Тема. Кома між однорідними членами речення
Мета: ознайомити учнів з основними випадками вживання коми в реченнях з однорідними членами; формувати вміння визначати в реченнях однорідні члени та доречно ставити коми між ними, обґрунтовувати наявність чи відсутність коми за допомогою пунктуаційних правил, знаходити й виправляти помилки; виховувати інтерес до національної історії.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: підручник, картки з текстом, мультимедійна дошка.
Перебіг уроку
Мотивація навчальної діяльності. Емоційне налаштування на урок.
«Назви колір слова»( учні читають колір слова, а не шрифт; така вправа допомагає задіяти обидві півкулі мозку)
Жовтий, синій, зелений, червоний, коричневий, синій, червоний, коричневий, зелений, жовтий, червоний, синій, зелений, коричневий, жовтий.
Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку
Актуалізація опорних знань
Бліц-опитування
Міркування-зіставлення. Прочитайте речення, знайдіть однорідні члени. Подумайте, чи правильно розставлені розділові знаки. Якщо так, то спробуйте обґрунтувати твердження «Між однорідними членами не завжди потрібно ставити кому».
1.Козаки мали власне господарство, займалися землеробством, скотарством, різними промислами.
2. У ХVІ столітті з’являються перші ватажки та організатори українського козацтва.
Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу.
Робота в малих групах. Прочитайте текст, визначте тему і дайте заголовок. Знайдіть та підкресліть однорідні члени речення. Усно обґрунтуйте наявність або відсутність коми між однорідними членами речення.
Козаки активно освоювали нові землі, піднімали цілину, прокладали шляхи, споруджували мости тощо. Понад берегами рік, на островах, у балках чи байраках козаки закладали свої поселення-зимівники.
Поселення зазвичай виникали на місцях уходів, тобто промислів. Тут козаки рибалили й переробляли рибу, а також полювали, розводили бджіл. Завдяки уходам у ХV-ХVI століттях козаки поступово заселяли землі на схід і захід від Середньої та Нижньої Наддніпрянщини – від Дністра до Сіверського Дінця і Дону.
На освоєних землях, особливо в їхній північній частині, де було безпечніше від ординців, козаки сіяли хліб, копали городи, закладали
сади, організовували різні ремесла. Умови степу були пригідними і для вирощування коней, великої рогатої та дрібної худоби. Серед козаків були стельмахи, теслі, ковалі, зброярі, кожум'яки, шевці, бондарі тощо. Кожен
козак був зазвичай і торговцем, бо, продававши, міняв не лише здобуте в походах, але й зроблене власними руками.
Творче дослідження-спостереження. Розгляньте репродукцію картини Олега Шупляка «Козак Мамай», зверніть увагу на деталі. Поміркуйте, що є спільного між козаком і сучасним воїном? Запишіть свої емоції, які виникають, коли ви дивитеся на репродукцію, використавши однорідні підмети, присудки, обставини, означення та додатки.
Олег Шупляк «Козак Мамай» (2023)
Дослідження-аналіз. Запишіть речення, ставлячи пропущені коми. Підкресліть однорідні члени. З’ясуйте, яким видом сполучників сурядності поєднано однорідні члени. Накресліть схеми речень. Поясніть лексичне значення виділених слів. Виконайте повний синтаксичний розбір останнього речення
1.Козаки піднімалися на ноги зі сходом сонця одразу ж умивалися холодною водою потім молилися богові й сідали за стіл до гарячого сніданку.
2. Обід приготовлявся в кожному курені особливим кухарем та його помічниками. 3. Їжа готувалася у великих мідних або чавунних казанах, що навішувались за допомогою залізних гачків на кабице в сінях кожного куреня. 4. Спати козаки лягали узимку в куренях, улітку – і в куренях і на відкритому повітрі. 5. Досить часто збиралися в невеликі купки й по-своєму веселилися: грали на кобзах і скрипках лірах і басах цимбалах і козах, свистіли на сопілках свистунах.
Графічний диктант із взаємоперевіркою. Виразно прочитайте речення, дотримуючись інтонації. У порожніх клітинках біля літер поставте умовний знак «+», якщо кома потрібна, і знак «-», якщо вона зайва.
1. Козаки були мужні (А) відважні (Б) сміливі (В) самовіддані (Г) дотепні (Д) й веселі, щедрі (Е) й безкорисні, винахідливі (Є) та прості у відносинах.
1. |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
Є |
|
|
|
|
|
|
|
2. Козаки продавали продукти власного виробництва (А) та здобич (Б) купували (В) і хліб (Г) і одяг (Д) і зброю.
2. |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
3. Ні зраді (А) ні боягузтву (Б) ні підлості (В)чи шахрайству не було місця в січовому товаристві.
3. |
А |
Б |
В |
|
|
|
4. Український історик Д. Яворницький так писав про козацтво: «Тримаючи високо своє знамено (А) і свято виконуючи свій обов’язок, вони ні перед ким (Б) і ні перед чим не відступали; не боялися ні вогню (В) ні морських хвиль (Г) ні страшного голоду (Д) ні нестерпної спраги (Е) ні найбільш жорстоких варварських катувань у ворожому таборі».
4. |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
|
|
|
|
|
|
Підсумок уроку. Рефлексія.
Пригадайте, про які звичаї та традиції козаків йшлося на уроці. Які види робіт виконували? Які знання здобули, чого навчилися? Що запам’яталося найбільше? Над чим потрібно ще попрацювати?
Скласти мінітекст у художньому стилі з використанням однорідних членів речення, з’єднаних протиставними, єднальними та розділовими сполучниками на тему «Ми нащадки козацького роду».