Урок "Харчові та енергетичні потреби людини"

Про матеріал

Поточний урок в темі "Обмін речовин та енергії. Конспект уроку розроблено із використанням техніки "Шість капелюхів". також використано прийоми, що сприяють забезпеченню сталого розвитку особистості учнів.

Перегляд файлу

Тема: Харчові та енергетичні потреби людини. Значення збалансованого харчування для збереження здоров’я

Мета:

  • Дати характеристику поняття збалансованого харчування та встановити його значення для організму людини, вивчити роль вітамінів
  • Розвивати вміння застосовувати знання на практиці,  аналізувати та складати харчовий раціон, відповідно до енергетичних витрат організму людини, висловлювати судження щодо значення вітамінів, формувати основні компетентності;
  • Виховувати почуття відповідальності за власне здоров’я та повагу до життя, як найвищої цінності.

Ключові терміни та поняття: збалансоване харчування, надмірне харчування, енергетичний баланс організму, вітаміни.

Хід уроку:

  1. Актуалізація опорних знань

Виконати тест.

Які із перелічених факторів збільшують потребу людини у воді:

  1.             Літня спека;
  2.            Висаджування дерев;
  3.            Перегляд цікавого кінофільму;
  4.             Ангіна, що супроводжується t 38.50.
  1. Нині дуже популярною є телепередача «Зважені та щасливі». Чому тренери вимагають від учасників під час тренувань випивати багато води:

а) З метою реклами бренду, що є спонсором передачі;

б) Під час тренувань іде велика втрата води з потовиділенням;

в) Вода, як добрий розчинник, виводить із організму продукти метаболізму;

г) Вода покращує тонус м’язів при тренуваннях

  1. Мотивація навчальної діяльності

Вправа «Трава, кущ дерево». Висловити своє розуміння цієї теми: трава – я нічого не знаю про збалансоване харчування; кущ – я трохи чув про це, але не можу вільно розповісти, дерево – я багато знаю з цього питання і можу поділитися думками.

  1. Усвідомлення нового матеріалу
    1. Збалансоване (раціональне) харчування

Вчитель. У стані спокою організм витрачає певну кількість енергії для підтримання роботи внутрішніх органів. Це основний обмін речовин. Він буде залежати від віку, статі, стану організму, виконаної роботи і в середньому становить 7000 кДж. Любий вид діяльності витрачатиме ще певну кількість енергії. Робота з підр. ст 35, табл. 3. Знаючи скільки енергії ми витратили за добу, можемо розрахувати добовий раціон – т.т. ту кількість їжі яку потрібно спожити, щоб відновити енергетичні витрати. При розрахунку добового раціону слід зважати і на якісний склад їжі. Адже у м’ясі є достатня кількість необхідних білків, але мало вітамінів, мінеральних речовин. Хліб забезпечить організм вуглеводами, але в ньому відсутні білки. Тому в раціон потрібно включати овочі та фрукти, жири рослинного та тваринного походження, продукти, що містять білки та вуглеводи. Це і буде збалансоване, або раціональне, харчування.

  1.              Прийом «Шість капелюхів». Проблемне питання: що ж таке раціональне харчування і як правильно його організувати? Учням пропонується обрати для себе капелюх відповідного кольору. За бажанням: білий, червоний, жовтий, чорний, зелений. Таким чином утворюється 5 робочих груп. Колір капелюха визначає спосіб бачення питання.

Білий капелюх – збір інформації про основні принципи раціонального харчування. (приблизна відповідь: Основні принципи раціонального харчування:

  • Помірність. Кількість споживаних з їжею калорій має відповідати енергетичним витратам, оскільки нерозтрачена енергія відкладається на тілі у вигляді жиру. При активних заняттях фізичними вправами енергетичні витрати зростають, відповідно, зростають і норми раціонального харчування.
  • Оптимальне співвідношення в раціоні білків, жирів, і вуглеводів. Воно має бути приблизно таким: 1: 1: 4. Цю норму слід корегувати в залежності від способу життя.
  • Наявність в раціоні великої кількості овочів і фруктів, багатими клітковиною і вітамінами. Не менше 500 г на день.
  • Режим прийому їжі. Вважається, що оптимальним буде 4-5разовое харчування. Проміжок між прийомами їжі має бути не менше 3, але не перевищувати 5 годин. На частку сніданку повинно припадати приблизно 30% добової калорійності раціону. Або: 20% - сніданок, 10% - другий сніданок. Обід включає в себе 35-40% щоденного раціону, 10% - полуденок. А на частку вечері припадає 20-25%. Причому, вечеря повинна відбутися не пізніше, ніж за 3 години до сну. Харчуватися потрібно регулярно, в один і той же час.
  • Харчування має бути максимально різноманітним, щоб забезпечити організм всіма необхідними для його життєдіяльності речовинами.
  • Вживати велику кількість води.
  • І, звичайно, меню раціонального харчування повністю виключає фастфуд, чіпси, солодкі газовані напої та інші, безумовно, шкідливі продукти.)

Червоний капелюх – які асоціації викликають у вас розмови про раціональне харчування? Заповнити Т-схему.

Позитивні асоціації

Негативні асоціації

 

 

 

Жовтий капелюх – чи варто запровадити раціональне харчування в родині (попередження ряду хвороб, покращення стану шлунково-кишкового тракту, організму в цілому, уникнення передчасного старіння…)

Чорний капелюх – якщо це корисно, чому не всі так вчиняють ( як раціонально харчуватися, коли людина на роботі; коли ти студент і харчуєшся у їдальні; якість продуктів в магазині, базарі – бажає бути кращою; і, мабуть, це дорого?)

Зелений капелюх  що говорить народна мудрість про  раціональність у їжі (аналіз приказок про їжу - сніданок з’їж сам, обідом поділися з другом, а вечерю віддай ворогові; Як жуєш, так і живеш; у робочого чоловіка в животі й долото згорить; без солі та хліба – нема обіда; не все в рот, що око бачить. Вислови про їжу - Якщо хочеш продовжити своє життя, вкороти свої трапези. Б. Франклін; Ніхто не повинен переступати міру ні в їжі, ні в харчуванні. Піфагор;). Або альтернативне питання: чи можна пояснити з точки зору  раціонального  харчування  гастрономічні переваги народів різних частин світу (Японії, Індії, народів півночі, європейців)

  1. Узагальнення й систематизація знань

Прийом сталого розвитку:  Зараз ми всі дружно одягнемо синій капелюх – які принципи раціонального, або збалансованого харчування ти може уже сьогодні запровадити у своєму житті та пропагувати в родині?

  1. Підсумки уроку

Продовжити речення.

  • На уроці я зрозумів…
  • Мені було цікаво…
  • У мене добре вийшло…
  • Хотілося б навчитися…
  1. Домашнє завдання
    1. Вивчити § 6.

2. Розв’язати задачу.   За добу доросла людина повинна спожити 100 г білків, 100 г жирів і 400 г вуглеводів.

  1.   Проаналізуйте раціон своїх батьків. Куди витрачається енергія від спожитих «зайвих» продуктів?
  2.   Чому влітку ми споживаємо менше їжі, ніж взимку?

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Левкова Лариса Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 липня 2018
Переглядів
7393
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку