Компетентнісний підхід у навчанні

Про матеріал
Основи компетентнісного підходу в освітньому середовищі для використання у роботі на педрадах, нарадах
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Компетентнісний підхід до освітнього процесу як вимога сучасності Підготувала ЗДНВР Л.В.Перепелиця-Булас

Номер слайду 2

Освіта, яка не вчить жити успішно в сучасному світі, не має ніякої цінності. Кожен із нас приходить у життя із природженою здатністю жити щасливо і успішно. А ми повинні збагатити цю здатність знаннями і навичками, які б допомогли нам реалізувати її якомога ефективніше. Р. Т. Кіосакі

Номер слайду 3

Ключові терміни: Компетентність Компетентнісний підхід Ключові компетентності Предметна компетентність

Номер слайду 4

Під поняттям компетентнісний підхід розуміється спрямованість освітнього простору на формування та розвиток ключових (базових, основних) і предметних компетентностей особистості. Компетентнісний підхід вважається ключовою інноваційною ідеєю сучасної освіти.

Номер слайду 5

Яка правова база запровадження компетентнісного підходу? Про компетентнісний підхід до формування змісту освіти зазначено в Державних стандартах початкової, базової і повної загальної середньої освіти, його реалізовано в «Критеріях навчальних досягнень».

Номер слайду 6

Ключові компетентності й наскрізні вміння створюють «канву», яка є основою для успішної самореалізації учня – як особистості, громадянина і фахівця. Концепція Нової української школи

Номер слайду 7

Ключові компетентності – ті, яких кожен потребує для особистої реалізації, розвитку, активної громадянської позиції, соціальної інклюзії та працевлаштування і які здатні забезпечити особисту реалізацію та життєвий успіх протягом усього життя. Концепція Нової української школи

Номер слайду 8

Компетентність – динамічна комбінація знань, способів мислення, поглядів, цінностей, навичок, умінь, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність. Концепція Нової української школи

Номер слайду 9

Компетентнісний підхід відповідає не тільки об’єктивним потребам учнів, а й напрямкам творчих пошуків вчителів. Ці пошуки пов’язані з реалізацією ідеї розвивального навчання, педагогіки співробітництва, особистісно орієнтованого навчання. Всі ці ідеї відображають намагання вирішити проблему мотивації навчальної діяльності школярів, створити модель «навчання із захопленням» Компетентнісний підхід допомагає уникнути конфліктів між учнями та педагогами, неминучих у навчанні з примушуванням.

Номер слайду 10

Виділяють систему компетентностей, складовими якої є: ключові – такі, що поєднують певний комплекс знань, умінь та ставлень, який набувається протягом засвоєння всього змісту освіти, не пов’язані з конкретним предметом; загальнопредметні – їх набуває учень упродовж вивчення того чи іншого предмета у всіх класах загальноосвітньої школи; предметні – ті, що набуває учень при вивченні певного предмета протягом конкретного навчального року

Номер слайду 11

Фінські вчені розробили структуру оцінювання освітніх результатів, в основі яких лежать три ключові компетентності: вміння вчитися: здатність оцінювати та розв’язувати нові завдання; здатність переносити вміння та здібності в контекст нової ситуації, автономність і самоконтроль; бажання та готовність бути залученим до діяльності, яка зорієнтована на досягнення певних цілей; комунікативна компетентність: соціальні та інтерактивні вміння; співпраця та вміння знаходити компроміс; вербальне та невербальне сприйняття; когнітивні, комунікативні вміння; Інтернет і медіа компетентність; навчання протягом усього життя: засвоєння стійкої мотивації до навчання; оцінка і аналіз власних умінь та результатів навчального процесу; освоєння Інтернет-технологій, бачення в культурі внутрішню цінність; відкритість до інших культур, до діалогу.

Номер слайду 12

Кожна компетентність побудована на поєднанні: на поєднанні: знань і вмінь, ставлень, цінностей, емоцій, поведінкових компонентів, тобто всього то тобто всього того, що можна мобілізувати для активної дії.

Номер слайду 13

Формула компетентності

Номер слайду 14

Ознаки компетентності вчителя: готовність учителя до інноваційної діяльності; здатність до подальшого самопроектування, самовдосконалення.

Номер слайду 15

До ключових компетентностей належать:

Номер слайду 16

передбачає уміння усно і письмово висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти, а також любов до читання, відчуття краси слова, усвідомлення ролі мови для ефективного спілкування та культурного самовираження, готовність вживати українську мову як рідну в різних життєвих ситуаціях Спілкування державною мовою

Номер слайду 17

Щоденне спілкування українською - перший крок до опанування державної мови. Перегляд мультфільмів чи кінострічок українською   Що ж потрібно робити, аби учні володіли державною мовою на високому рівні?

Номер слайду 18

  передбачає виявлення простих математичних залежностей в навколишньому світі, моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичних відношень та вимірювань, усвідомлення ролі математичних знань та вмінь в особистому і суспільному житті людини 2. Математична грамотність

Номер слайду 19

  Розвивайте просторову уяву учнів Використовуйте практичні ситуації, які по можливості, повинні бути наближені до ситуацій знайомих для учнів Розглядайте задачі практичного характеру: скільки треба шпалер на оновлення стін у кімнаті чи фарби для того щоб оновити парти і т.д. Математична грамотність

Номер слайду 20

Необхідно добре розуміти іноземну мову, а також уміти висловлювати власні думки та почуття. Знання іноземної мови стає важливою життєвою навичкою. Наприклад, необхідно не лише вчити граматику та перекладати тексти, а й уміти обговорювати нагальні питання: фільм, який нещодавно вийшов у кінотеатрах чи останні новини. 3. Спілкування іноземними мовами

Номер слайду 21

Передбачають формування допитливості, прагнення шукати і пропонувати нові ідеї, самостійно чи в групі спостерігати та досліджувати, формулювати припущення і робити висновки на основі проведених дослідів, пізнавати себе і навколишній світ шляхом спостереження та дослідження 4. Компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій

Номер слайду 22

Застосуйте метод спостереження. Наприклад, запропонуйте прослідкувати за змінами погоди, проводьте уроки на природі чи запросіть школярів до музею. А потім обговоріть та проаналізуйте отриману під час цього спостереження інформацію. Обізнаність у природничих науках та технологіях

Номер слайду 23

Передбачає наявність уміння шукати, обробляти та створювати інформацію, а також критично осмислювати отримані дані; дучні мають знати, що таке авторське право, що таке плагіат. Інформаційно-цифрова компетентність безпосередньо пов'язана із вмінням працювати з базами даних.ані 5. Інформаційно-цифрова компетентність

Номер слайду 24

Передбачає опанування уміннями і навичками, необхідними для подальшого навчання, організацію власного навчального середовища, отримання нової інформації з метою застосування її для оцінювання навчальних потреб, визначення власних навчальних цілей та способів їх досягнення, навчання працювати самостійно і в групі 6. Уміння вчитися протягом життя

Номер слайду 25

Працювати з великою кількістю даних допоможуть хмарні технології. Завдяки їм учні навчаться систематизувати дані. Добре, коли багато знаєш. А ще краще, коли знаєш, де знайти потрібну інформацію. Уміння вчитися протягом життя

Номер слайду 26

пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, усвідомленням рівних прав і можливостей, що передбачають співпрацю з іншими особами для досягнення спільної мети, активність в житті класу і школи, повагу до прав інших осіб, уміння діяти в конфліктних ситуаціях, пов’язаних з різними проявами дискримінації, цінувати культурне розмаїття різних народів та ідентифікацію себе як громадянина України . 7. Соціальні та громадянські компетентності

Номер слайду 27

Так, у пригоді стануть вправи, орієнтовані на тімбілдінг та проектну роботу. Наприклад, можна запропонувати учням зняти фільм про свій клас або виконати проект (Тімбілдінг, або командоутворення (англ. Team building – побудова команди) - це спеціально розроблені заходи, спрямовані на згуртування колективу)

Номер слайду 28

передбачає ініціативність та створення нових ідей, а також навички втілення в життя запланованих проектів і здатність досягати економічного та соціального успіху  готовність брати відповідальність за власні рішення, вміння організовувати свою діяльність для досягнення цілей 8. Підприємливість та фінансова грамотність

Номер слайду 29

Проведіть з учнями бесіду про те, ким вони хочуть стати у майбутньому та які ресурси вони для цього мають. Чим чіткіше діти сформулюють свої плани, тим ефективніше досягатимуть успіху на шляху до своєї мети.

