Комбінований урок "Птахи навесні"

Про матеріал
  • Ознайомити учнів з декоративною стилізацією форми (рослини, птахи), навчити створювати декоративні образи в об'ємі;
  • розвивати уяву та фанатазію, творче мислення, формувати естетичні почуття, смак;
виховувати дбайливе ставлення до природи, любов до птахів, охайність під час роботи з пластиліном
Перегляд файлу

Тема. Формування художньо – конструктивних навичок створення статичного та динамічного образу в скульптурі (круглій або рельєфі). «Птахи навесні»

Мета:

  • ознайомити учнів з декоративною стилізацією форми (рослини, птахи), навчити створювати декоративні образи в об’ємі;
  • розвивати уяву та фанатазію, творче мислення, формувати естетичні почуття, смак;
  • виховувати дбайливе ставлення до природи, любов до птахів, охайність під час роботи з пластиліном.

Оснащення:

  • Матеріали та інструменти: пластилін, стеки, дощечка для ліплення, клейонка, серветки для витирання рук.
  • Зоровий ряд: презентація до уроку, ілюстрації птахів до загадок – ластівка, сорока, синичка, малюнки дітей «Казковий птах» .
  • Літературний ряд: загадки про птахів.
  • Музичний  ряд: аудіозаписи пташиних голосів.
  • Словник термінів:

Статика  у мистецтві – стан спокою і рівноваги.

Динаміка – зорове сприйняття руху.

Рельєф – це скульптура, у якій зображення тільки частково має об’єм.

Тип уроку: комбінований урок.

МПЗ: читанння, трудовенавчання, природознавство,музичнемистецтво.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  • До якого уроку ми приготувалися?
  • Сьогодні на уроці ми будемо працювати разом. Тому я розраховую на вашу підтримку і допомогу. Кожному з вас хочу побажати на цьому уроці бути:

У – успішним

С – самовпевненим

П – працьовитим

І – інформованим

Х – хоробрим

У – уважним.

Інакше кажучи, я бажаю вам успіху!

  1. Актуалізація опорних знань.
  • Які види образотворчого мистецтва ви знаєте?
  • Давайте пригадаємо жанри образотворчого мистецтва? (Портретний, анімалістичний, натюрморт, пейзаж).
  • До якого виду образотворчого мистецтва належить рельєф?
  • Чим відрізняється рельєф від скульптури?
  •  (Рельєф – це скульптура, у якій зображення тільки частково має об’єм. Таку роботу можнадивитисялише з однієїсторони – спереду, а скульптура – зображення в об’ємі, тому ми можеморозглядатиїї з усіхсторін і підрізними кутами).
  1. Мотиваціянавчальноїдіяльності.

Бесіда.

  • А тепер заплющте оченята… Послухайте ці чарівні звуки. Уявіть, що ми потрапили з вами в сад чи ліс.
  • Яка пора року відчувається? Так, весна.
  • Які ознаки весни ви знаєте?

Асоціативний кущ

Весна

Сніготанення        льодохід    повінь    цвітіння рослин    поява комах   приліт птахів

Розпал сільськогосподарських робіт   весняні турботи тварин

поява листя на деревах          скресання криги на водоймах

  • А найголовніша ознака? Повернення птахів з теплих країв.
  • Як називаються птахи, які повертаються з теплих країв? (Перелітними).

 

Відгадайте загадки.

Маленька, чорненька, співає, щебече,

Під стріхою з глини зліпила гніздечко,

Роздвоєний хвостик, як ножички, має.

Що за пташина? Хто пташку цю знає?

(Ластівка).

Пташка невеличка, в неї білі щічки,

Сірі лапки, чорна шапка, фартушок

Жовтенький, голосок тоненький, і

Ця пташка невеличка називається…

(Синичка).

Хто це у садку скрекоче?

Всі новини знати хоче?

Це хитренька, білобока,

З чорним хвостиком… (Сорока).

  • Про кого йдеться мова у загадках? Так, про птахів. Сьогодні ми маємо піднестися високо – високо вгору й подивитися, яке життя вирує в небі.
  1. Викладання нового навчального матеріалу.

Бесіда

Тема. Птахи навесні. Ми з вами будемо на уроці створювати в об’ємідекоративнийобраз птаха.

  • Де б ми не були – на узбережжі, у лісі, селі чи місті, - нас завжди оточують пташині голоси.
  • Які ж вони різні! Чи помічали ви, що коли співає птах, людина намагається побачити цього співака? Він може бути зовсім маленьким, але з сильним та красивим голосом. Як, наприклад, соловей. (Спів соловя).
  • Всі птахи різняться між собою і за формою, і за кольором!
  • Як ви гадаєте, скільки видів птахів можна зустріти на Україні?

На території України живе приблизно 358 видів птахів.

  • Яких птахів, що мешкають у нашій місцевості, ви знаєте? Одна з таких пташок – синичка.
  • За якими ознаками ми впізнаємо цю пташку? (За веселим голосом, жовтеньким животиком та синенькою шапочкою).
  • Чи знаєте ви, що ця невеличка пташка за день з’їдаєстільки комах, скількиважить сама?
  • Птахи не тільки живуть поруч з нами, милують нас своїми піснями, а ще приносять багато користі. Деяким з них люди навіть збудували памятники.
  • Памятник «Дорогу каченятам» (Москва, Росія)

Памятник птахам (Фінляндія)

Памятник поштовим голубам (Литва).

  • Які птахи живуть у казках? (Казкові, фантастичні)
  • Хто вигадує цих фантастичних істот? (Поети, письменники, народні казкарі).
  • А ще дуже цікаво про дивовижних птахів нам розповідають художники та майстри народних промислів.

Ілюстрації до казок та художніх творів з зображенням казкових птахів.

 Народні майстри зображення птахів виконують із різних матеріалів та прикрашають їх візерунками.

 Декоративні зображення птахів у творах скульпторів не схожі на справжніх. Проте ми їх легко впізнаємо. Це тому, що митці помічають у птахів найхарактерніші ознаки їхньої форми. Та не тільки скульптори , а ще є  й українські народні майстри зображують птахів. Можливо вам відомі  народні українські умільці, які зображували декоративних птахів?

Так, одною з них є Марія Примаченко , проста жінка, яку називають чаклункою з поліського села, вчилася малювати у рідної природи.У її картинах образи птахів – це уособлення добра, щастя, любові, миру, посередників між Небом і Землею. Художниця обєднала досвід багатьох народних майстрів, створила свій власний світ, що став оригінальним напрямком українського народного живопису.

Неможна не захоплюватися фантастичною красою птахів, намальованих майстрами петриківського розпису, наприклад, Тетяни Пати. Із покоління в покоління передають її традиції, візерунок із чудернацьких квітів та небувалих птахів.

Дивовижні композиції з птахами створила і черкаська художниця Т. Гордова.

А от птахи-іграшки. Деревяна пташка – виготовлена українськими умільцями з м.Яворова, а глиняна – майстрами з російського с. Димково.

Фізкультхвилинка

Раз, два, три , чотири-

Ось шпаки вже прилетіли. 
Треба їм допомагати 
І хатинки збудувати. 
Стука, стука молоток , 
Забиває він гвіздок. 
Догори я потягнусь, 
Пташечкам я посміхнусь. 
Ви скоріше прилетіть, 
Весну на крилах принесіть. 
Тепер тихо всі сідаймо, 
І весну-красну чекаймо. 

Облітав журавель

Облітав журавель 
Сто морів, сто земель, 
Облітав, обходив, 
Крила, ноги натрудив. 
Ми спитали журавля: 
— Де найкращая земля? 
Журавель відповідає: 
— Краще рідної немає!

Платон Воронько

Impression

 

  • Якими б чудернацькими не були образи фантастичних птахів, усі вони мають голову, тулуб, лапи, крила, хвіст. Піря птахів, наче розмальоване художником, нагадує декоративні орнаменти.

Таку гармонію цікаво створити в рельєфі.

  • Роздивіться зображення птахів у рельєфі.
  • Давайте з вами пригадаємо, що таке статика?
  • Статика  у мистецтві – стан спокою і рівноваги.
  • А динаміка?
  • Динаміка – зорове сприйняття руху.
  1. Інструктаж.

Вчитель.

  • Сьогодні ми побудемо скульпторами-казкарями, навіть чаклунами. Кожен з вас вигадає свого дивовижного птаха, якого ще ніхто ніколи не бачив, та зліпить його. А як це зробити – я вам зараз розповім.
  • Спочатку уявіть, якими будуть у цього птаха тулуб, голівка, хвостик, дзьобик, крильця. І після цього розпочинайте роботу.

 

Насамперед дощечки для ліплення ви маєте заліпити пластиліном (колір пластиліну учні обирають самостійно). Потім з іншого шматочка пластиліну розкачайте невеликий кружечок, на якому намалюйте вашу пташку. Дуже акуратно стекою виріжте цю  пташку й обережно притисніть до дощечки з пластиліном.

  • Який вид скульптури ми зараз зробили? Рельєф.
  • Але в нас зараз є тільки загальний вигляд нашої пташки.
  • Яким у вашого птаха буде хвостик? А крила? Тепер слід зробити так, щоб ваша пташка перетворилась на дивовижного птаха. Як це зробити? Кожен з вас вигадає прикраси для свого птаха. Які візерунки можуть прикрашати хвостик, крила, груди саме вашої пташки?

Алгоритм роботи над рельєфною композицією

  1. Спочатку розімніть пластилін, щоб він став м’яким і пластичним.
  2. Уявіть, якими будуть у птаха тулуб, голівка, хвостик, дзьобик, крильця.
  3. З вибраного шматочка пластиліну розкачайте невеликий кружечок, приплющить його та намалюйте паличкою тулуб пташки.
  4. Стекою акуратно виріжте тулуб, притисніть до дощечки з пластиліном.
  5. Розкачайте кружечок для голівки. Приплющіть у долонях або на дощечці. У голівки витягніть дзьобик або зробіть його з іншого кольору пластиліну.
  6. Скатайте тоненькі ковбаски і надайте форму хвостика та крил. З’єднайте з тулубом.
  7. Доповніть композицію гілочкою, листочками. Стекою прикрасьте пташці хвостик, крила, груди.
  1. Самостійна практична діяльність учнів.

Створення декоративного образу птаха в обємі.

  1. Актуалізація набутих знань.
  • Яке враження на вас справляє пташиний спів?
  • Пригадаймо, як називається скульптура, яку ми сьогодні зробили?
  • Що зробило вашого птаха дивовижним?

Інтерактивний прийом «Мікрофон»

Правила проведення:

  • Говорить тільки той, хто отримає мікрофон;
  • Коли хтось висловлюється, решта не має права говорити, або вигукувати з місця.

Завершіть речення:

  • Сьогодні я дізнався…
  • Я вже давно знав про…
  • Мене здивувало…
  • Мені захотілось…
  • Було цікаво…
  • Було складно…
  • Мені довелося пригадати…
  • Тепер я можу…
  1. Підбиття підсумків уроку.
  1. Загальна оцінка уроку. Використовуючи «авторське крісло», учні демонструють та захищають свої роботи.
  2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести пластилін, стеки, дощечки для ліплення; роздивитися вдома свої улюблені іграшки (чим вони привертають увагу).
  3. Проголошення уроку завершеним.
docx
Додано
7 січня
Переглядів
660
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку