Воркшоп на тему: "Чистота мовлення і боротьба проти забруднення рідної мови"

Про матеріал
Розробка заходу (воркшоп) на тему: "Чистота мовлення і боротьба проти забруднення рідної мови" до Дня рідної мови або під час проведення декади української мови та літератури.
Перегляд файлу

Хід заходу:

  1.                Вступне слово.

Добрий день усім! Любі друзі, шановні гості,  я радо вітаю Вас у нашій    робочій майстерні ( воркшопі).

Роль  ведучого у Воркшопі буду виконувати я. Але у мене є помічники, які готувалися і будуть мені допомагати.

Це Катерина, Олександр та Даніїл.

Зараз вони допоможуть Вам поділитися на групи. ( Учні об'єднуються  в групи за кольором смужок). Пропоную їм привітати один одного, запросити до спільної роботи у групі і зайняти свої місця, запросіть до своїх груп наших гостей). Дякую. Давайте пригадаємо правила роботи в групі.

  1.            Увага на екран. Відеопоезія. 

Скажіть, як ви думаєте,  над якою темою ми будемо сьогодні  працювати у нашій робочій майстерні. Звичайно, над мовною темою.

Слайд   1. А саме над темою культури мовлення.  Отже, чистота мовлення і боротьба проти забруднення рідної мови – це і є тема нашої зустрічі.

Слайд 2. Письменник Олесь  Гончар писав: «Усунути деформацію мови, очистити її від спотворення, повернути нашій мові справжню народну красу – це справа честі усіх нас, і старших, і молодших, це природний обов’язок кожного перед незалежною, вільною Україною».

Сьогодні  я пропоную Вам бути не  просто учнями, а творчими дослідниками, респондентами, критиками,  які в ході нашої  роботи повинні усвідомити, що ви зможете зробити для розквіту рідної мови. 

Слайд 3 .Отже, наприкінці заняття ви маєте відповісти на питання: « Що я можу зробити для розквіту нашої мови?»

Як ви розумієте вислів чистота мовлення, це що?

Якщо у мовленні немає порушень орфоепічних, лексичних та інших норм, то воно вважається чистим. Чистота мовлення – це повна відповідність нормам літературної мови. ... У чистому мовленні не вживаються діалектизми, лайливі слова, слова-паразити.

 

На сьогодні ви готували вислови про чистоту мови та мовлення. Слайд 4.

Прослухавши їх. Давайте зробимо  висновок.

(Потрібно вивчати мову, збагачувати своє мовлення, багато читати, розвивати мовлення, домагатись, щоб воно було точним, виразним, зрозумілим, правильним. Адже для того, щоб зберегти мову працювало багато письменників.)

Слайд 5. Пропоную вам  згадати заповіт, який залишив нам Максим Рильський, поезія та переклади якого неабияк сприяли розвитку української літературної мови.

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову. Пильно й ненастанно

Політь бур’ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде. Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм живим життям

 

Не бійтесь заглядати у словник:

Це пишний яр, а не сумне провалля;

Збирайте, як розумний садівник,

Достиглий овоч у Грінченка й Даля,

Не майте гніву до моїх порад

 І не лінуйтесь доглядать свій сад.

Зараз мої помічники познайомлять вас із поняттями, які вони досліджували,       готували мініпроекти.

  1. Мініпроект на тему: «Суржик вкрав слово рідненьке».  Богун Катя

Інсценізація гуморески «Кухлик»

Дід приїхав із села, ходить по столиці.

Має гроші - не мина жодної крамниці.

Попросив він:

 - Покажіть кухлик той, що скраю.-

Продавщиця:

 - Что? Чево? Я нє панімаю.

Кухлик, люба, покажіть, той, що збоку смужка.

- Да какой же кухлік здесь, єслі ето кружка.-

 Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:

 - На Вкраїні живете й не знаєте мови.-

 Продавщиця теж була гостра та бідова.

 - У меня єсть свой язик, ні к чему мне мова.-

 І сказав їй мудрий дід:

 - Цим пишатися не слід,

Бо якраз така біда в моєї корови:

Має, бідна, язика і не знає мови.

IY.  Мініпроєкт на тему: « Солов'їна, калинова  чи жаргонна і сленгова?»

Готуючись  до нашої зустрічі, ви готували вірші про мову.  Спробуйте передати красу рідного слова, читаючи вірші.

А зараз пропоную вам взяти участь у грі «Сходження до Мовного   Ідеалу».

Мої помічники вам роздадуть завдання, які ви маєте виконати і перевірити рівень своїх знань із культури мовлення.

Y. Мовна гра

ЗАВДАННЯ 1 .   Правильно визначте наголоси у словах.

Приятель, випадок, каталог, вишиваний, донька, спина, олень, новий, подруга, дочка, солодощі, маркетинг, зозла, граблі, зручний, загадка, рукопис, фольга, дрова, вітчим.

ЗАВДАННЯ 2. Знайдіть випадки порушень законів милозвучності української мови .

Була у/в Львові, слово у/в відповідь, лежала у/в лікарні, приїзд у/в Польщу,  плавати у/в океані, прибула у/в Одесу, успіх у/в навчанні, прочитала у/в оголошенні, зайшов у/в клас,  прочитала у/в журналі, мир і/й спокій, запитай у/в батька, веселі і/й усміхнені, служити у/в армії, збиратися у/в дорогу.

ЗАВДАННЯ 3. Знайти граматично правильно утворені словосполучення.

Вибачте мене, вибачте мені, легкий нежить, легка нежить, тонкий тюль, тонка тюль, самий головний, найголовніший, далека Сибір, далекий Сибір, запобігати помилкам, запобігати помилок, подякую вас, подякую вам, півтора тижня, півтора тижні,  довгий тунель, довга тунель, по всім правилам, за всіма правилами .

Відео про порушення норм вимови у серіалі «Школа».

ЗАВДАННЯ 4. Витлумачте значення слів і правильно поєднайте у словосполучення.

Ефективний/ефектний (вихід на сцену, метод лікування); громадський / громадянський (транспорт, обов’язок); воєнний/ військовий (конфлікт, шпиталь); визначальний /визначний  (елемент, діяч); комунікаційний/ комунікативний ( засіб, шляхи).

ЗАВДАННЯ 5. Знайдіть випадки суржикового мовлення й виправте їх.

Халатне відношення, приймати  участь, учбовий заклад, займатися в школі, написав об’яву, моє заключення, здати іспит, крупне підприємство, відносяться з розумінням, любий предмет.

ЗАВДАННЯ 6. Дібрати нормативні синоніми до поданих сленгів.

Хавати, прикольно, прикид, тіпа, О’К,  блін,  ботан,  гьорл,  дискач, звалити, спс,  туса, братан, ізі, фейс, фіолетово,  смаіл, пахати, прикинь, галімо,на хаузі, скинути бомжа, таски,  шарити,  задовбав. 

Молодці! Дякую вам за роботу.  Я впевнено можу сьогодні вас назвати почесними носіями Мовного Ідеалу.

Y.Підсумок.  У нас, українців, є скарб, що дістався нам у спадок, - мова. У кожного з нас є право користуватися ним. Але є і обов’язок - зберегти і передати його дітям і онукам, як родинну цінність. Це можна зробити лише за умови вмілого користування нею.

Вірш «Українська мова».

(ПАМ'ЯТІ  Т. ШЕВЧЕНКА)

Діамант дорогий на дорозі лежав,

Тим великим шляхом люд усякий минав,

І ніхто не пізнав діаманта того.

Йшли багато людей і топтали його.

Але раз тим шляхом хтось чудовний ішов,

І в пилу на шляху діамант він найшов.

Камінець дорогий він одразу пізнав,

І додому приніс, і гарненько, як знав,

Обробив, обточив дивний той камінець

І уставив його у коштовний вінець.

Сталось диво тоді: камінець засіяв,

І промінням ясним всіх людей здивував,

І палючим огнем кольористо блищить,

І проміння його усім очі сліпить.

 

Так в пилу на шляху наша мова була,

І мислива рука її з пилу взяла.

Полюбила її, обробила її,

Положила на ню усі сили свої,

І в народний вінець, як в оправу, ввела,

І, як зорю ясну, вище хмар піднесла.

І на злість ворогам засіяла вона,

Як алмаз дорогий, як та зоря ясна.

І сіятиме вік, поки сонце стоїть,

І лихим ворогам буде очі сліпить.

Хай же ті вороги поніміють скоріш,

Наша ж мова сія щогодини ясніш!

Хай коштовним добром вона буде у нас,

Щоб і сам здивувавсь у могилі Тарас,

Щоб, поглянувши сам на створіння своє,

Він побожно сказав: «Відкіля нам сіє?!»

Отже, настав той час, коли ви маєте відповісти на питання : « Що я можу зробити для розквіту нашої мови?» (Написати на стікерах і прикріпити на плакат).

YI. РЕФЛЕКСІЯ.

Давайте підведемо підсумки. Що зрозуміли? Що понесете в життєву дорогу? Що було цікавим? Що не так? Щоб змінили у проведенні. Дякую.

Культуру спілкування, культуру поведінки людина не отримує в спадок – її треба навчатися.

 Як зазначає І. Вихованець: « З раннього дитинства і до глибокої старості людина невіддільно пов’язана з мовою. Це єдине знаряддя, що вивищує людину над світом, робить її нездоланною в пошуках істини»

Мовлення має бути

І вдосконалювати ви його зможете, виконуючи ось ці побажання, завдання. Тож бажаю всім нам успіху у вивченні рідної мови і удосконаленні мовної культури .

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кримська Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 січня 2023
Переглядів
1091
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку