Комп’ютерні обчислення

Про матеріал
Мета: • навчальна: ознайомити учнів із історичними відомостями про пристрої для обчислень, які було винайдено людьми в різні часи та їх застосування; навчити розрізняти обчислювальні пристрої і машини; • розвивальна: розвивати логічне мислення, кмітливість, просторову уяву; • виховна: виховувати культуру навчальної праці при роботі з комп’ютером та бережне ставлення до техніки. Обладнання: ПК, презентація, картки, таблиці, ілюстрації. Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

Урок 11

2 клас

Дата _______________

Тема: Комп’ютерні обчислення

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів із історичними відомостями про пристрої для обчислень, які було винайдено людьми в різні часи та їх застосування; навчити розрізняти обчислювальні пристрої і машини;
  • розвивальна: розвивати логічне мислення, кмітливість, просторову уяву;
  • виховна: виховувати культуру навчальної праці при роботі з комп’ютером та бережне ставлення до техніки.

Обладнання: ПК, презентація, картки, таблиці, ілюстрації.

Тип уроку: комбінований.

ХІД    УРОКУ

І. Організаційний момент

Дзвоник вже сигнал нам дав.

Працювати час настав,

Тож і ти часу не гай,

Інформатику вивчай.

ІІ. Актуалізація опорних знань

    1.  Інтерактивна  технологія „Мікрофон”

-  Як люди отримують інформацію?

-  Як можна зберегти інформацію?

-  Як ти можеш зберегти інформацію про вигляд квітки, яка виросла на твоєму підвіконні?

-  Чи може людина опрацювати отриману інформацію?

-  Яким чином можна передати інформацію?

-  Що означають слова „джерело інформації”?

-  Що означає вислів „приймач інформації”?

-  Що таке інформаційні процеси?

   2. Інтерактивна технологія „Займи позицію ”

images (4)В різних місцях на дошці прикріплені малюнки, способи прийняття повідомлень: звукові, зорові(візуальні), смакові, нюхові, тактильні.

imagesзагруженное (1)images (2)imagesКожному учневі пропонується картка з написаним на ній словом. Учень читає слово, обирає малюнок, що підходить до його слова за способом прийняття повідомлення. Після сигналу вчителя всі учні стають біля своїх малюнків, обґрунтовують по черзі свою зайняту позицію.

Тепло, смачно, боляче, голосно, красиво, солодко, прохолодно, тихо, спекотно, кисло, ароматно, гаряче, яскраво, кольорово, гірко, холодно.

  1.                   Гра „Шифрувальники”

Щоб дізнатися, що очікує нас на сьогоднішньому уроці, нам потрібно розшифрувати такий  дивний ребус.  Чи зуміємо ми це зробити? Так!

Уважно дивимося на таблицю 1 і думаємо, чого ж не вистачає в другій таблиці?

У другій таблиці у нас також повинно вийти якесь слово. Як же ми дізнаємось, що це за слово? (ПОДОРОЖ)

Таблиця 1

5

7

3

6

3

2

1

Д

Ж

Е

Р

Е

Л

О

 

 

 

 

 

 

 

8

6

9

10

11

4

12

П

Р

И

Й

М

А

Ч

Таблиця 2

8

1

5

1

6

1

7

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ви вже, напевно, здогадалися, що сьогодні у нас буде незвичайний урок. Відкрию вам секрет. Сьогодні ми здійснимо подорож в історію інформатики. Дізнаємося як люди рахували в давні часи, які пристрої для обчислень були винайдені людьми в різні часи, коли створювалися перші обчислювальні пристрої. Познайомимося з ученими, які здійснювали ці відкриття. А також більше дізнаємося про сучасні винаходи людства.

-  Щоб перевірити, чи всі готові до пригод нам потрібно пройти випробування. Для цього ви повинні дати відповіді на запитання. Готові?

     Запитання до учнів

-  Як на вашу думку, чи є важливими відкриття?

-  Про які відкриття ви чули?

-  Як люди рахують в наш час?

-  Як рахували люди коли не було калькулятора? Комп’ютера?

-  Яке відкриття хочете зробити ви?

         Отже, ви гарно підготувалися і ми можемо вирушати у далеке плавання.

Сьогодні ми дізнаємося, яким чином наші предки отримували, зберігали, опрацьовували та передавали інформацію. Що робили люди, коли ще не було зошитів, олівців, телевізорів, телефонів, комп’ютерів?

ІV. Вивчення нового матеріалу

- Увага! Вирушаємо у історичну подорож „Від абака до нетбука”.

Здається ми зупинилися. Де ми?      

Перша зупинка – „Давні часи”

Людина весь час намагалася якимось чином отримати, зберегти, опрацювати та передати інформацію своїм нащадкам.     Щоб зберегти інформацію, давні люди малювали рисунки, різноманітні знаки. Поміркуйте, яка інформація збережена на стінах печери за допомогою малюнків?

-  Як ви думаєте, що використовували у давнину для лічби, обчислень?

Необхідність рахувати предмети виникла ще в часи до нашої ери. Спочатку люди рахували на пальцях, потім стали робити зарубки на паличках, в’язати вузлики на мотузках (квіпу).

Відомий герой Даніеля Дефо – Робінзон Крузо, що потрапив на безлюдний острів, так само, як і стародавні люди, робив зарубки на стовпі:

- „Кожен день я робив зарубки у вигляді короткої рисочки. Через шість коротких я робив одну довгу – це була неділя. А зарубки, які позначали початок місяця, я робив ще довшими. Таким чином я вів рахунок тижням, місяцям, рокам”.

- Якими ж були перші пристосування для обчислень?

Першими пристосуваннями для обчислень були рахункові палички, які й досі використовують в початкових класах для навчання дітей рахунку. Для зручності палички поміщались у спеціальні контейнери. Такими пристосуваннями користувалися торговці і рахівники того часу.

- Який перший винахід придумали люди?

Коли людям набридло вести рахунок за допомогою загинання пальців і перекладання паличок, вони винайшли абак (рахівницю). 3000 років до н.е. – у стародавньому Вавилоні була винайдена перша рахівниця – абак. Кількість підрахованих предметів відповідала числу пересунутих кісточок цього інструменту. 500 років до н.е. у Китаї з’явився більш “сучасний” варіант абаку з кісточками на стрижнях – суаньпань. Одними з різновидів суаньпаню є японський соробан та російська рахівниця, якими користуються й нині для навчання дітей у школі.

 - Коли  виникли перші книги в Європі?

Найдавніші рукописні книги в Україні з’явилися у період Київської Русі із запровадженням християнства. У першій половині ХІ ст. Князь Ярослав Мудрий заснував при Софійському соборі майстерню для переписування книг. Їх довгий час писали від руки. Одна книга виготовлялася 5 – 7 років і коштувала дуже дорого.

-  Коли  в Україні з’явилася перша друкована книга?

Перша друкована книга в Україні була видана Іваном Федоровим у 1574 році у Львові. Називалася вона „Апостол”, пізніше видали „Буквар”.

Друга зупинка – „Розвиток обчислювальних машин”.                           

- Коли ж з’явився перший механічний калькулятор?

У віці 18  років Блез Паскаль розпочав роботу над машиною, яка допомогла б батькові, що працював збірником податків, виконувати громіздкі розрахунки.

У середині ХVІІ ст. він створив першу механічну машину для додавання і віднімання чисел, яка працювала завдяки коліщатам і приводам.  Вісім екземплярів „Паскаліни” збереглося до нашого часу.

- Коли виникла машина, що виконувала всі арифметичні дії?

Наступний крок у створенні обчислювальних машин, через 30 років після „Паскаліни” у 1673 році,  зробив великий математик і фізик Готфрід Вільгельм Лейбніц, який створив машину, яка виконувала всі арифметичні дії: додавання, віднімання, множення і ділення чисел.

- Коли була створена перша обчислювальна машина, якою керувала програма?

У 1834 році англійський математик Чарльз Беббідж створив обчислювальну машину, якою керувала програма. Вона могла сприймати команди, виконувати обчислення і видавати необхідні результати в надрукованому виді. Це був перший прообраз сучасних комп’ютерів. Більшість вчених саме Чарльза Беббіджа називають батьком сучасного комп’ютера.

Третя зупинка. „Перше покоління комп’ютерів”

В 1949 році була створена перша ЕОМ із зберігаючою програмою.Перші комп’ютери відрізняються від сучасних не тільки своїми можливостями, а й своїми гігантськими розмірами. Перший комп’ютер займав площу, на якій можна розмістити сучасний спортивний зал.

- Коли був створений перший комп’ютер в Україні?

Перший український комп’ютер був створений понад 60 років тому МЕОМ (мала електронна обчислювальна машина)  в 1951 році академіком Сергієм Лебедєвим.

- Коли створили перший персональний комп’ютер?

У 1981 році американська компанія ІВМ на чолі з Доном Естріджом   оголосила про випуск першого в історії персонального комп’ютера. За розмірами він був, як невеличкий холодильник. Вартість випущеного в США комп’ютера тоді становила 1 565доларів. Машина мала всього 16 кілобайт пам’яті. Зараз цього не вистачило б навіть на кілька сторінок тексту.

- Коли був створений перший переносний комп’ютер?

Перший переносний комп’ютер був створений американським вченим Адамом Осборном у 1981 році. Він важив 11кг і коштував 1795 доларів. Його дуже розрекламували і за рік продали 125 000 штук.

Четверта зупинка „Сучасні комп’ютери”

- Які стаціонарні комп’ютери є в наш час?

Cучасні персональні комп’ютери дуже різні. У магазинах, в установах, школах ми частіше бачимо стаціонарний персональний комп’ютер, подібний до комп’ютерів в нашому кабінеті.

Офісні персональні комп’ютери призначені для опрацювання та зберігання в першу чергу текстових і числових даних. У них невисокі вимоги до швидкості опрацювання даних, головне – надійність в роботі.

Для особистих потреб користувачі купують домашні персональні комп’ютери. Складовими таких комп’ютерів, як правило, є ще й пристрої відтворення звуку, пристрої для підключення до телевізора, домашнього кінотеатру, програвача. Такі комп’ютери повинні мати більшу, порівняно з офісними, швидкість та інші якісні показники.

Найбільшу швидкість опрацювання даних, зокрема відтворення відео, повинні мати ігрові персональні комп’ютери. Такі комп’ютери можуть мати додаткові ігрові пристрої введення та виведення даних: джойстик, руль і педалі для комп’ютерних автоперегонів, комп’ютерний шолом тощо.

- Які є сучасні портативні комп’ютери?

Люди, які постійно подорожують, вимушені працювати в автомобілях, у літаках, у потягах, на вокзалах, і тому вони використовують портативні, або мобільні, персональні комп’ютери. Портативні персональні комп’ютери набули останнім часом широкого розповсюдження.

Ноутбуки за своїми можливостями майже не відрізняються від стаціонарних офісних і домашніх комп’ютерів. Вони мають вагу до 4 кг і забезпечують роботу без підключення до електричної мережі до 4 годин.

Нетбуки не мають високої швидкодії та не призначені для зберігання великої кількості даних. Однак, завдяки малим розмірам і малій масі (1 - 2кг), значній тривалості роботи без підключення до електричної мережі (до 8 годин) вони широко використовуються користувачами.

Планшетні комп’ютери в  основному використовуються для перегляду відеофільмів, прослуховування аудіозаписів, читання електронних книжок, а також для роботи в Інтернеті. Для введення даних у них замість клавіатури і миші використовується чутлива до дотиків поверхня екрана.

Комунікатори (смартфони) використовуються для забезпечення мобільного зв’язку, а також для виконання операцій опрацювання, передавання і зберігання даних. Сучасні комунікатори значно менші від планшетних комп’ютерів і за розмірами близькі до мобільних телефонів. Назва пристрою – комунікатор чи смартфон – залежить від виробника цього пристрою.

- Які комп’ютери називають кишеньковими?

Сьогодні широко використовують кишенькові комп’ютери. Кишенькові комп’ютери (надолонники, палмтоп) – це портативні електронні обчислювальні пристрої, що мають широкі функціональні можливості.

П’ята зупинка “Комп’ютери майбутнього”

- Чи змінюватимуться комп’ютери в майбутньому?

За словами вчених і дослідників, в найближчому майбутньому персональні комп’ютери кардинально зміняться, тому що вже сьогодні ведуться розробки новітніх технологій, які ніколи не застосовувалися.

- Якими будуть комп’ютери в майбутньому?

 Приблизно в 2020 – 2025 роках повинні з’явитися молекулярні комп’ютери, квантові комп’ютери, біокомп’ютери та оптичні комп’ютери. Комп’ютер майбутнього полегшить і спростить життя людини ще в десятки разів.

Фізкультхвилинка

Сірий котик міцно спав,

(імітація дії)

Навіть пісню не співав.

Та, нарешті, він проснувся

(вправи для шиї)

І довкола озирнувся.

Став смачненько потягатись

(потягування)

І чистенько умиватись

(масаж дрібних м'язів обличчя)

Порозчісував він вуса

Довгі-довгі, русі-русі.

Зуби й кігті нагострив

(вправи для кистей рук)

Й до комірчини побрів

(ходьба на місці)

Буде мишку полювати

І добро оберігати.

Ми, як котик, відпочили,

Щоб зміцніли наші сили.

V. Усвідомлення набутих знань

Виконання логічних вправ

Рахувати людині допомагають різні пристрої. Найпростішим помічником є пальці рук.

У 1 класі для рахування ви використовували палички, у магазинах раніше використовували рахівниці, а зараз рахують за допомогою калькулятора і комп’ютера.

Але яких би „помічників” не використовувала людина, головним пристроєм для рахування залишається голова. Тому свої здібності необхідно розвивати, для чого і призначені наступні завдання.

1. Порівняйте ряди чисел і знайдіть серед них ряд, відмінний від інших:

22;     25;    28;    31;    34.

images (1)21;    24;    27;    30;    33.

23;    24;    25;    26;    27. (відмінний)

2. Вовк і Заєць пішли купувати морозиво. Вовк і каже:     „Я – великий і куплю три морозива, а ти – маленький і попроси два морозива”. Заєць погодився. Вовк купив три морозива, а заєць... два рази по дві порції. З’їв Вовк морозиво, глянув на Зайця, та як крикне” „Ну, Зайцю, постривай!” Чому розгнівався Вовк? ( у Зайця – 4 порції)

3. Якщо виключити один приклад, то у всіх, що залишилися, буде однакова відповідь. Не обчислюючи, скажи, який це приклад?

            40 + 8 – 3                    40 – 8 + 3                               (40 + 8) – 3

                            40 – 3 + 8                     40 + (8 – 3)

(40 – 8 + 3, бо в інших прикладах 3 віднімається)

images (5)images (3)images (4)4.

 

 

(Ілюстрації кошенят прикріплені на дошці)

        У квартирах №1   №2   і №3 жили троє кошенят: біле, чорне і руде.              В квартирах №1  і  №2 жило не чорне кошеня. Біле кошеня жило не в квартирі  №1. У якій квартирі жило кожне кошеня?

(біле - №2; чорне - №3;  руде - №2)

VІ. Засвоєння набутих вмінь та навичок

Практична робота

Ми побачили, що перші комп’ютери відрізнялися від сучасних  своїми можливостями, розмірами. В наш час люди використовують комп’ютери в різних сферах свого життя. Тому важливо вдосконалювати свої знання і навички роботи з комп’ютером.

- Сьогодні ви самостійно будете керувати посадкою ракет, які повертаються з космічної подорожі.

Спочатку пригадаємо правила роботи з комп’ютером.

Гра „Так чи ні?”

-  Роботу з комп’ютером починай, не чекаючи дозволу вчителя. (Ні)

-  Стіл завжди тримай у чистоті. (Так)

-  Якщо зголоднів, їж і пий за комп’ютерним столом. (Ні)

-  Екран витирай лише сухою серветкою. (Так)

-  Сміливо берися за розетки і всілякі проводи. (Ні)

-  Утомився? Поклади руки на клавіатуру і відпочинь. (Ні)

-  З комп’ютером працюй лише чистими руками. (Так)

-  Щоб краще бачити, нахиляйся близько-близько до монітора. (Ні)

Робота з комп’ютерною програмою „Математичний космодром”

Сьогодні ми продовжимо керувати космічними кораблями. Вам потрібно усно обчислити приклад на віднімання та натиснути потрібну кнопку на пульті керування.

По завершенню сеансу програма повідомляє кількість помилок, яких припустився учень.

Релаксація. Вправи для очей

  1.                   Закрити очі, сильно напружуючи очні м’язи, на рахунок 1 – 4, а потім розкрити очі, розслабити м’язи очей, подивитися вдалину на рахунок       1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.
  2.                   Намалювати очима Сонце, нашу планету Земля ( кругові оберти в одну сторону) та ще 2 – 3 планети поруч ( кругові оберти в іншу сторону).
  3.                   Малюємо зірку – 5 разів.
  4.                   Подивилися далеко вперед, може, там летить космічний корабель, а потім на свого носика – 5 разів.

VII. Підсумки уроку. Рефлексія

1. Ви не тільки пройшли всі випробування й зараховані у загін юних космонавтів, але й отримали найцінніший скарб у світі. Який – відгадайте, розставивши числа по порядку!

А

 

Я

 

Н

 

Н

 

Н

 

З

3

6

2

5

4

1

 (Знання)

2. Допоможіть Комп’юшку назвати і розділити обчислювальні пристрої на сучасні і давні.

55_nb_3

abak22загруженное

загруженное (5) 

 

slide-4-638 (3)cgre2777 

загруженное (7)

ris_333

Рисунок551

 

3. Технологія „Незавершене речення”

- Первісні люди передавали інформацію за допомогою ...

- Перший прилад для обчислень, який винайшли люди – це ...

- Перша машина, що вміла додавати і віднімати числа називалася ...

- Перший персональний ком’ютер за розміром був, як ...

- Стаціонарний комп’ютер – це ...

- Портативні комп’ютери – це ...

МОЛОДЦІ!

Пролунав наш веселий дзвінок.

Діти, у нас – закінчився урок!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Абрамович Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Інформатика, 2 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
20 грудня 2023
Переглядів
568
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку