Українська мова 9 клас
Тема: Кома і крапка з комою у складному безсполучниковому реченні
Мета: формувати пунктуаційні вміння й навички, пов язані з уживанням коми і крапки з комою в безсполучникових складних реченнях та вміння визначати доцільність уживання крапки з комою між частинами складного безсполучникового речення; формувати орфографічну й пунктуаційну грамотність, удосконалювати вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями одночасності й послідовності; розвивати творчі вміння відновлювати й конструювати безсполучникові складні речення на основі мовленнєво-дидактичного матеріалу виховувати бережливе ставлення до природи, любові до рідного краю на основі цитат із творів письменників української літератури та відеоматеріалу «Сім чудес України».
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручники, зошити, дошка, мультимедійна презентація, відео
Свою Україну любіть.
Любіть її… во врем'я люте,
В остатню, тяжкую минуту
За неї Господа моліть.
Тарас Шевченко
Хід уроку
І. Організаційний момент
Психологічне налаштування учнів на роботу
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Робота в парах
Довести, що подані речення є безсполучниковими Слайд 1
Гнуться клени ніжними колінами, чорну хмару сріблять голуби (М.Рильський)
Знову закипіло синє море; вздовж байдака знову походжає пан отаман та на хвилю мовчки поглядає (Т.Шевченко).
Робота над епіграфом
Дайте характеристику речень
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчання
«Мікрофон»
Сформулюйте власну мету уроку, використавши такий початок: «Сьогоднішній урок навчить мене…»
ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
Дослідження-зіставлення з елементами аналізу, виведення правила Слайд 2
2. Пояснювальний диктант
Т..хес..нько віт..р віє, ст…пи, лани мріють, між ярами над ставами верби з..л..ніють.
У гаю, гаю вітру немає; місяць високо, зіроньки сяють. (Т. Шевченко)
3.Творча майстерня
- Прочитайте речення. Назвіть вид речень. Слайд 3
- Перебудуйте подані речення в БСР. Запишіть їх.
Дніпро задумливо плюскає л..генькими хвилями об бер..г, і маленькі човники зл..гка гойдаю…я на них, наче граю…я.
Пр..линув вітер, і в тісній хатині він про в..сняну волю заспівав.
4.Віртуальна екскурсія «Мандруємо Україною», «Сім чудес України»
Слово вчителя
Далеко не кожна країна світу може пишатися такою великою кількістю унікальних пам'яток як Україна. У нашій країні є абсолютно все: моря, озера, річки, водоспади, каньйони, пустеля, гори, скелі, печери, замки, палаци, фортеці, храми та багато інших див. На попередніх уроках ми вже побували в мальовничих місцях нашої Батьківщини. Відео
21 Серпня 2007 року в Україні було проведення всеукраїнське інтернет голосування за підсумками якого було обрано 7 історико-архітектурних чудес України
Учні розповідають про «Сім чудес України»
Робота в групах
Складання безособових складних речень про чудеса України, які виражають значення одночасності або послідовності, їх запис у зошити
5. Робота в групах
Згрупуйте речення відповідно до розділових знаків між частинами БСР: І - з комою; ІІ - крапка з комою.
Почалися жнива, почалася робота в полі. (І. Нечуй-Левицький) Веселому, жартівливому меншому братові хотілося говорити; старший знехотя кидав йому по кілька слів. (І. Нечуй-Левицький) Ніч прозора, безшумна, тепла; ніби оксамитом огортає людину м’яке степове повітря. (О. Гончар) Тим часом надворі вечоріло; жара спадала. (І. Нечуй-Левицький) Вже й дикі гуси в небі пролітали, вже й лебеді кричали крізь туман. (Л. Костенко)
6. Творче конструювання
Поширити частини безсполучникового складного речення, розставити розділові знаки:
Заходить сонце в золотих лісах на стовбурах палахкотить живиця краєчок хмари (наче блискавиця) горить у надвечірніх небесах (Д.Павличко).
З прошитої місячним снуванням вечорини (ніби з казки) летів гривастий кінь під його копитами м’яко стугоніла й (вибухала) блакитними кущами дорога (М.Стельмах).
7. Робота з підручником, вправа 295
8. Лінгвістична задача Слайд 11
- В якому місці можна поставити крапку з комою в реченні?
- Як зміниться зміст речення від розстановки розділових знаків?
З гуркотом проїхала машина піднявши п..люку на дорозі проні..ся табун коней.
9. Коментований диктант
Сонце гріє, вітер віє з поля на долину; над водою гне з вербою червону калину. Шелестить пожовкле листя по діброві; гуляють хмари; сонце спить; ніде не чуть людської мови; звір тільки виє по селу…(Т.Шевченко)
V. Узагальнення вивченого на уроці
1. Метод «Прес»
- Які смислові відношення властиві безсполучниковим складним реченням, у яких уживається кома чи крапка з комою?
- За яких умов між частинами безсполучникового складного речення ставиться не кома, а крапка з комою?
2. Проблема – пошук. Знайти зайве речення
- Проаналізуйте, в якому реченні кома вживається між однорідними членами, а в якому - між частинами складного речення
Прийшла весна весела, верба зазеленіла, соловейко затьохкав, вишні цвітом укрились. (Б. Грінченко)
Реве, стогне завірюха, котить, верне полем…(Т. Шевченко)
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Оцінювання
VІІ. Домашнє завдання
…І на оновленій землі
Врага не буде, супостата,
А буде син, і буде мати,
І будуть люде на землі..