (1) |
1 |
|
|
|
25 |
Види обставин (за значенням), способи вираження їх. Порівняльний зворот. Виділення порівняльних зворотів комами. |
1 |
|
|
|
26 |
Контрольна робота. Твір (1) |
1 |
|
|
|
27 |
Розвиток мовлення №8. Ділові папери. План роботи. Складання плану роботи над проектом. Оформлення рубрик, стислих описів, етапів роботи, аналіз результатів діяльності. |
1 |
|
|
|
28 |
Розвиток мовлення.№9. Усний твір-опис пам’ятки історії й культури за картиною в публіцистичному стилі (за простим або складним планом) з використанням порівняльних зворотів. |
1 |
|
|
|
29 |
Контрольна робота№2. Просте двоскладне речення..Тест |
1 |
|
|
|
30,31 |
Розвиток мовлення№10,11. Особливості будови опису місцевості. Стислий письмовий переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості в художньому стилі (за складним планом). Аналіз письмового твору. |
2 |
|
|
|
Односкладне речення. Односкладні прості речення |
|||||
32 |
Односкладні речення. Означено-особове речення |
1 |
|
|
Учень (учениця): Знаннєва складова знає види односкладних речень, пояснює будову односкладних речень кожного з типів; пояснює розділові знаки в неповних реченнях. Діяльнісна складова розрізняє речення односкладні й неповні; визначає види односкладних речень (також як частин складних речень); конструює односкладні речення вивчених видів, а також неповні речення; правильно використовує їх у власному мовленні; ставить правильно тире в неповних реченнях й обґрунтовує його використання; знаходить і виправляє пунктуаційні помилки на вивчені правила; правильно будує тексти різних типів і стилів, використовуючи виражальні можливості односкладних і неповних речень; вживає в мовленні речення двоскладні й односкладні різних видів як синтаксичні синоніми; використовує в текстах-описах називні речення для позначення часу й місця; доречно вживає неповні речення в діалозі, а також у складних реченнях для уникнення невиправданих повторів; правильно інтонує неповні речення; складає опис місцевості. Ціннісна складова сприймає спілкування як цінність; оцінює й осмислює ситуацію спілкування; відчуває стан співрозмовника, виявляє емпатію; оцінює виражальні можливості й роль односкладних і неповних речень у текстах художнього, розмовного, публіцистичного стилів. |
33 |
Неозначено-особове й загальнено-особове речення. |
1 |
|
|
|
34 |
Безособове речення. |
1 |
|
|
|
35 |
Називне речення. |
1 |
|
|
|
36 |
Повне і неповне речення. Тире в неповному реченні. |
1 |
|
Аудіювання поетичних текстів, щоденникових записів та уривків з листування відомих людей, аналіз ролі односкладних і неповних речень у них. Складання й розігрування діалогів (телефонних розмов), що передбачають уникання небажаного й небезпечного спілкування, протистояння маніпулятивним впливам (з використанням односкладних і неповних речень). |
|
37 |
Розвиток мовлення №12. Усний твір-опис місцевості (вулиці, села, міста) на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі (за складним планом) з використанням називних речень для позначення місця. |
1 |
|
|
|
38 |
Контрольна робота№3. Односкладні речення. Тест.
|
1 |
|
|
|
Просте ускладнене речення. Речення з однорідними членами. |
|||||
39 |
Однорідні члени речення (зі сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком). Поширені й непоширені однорідні члени речення |
1 |
|
Читання мовчки текстів різних стилів, що містять однорідні члени речення. З’ясування значення однорідних членів речення в мовленні. |
Учень (учениця): Знаннєва складова наводить приклади речень, ускладнених однорідними членами; ставить розділові знаки в таких реченнях, пояснює їх правилами. Діяльнісна складова знаходить в тексті речення, ускладнене однорідними членами (непоширеними й поширеними; розрізняє однорідні й неоднорідні означення; визначає смислові відношення між однорідними членами речення; правильно інтонує речення з однорідними членами; знаходить і виправляє пунктуаційні помилки на вивчені правила; конструює речення, до складу яких входять однорідні члени з різними типами зв’язку між ними, зокрема з парними сполучниками, узагальнюваль-ними словами при однорідних членах. Ціннісна складова оцінює виражальні можливості речень з однорідними членами в різних стилях мовлення. |
40 |
Смислові відношення між однорідними членами речення (єднальні, протиставні, розділові). |
1 |
|
Створення висловлення-роздуму «Кого з літературних героїв я маю за зразок» з використанням речень, ускладнених однорідними членами. |
|
41 |
Речення з кількома рядами однорідних членів. |
1 |
|
|
|
42 |
Однорідні й неоднорідні означення |
1 |
|
|
|
43,44 |
Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами (повторення й поглиблення). Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами. |
2 |
|
Складання переліку необхідних для вашої родини закупівель (продуктів харчування, промислових товарів тощо) на поточний місяць із використанням узагальнювальних слів при однорідних членах речення. |
|
45,46 |
Розвиток мовлення №13,14. Письмовий твір-опис місцевості (вулиці, села, міста) на основі особистих спостережень і вражень або за картиною в художньому стилі (за складним планом) з використанням речень, ускладнених однорідними членами речення. Аналіз письмового твору. |
2 |
|
|
|
47 |
Контрольна робота№4. Однорідні члени речення. Тест |
1 |
|
|
|
Речення зі звертаннями, вставними словами (словосполученнями, реченнями). |
|||||
48 |
Звертання непоширені й поширені. Риторичне звертання. Розділові знаки при звертанні |
1 |
|
Виразне читання речень, що містять звертання. Виконання проекту «Роль і значення звертань у творах українського фольклору». |
Учень (учениця): Знаннєва складова наводить приклади речень, ускладнених звертаннями, вставними словами (словосполу- ченнями); ставить розділові знаки в таких реченнях, пояснює їх правилами. Діяльнісна складова знаходить звертання, вставні слова (словосполучен¬ня, речення) в реченні; визначає в тексті риторичні звертання й пояснює стилістичну роль їх; знаходить і виправляє помилки на вивчені пунктуаційні правила; конструює та інтонує правильно речення зі звертаннями, вставними словами (словосполученнями); використовує виражальні можливості речень зі звертаннями, вставними словами (словосполученнями, реченнями) в усному й писемному мовленні. Ціннісна складова оцінює виражальні можливості речень зі звертаннями, вставними словами (словосполученнями, реченнями) у тексті. |
49 |
Вставні слова (словосполучення, речення). Групи вставних слів і словосполучень за значенням. |
1 |
|
Створення висловлення розповідного характеру з елементами роздуму «Техніка в моєму житті» з використанням самостійно дібраних вставних слів. |
|
50 |
Розділові знаки при вставних словах. |
1 |
|
|
|
51 |
Тренувальні вправи |
1 |
|
|
|
52 |
Розвиток мовлення№15. Інтерв’ю в публіцистичному стилі. |
1 |
|
|
|
53 |
Контрольна робота. Твір (2) |
1 |
|
|
|
54 |
Контрольна робота №5. Звертання. Вставні слова (словосполучення, речення) |
1 |
|
|
|
Речення з відокремленими членами |
|||||
55 |
Поняття про відокремлення. |
1 |
|
Читання мовчки і вголос тексту художнього стилю, що містить речення, ускладнені відокремленими членами |
Учень (учениця): Знаннєва складова наводить приклади речень, ускладнених відокремленими (також уточнювальними) членами речення; ставить розділові знаки в таких реченнях, пояснює їх правилами. Діяльнісна складова знаходить відокремлені й уточнювальні члени в реченні; знаходить і виправляє допущені пунктуаційні й граматичні помилки; правильно інтонує речення з відокремленими й уточнювальними членами речення; будує висловлення в публіцистичному й науковому стилях, використовуючи виражальні можливості речень з відокремленими й уточнювальними членами речення в усному й писемному мовленні. Ціннісна складова оцінює виражальні можливості речень з відокремленими й уточнювальними членами в текстах різних стилів. |
56 |
Відокремлені означення. |
1 |
|
Створення висловлення-роздуму «Кого із сучасників я вважаю успішною людиною» з використанням відокремлених означень (у т. ч. відокремлених прикладок). |
|
57,58 |
Відокремлені прикладки. |
2 |
|
|
|
59 |
Контрольна робота. Переказ (2) |
1 |
|
|
|
60 |
Відокремлені обставини. |
1 |
|
|
|
61 |
Відокремлені уточнюючі члени речення. Розділові знаки при відокремлених членах. |
1 |
|
|
|
62 |
Відокремлені уточнюючі члени речення. Розділові знаки при відокремлених членах. |
2 |
|
Створення висловлення про улюблені українцями рослини з використанням уточнювальних прикладок додаванням до народних назв наукових (наприклад: нагідки — календула; татарське зілля — аїр, петрові батоги — цикорій звичайний; смерека — ялина європейська). |
|
63 |
Розвиток мовлення №16. Письмовий твір-опис пам’ятки історії й культури на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі (з використанням відокремлених означень та обставин).
|
1 |
|
|
|
64 |
Аналіз письмового твору. Тренувальні вправи |
1 |
|
|
|
65 |
Тренувальні вправи |
1 |
|
|
|
66 |
Контрольна робота. Диктант (2) |
1 |
|
|
|
67 |
Контрольна робота№6. Відокремлені члени речення. Тест |
1 |
|
|
|
Повторення в кінці року |
|||||
68 |
Повторення відомостей про словосполучення й речення та просте двоскладне речення. |
1 |
|
|
Учень (учениця): Знаннєва складова систематизує вивчені відомості про будову та види словосполучень, двоскладні й односкладні речення, повні й неповні речення, прості ускладнені речення.ставить у простих ускладнених реченнях розділові знаки, пояснює їх уживання правилами. Діяльнісна складова доцільно застосовує виражальні можливості синтаксичних засобів для досягнення комунікативної мети. |
69 |
Повторення відомостей про односкладні й неповні речення та речення з однорідними членами. |
1 |
|
Написання речень (текстів) з поясненням правопису слів та вживання розділових знаків. Редагування словосполучень і речень, у яких допущено граматичні помилки. |
|
70 |
Повторення відомостей про речення зі звертаннями, вставними словами (словосполученнями та реченнями). Повторення відомостей про речення з відокремленими членами. |
1 |
|
|