Номер слайду 30

передбачає залучення до різних видів мистецької творчості (образотворче, музичне та інші види мистецтв) шляхом розкриття і розвитку природних здібностей, творчого вираження особистості 9. Загальнокультурна грамотність

Номер слайду 31

Учні мають сформувати власні мистецькі смаки та розуміти твори мистецтва, орієнтуватися у різних напрямах та культурних періодах Загальнокультурна грамотність

Номер слайду 32

Запрошуйте дітей подорожувати, на екскурсії, на віртуальні екскурсії кращими музеями світу та пропонуйте брати участь у різноманітних конкурсах, проектах

Номер слайду 33

передбачає раціональне природокористування,  екологічну безпеку та бажання дотримуватися здорового способу життя 10. Екологічна грамотність і здоровий спосіб життя

Номер слайду 34

Проведіть виховну годину, на якій ви можете з учнями переглянути мультфільми, фільми присвячені екологічній тематиці або провести мозковий штурм для визначення шляхів і способів порятунку природи.

Номер слайду 35

особистісно орієнтований (потребує трансформації змісту освіти, перетворення його з моделі “для всіх” на суб’єктивні надбання одного учня); діяльнісний (може бути реалізований тільки в діяльності, тобто в процесі виконання конкретним учнем певного комплексу дій). З якими підходами до навчання пов’язаний компетентнісний підхід?

Номер слайду 36

Партнерство між учнями і вчителем Інклюзивність – всі залучені до навчальної діяльності Активне навчання Навчання на ситуаціях наближених до реального життя Компетентнісне навчання має базуватися на методах, які забезпечують:

Номер слайду 37

роль фасилітатора (від англ. facilitate – полегшувати, сприяти), той, що підтримує дитину в її навчальній діяльності через педагогічну взаємодію, допомагає, надихає; роль тьютора (від англ.  tutor — учитель), той, що індивідуально працює з інтересом дитини – виявляє освітні запити, проектує освітню діяльність, організує рефлексію, проектує наступні кроки в освіті Саме здатність педагога організувати навчальну роботу з вирішення творчих завдань, проявлення ініціативи, самостійності є новим професійним орієнтиром у роботі вчителя Нові ролі педагога:

Номер слайду 38

підвищення рівня мотивації учнів; ефективне та творче застосування набутих знань та досвіду на практиці; формування у учнів навичок отримувати, осмислювати та використовувати інформацію з різних джерел; здійснення організаційної чіткості та оптимізації кожного уроку; підвищення рівня самоосвітньої та творчої активності учнів; Сучасний урок, зорієнтований на реалізацію компетентнісного підходу в навчанні, має вирішувати ряд завдань. Це зокрема:

Номер слайду 39

створення умов для інтенсифікації навчально-виховного процесу; наявність контролю, самоконтролю та взаємоконтролю за процесом навчання; формування моральних цінностей особистості; розвиток соціальних та комунікативних здібностей учнів; створення ситуації успіху. Сучасний урок, зорієнтований на реалізацію компетентнісного підходу в навчанні, має вирішувати ряд завдань. Це зокрема:

Номер слайду 40

Вимоги до структури уроку включають: чітко визначені цілі та завдання уроку; визначення типу уроку, органічний зв'язок всіх частин уроку; зв'язок уроку з попереднім уроком і закласти перспективу на наступний урок; вибір оптимальних, виходячи із цілей і завдань уроку, методів вивчення і закріплення нового матеріалу; оптимальність домашнього завдання (форма, обсяг, запис у щоденнику, облік індивідуальних особливостей і т. д.). Педагог зобов'язаний па уроці дотримуватися цілого ряду ви­мог. Проаналізуємо основні вимоги кожної групи.

Номер слайду 41

підготовку та використання демонстраційного і роздавального матеріалу; можливість для учнів одержувати частину завдань самостійно під керівництвом педагога; використовувати контроль і самоконтроль учнів у процесі ви­конання навчальних завдань; перевірку і самоперевірку після виконання ними завдання; при підготовці виділити складні моменти пової теми, проду­мати методику їхнього пояснення. Вимоги до підготовки та організації уроку :

Номер слайду 42

урок повинен сприяти розвитку пізнавальних процесів в учнів (сприйняттю, пам'яті, уваги, мислення, мовлення); формувати якості особистості школярів (дисциплінованість, акуратність, ініціативність і т. д.); урок повинен сприяти мотиву позитивного відношення учнів до навчання. Вимоги до змісту уроку і процесу навчання включають:

Номер слайду 43

певний ритм і темп уроку оптимальний для учнів класу; сприятливий психологічний клімат на уроці (взаємна добро­зичливість, готовність учителя прийти па допомогу учневі і т. д.); взаємне співробітництво вчителя й учнів, педагогічний такт; використання різних видів діяльності учнів, підтримувати інтерес до уроку Вимоги до техніки проведення уроку припускають:

Номер слайду 44

Учитель має володіти добре розвиненими навичками моделювання, проектування, конструювання уроку:

Номер слайду 45

Створення умовної моделі уроку: Чітке визначення місця уроку і в змістовому, і в методичному аспектах у межах навчального курсу, розділу, теми; формулювання загальної мети вивчення матеріалу; вибір педагогічних методів, прийомів, технологій, використання яких забезпечить досягнення поставленої мети найбільш раціональним шляхом Моделювання

Номер слайду 46

Створення структури педагогічного процесу: Визначення виховних і розвивальних завдань; прогнозування результатів; опрацювання змістової частини матеріалу; визначення методів, прийомів роботи; прогнозування навчальних та загальних компетентностей, які формуються на уроці Проектування

Номер слайду 47

Створення конструктора (конспекту) уроку: Чітке формулювання мети, завдань, типу, форми проведення уроку; конкретизація методів, прийомів; запис дій учителя та передбачення дій учнів; раціональний розподіл часу; виділення структурних елементів навчальної діяльності Конструювання

Номер слайду 48

Мета: Методи: фронтальна бесіда, усне опитування, робота зі схемами, рисунками, метод прогнозування, робота з текстом підручника, самоперевірка за зразком тощо. Прийоми: «Інтрига», «Дивуй!», «Фантастична добавка», «Відстрочена загадка», заповнення кросвордів, «Альтернатива», «Світлофор», «Мозковий штурм», «Асоціація», «Зайве слово», «Назви відповідь», «Пошук загального», «Групування слів», «Лото», «Зашифровки», «Незакінчені речення» тощо. Основні пункти відображені в конспекті:

Номер слайду 49

Форми навчання: індивідуальні, парні, групові, фронтальні. Засоби: диктанти, тести, ТЗН, навчальні та наочні посібники, підручник, таблиці, моделі тощо. Основні пункти відображені в конспекті:

Номер слайду 50

Головним є не предмет, якому ви навчаєте, а особистість, яку ви формуєте. Не предмет формує особистість, а вчитель своєю діяльністю, пов'язаною з вивченням предмета. На виховання активності не шкодуйте ні часу, ні зусиль. Сьогоднішній активний учень — завтрашній активний член суспільства. Допомагайте учням оволодіти найбільш продуктивними методами навчально-пізнавальної діяльності, навчайте їх вчитися. Для розв'язання задач компетентнісної освіти вчитель має керуватися такими правилами, незалежно від стажу роботи, категорії, технології, яку він використовує:

Номер слайду 51

Слід якомога частіше використовувати питання «чому?», щоб навчити мислити причинно-розуміння причинно-наслідкових зв'язків є обов'язковою умовою розвивального навчання. Пам'ятайте, що насправді знає не той, хто переказує, а той, хто застосовує на практиці. Творче мислення розвивайте всебічним аналізом проблем, пізнавальні задачі розв'язуйте кількома способами, частіше практикуйте творчі завдання. Для розв'язання задач компетентнісної освіти вчитель має керуватися такими правилами, незалежно від стажу роботи, категорії, технології, яку він використовує:

Номер слайду 52

Вчителі з будь-якого предмета, не тільки мови і літератури, мають слідкувати за способом та формою висловлення думки учнів. Слід частіше показувати учням перспективи їх навчання. Використовуйте схеми, плани, щоб забезпечити засвоєння системи знань. У процесі навчання обов'язково враховуйте індивідуальні особливості кожного учня, об'єднуйте в диференційовані підгрупи учнів з однаковим рівнем. Для розв'язання задач компетентнісної освіти вчитель має керуватися такими правилами, незалежно від стажу роботи, категорії, технології, яку він використовує:

Номер слайду 53

Будьте обізнаними з останніми науковими досягненнями із свого предмета. Заохочуйте дослідницьку роботу школярів. Знайдіть можливості ознайомити їх із технікою експериментальної роботи, алгоритмами розв'язання винахідницьких задач, обробкою першоджерел і довідкових матеріалів. Пояснюйте школярам, що кожна людина знайде своє місце в житті, якщо навчиться всьому, що необхідно для реалізації її життєвих планів. Для розв'язання задач компетентнісної освіти вчитель має керуватися такими правилами, незалежно від стажу роботи, категорії, технології, яку він використовує:

Номер слайду 54

Сучасна освіта повинна відповідати вимогам часу та готувати компетентних фахівців, які вмітимуть вчитися, працювати з великими обсягами інформації та ефективно застосовуватимуть новітні технічні досягнення. Висновок

ppt
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
10 січня 2020
Переглядів
5592
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку