Кома і крапка з комою в безсполучниковому складному реченні

Про матеріал
Завдання уроку: Удосконалити вміння правильно інтонувати БСР зі смисловими відношеннями одночасності й послідовності. Розвивати пунктуаційні вміння й навички доцільного вживання коми і крапки з комою. Розвивати творчі вміння конструювати та відновлювати БСР зі смисловими відношеннями одночасності та послідовності подій.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Кома, крапка з комою в безсполучниковому складному реченніПідготувалавчитель української мови та літератури. Одеської загальноосвітньої школи № 11 Марченко Катерина Олегівна. Українська мова9 клас

Номер слайду 2

Завдання уроку: Удосконалити вміння правильно інтонувати БСР зі смисловими відношеннями одночасності й послідовності.1 Розвивати пунктуаційні вміння й навички доцільного вживання коми і крапки з комою.2 Розвивати творчі вміння конструювати та відновлювати БСР зі смисловими відношеннями одночасності та послідовності подій. 33

Номер слайду 3

Розділові знаки у БСР з рівноправними частинами

Номер слайду 4

Поміркуйте!Чому між частинами поданого речення ставимо крапку з комою, а не просто кому. Зробіть схему речення. Сонце, піднімаючись угору, привітно сяє-гріє; вітерець легенький дише; жайворонки, в’янучись над дорогою, щебечуть…(Панас Мирний)[ ]; [ ]; [ ]…Чому в поданому нижче реченні між частинами стоять різні розділові знаки? Зробіть схему речення. У гаю, у гаю вітру немає; місяць високо, зіроньки сяють. [ ]; [ ], [ ].

Номер слайду 5

Графічний диктант. Складіть схеми речень. Який це різновид складних речень? Перебудуйте їх на безсполучникові та зробіть висновок щодо вживання розділових знаків. 1. Квітне й радіє земля, і сонце мережить поля. [ ], і [ ].2. Променем грає ріка, і лине веснянка дзвінка (Із тв. М. Сингаївського). [ ], і [ ].3. Світанок розбудив птахів, і твій голос чується у їхньому співі (Г. Овсієнко). [ ], і [ ].4. Плелася із берега м’ята; і серце охоплював щем; і мить була забагата розмовами, сміхом, дощем (Г. Овсієнко). [ ]; і [ ]; і [ ].5. Гуде вітер вельми в полі, реве, ліс ламає; і плаче козак молоденький, долю проклинає (В. Забіла) [ ]; і [ ].

Номер слайду 6

Перебудуємо на безсполучникові складні речення. Квітне й радіє земля, сонце мережить поля. Променем грає ріка, лине веснянка дзвінка. Світанок розбудив птахів, твій голос чується у їхньому співі. Плелася із берега м’ята; серце охоплював щем; мить була забагата розмовами, сміхом, дощем. Гуде вітер вельми в полі, реве, ліс ламає; плаче козак молоденький, долю проклинає.

Номер слайду 7

Дослідження-спостереження з елементами характеристики. Прочитайте текст. Дослідіть, яку функцію виконують коми. Випишіть безсполучникові складні речення. Схарактеризуйте їх за поданим планом.

Номер слайду 8

Ніч пахла перепрілими грибами, лісові озера дихали кропивкою. Удалині тихо війнули, наче зітхнули, червоні сполохи, і приполи ночі затремтіли, затрепетали, заіскрилися. Знову палає село. І в очах дівчини спалахують дальні відблиски пожежі. Вона прямує кудись глухими хащами; колючий терен, гострі драпаки, покручена лісова ожина розривають їй одежу, руки, довгі коси. І тільки схиляючи голову, вона береже очі, у яких не мерхнуть криваві вогні, лихоліттям запалені (М. Стельмах).

Номер слайду 9

Перевірте себе!Ніч пахла перепрілими грибами, лісові озера дихали кропивкою (інтонація переліку, смислові відношення одночасності, синонімічне ССР з єднальним сполучником, ставимо кому). Вона прямує кудись глухими хащами; колючий терен, гострі драпаки, покручена лісова ожина розривають їй одежу, руки, довгі коси. (інтонація переліку, смислові відношення одночасності, синонімічне ССР з єднальним сполучником, ставимо крапку з комою, бо друга частина ускладнена однорідними підметами й додатками)

Номер слайду 10

Завдання на закріплення 1. Укажіть вид речення. А Над хвилями моря, на скелі, хороша дівчина сидить, в лавровім вінку вона сяє, співецькую ліру держить (Леся Українка). Безсполучникове складне. Б Дівчина зірвала лавровий вінець і в хвилях шумливого моря знайшла своїй пісні кінець (Леся Українка). Просте В Ти не йди в пишний дім, де музика бринить, де танцюють веселії пари (Леся Українка). Складнопідрядне 2. Укажіть безсполучникові складні речення з відносно рівноправними частинами та безсполучникові складні речення із залежними частинами, одна з яких пояснює або доповнює іншу. А Тож слухай: ти орган порушить можеш не дужою, та смілою рукою (Леся Українка). Нерівноправні Б Чудовая мрія, розкішна та ясна, кохано в ту ніч обгорнула мене, приснилась мені люба доля прекрасна, приснилась невидане щастя дивне (Леся Українка). Рівноправні

Номер слайду 11

3. Укажіть типи складних безсполучникових речень за характером смислових зв’язків. Поставте, де потрібно, розділові знаки. А Був сон мені колись богиню ясну фантазії вбачали мої очі (Леся Українка). Пояснення. Б Всі наші сльози тугою палкою спадуть на серце серце запалає (Леся Українка). Наслідок. В Уже скотилось із неба сонце заглянув місяць у моє віконце (Леся Українка). Послідовність 4. Знайдіть правильну схему зазначеного речення, розставивши розділові знаки. Ось день проминув зник і вечір погожий ніч криє і місто і табір ворожий (Леся Українка). А [ ], [ ], [ ], [ ]. Б [ ], [ ], [ ]. В [ ], [ ]. style.color

Номер слайду 12

Домашнє завдання. Виписати з «Кобзаря» Т. Шевченка п’ять-шість безсполучникових складних речень, у яких між частинами потрібно ставити кому чи крапку з комою. Визначити смислові відношення, накреслити схеми

pptx
Додано
23 січня 2023
Переглядів
1968
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку