«Компꞌютерна залежність молоді»

Про матеріал
У методичній розробці «Компꞌютерна залежність молоді» приведені причини появи компютерної залежності у молодого покоління 12-19 років, способи формування адекватної самооцінки для профілактики компютерної за-лежності, вплив комп'ютера та мережі INTERNET на соціокультурний розви-ток здобувачів освіти, ознайомлення з симптомами, наслідками компютерної залежності.
Перегляд файлу

                         МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

                 Придніпровський державний металургійний коледж

 

 

image 

 

НА ТЕМУ:

 

«КОМПꞌЮТЕРНА ЗАЛЕЖНІСТЬ МОЛОДІ»

 

image 

 

2016-2017 н.р.

Методична розробка на тему: «Компꞌютерна залежність молоді»

Укладач Устименко Ю.В. - викладач Придніпровського державного металургійного коледжу – 2017 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 Ухвалено на засіданні ПЦК

електротехнічних  дисциплін

 Протокол від ____№_____

 Голова ПЦК   

 _______ С.О.Капанжи

 

 

Анотація

         У методичній розробці «Компꞌютерна залежність молоді» приведені причини появи компютерної залежності у молодого покоління 12-19 років, способи формування адекватної самооцінки  для профілактики компютерної залежності, вплив комп'ютера та мережі INTERNET на соціокультурний розвиток студентів, ознайомлення з симптомами, наслідками компютерної залежності.  На протязі всього заняття студенти, прослухавши нову інформацію, повинні  відповісти на запитання: «Чи вільний я у своєму виборі?». Виховна година зорієнтована на студентів ІІІ курсу спеціальності 5.05070104 «Монтаж і експлуатація електроустаткування підприємств і цивільних споруд», яка розвиває їх уявлення і мислення щодо ролі і наслідків в повсякденному житті  компꞌютера та мережі інтернет.

       Завдяки конструктивному підходу до навчання, студенти не лише добирають і упорядковують інформацію, отриману з посібників, з Інтернету, а також скеровують свою діяльність на поставлене перед ними завдання. 

       У контексті зазначеного мета методичної розробки  полягає в ознайомленні студентської молоді з однією проблемою, яка стосується кожного  з нас, компꞌютерною залежністю, її причинами, наслідками та способами її уникнути.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РЕЦЕНЗІЯ

до методичної розробки «Компꞌютерна залежність молоді».

        Автор: Устименко Ю.В.- викладач Придніпровського державного металургійного коледжу.

        Короткий виклад змісту роботи: у методичній розробці для студентів ІІІ курсу спеціальності 5.05070104 «Монтаж і експлуатація електроустаткування підприємств і цивільних споруд» приведені причини появи компютерної залежності у молодого покоління 12-19 років, способи формування адекватної самооцінки  для профілактики компютерної залежності, вплив комп'ютера та мережі INTERNET на соціокультурний розвиток студентів, ознайомлення з симптомами, наслідками компютерної залежності.  

        Актуальність питань, висвітлених у роботі: завдяки конструктивному підходу виховного заняття, студенти не лише добирають і упорядковують інформацію, отриману з посібників, з Інтернету, а також скеровують свою діяльність на поставлене перед ними запитання «Чи вільний я у своєму виборі?». Правильно і логічно створена методична розробка  дозволяє розвивати індивідуальні пізнавальні здібності кожної особистості, максимально виявляти, ініціювати, використовувати індивідуальний досвід особистості, допомагати їй пізнати себе, самовизначитись та самореалізуватись.

        Недоліки, допущені в роботі: в цілому методична розробка виконана на досить високому педагогічному рівні, але може поступово доповнюватися необхідними навчальними матеріалами та рекомендаціями.

        Рекомендації для подальшого використання даної розробки: вдосконалювати і залучати для інших спеціальностей.

       Рецензент                        

      Голова ПЦК Придніпровського державного металургійного коледжу, викладач спецдисциплін С.О.Капанжи

             _________________                                                  ________________

                      (дата)                                                                          (підпис)

 

 

ЗМІСТ

Вступ……………………………………………………………………6

Причини комп`ютерної залежності……………………………………8 

Види залежностей………………………………………………………9

Потенційна категорія ………………………………………………….9

          Механізм залежної поведінки…………………………………………10

          Наслідки компꞌютерної залежності……………………………………11

          Як уникнути залежності?.......................................................................11

         Лікування……………………………………………………………….12

         Висновок ………………………………………………………………13

КОМПꞌЮТЕРНА ЗАЛЕЖНІСТЬ МОЛОДІ

 

           Мета виховної години:  Визначення причин появи компютерної залежності. Способи формування адекватної самооцінки  для профілактики компютерної залежності. Вплив комп'ютера та мережі INTERNET на соціокультурний розвиток студентської молоді. Ознайомлення з симптомами, наслідками компютерної залежності.  Відповісти на запитання: «Чи вільний я у своєму виборі?»

image 

          "Інтернет-залежність – це скоріше не хвороба, а симптом глибоких особистих проблем - неадекватної самооцінки, потаємних комплексів і нереалізованих амбіцій» 

image 

Заняття  починається із перегляду відеоролику (мульту), який розкриває тему відкритої виховної години.

    Вступне слово викладача

        Складно, напевно, оцінити яку роль відіграє в сучасному житті людини комп'ютер. Сказати що важливу, це практично нічого не сказати. Комп’ютер - це частина нашого життя.

        Ми живемо зараз у світі, який називаємо віком комп’ютеризації або компꞌютерних технологій. Здається, ми досягли найвищого апогею, адже нам доступно стільки інформації, що інколи голова йде обертом.

image  

        В більшості фірмах, офісах, супермаркетах, магазинах і майже в кожному домі є комп’ютер, що зазвичай підключений до мережі Інтернет. Це спрощує багато завдань. Чого лише варте спілкування за допомогою веб - камери, коли ти можеш побачити і поговорити «в живу» з людиною, яка знаходиться за тисячі кілометрів від тебе. Сучасний Інтернет має також багато соціальних та культурних граней. Він є універсальним середовищем для спілкування, розваг та навчання. Працюй, насолоджуйся інформацією. Робота на комп’ютері так вабить, що навіть не помічаєш, як швидко пролітає година за годиною.

       Сучасні психологи говорять про те, що сьогодні все більше молоді стають залежними від комп'ютера. Що ж це означає? В принципі, характеристики всіх залежностей схожі між собою. Якщо наркоман цілодобово шукає дозу, то підліток може з нетерпінням чекати години, коли ж знайдеться нагода сісти за комп'ютер. У цей час вони найчастіше не знаходить собі місця, не може нічим іншим зайнятися, мається по приміщенню. Варто сказати, що дану проблему потрібно лікувати, інакше можуть бути негативні наслідки.

     

  Доповідь студентів:

       Слід сказати, що термін «комп'ютерна залежність» досить молодий, з'явився він приблизно в 1990 році, коли активно почала розвиватися комп'ютерна промисловість. Визначає термін стан людини, при якому він просто не може прожити без даної машини, проводячи перед її монітором весь свій вільний час. Проте з тієї пори сама залежність кілька трансформувалася і придбала нові елементи і форми, ставши проблемою не одиниць, а багатьох людей різного віку.

image       

Причини компꞌютерної залежності        Цікавою може здатися інформація про те, чому може виникати комп'ютерна залежність у підлітків. Так, в першу чергу, це звичайний брак уваги з боку батьків і однолітків, який людина компенсує. Зараз, в той час, коли дуже популярними є різні соціальні мережі, ця проблема стала ще більш актуальною: там молода людина створює собі новий образ, обзаводиться з друзями і живе не реальною, а віртуальним життям. У такому випадку говорять не про ігроманії, а про інтернет-залежності людини. 

       Що ще може погнати підлітка в інший світ? Невпевненість у собі, у своїх силах, можливо також невдоволення своєю зовнішністю (особливо якщо є якісь відхилення). Часто «підсаджуються» на комп'ютер, щоб не відрізнятися від однолітків (тут найчастіше йде мова про ігрову залежність, однак з розвитком соціальний мереж ця тенденція змінюється). Займати весь вільний час комп'ютером підліток може, якщо у нього немає захоплень чи хобі, а вільний час потрібно кудись прилаштувати. Ну і, звичайно ж, сприяє розвитку різних залежностей манера спілкування в сім'ї, виховання. Якщо людина в добу перебуває за комп'ютером не більше двох годин (а так і повинно бути), то у неї просто не вийде стати інтернет-залежним.

        

Види залежностей

 

          Слід сказати, що різною буває залежність від комп'ютерних ігор. Так, сьогодні це інтернет-залежність, коли молодь не може прожити без віртуального світу, і ігроманія. У свою чергу, залежність від комп'ютерних ігор ділиться за типами гри. 

         Типи ігроманії:

-         рольові ігромани, коли людина дивиться у гру очима свого героя;

-         стратегічні ігромани, які менш небезпечні, однак, знову ж таки, ігри готові втягнути людину в свій світ- неролевих ігор, такі як різні головоломки, аркади, флеш-іграшки; 

-         Особливо небезпечними і у віртуальному світі є азартні ігри, адже часто вони витягують багато грошей з гравців.

image 

Потенційна категорія

        У кого може виникнути проблема комп'ютерної залежності? Так, в першу чергу у тих підлітків, батьки яких часто не бувають вдома, а підліток просто наданий сам собі. Це ж стосується і дітей багатих батьків, які також часто знаходяться вдома одні або з обслуговуючим персоналом, рад якого вони просто не слухають. Більше залежних підлітків серед хлопчиків (як каже статистика, на 10 хлопчиків тільки одна залежна дівчинка), що стосується віку, найнебезпечніший - 12-17 років.

          

image 

Механізм залежної поведінки

         Залежна поведінка формується у людини шляхом відходу від реального життя до віртуального як із застосуванням, так і без застосування різних хімічних засобів. Сам же процес заснований на тому, що підліток йде від реальних ролей, замінюючи їх віртуальними, тими, які йому більш зручні або навіть близькі по духу. Гра або інтернет, по своїй суті, компенсують те, чого бракує в реальному житті. Так, якщо людина слабка фізично і не може дати одноліткам відсіч, у нього виникне комп'ютерна ігрова залежність. У підлітків, яким не вистачає спілкування в реальному житті, виникне залежність від соціальних мереж, де можна приміряти різні ролі і маски, дружити з людьми, які, на перший погляд, завжди зрозуміють. Проте з часом може настати розчарування, адже часто ці друзі уявні і особливої підтримки в скрутну хвилину від них не дочекаєшся.

image 

Наслідки компꞌютерної залежності

 

         Важливо сказати і про те, що комп'ютерна залежність у підлітків - справа небезпечна, яке може спричинити за собою тяжкі наслідки:

-                В першу чергу, людина практично ніколи адекватно не контролює час, часто спізнюється. 

-                Підліток може постійно прогулювати коледж, пропускати заняття.  - Величезну проблему становить той рівень агресії, який може виникати в процесі комп'ютерної гри. 

-                Якщо у підлітка щось не вдається, виникає буря емоцій, поступово дестабілізується і розхитується психіка. 

-                Вплинути на майбутнє може і те, що в комп'ютерній грі рано чи пізно підлітку все завжди вдається, якщо не з першого разу, то з n-ного точно. Дитина може вирішити, що і в реальному житті все так просто виходить. А це загрожує наслідками і сильним розчаруванням у дорослому житті.  - Також комп'ютерна залежність у студентської молоді впливає і на стан організму (порушується зір, може бути авітаміноз і інші проблеми, пов'язані з неправильним харчуванням. 

-                Зазвичай залежна людина  не стежить за своїм зовнішнім виглядом, не дотримується правил особистої гігієни.

image 

 

Як уникнути залежності?

          Щоб не виникала залежність підлітків від комп'ютерних ігор, від інтернету, потрібно дотримуватися досить прості, але дієві правила. Так, потрібно точно регулювати час перебування  перед монітором, при цьому батькам не забороняється контролювати, чим же займається син або донька в інтернеті. Величезний вплив має особистий приклад дорослих: якщо тато весь вільний час проводить перед монітором, зовсім не дивно, що і дитина буде надходити також. Ще потрібно грамотно планувати вільний час сім'ї: більше проводити часу разом на природі. Які ще методи сприймає профілактика комп'ютерної залежності у підлітків? Добре завантажити своє чадо якомога більше: відправити до спортивних секцій, до репетиторів, приділяти більше часу навчанню. Тоді на ігри і різні залежності просто не залишиться часу. Як радикальний спосіб, можна обмежувати роботу за комп'ютером за допомогою різних програм, які на це і спрямовані.

image 

Лікування

          Виявивши ознаки комп'ютерної залежності у дитини, батьки повинні відразу ж вживати заходів. Так, добре відправитися до психолога і з ним скласти план дій. Адже часто батьки чинять неправильно, бажаючи своїй дитині тільки хорошого. Наприклад, не рекомендується різко забороняти комп'ютерні ігри, це ні до чого доброго не приведе. Краще все робити послідовно, повільно скорочуючи час, проведений перед монітором. Також необхідно контролювати, які  ігри припали до смаку. Адже не всі вони погані, є й корисні, які розвивають інтелект і мають навіть освітню складову. І далеко не весь час, проведений перед монітором комп'ютера, можна назвати залежністю, адже людина за допомогою інтернету може просто вчитися.

image 

          Слід сказати, що лікування комп'ютерної залежності у підлітків буде супроводжуватися «ломками», які, до речі, можуть виявитися досить болючими. Батькам доведеться витримати кілька атак з боку чада: вони можуть бути не тільки словесними, а й доходити до рукоприкладства. Побільше спілкування і різних справ - ось один з елементів лікування від залежності. Потрібно також змінити розпорядок дня, звикання до якого буде не таким вже й швидким. Кидати цю справу не варто, адже рано чи пізно поліпшення настане, потрібно тільки дочекатися цього. Ну і якщо самостійно нічого не виходить, лікування комп'ютерної залежності у підлітків краще проводити за допомогою фахівців.

image 

          Соціальний відеоролик проти інтернет залежності.

Висновок  викладача

В наш час комп`ютер – потужне джерело  обробки  і  зберігання  інформації. 

Наша задача — показати підліткам, що існує маса цікавих занять -  спорт, туризм, які дозволяють  пережить різноманіття почуттів, а також тринують тіло і нормалізують  психологічний  стан. 

         Чого б не досягала людина  у  віртуальному  світі, все це зникає, як тільки вимикається комп`ютер. А успіхи в реальному житті  залишаться на все життя. 

image

 

Пропоную вам тест, який допоможе вам самим відповісти на поставлена на початку заняття запитання «Чи вільний я у своєму виборі?» Тест «Чи вільний я у своєму виборі?»

1.     Сиджу за комп`ютером у нічний час:  так, ні.

2.     Вживаєте їжу перед комп`ютером:  так, ні.

3.     Не уявляєте своє життя без спілкування в інтернеті:  так, ні.

4.     Майже кожен день граєте у комп`ютерні ігри:  так, ні.

5.     Прагнете постійно перевіряти електрону пошту:  так, ні.

6.     Спілкуєтеся в соцмережах з людьми з якими особисто не знайомі:  так, ні.

Якщо в тебе більше 50% відповідей «так», то зменшуй час проведення за комп`ютером.

Перелік використаних джерел

1.  Аносов В.Д., Лепский В.Е. Исходные посылки проблематики информационно-психологической безопасности. – М., 2003. – 190 с. 

2.  Белинская Е.Н., Жичкина А.М. Современные исследования виртуальной коммуникации: проблемы, гипотезы, результаты. – М., 2000. 

3.  Бурлаков И.В. - Homo Gamer. Психология компьютерных игр. - М., 2000. 

4.  Бурова В.В. Социально-психологические аспекты Интернет-зависимости. – М., 2001. 

5.  Войскунский А.Е. Зависимость от Интернета: актуальная проблема // Мир Интернета. – М., 2000. – №3. – С. 76 – 81. 

 

pdf
Пов’язані теми
Педагогіка, Розробки уроків
Додано
29 вересня 2020
Переглядів
391
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку