Завдання уроку: Удосконалити вміння правильно інтонувати БСР зі смисловими відношеннями одночасності й послідовності.1 Розвивати пунктуаційні вміння й навички доцільного вживання коми і крапки з комою.2 Розвивати творчі вміння конструювати та відновлювати БСР зі смисловими відношеннями одночасності та послідовності подій. 33
Поміркуйте!Чому між частинами поданого речення ставимо крапку з комою, а не просто кому. Зробіть схему речення. Сонце, піднімаючись угору, привітно сяє-гріє; вітерець легенький дише; жайворонки, в’янучись над дорогою, щебечуть…(Панас Мирний)[ ]; [ ]; [ ]…Чому в поданому нижче реченні між частинами стоять різні розділові знаки? Зробіть схему речення. У гаю, у гаю вітру немає; місяць високо, зіроньки сяють. [ ]; [ ], [ ].
Графічний диктант. Складіть схеми речень. Який це різновид складних речень? Перебудуйте їх на безсполучникові та зробіть висновок щодо вживання розділових знаків. 1. Квітне й радіє земля, і сонце мережить поля. [ ], і [ ].2. Променем грає ріка, і лине веснянка дзвінка (Із тв. М. Сингаївського). [ ], і [ ].3. Світанок розбудив птахів, і твій голос чується у їхньому співі (Г. Овсієнко). [ ], і [ ].4. Плелася із берега м’ята; і серце охоплював щем; і мить була забагата розмовами, сміхом, дощем (Г. Овсієнко). [ ]; і [ ]; і [ ].5. Гуде вітер вельми в полі, реве, ліс ламає; і плаче козак молоденький, долю проклинає (В. Забіла) [ ]; і [ ].
Перебудуємо на безсполучникові складні речення. Квітне й радіє земля, сонце мережить поля. Променем грає ріка, лине веснянка дзвінка. Світанок розбудив птахів, твій голос чується у їхньому співі. Плелася із берега м’ята; серце охоплював щем; мить була забагата розмовами, сміхом, дощем. Гуде вітер вельми в полі, реве, ліс ламає; плаче козак молоденький, долю проклинає.
Ніч пахла перепрілими грибами, лісові озера дихали кропивкою. Удалині тихо війнули, наче зітхнули, червоні сполохи, і приполи ночі затремтіли, затрепетали, заіскрилися. Знову палає село. І в очах дівчини спалахують дальні відблиски пожежі. Вона прямує кудись глухими хащами; колючий терен, гострі драпаки, покручена лісова ожина розривають їй одежу, руки, довгі коси. І тільки схиляючи голову, вона береже очі, у яких не мерхнуть криваві вогні, лихоліттям запалені (М. Стельмах).
Перевірте себе!Ніч пахла перепрілими грибами, лісові озера дихали кропивкою (інтонація переліку, смислові відношення одночасності, синонімічне ССР з єднальним сполучником, ставимо кому). Вона прямує кудись глухими хащами; колючий терен, гострі драпаки, покручена лісова ожина розривають їй одежу, руки, довгі коси. (інтонація переліку, смислові відношення одночасності, синонімічне ССР з єднальним сполучником, ставимо крапку з комою, бо друга частина ускладнена однорідними підметами й додатками)
Завдання на закріплення 1. Укажіть вид речення. А Над хвилями моря, на скелі, хороша дівчина сидить, в лавровім вінку вона сяє, співецькую ліру держить (Леся Українка). Безсполучникове складне. Б Дівчина зірвала лавровий вінець і в хвилях шумливого моря знайшла своїй пісні кінець (Леся Українка). Просте В Ти не йди в пишний дім, де музика бринить, де танцюють веселії пари (Леся Українка). Складнопідрядне 2. Укажіть безсполучникові складні речення з відносно рівноправними частинами та безсполучникові складні речення із залежними частинами, одна з яких пояснює або доповнює іншу. А Тож слухай: ти орган порушить можеш не дужою, та смілою рукою (Леся Українка). Нерівноправні Б Чудовая мрія, розкішна та ясна, кохано в ту ніч обгорнула мене, приснилась мені люба доля прекрасна, приснилась невидане щастя дивне (Леся Українка). Рівноправні
3. Укажіть типи складних безсполучникових речень за характером смислових зв’язків. Поставте, де потрібно, розділові знаки. А Був сон мені колись богиню ясну фантазії вбачали мої очі (Леся Українка). Пояснення. Б Всі наші сльози тугою палкою спадуть на серце серце запалає (Леся Українка). Наслідок. В Уже скотилось із неба сонце заглянув місяць у моє віконце (Леся Українка). Послідовність 4. Знайдіть правильну схему зазначеного речення, розставивши розділові знаки. Ось день проминув зник і вечір погожий ніч криє і місто і табір ворожий (Леся Українка). А [ ], [ ], [ ], [ ]. Б [ ], [ ], [ ]. В [ ], [ ]. style.color