Компаративний аналіз байок Езопа, І.А.Крилова «Вовк і Ягня»

Про матеріал
Розробка уроку базується на компаративному аналізі, який сприяє значній активізації процесів запам’ятовування, підвищенню інтересів до пізнавальної діяльності, розвитку логічного і творчого мислення.
Перегляд файлу

1

 

6 КЛАС

ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА

Тема. Компаративний аналіз байок Езопа, І.А.Крилова «Вовк і Ягня» 

Мета: систематизувати знання учнів про відомих байкарів, учити висловлювати судження про головні проблеми, порушені у творах; удосконалювати вміння та навички компаративного аналізу; розвивати навички виразного читання байок, роботи в групах; виховувати позитивні риси характеру та непримиренність до будь-якого прояву насильства та несправедливості.

 

Обладнання: портрети байкарів, презентація до уроку, картки з байками, малюнки учнів, різнокольорові долоні з паперу, дерево бажань.

 

Тип уроку: урок компаративного аналізу

 

Здається, байка просто бреше,

А справді ясну правду чеше.

Нікого в світі не мине…

                                    Л. Глібов

ХІД УРОКУ

  1.      Організаційний момент.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

  1. Вступне слово вчителя

        Байка — один із найулюбленіших жанрів літератури. Байки Езопа, Лафонтена, Є. Гребінки, П. Гулака-Артемовського, Л. Глібова, І. Крилова знають, люблять і цінують у всьому світі. Чому ж байка є такою популярною і улюбленою в народі? Чи не тому, що в цих коротеньких оповідях зображуються незвичайні герої? Тут ми бачимо хижих Вовків і Ведмедів, хитрих, підступних Лисиць і беззахисних Ягнят...

        Читаючи байку, ми від душі сміємося, але в той же час розуміємо, що головний її висновок завжди серйозний. У своїх байках автори викривають ті недоліки, які заважають людям жити. Вони, безумовно, несуть у собі позитивний заряд — завжди працюють на добро, допомагають нам позбутися недоліків, боротися з тими, хто не хоче жити чесно, кому не до вподоби нормальні людські стосунки. Байки засуджують паразитизм, моральну ницість. І водночас вчать нас бути людяними, доброзичливими, працьовитими.

 

  1. Оголошення теми й мети уроку
  2. Інтелектуальне змагання «Хто швидше?»
  • Кого називають зачинателем жанру байки в світовій літературі? (Езопа.)
  • Як називається інакомовне зображення в художньому творі рис характеру, уявлень та взаємин людей, суспільних явищ? (Алегорія.)
  • Назвіть ім’я найвідомішого українського байкаря ХIХ ст.?  (Леонід Глібов.)
  • Хто першим почав писати віршовані байки на сюжети Езопа? (Федр.)
  • Хто переклав французькою мовою «Байки» Езопа та Федра, надавши їм сучасного звучання?(Жан де Лафонтен.)
  • У чому полягає особливість побудови байки? (Наявність основної частини й моралі.)
  • Де розміщувалася мораль у байках Езопа? (У кінці.)
  • У якій формі складав свої байки Езоп? (Він складав їх в усній формі прозою.)
  • Назвіть персонаж байок, що уособлює собою хитрість, лицемірство, обман? (Лисиця.)
  • Який плід Лисиця не змогла дістати й тому сказала, що він кислий? (Виноград.)
  • Як називається повчальний висновок байки? (Мораль.)
  • Звідки Ягня п’є воду у байці Езопа? (У Езопа – з річки)
  • Героями байок  можуть бути… (Люди, тварини, рослини, предмети.)
  • Кому з відомих байкарів належать слова: “В Езопа вчіться, добрі люди”

(Федру.)

  • Як називається мова, що ґрунтується на інакомовленні, натяках, які  утворюють прихований зміст твору? (Езопівська мова)
  • Назвіть відомих байкарів. (Езоп, Федр, Лафонтен, Крилов.)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

  1. Виразне читання байки Езопа «Вовк і Ягня»

 

  1. Бесіда з метою усвідомлення прочитаного
  • Про що йдеться у байці?
  • Які риси характеру уособлює Вовк і Ягня? (Вовк – лицемірство, хижість, безсоромність, силу; Ягня – беззахисність, тендітність, чесність, слабкість)
  • Чи є у творі описи героїв?
  • Як ви гадаєте, чому?
  • У яких словах міститься мораль байки?
  • У чому полягає алегорія твору?
  • З якою метою автор використовує цей прийом?

 

  1. Виразне читання байки Івана Крилова «Вовк і Ягня»

 

  1. Бесіда з метою усвідомлення прочитаного
  • Які герої діють у байці?
  • Що можна сказати про них?
  • Визначте складові частини байки.
  • Знайдіть в тексті і зачитайте слова,  що є мораллю байки.
  • При яких обставинах зустрілися Вовк і Ягня? Якою була ця зустріч?
  • Як поводять себе герої під час суперечки?
  • Чим закінчилася зустріч Вовка і Ягняти?

 

  1. Метод ґронування.

Завдання: уважно розглянути ілюстрації до творів, записати асоціації, які виникають.

Картинки по запросу "езоп вовк і ягня"    Похожее изображение

 

  1. Складання порівняльної таблиці байок Езопа, І.Крилова «Вовк і Ягня»

«Вовк і Ягня»

Езоп

І.Крилов

СПІЛЬНЕ

  1. Розповідається про схожу ситуацію
  1. Байки складаються з двох частин: розповідної та повчальної
  1. Мораль знаходиться в кінці байки
  1. Утверджується спільна думка

ВІДМІННЕ

  1. Мова

Прозова

Віршована

  1. Художні засоби

Відсутні

Наявні епітети, прислів’я

  1. Діалоги

Стислі

Розгорнуті

  1. Час написання

6 ст. до н.е.

Початок ХІХ ст..

  1. Країна

Греція

Росія

 

  1. Презентація малюнків учнів до творів.
  • Чому малюнки до різних байок можна віднести до кожної з них? (Подібний сюжет)

 

  1. Висновки.
  • Чи виявилась подібність підходів до розробки теми про Вовка та Ягня у Езопа та  І.Крилова? У чому вона полягає? (сюжет, розташування моралі , характери тварин-людей). 
  • У чому  різниця? (мова,використання засобів виразності, час написання, країна)

IV. Оцінювання учнів.

V. Закріплення.               

     1. Чому у різних народів з’являються схожі за сюжетами байки? (Бо уявлення різних народів про справедливість, закони, добро і зло однакові).

     2. Чи актуальні байки Езопа, І.Крилова сьогодні?

VI. Підбиття підсумків уроку.

Багато часу проминуло відтоді, коли вперше було створено байку, а вона збереглася дотепер не тільки на папері, а ще й у пам’яті простого народу. Вона і розважає нас, і повчає. Байки переходять від покоління до покоління, звучать різними мовами, але зберігають свою викривальну і повчальну суть.

VII. Домашнє завдання.

  1. "Вузлик на згадку" (виписати з байки "Вовк і Ягня" І.Крилова рядки, які стали крилатими висловами)
  2. Вивчити байку І.А.Крилова «Вовк та Ягня», підготуватися до її інсценізації.

VIII. Рефлексія. 

У кожної людини є як негативні і позитивні риси характеру. На паперових долонях запишіть риси характеру, які б ви хотіли виробити у себе. (Обговорення)

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Байка. Езоп [ Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/material-do-uroku-zarubizna-literatura-dla-6-klasu-na-temu-bajka-ezop-148822.html
  2. Лісовський А.М., Пультер С.О. Зарубіжна література: Хрестоматія для 6 класу. К.: Вежа, 1994. 504 с.
  3. Ремінісценції античної байки у європейській літературі. [ Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/8498/1/ANTICHNA%20BAYKA.pdf
  4. Світова література: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. /О. М. Ніколенко, Т. М. Конєва, О. В. Орлова та ін. – К.: Грамота, 2014. – 256 с. 

 

docx
Додано
26 березня 2020
Переглядів
11944
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку