Компетентнісні задачі до теми "Обмін речовин та перетворення енергії"

Про матеріал

Матеріал містить добірку із завдань до теми "Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини". Зміст завдань спрямований на формування в учнів ключових компетентностей. Матеріали посібника відповідають чинній програмі з біології для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів.

Для учнів 8 класу

Перегляд файлу

Компетентнісні задачі при вивченні теми «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини»

Завдання 1. Існують  тварини (пристосовані до життя в пустелі), які не п’ють. Вони отримують воду із їжі, яка ніколи не буває сухою: рослини на 80-90% утворені з води; м’ясо – 70%; свіжий хліб має 30% води.

Схема  «Надходження води в організм та її витрати»

 

 

 

 

 

 

 

  1.             Розгляньте та проаналізуйте малюнок «Надходження води в організм та її витрати». 
  2.             Що ви порадите 20-річному Олегу, щоб урівноважити водний баланс організму?
  3.             Чому організм хлопця не може існувати так, як тварини, пристосовані до життя в пустелі?
  4.             Добова потреба у воді для людини становить 30 г на кілограм ваги тіла. Обчисліть, скільки стаканів води потрібно вашому організму?
  5.             Які із перелічених факторів збільшують потребу людини у воді:
    1.   Літня спека;
    2. Висаджування дерев;
    3.   Перегляд цікавого кінофільму;
    4.   Ангіна, що супроводжується t 38.50.
  6.             Нині дуже популярною є телепередача «Зважені та щасливі». Чому тренери вимагають від учасників під час тренувань випивати багато води:

а) З метою реклами бренду, що є спонсором передачі;

б) Під час тренувань іде велика втрата води з потовиділенням;

в) Вода, як добрий розчинник, виводить із організму продукти метаболізму;

г) Вода покращує тонус м’язів при тренуваннях

Задача 2. У питній воді Черкащини вміст флуору становить 1мг/л.  Норма цього елемента для організму становить 2-3 мг на добу.  Враховуючи, що середньодобова потреба людини у воді 1,5 л, обчисліть масу флуору, що потрапляє в організм щоденно.

  1.   15 мл;
  2. 150мг;
  3.   1,5 мг;
  4.   2 мг.

Чи потрібно користуватися зубною пастою, що містить флуор?


Завдання  3. Розгляньте етикетку напою

  1.                  Які харчові добавки містить цей продукт? 
  2.                  Користуючись різними джерелами інформації визначте ці добавки та який вплив вони матимуть на ваш організм.
  3.                  Яка харчова цінність напою?
  4.                  Яку кількість енергії ви отримаєте, коли вип’єте стакан напою? (ємність стакана 200г)
    1.   150;
    2. 155;
    3.   310;
    4.   355.
  5. Чи вистачить цієї енергії для проведення уроку з української мови?  (на 1 год письма витрачається 6,3 кДж енергії на кілограм маси школяра. Середня маса восьмикласника 46 кг)
  6. Підрахуйте, скільки енергії потрібно на урок фізичної культури, якщо за програмою передбачена їзда на лижах(цей вид діяльності потребує близько 23 кДж енергії на 1 кілограм маси тіла за годину)?
  7. Де у вашому організмі зберігалися запаси енергії, необхідні для їзди на лижах?
  8. На основі даних таблиці «Функціональне значення для організму білків, жирів та вуглеводів» (підр. ст. 28), скажіть, чому не варто замінювати комплексний обід у шкільній їдальні солодким напоєм з булочкою? 

Завдання  4. За добу доросла людина повинна спожити 100 г білків, 100 г жирів і 400 г вуглеводів.

  1.   Проаналізуйте раціон своїх батьків. Куди витрачається енергія від спожитих «зайвих» продуктів?
  2.   Чому влітку ми споживаємо менше їжі, ніж взимку?

Завдання  5.  Іван вів здоровий спосіб життя, грав у футбол і достатньо харчувався. Розгляньте таблицю «Процеси перетворення речовин» і дайте відповідь на такі питання:

  1. Які  перетворення органічних речовин відбуваються в клітинах Іванового організму?
  2. Які перетворення неможливі в клітинах?
  3. Які з цих перетворень відбуваються в печінці?
  4. Які з перетворень призведуть до ожиріння Івана при переїданні вуглеводів?

Задача 6. Для підлітків віком 13-17 років необхідна кількість білка на добу на 1 кг маси становить 2 г. (підручник мал.34 ст.31) Яку кількість білків потрібно споживати вам, якщо ви відвідуєте спортивну секцію та ходите на заняття танцями, що збільшує потребу у білках на 20%.

Задача 7. Аналіз сечі показав, що в ній міститься 25 г азоту. Скільки білка було розщеплено в організмі (при окисненні 100 г білка виділяється 16 г азоту)

Задача 8. Говорять, що хліб – всьому голова. Чи вистачить 100 г хліба білозірського нарізаного (енергетична цінність 100 г продукту – 980 кДж) щоб забезпечити енергією м’язи обох рук, для виконання вправ протягом 10 хв. (на виконання вправ за 1хв використовується 12 кДж енергії)

Завдання 9. 25 листопада у шкільній їдальні обід складався із таких страв:

  • Борщ із м’ясом
  • Котлети м’ясні із макаронами
  • Компот із сухофруктів з цукром
  • Хліб чорний
  • Булка

Після всього спожитого, у вашому організмі розпочалися процеси метаболізму. Розподіліть  ознаки обміну речовин у відповідні  колонки:

білки

жири

вуглеводи

 

 

 

Ознаки:

  1. Розщеплюються до амінокислот; 2)  Ніколи не відкладаються про запас; 3) При розщепленні 1 г виділяється 17,3 гДж енергії; 4) При розщепленні виділяють 38,9 кДЖ енергії; 5) Запасаються у вигляді глікогена; 6) Насамперед використовуються як джерело енергії; 7) Їх багато в бобових рослинах, яйці, молоці; 8) На них багаті різні олії; 9) У більшості використовується як будівельний матеріал; 10) Запасаються у м’язах; 11) Виконують теплоізоляційну функцію.

Завдання 10. Виберіть ознаки, характерні для жирів.

а) у яких продуктах харчування містяться

б) де в організмі запасаються

в) яку кількість енергії виділяють

  1.     Боби, горох, соя
  2.     Картопля, рис, макарони
  3.     Горіхи, насіння соняшника, молоко
  1.     Підшкірна клітковина
  2.     Печінка
  3.     Підшлункова залоза
  1.     38,9 кДж
  2.     17,2 кДж
  3.     42 кДж

 

Завдання 11. Рецепт салату із квашеною капустою: на терці потерти 1 сиру морквину, додати олію, з’єднати з 250 г капусти, заправити кмином, поперчити, додати 100 г волоських горіхів і перемішати.

Чому в рецепт була введена олія, оберіть кілька правильних відповідей:

  1. Олія містить велику кількість вітамінів;
  2. Вона впливає на  смакові якості моркви;
  3. Вітамін А, що є у моркві, краще засвоїться організмом;
  4. Підвищує калорійність продукту.

Завдання 12. Розгляньте перелік харчових продуктів та встановіть відповідність між колонками:

  1. Цибуля, часник
  2. Чорна смородина, лимон
  3. Плоди шипшини
  4. Риб’ячий жир
  5. Яєчний жовток
  6. Квасоля, горох
  7. Житній хліб, гречка
  8. Морква, червоний перець
  1. Продукти, що містять вітамін Д
  2. Продукти, що містять вітамін А
  3. Продукти, що містять вітаміни групи В
  4. Продукти, що містять вітамін С


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Владика Любов
    допомагає формувати навички і компетентності
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
17 липня 2018
Переглядів
2624
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку