Українська мова 9 клас Тема: Кома і крапка з комою у складному безсполучниковому реченні

Про матеріал
Українська мова 9 клас Тема: Кома і крапка з комою у складному безсполучниковому реченні
Перегляд файлу

Українська мова 9 клас

Тема: Кома і крапка з комою у складному безсполучниковому реченні

Мета: формувати пунктуаційні вміння й навички, пов язані з уживанням коми і крапки з комою в безсполучникових складних реченнях та вміння визначати доцільність уживання крапки з комою між частинами складного безсполучникового речення; формувати орфографічну й пунктуаційну грамотність, удосконалювати вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями одночасності й послідовності; розвивати творчі вміння відновлювати й конструювати безсполучникові складні речення на основі мовленнєво-дидактичного матеріалу виховувати бережливе ставлення до природи, любові до рідного краю на основі цитат із творів письменників української літератури та відеоматеріалу «Сім чудес України».

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручники, зошити, дошка, мультимедійна презентація, відео

   Свою Україну любіть.

Любіть її… во врем'я люте,

В остатню, тяжкую минуту

За неї Господа моліть.

Тарас Шевченко

                                                   Хід уроку

І. Організаційний момент

Психологічне налаштування учнів на роботу

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

  1. «Мозковий штурм»
  • Які речення називаються складними?
  • Чим відрізняються сполучникові й безсполучникові речення?
  • На які групи поділяються сполучникові?
  • Які речення називаються безсполучниковими?
  • Які смислові відношення можуть бути у безсполучникових реченнях?
  1. Пунктуаційно-орфографічний практикум

Робота в парах

Довести, що подані речення є безсполучниковими                                       Слайд 1

Гнуться клени ніжними колінами, чорну хмару сріблять голуби (М.Рильський)

Знову закипіло синє море; вздовж байдака знову походжає пан отаман та на хвилю мовчки поглядає (Т.Шевченко).

Робота над епіграфом

Дайте характеристику речень

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчання

«Мікрофон»

  •   На вашу думку, що визначає рівень культури людини?
  •   Безумовно, чинників багато, але найважливішим із них є володіння рідним словом, рідною мовою. Тому сьогодні ми продовжуємо вдосконалювати свою майстерність у володінні складним реченням й пунктуаційною грамотністю на прикладі творів українських письменників.
  • А ще поговоримо про найдивовижніші місця нашої країни, побуваємо на віртуальній екскурсії й познайомимося з 7 чудесами України.

   Сформулюйте власну мету уроку, використавши такий початок: «Сьогоднішній урок навчить мене…»

ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу

  1. Робота над теоретичним матеріалом

Дослідження-зіставлення з елементами аналізу, виведення правила               Слайд 2                                                               

   2. Пояснювальний диктант                                                                          

Т..хес..нько віт..р віє, ст…пи, лани мріють, між ярами над ставами верби з..л..ніють.

У гаю, гаю вітру немає; місяць високо, зіроньки сяють.  (Т. Шевченко)

   3.Творча майстерня

- Прочитайте речення. Назвіть вид речень.                                                          Слайд 3

- Перебудуйте подані речення в БСР. Запишіть їх.

  Дніпро задумливо плюскає л..генькими хвилями об бер..г, і маленькі човники зл..гка гойдаю…я на них, наче граю…я.

Пр..линув вітер, і в тісній хатині він про в..сняну волю заспівав.

  • Проаналізуємо. Яке складне речення є синонімічним до БСР?
  • Які смислові відношення мають створені вами БСР?
  • Які розділові знаки поставили у БСР?

4.Віртуальна екскурсія «Мандруємо Україною», «Сім чудес України»

Слово вчителя

     Далеко не кожна країна світу може пишатися такою великою кількістю унікальних пам'яток  як Україна. У нашій країні є абсолютно все: моря, озера, річки, водоспади, каньйони, пустеля,  гори, скелі, печери, замки, палаци, фортеці, храми та багато інших див. На попередніх уроках ми вже побували в мальовничих місцях нашої Батьківщини.                                                                                                       Відео

    21 Серпня 2007 року в Україні було проведення всеукраїнське інтернет голосування за підсумками якого було обрано 7 історико-архітектурних чудес України

 Учні розповідають про «Сім чудес України»

  1. Києво-Печерська лавра                                                                              Слайд 4
  2. Софіївський дендропарк в Умані                                                              Слайд 5
  3.  Історико-архітектурний заповідник “Кам’янець-Подільський”        Слайд 6
  4.  Хотинська фортеця                                                                                 Слайд 7
  5. Острів Хортиця                                                                                         Слайд 8
  6. Херсонес Таврійський                                                                                Слайд 9
  7. Софія Київська                                                                                          Слайд 10

Робота в групах

       Складання безособових складних речень про чудеса України, які виражають значення одночасності або послідовності,  їх запис у зошити

5. Робота в групах

Згрупуйте речення відповідно до розділових знаків між частинами БСР: І - з комою; ІІ - крапка з комою.

Почалися жнива, почалася робота в полі. (І. Нечуй-Левицький) Веселому, жартівливому меншому братові хотілося говорити; старший знехотя кидав йому по кілька слів. (І. Нечуй-Левицький) Ніч прозора, безшумна, тепла; ніби оксамитом огортає людину м’яке степове повітря. (О. Гончар) Тим часом надворі вечоріло; жара спадала. (І. Нечуй-Левицький) Вже й дикі гуси в небі пролітали, вже й лебеді кричали крізь туман. (Л. Костенко)

6. Творче конструювання

      Поширити частини безсполучникового складного речення, розставити розділові знаки:

   Заходить сонце в золотих лісах на стовбурах палахкотить живиця краєчок хмари (наче блискавиця) горить у надвечірніх небесах (Д.Павличко).

  З прошитої місячним снуванням вечорини (ніби з казки) летів гривастий кінь під його копитами м’яко стугоніла й (вибухала) блакитними кущами дорога (М.Стельмах).

7. Робота з підручником, вправа 295

8. Лінгвістична задача                                                                                           Слайд 11

- В якому місці можна поставити крапку з комою в реченні?

- Як зміниться зміст речення від розстановки розділових знаків?

З гуркотом проїхала машина піднявши п..люку на дорозі проні..ся табун коней.

9. Коментований диктант

Сонце гріє, вітер віє з поля на долину; над водою гне з вербою червону калину. Шелестить пожовкле листя по діброві; гуляють хмари; сонце спить; ніде не чуть людської мови; звір тільки виє по селу…(Т.Шевченко)

V. Узагальнення вивченого на уроці

1. Метод «Прес»

- Які смислові відношення властиві безсполучниковим складним реченням, у яких уживається кома чи крапка з комою?

- За яких умов між частинами безсполучникового складного речення ставиться не кома, а крапка з комою?

2. Проблема – пошук. Знайти зайве речення

- Проаналізуйте, в якому реченні кома вживається між однорідними членами, а в якому -  між частинами складного речення

Прийшла весна весела, верба зазеленіла, соловейко затьохкав, вишні цвітом укрились. (Б. Грінченко)

Реве, стогне завірюха, котить, верне полем…(Т. Шевченко)

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

  • Чи збулися ваші передбачення на уроці?
  • На уроці я дізнав(ла)ся..
  • На уроці я навчив(ла)ся..

Оцінювання

VІІ. Домашнє завдання

  1. Вивчити правило у підручнику.
  2. Виписати з «Кобзаря» Т. Шевченка 5–6 безсполучникових складних речень, у яких між частинами вживається кома чи крапка з комою. Визначити смислові відношення, накреслити схеми.

…І на оновленій землі

Врага не буде, супостата,

А буде син, і буде мати,

І будуть люде на землі..

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
29 січня 2023
Переглядів
438
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку