Матеріал містить добірку із завдань до теми "Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини". Зміст завдань спрямований на формування в учнів ключових компетентностей. Матеріали посібника відповідають чинній програмі з біології для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів.
Для учнів 8 класу
Компетентнісні задачі при вивченні теми «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини»
Завдання 1. Існують тварини (пристосовані до життя в пустелі), які не п’ють. Вони отримують воду із їжі, яка ніколи не буває сухою: рослини на 80-90% утворені з води; м’ясо – 70%; свіжий хліб має 30% води.
Схема «Надходження води в організм та її витрати»
а) З метою реклами бренду, що є спонсором передачі;
б) Під час тренувань іде велика втрата води з потовиділенням;
в) Вода, як добрий розчинник, виводить із організму продукти метаболізму;
г) Вода покращує тонус м’язів при тренуваннях
Задача 2. У питній воді Черкащини вміст флуору становить 1мг/л. Норма цього елемента для організму становить 2-3 мг на добу. Враховуючи, що середньодобова потреба людини у воді 1,5 л, обчисліть масу флуору, що потрапляє в організм щоденно.
Чи потрібно користуватися зубною пастою, що містить флуор?
Завдання 3. Розгляньте етикетку напою
Завдання 4. За добу доросла людина повинна спожити 100 г білків, 100 г жирів і 400 г вуглеводів.
Завдання 5. Іван вів здоровий спосіб життя, грав у футбол і достатньо харчувався. Розгляньте таблицю «Процеси перетворення речовин» і дайте відповідь на такі питання:
Задача 6. Для підлітків віком 13-17 років необхідна кількість білка на добу на 1 кг маси становить 2 г. (підручник мал.34 ст.31) Яку кількість білків потрібно споживати вам, якщо ви відвідуєте спортивну секцію та ходите на заняття танцями, що збільшує потребу у білках на 20%.
Задача 7. Аналіз сечі показав, що в ній міститься 25 г азоту. Скільки білка було розщеплено в організмі (при окисненні 100 г білка виділяється 16 г азоту)
Задача 8. Говорять, що хліб – всьому голова. Чи вистачить 100 г хліба білозірського нарізаного (енергетична цінність 100 г продукту – 980 кДж) щоб забезпечити енергією м’язи обох рук, для виконання вправ протягом 10 хв. (на виконання вправ за 1хв використовується 12 кДж енергії)
Завдання 9. 25 листопада у шкільній їдальні обід складався із таких страв:
Після всього спожитого, у вашому організмі розпочалися процеси метаболізму. Розподіліть ознаки обміну речовин у відповідні колонки:
білки |
жири |
вуглеводи |
|
|
|
Ознаки:
Завдання 10. Виберіть ознаки, характерні для жирів.
а) у яких продуктах харчування містяться |
б) де в організмі запасаються |
в) яку кількість енергії виділяють |
|
|
|
Завдання 11. Рецепт салату із квашеною капустою: на терці потерти 1 сиру морквину, додати олію, з’єднати з 250 г капусти, заправити кмином, поперчити, додати 100 г волоських горіхів і перемішати.
Чому в рецепт була введена олія, оберіть кілька правильних відповідей:
Завдання 12. Розгляньте перелік харчових продуктів та встановіть відповідність між колонками:
|
|