6 КЛАС
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА
Тема. Компаративний аналіз байок Езопа, І.А.Крилова «Вовк і Ягня»
Мета: систематизувати знання учнів про відомих байкарів, учити висловлювати судження про головні проблеми, порушені у творах; удосконалювати вміння та навички компаративного аналізу; розвивати навички виразного читання байок, роботи в групах; виховувати позитивні риси характеру та непримиренність до будь-якого прояву насильства та несправедливості.
Обладнання: портрети байкарів, презентація до уроку, картки з байками, малюнки учнів, різнокольорові долоні з паперу, дерево бажань.
Тип уроку: урок компаративного аналізу
Здається, байка просто бреше,
А справді ясну правду чеше.
Нікого в світі не мине…
Л. Глібов
ХІД УРОКУ
-
Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
-
Вступне слово вчителя
Байка — один із найулюбленіших жанрів літератури. Байки Езопа, Лафонтена, Є. Гребінки, П. Гулака-Артемовського, Л. Глібова, І. Крилова знають, люблять і цінують у всьому світі. Чому ж байка є такою популярною і улюбленою в народі? Чи не тому, що в цих коротеньких оповідях зображуються незвичайні герої? Тут ми бачимо хижих Вовків і Ведмедів, хитрих, підступних Лисиць і беззахисних Ягнят...
Читаючи байку, ми від душі сміємося, але в той же час розуміємо, що головний її висновок завжди серйозний. У своїх байках автори викривають ті недоліки, які заважають людям жити. Вони, безумовно, несуть у собі позитивний заряд — завжди працюють на добро, допомагають нам позбутися недоліків, боротися з тими, хто не хоче жити чесно, кому не до вподоби нормальні людські стосунки. Байки засуджують паразитизм, моральну ницість. І водночас вчать нас бути людяними, доброзичливими, працьовитими.
-
Оголошення теми й мети уроку
-
Інтелектуальне змагання «Хто швидше?»
-
Кого називають зачинателем жанру байки в світовій літературі? (Езопа.)
-
Як називається інакомовне зображення в художньому творі рис характеру, уявлень та взаємин людей, суспільних явищ? (Алегорія.)
-
Назвіть ім’я найвідомішого українського байкаря ХIХ ст.? (Леонід Глібов.)
-
Хто першим почав писати віршовані байки на сюжети Езопа? (Федр.)
-
Хто переклав французькою мовою «Байки» Езопа та Федра, надавши їм сучасного звучання?(Жан де Лафонтен.)
-
У чому полягає особливість побудови байки? (Наявність основної частини й моралі.)
-
Де розміщувалася мораль у байках Езопа? (У кінці.)
-
У якій формі складав свої байки Езоп? (Він складав їх в усній формі прозою.)
-
Назвіть персонаж байок, що уособлює собою хитрість, лицемірство, обман? (Лисиця.)
-
Який плід Лисиця не змогла дістати й тому сказала, що він кислий? (Виноград.)
-
Як називається повчальний висновок байки? (Мораль.)
-
Звідки Ягня п’є воду у байці Езопа? (У Езопа – з річки)
-
Героями байок можуть бути… (Люди, тварини, рослини, предмети.)
-
Кому з відомих байкарів належать слова: “В Езопа вчіться, добрі люди”
(Федру.)
-
Як називається мова, що ґрунтується на інакомовленні, натяках, які утворюють прихований зміст твору? (Езопівська мова)
-
Назвіть відомих байкарів. (Езоп, Федр, Лафонтен, Крилов.)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
-
Виразне читання байки Езопа «Вовк і Ягня»
-
Бесіда з метою усвідомлення прочитаного
-
Про що йдеться у байці?
-
Які риси характеру уособлює Вовк і Ягня? (Вовк – лицемірство, хижість, безсоромність, силу; Ягня – беззахисність, тендітність, чесність, слабкість)
-
Чи є у творі описи героїв?
-
Як ви гадаєте, чому?
-
У яких словах міститься мораль байки?
-
У чому полягає алегорія твору?
-
З якою метою автор використовує цей прийом?
-
Виразне читання байки Івана Крилова «Вовк і Ягня»
-
Бесіда з метою усвідомлення прочитаного
-
Які герої діють у байці?
-
Що можна сказати про них?
-
Визначте складові частини байки.
-
Знайдіть в тексті і зачитайте слова, що є мораллю байки.
-
При яких обставинах зустрілися Вовк і Ягня? Якою була ця зустріч?
-
Як поводять себе герої під час суперечки?
-
Чим закінчилася зустріч Вовка і Ягняти?
-
Метод ґронування.
Завдання: уважно розглянути ілюстрації до творів, записати асоціації, які виникають.
-
Складання порівняльної таблиці байок Езопа, І.Крилова «Вовк і Ягня»
«Вовк і Ягня»
|
Езоп
|
І.Крилов
|
СПІЛЬНЕ
|
-
Розповідається про схожу ситуацію
|
-
Байки складаються з двох частин: розповідної та повчальної
|
-
Мораль знаходиться в кінці байки
|
-
Утверджується спільна думка
|
ВІДМІННЕ
|
-
Мова
|
Прозова
|
Віршована
|
-
Художні засоби
|
Відсутні
|
Наявні епітети, прислів’я
|
-
Діалоги
|
Стислі
|
Розгорнуті
|
-
Час написання
|
6 ст. до н.е.
|
Початок ХІХ ст..
|
-
Країна
|
Греція
|
Росія
|
-
Презентація малюнків учнів до творів.
-
Чому малюнки до різних байок можна віднести до кожної з них? (Подібний сюжет)
-
Висновки.
-
Чи виявилась подібність підходів до розробки теми про Вовка та Ягня у Езопа та І.Крилова? У чому вона полягає? (сюжет, розташування моралі , характери тварин-людей).
-
У чому різниця? (мова,використання засобів виразності, час написання, країна)
IV. Оцінювання учнів.
V. Закріплення.
1. Чому у різних народів з’являються схожі за сюжетами байки? (Бо уявлення різних народів про справедливість, закони, добро і зло однакові).
2. Чи актуальні байки Езопа, І.Крилова сьогодні?
VI. Підбиття підсумків уроку.
Багато часу проминуло відтоді, коли вперше було створено байку, а вона збереглася дотепер не тільки на папері, а ще й у пам’яті простого народу. Вона і розважає нас, і повчає. Байки переходять від покоління до покоління, звучать різними мовами, але зберігають свою викривальну і повчальну суть.
VII. Домашнє завдання.
-
"Вузлик на згадку" (виписати з байки "Вовк і Ягня" І.Крилова рядки, які стали крилатими висловами)
-
Вивчити байку І.А.Крилова «Вовк та Ягня», підготуватися до її інсценізації.
VIII. Рефлексія.
У кожної людини є як негативні і позитивні риси характеру. На паперових долонях запишіть риси характеру, які б ви хотіли виробити у себе. (Обговорення)
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
-
Байка. Езоп [ Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/material-do-uroku-zarubizna-literatura-dla-6-klasu-na-temu-bajka-ezop-148822.html
-
Лісовський А.М., Пультер С.О. Зарубіжна література: Хрестоматія для 6 класу. К.: Вежа, 1994. 504 с.
-
Ремінісценції античної байки у європейській літературі. [ Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/8498/1/ANTICHNA%20BAYKA.pdf
-
Світова література: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. /О. М. Ніколенко, Т. М. Конєва, О. В. Орлова та ін. – К.: Грамота, 2014. – 256 с.