Колискові пісні. "Ой люлі, ой люлі". Слухання української народної колискової "Гойда, гойда-гой, ніченька іде" у виконанні Н.Матвієнко.

Про матеріал
Розробка уроку з української мови (Читання) складена згідно програми Савченко за підручником Вашуленко.Урок гарниий, пройшов дуже цікаво.
Перегляд файлу

 

Тема: Колискові пісні. «Ой люлі, ой люлі». Слухання української народної колискової «Гойда, гойда-гой, ніченька іде...» у виконанні Н.Матвієнко

Мета: розширювати знання дітей про усну народну творчість, ознайомити дітей з історією виникнення і особливостями виконання колискових пісень; розвивати навички швидкого читання, мову, кмітливість; удосконалювати навички виразного читання; виховувати почуття любові і поваги до народної творчості.

Обладнання: складові таблиці, запис колискових пісень.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

                                  Хід уроку

1. Організаційний момент.

      З давніх пір і донині

      Кажуть всі в Україні:

«Здоровенькі були!»

Привітаймося всі разом:

«Здоровенькі були!»

2. Артикуляційні вправи.

а) Читання складових таблиць.

б) Читання скоромовки.

Летів горобчик,

Сів на стовпчик,

Прибіг хлопчик –

 Утік горобчик.

Про себе (мовчки).

Вголос (вибірково).

в) Розвиток фонетичного сприймання

Гра «Хто що промовляє»

Пригадайте, діти, вмить,

Як пшениченька шумить: ш-ш-ш!

Як в гайку струмок дзвенить: джр-джр-джр!

Як в саду бджола бринить: дз-дз-дз!

Як шумлять у птаха крила: ш-ш-ш!

В морі синьому вітрила: ш-ш-ш!

г) Чистомовка

 Шу-шу-шу - чистомовки я пишу.

      Ят-ят-ят - їх пишу для всіх малят.

      Ки-ки-ки - всі говорять залюбки.

      Ло-ло-ло - щоб чисте мовлення було!

3.Мотивація навчальної діяльності

- Прочитайте тему нашого розділу, записану на дошці:

«Народні перлини для кожної дитини»

- Яке слово вам не зрозуміле? (Перлина - це коштовний дорогоцінний камінь)

-  Що відноситься до усної народної творчості?

4. Фронтальна робота. “Мозкова атака”

     Пісні, вірші, загадки, потішки, казки, прислів'я, приказки, колискові пісні, забавлянки, заклички, примовки, звуконаслідування, лічилки, прозивалки, колядки і щедрівки, скоромовки, ігри з піснями, хороводи, небилиці. Все це відноситься до усної народної творчості.

- Чому колискові пісні порівняли з перлиною?

- Хто є виконавцями пісень?

- До кого звернена пісня? Яке її призначення?

5,Оголошення теми та завдань уроку.

Сьогодні тема нашого уроку “Колискова пісня «Ой люлі, ой люлі.».

6. Розповідь вчителя про колискові пісні

Колискові пісні відомі усім народам. Де перші поетичні твори, звернені до дитини. Виконавцями їх виступають дорослі, але призначені ці твори для найменших - немовлят і дітей. Що тільки починають вчитися рідної мови.

Велике щастя, якщо знайшлася в сім'ї дитинка. Значить бог поблагословив сім'ю, наділив її своєю ласкою. Щасливий батько робив із білого дерева колиску і прикрашав її. Мати приготувала дитині маленьку ковдру, подушечку. У подушечку клали пучечок пахучого зілля, щоб дитина спокійно спала, щоби снились їй гарні добрі сни, щоби ніяка нечиста сила не підступилася до дитини. Над колискою вішали віночок барвінку як оберіг від нечисті. Сиділа матуся над колискою і монотонним голосом наспівувала безконечну колискову про котика, перепілочку, Сон чи Дрімоту.

У більшості колискових пісень головною дійовою особою, звичайно є дитина. А поряд із нею ті, хто її доглядає: мама, бабуся. Бажалося дитинці щастя, здоров'я, багатства, вроди, долі, шепотілися ніжні слова, називаючи маля зірочкою, сонечком, серденьком; просили котика, щоби приглянув за дитинкою, заколисав її чи побавився з нею.

7.Слухання  колискової “Гойда, гойда-гой, ніченька іде...” у виконанні Н. Матвієнко.

- Які почуття у вас виникнули, коли ви слухали колискову?

- Яким голосом співають колискову?

- Назвіть головних героїв колискових пісень.

- Чому мелодія колискової така одноманітна? Доведіть для чого це потрібно.

8. Фізкультхвилинка.

Гра «Хто що промовляє?»

Учитель починає, а діти продовжують:

Вчитель Учні

Зозуля кує: «Ку-ку, ку-ку!»

Півень кукурікає: «Ку-ку-рі-ку!» , «Ку-ку-рі-ку!»

Голуб воркує: «Гу-гу, гу-гу, гу-гу!»

Сова кричить: «Угу, угу, угу!»

Риби мовчать, ні пари з вуст.

Після виконання цієї вправи-гри діти займають місця за партами.

9.Робота над колисковою «Ой люлі, ой люлі...»

1) Виразне читання колискової вчителем.

- Які дійові особи колискової?

- Хто такі гулі?

- Чому для колискової вибрали саме голубів?

- Ці красиві білі птахи з блакитними шийками є улюбленцями багатьох народів і давніми супутниками людини. Приручили їх понад 5 тис. років тому. А зараз голуби - символ миру, спокою, благополуччя. А саме цього бажає кожна мама своїй дитинці.

2) Читання колискової учнями самостійно

- У якому темпі читається колискова?

3) Виразне читання колискової

-Уявіть , що ви співаєте колискову своєму братикові чи сестричці. Прочитайте її наспівом,лагідно, вживаючи те ім’я, для кого виконується ця колискова.

- З якою силою голоса?

-Які почуття передаються у ній?

4)Вправа на формування правильного і швидкого читання

Гра «Паровозик»

Гра «День і ніч»

Гра «Фотограф»

Учитель показує початок речення з пісні, написаний на папері. Учні повині за короткий проміжок часу прочитати те, що на смужці, «сфотографувати» очима, знайти кінець рядочка у підручнику.

Сіли на воротях..........

Сіли на колисці..........

Стали думать і гадать........

Чи бубличком...........

Чи солодким...........

Гра «Диктор телебачення»

10. Робота з малюнком

11. Підсумок уроку.

З яким жанром народної творчості ми по познайомилися?

Чому мелодія колискової така одноманітна? Доведіть для чого це потрібно.

- Хто співає колискову і кому?

12. Домашнє завдання Вивчити напам'ять колискову

Запишіть колискову, яку співала вам мама чи бабуся.

docx
Додав(-ла)
Украинка Лана
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
13 березня 2020
Переглядів
1373
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку