Укладені завдання-гештальти спрямовані переважно, щоб
допомогти зняти психічну напругу і стрес;
подолати тривожність і страхи, агресію та імпульсивність;
гармонізувати внутрішній стан людини.
Кольористика в слові
Словотерапія
Арт-слово
( завдання- гештальти на уроках української мови)
Поняття гештальту виникло в психології й здебільшого його використовували в медицині.У наш час термін став поширеним і в педагогіці.
Слово «гештальт» походить із німецької мови і означає «цілісна структура», «паттерн», « фігура», « образ», «обрис».Під час створення таких структур розвивається й удосконалюється творче мислення особистості, народжується раптове «осяяння» та «відкриття» нового способу вирішення окресленого завдання. Гасло гештальту : «Живи тут і зараз; вдумуйся в те, чим ти зайнятий у цю секунду, іншої секунди у тебе немає».
Уміння людини мислити і організовувати свій світоляд, відносити через образ – це спільне для гештальту і арт-терапії.
Основна мета арт-терапії полягає в гармонізації розвитку особистості через самовираження й самопізнання. Це терапія мистецтвом. Дозволяє за допомогою творчості пережити внутрішні конфлікти, тривогу, страхи, що турбують людину.
Арт-терапію може проводити тільки фахівець медичного центру. А вчитель – це справжній майстер словотерапії, арт-слова, словолікування.
Словотерапія
використовує креативні потенційно повертає
творчі здібності можливості має ресурс відчуття,
розкрити що ми
творчу можемо
енегргію щось
зробити
висновок:процес творчості дає внутрішній поштовх для пошуку власних ресурсів
АРТ-СЛОВО –це спосіб заглянути туди, де пряма путь є заважкою.
Коли дитина знаходиться в процесі словотворення (творчоліка), вона народжує нове зі свого світу, зі своїх можливостей, міняючи свої кордони і надаючи їм свої значимі стосунки зі світом.
Укладені завдання-гештальти спрямовані переважно, щоб
- допомогти зняти психічну напругу і стрес;
- подолати тривожність і страхи, агресію та імпульсивність;
- гармонізувати внутрішній стан людини.
зорова комбінація слів
кольористика в слові
Пропонується слово, з якого буде народжуватися образ.
Варіанти завдання:
Наприклад: сонце, щастя, квіточка, настрій…
Для роботи можна приготувати шаблони різного кольору та структури.
Завдання:
1. у центрі аркуша дитина пише слово (або слово написане вже);
2. на основі асоціацій та багатства словникового запасу записує слова таких частин мови: іменника, прикметника, дієслова, прислівника;
3. будує речення.
На фото приклад, коли дитина виконувала роботу не на шаблоні.
Наприклад
АЛГОРИТМ
виконання завдання
1.слово;
2.запис слів-асоціацій (іменники, прикметники, дієслова, прислівники);
3.комбінація слів;
4.трансформація однієї частини мови в іншу;
5. об’єднання слів у словосполучення;
6.первинна побудова речення;
7.розширення написаного словами-емоціями, словами-позитивами;
8.доповнення речення;
9. усмішка від успіху.
Така гра словом дає можливість експресивної розрядки.
народження образу
творчість цікава подія знаходження
нова нового рішення
форма вираження
тут і зараз (гештальт)
Приклади-зразки шаблонів
Життя, знання, подорожі, Рідний,завзятий, яскравий,
краєвиди, природа, сонце, квітучий, особливий,
спів, гомін, рідні, гроші, відкритий, дитячий
гроші, дитинство,
підкова, радість,
посмішка,
друзі.
Щастя
Сміятися, співати, гарно, любо,
Грати, шепотіти, весело, цікаво,
Думати, любити, прекрасно,
Знати, розповідати, задумливо,
Манити, знати, радіти, чутливо,
Спілкуватись, чути, бути, читати, неперевершено, казково
Посміхатися.
Можна поставити такі ключові питання до виконання даного завдання-гештальту
Коли? Де? Хто? Що? Що робить? Для чого? Що це дає? Кому? Результат який?
Приклад поетапного виконання завдання
ЩАСТЯ
-Енергія щастя бринить у душі людини.
Енергія щастя бринить у душі людини, наповнюючи її очі добром та теплом.
-Якщо на крилах щастя люди здобувають свободу, силу, любов, то розквітають їхні душі.
Якщо на великих крилах щастя люди здобувають омріяну свободу, упевнену силу, зігріваючу любов, то яскравою мережкою розквітають їхні сильні душі.
-Душа кожної людини потребує щастя, адже щаслива людина кохає, вірить, відчуває сенс життя і цінує кожен момент.
Людина щаслива тільки тоді, коли кохає, вірить у дива, відчуває ритм життя, палко наповнена щирістю й посмішкою, яскраво виражає свої емоції, милуючись безмежною свободою всесвіту та даруючи радість оточуючим.
-Щастя – це дитячий гомін, емоції, пізнання життя, дитинство душі; це щиро посміхатися кожному дню, дивлячись на сонце.
Щастя – це дитячий гомін, рівновага емоцій, вічне дитинство душі та повноцінне пізнання життя в яскравих подорожах, рідних піснях, квітучих краєвидах, глибоких творах, написаних гучним шепотом розповідей наших предків; це щира посмішка кожному дню; це бажання обійняти сонце.
Казка
Казка ніжна дзвенить весело сьогодні, повіваючи мрійливою радістю, незабутньо окрилюючи відважно танцююче натхнення, яке фіолетово бринить співаючим сонцем, грайливо захоплює чудову подорож неперевершеної думки, тихо шелестить настроєм.
Метелик
Сьогодні гарний метелик літав над садком. Його краса радіє світові. На диво, він танцював неймовірно.
Дім усміхається йому з лісу.Квіточка чудово дружить з метеликом. При кожній зустрічі вони потискають малесенькі ручки.
На красивій галявині літає сонячний метелик, тендітно звеселяє рідкісну квіточку, легко кружляє, казково надихає на яскраве свято зворушливої радості.
Сонечко
Мудре сонечко натхненно гралося з теплим небом яскравим промінням.
Барвисте небо сьогодні надихнуло мене порадіти мирному дню, мирному настрою, мирним вчинкам, мирному сонцю, яке лагідно обіймає промінчиками все прекрасне.
Сонечко заглядає в чисту криницю душі і промінчиком лоскоче яскраву думку.
Проаналізувавши роботу, роблю висновок, що лексичний запас дітей потребує поповнення, то ж практикую роботу зі словником щоурочно.
Яка ж користь від такої роботи?
Ця техніка покликана
поліпшити зняти відчути отримати
емоційний тривожність, успіх, внутрішнє
стан невпевненість упевненість задоволення
бути в гармонії можливість виразити
зі словом прийняття себе
рішень
На мою думку, це просто, доступно, результативно.
Діти охоче працюють.
Даний матеріал також можна використати під час вивчення
-однорідних членів речення;
- односкладних речень;
-простого ускладненого речення;
-видів складного речення тощо.
Відгуки дітей :
А це і є чудовий стан дитини !
З досвіду роботи вчителя-методиста української мови і літератури Іванівського ліцею Петриківської селищної ради Любчич Тетяни Миколаївни