Конспект уроку з української мови для учнів 5 класу " Діалог. Тире при діалозі"

Про матеріал

Розроблений конспект уроку з

української мови для учнів 5 класу НУШ про діалог, його види, будова діалогу та допоміжні засоби при спілкуванні. Матеріал розроблений до Міжнародного дня мови. Викоримтані діалоги про иову, про Україну. Звернена увага на культуру спілкування та форми звертання.

Перегляд файлу

Тема. Діалог. Тире  при діалозі

Мета:. ознайомити п'ятикласників з особливостями побудови діалогу, його компонентами, інтонацією в ньому, навчи­ти учнів розрізняти побутові, ділові, художні і навчаль­ні діалоги; розвивати пунктуаційні вмін­ня ставити й обґрунтовувати розділові знаки при діалозі; відтворювати деформований текст ; розігрувати діалоги удосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння усно висловлювати власну думку щодо змісту висловлю­вання; на основі мовленнєво-комунікативного дидактич­ного матеріалу сприяти усвідомленню повчального впливу матеріалу про мову; осмислювати велику цінність людського спілкування та  виховувати культуру спілкування та любов до своєї мови

Правопис:    тире при діалозі.

Внутрішньопредметні зв'язки:

Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації в діа­логах.

Цілі (очікувані результати). Після уроку учні зможуть:

-          давати визначення понять «діалог», «репліка», «монолог», «полілог», «допоміжні засоби спілкування»;

-          пояснювати правила розстановки розділових знаків при діалозі;

-          інтонаційно виразно читати діалоги ;

-            розрізняти побутові, ділові, художні і навчаль­ні діалоги;

-          відтворювати деформований текст;

 

Епіграф:

                                                                  Споконвіку було Слово

                                                                                    (Старий Завіт)

                         Найвище щастя і радість людська – спілкування з людьми.

                                                                                     В. Сухомлинський

                                                               «Заговори, щоб я тебе побачив»

                                                                                       Сократ

Обладнання: мультимедійні засоби навчання, мультимедійна презентація (власна розробка), роздатковий матеріал (картки)

Форми, методи та прийоми роботи: вибірковий диктант диктант, робота в парах, спостереження над мовним матеріалом, творча робота, «Незакінчені речення…», «Мікрофон», самостійна робота, бесіда, індивідуальна робота, «Реставратор».

План роботи

І.Організаційний момент.

 Діти, в народі кажуть, що добрий гість - дому радість. Думаю, що ви, так як і я, дуже раді гостям. Посміхніться всім довкола, побажайте всім добра.

Люблю Вас.

 

Зробимо за цей урок.

Ще один важливий крок

Глибше вивчимо ми мову

Солов’їну і чудову.

Подаровану нам Богом!

 

Зверніть, будь ласка, увагу на смайли, які розташовані на дошці. Підніміть, будь ласка, руки ті в кого веселий настрій, як на першому  малюнку, а тепер ті в кого – сумний, як на другому. Впевнена, що в кінці уроку у всіх буде веселий та піднесений настрій.

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя

Сьогодні ми поговоримо про те, як бути приємним співрозмовником. Адже протягом дня ви спілкуєтеся з багатьма людьми. З ким?

Це велике щастя – вслухатися у звучання чудових слів рідної мови мови, спілкуватися, ділитися з людьми своїми враженнями, радістю. Хіба це не радість – ходити щедрою землею, вслухатися у поскрипування снігу, шелест листя, шепіт трав! Хіба це не щастя – любити маму, разом з друзями усміхатися сонечку і людям? І вміти про все це розказати? Але як?

Якою мовою? … Слайд

 Прочитайте  підслухану розмову у книжковому магазині

— Добрий день!

— Вітаю!

— Покажіть, будь ласка, книжку «Весняночка».

— Будь ласка, подивись.

— Скільки вона коштує?

— Тридцять гривень.

— Чи можна розглянути ближче книжку «Українські народні казки»?

— Можна.

— А ця книжка скільки коштує?

— П’ятдесят дві гривні.

— Загорніть, будь ласка, ці дві книжки. Я їх купую.

 

Слайд   Бесіда з учнями.

-          Що особливого є даному тексті?

-          Вам сподобалася розмова?А чому?

-          Чи є у нашому класі такі, що впізнали б себе у цій розмові?

-          Скільки людей бере участь у розмові?

               -  Який стиль мовлення у даному тексті? (розмовний)

       - Який тип мовлення? (розповідь)

               -Можливо ви знаєте про що ми будемо говори на уроці? Що будемо вивчати?

                -Записуємо тему уроку ТЕМА: ДІАЛОГ. ТИРЕ  ПРИ  ДІАЛОЗІ

lll. Оголошення теми  уроку

Епіграфом уроку будуть такі вислови.Прокоментуйте, будь ласка

                                                                       Споконвіку було Слово

                                                                                    (Старий Завіт)

                             Найвище щастя і радість людська – спілкування з людьми.

                                                                               В. Сухомлинський

                                                               «Заговори, щоб я тебе побачив»

                                                                                        Сократ

 

“Мікрофон”

  • Поясніть, як можна «побачити» людину за її розмовою?
  • Чи вважаєте ви, що треба вчитися спілкуванню? Чи це уміння приходить само?
  • Виходячи із теми уроку і наших коментарів щодо мудрих висловлювань з приводу спілкування, спробуйте сформулювати мету нашої навчальної діяльності на уроці.

Метод покладання мети. Діти ставлять перед собою завдання.

Знати :

Вміти:

IV Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

1. Робота з теоретичним матеріалом на ст 137 (його колективне опрацювання із відповідним коментарем учителя)

Діалог — це розмова, яка відбувається між двома особами

Залежно від стилю мовлення діалоги бувають побутові, ділові, художні і навчальні.

Побутовий діалог використовується у повсякденному спілкуванні у невимушеній обстановці.

Діловий діалог (ділова розмова) застосовується в офіційно-діловому стилі. Навчальний діалог визначається як форма спілкування між учителем і учнем або між учнями.

Висловлювання кожного мовця називається реплікою.

Репліки співрозмовників, чергуючись, висвітлюють певну тему. Вони можуть містити повідомлення, запитання, спонукання до повідомлення чи відповіді на поставлене запитання.

Кожна репліка пишеться з нового рядка. Перед репліками ставиться тире.

2.Словникова робота.

 Слово «діалог» має грецьке походження і означає «ді» - два, а «логос» - мовлення, слово.

Монолог — це висловлювання однієї особи, розраховане на слухача.

Монолог –грец.поход. monos-один + logos – слово

Міміка  - рухи м’язів обличчя, які виражають внутрішній душевний стан людини

Жести – рухи людського тіла чи рук, що супроводжують мовлення або замінюють його.

Інтонація – зміна основного тону, на початку кожної репліки інтонація підвищується. Слова автора вимовляємо з пониженою інтонацією, дещо прискорено.

Полілог  - це дискусія, бесіда трьох і більше учасників.

3Візуалізація (Розставити картинки,і з зображенням мовлення)

 

3.Метод «Сенкан» (розвиток критичного мислення)

Діалог

Побутовий художній

Розпитую, домовляюся, обговорюю

Використання в діалозі різних речень

Розмова

 

V Фізкультхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться,

ЗСУ всі поклоніться,

За щасливий день вчорашній

За можливість тут навчаться

В різні боки нахиліться,

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

Щире й добре серце майте.

Рідну мову все  вивчайте

VI.Виконання вправ

  1.         «Мозковий штурм»

Чи є актуальним питання культури спілкування для вашого класу? Тож будемо вчитися культури спілкування.

основні правила ведення діалогу:

1.Бути завжди ввічливими, привітними, доброзичливими у спілкуванні.

2.Не перебивати співрозмовника.

3.Говорити чітко, конкретно, грамотно.

4.Слухати зацікавлено.

5.Не завдавати людям прикрощів словом.

6.Чемно пояснити причину прохання чи відмови.

7.Стежити за культурою мовлення.

  2 Робота в групах

  Мовленнєвий практикум.

Назвіть слова ввічливості, які потрібно використовувати у діалозі.

Завдання: назвіть різні види реплік, за допомогою яких ви зможете висловити:

1.Група Щиру вдячність (дякую, щиро вдячна, будь ласка…).

2Група Радість при зустрічі (радий тебе бачити, як добре, що ми зустрілися…)

3Група . Заперечення, або незгоду, дотримуючись мовного етикету (вибачте, але ви не маєте рації, я думаю по іншому, вибачте, в цьому ви помиляєтесь, перепрошую, прошу вибачити…).

Асоціативний кущ до слова діалог

 

4.Відновлення діалогу

 

3.Розігрування діалогів

1 група

Мова калинова

Два учні, Сашко та Мишко, завели розмову про рідну мову.

— Ти знаєш, що українську мову називають калиновою? – запитав у друга Сашко.

— Ні, – здивувався Мишко. – Чому саме калиновою?

— Кажуть, що вона така ж красива, як калина, – відповів Сашко.

— І це правда. Я завжди захоплююсь красою української мови.

— Так, – погодився з другом Сашко, – це наша національна скарбниця. І варто берегти її.

Мишко погодився:

— Згоден. Я завжди стараюся говорити українською мовою.

— А я навіть в Інтернеті спеціально шукаю україномовні ресурси, – похвалився Сашко.

— Це дуже гарна ідея, – підтримав друга Мишко. – Я теж підтримую україномовні ініціативи в Інтернеті.

— Так ми допомагаємо зберігати нашу мову та культуру, – зазначив Сашко.

— І не дозволяємо їм зникнути у світі загальнокультурного мовлення, – доповнив Мишко.

 

2 група

 -Хто ти, хлопчику маленький?
 - Українець молоденький.
- Хто ти, дівчинко маленька?
 - Українка молоденька.
- У якій живеш країні?
 - В незалежній Україні.
- Який герб в твоїй державі?
 - Тризуб золотий у славі.
- Що для тебе Україна?
 - Моя рідна Батьківщина.
- Як здобута її воля?
 - В боях лютих серед поля.
- Хто боровся за Вкраїну?
 - Весь народ в важку годину.
- Чи ти любиш Україну?
 - Люблю її до загину.
- У що віриш, дитя миле?
 - В Бога й велич України.

3 група

— Скажи мені, мати, де йде сонце спати?

— За високу гору, в золоту комору.

 — Хто ж його колише усе тихше й тихше?

 — Соловей піснями, тиха нічка снами.

— А хто його збудить, як світати буде?

 — Пташечки веселі збудять із постелі.

— А на що, як встане, то найперше гляне?

— На тебе, серденько, як встанеш раненько.

                                       Марійка Підгірянка

 

 

VII. Рефлексивно-оцінювальний етап

1. Робота з сигнальними картками. «Так чи ні?»(УСНО)

  1. Чи правда, що монолог – це коли говорить тільки один, а інший слухає? (так)
  2. Чи правда, що діалог – це розмова між трьома і більше особами? (ні).
  3. Чи правда, що залежно від стилю мовлення діалоги бувають побутові, ділові та навчальні? (так).
  4. Чи правда, що побутовий діалог використовується для спілкування між учителем і учнем? (ні)
  5. Чи правда, що монолог – це висловлювання однієї особи, розраховане на слухача? (так)
  6. Чи правда, що діалог – це розмова, яка відбувається між двома особами, кожна з яких виступає і мовцем і слухачем? (так).
  7. Чи правда, що кожна репліка пишеться з нового рядка? (так).
  8. Чи правда, що діловий діалог застосовується в офіційно-діловому стилі? (так).
  9. Чи правда, що перед репліками ставляться лапки? (ні).
  10.  Чи правда, що полілог – це розмова трьох і більше осіб? (так).

або

Коди

VІIІ. Підсумки уроку

2 . А тепер подумайте , будь ласка, і висловіть коротко свої враження від роботи на уроці

«Незакінчене речення…»

 Продовжити речення:

  1.      « Сьогодні на уроці я вивчив … , навчився…»;
  2.      «Найбільше  мені сподобалося…»
  3.      Чи  змінився ваш настрій під час уроку: на початку і вкінці?

 

Д.З параграф 46, ст137- опр мат. Вправа 332

Скласти діалог «Розмова по телефону»

 

docx
Додано
23 лютого
Переглядів
315
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку