Предметна компетентність – набутий учнями у процесі навчання досвід специфічної для певного предмета діяльності, пов'язаної із засвоєнням, розумінням і застосуванням нових знань.Учитель української мови повинен пам'ятати повсякчас, що компетентнісно зорієнтоване навчання української словесності закінчується не відповіддю біля дошки, а створенням продукту, яким може бути, наприклад, самостійно підготовлений твір будь-якого жанру, виконаний проект, запропоноване розв'язання проблеми; гармонійний міжособистісний діалог тощо.Отже,узагальнена таблиця може стати в нагоді під час планування уроків української мови...
|
Компетентнісний потенціал предмета «Українська мова» |
||
|
Ключові компетентності |
Ключові компетентності |
Компоненти |
1 |
Спілкування державною мовою
|
Уміння: використовувати українську мову як державну для духовного, культурного й національного самовияву; володіти всіма видами мовленнєвої діяльності; усно й письмово тлумачити поняття, факти; висловлювати думки, почуття, погляди;оцінювати й осмислювати ситуацію спілкування; реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ (у школі, громадських місцях, удома, на дозвіллі); здійснювати адекватний змістові й умовам спілкування добір мовно-виражальних засобів; володіти засобами української мови — її стилями, типами, жанрами; правильно вимовляти й писати слова, творити їх граматичні форми; конструювати речення й тексти; дотримувати норм етикету під час спілкування. Ставлення:поцінування української мови як державної; усвідомлення її як державотворчого чинника та чинника національної ідентичності; свідоме послуговування українською мовою в усіх царинах життя; захоплення красою, естетичною довершеністю, багатством виражальних засобів української мови; сприйняття спілкування як цінності; усвідомлення значення ефективного спілкування; ціннісне ставлення до співрозмовників; у виборі рішень керування системою цінностей, схвалених суспільством. Навчальні ресурси: текстоцентризм, діалог, дискусія, проект щодо ролі державної / рідної мови. |
|
2 |
Спілкування іноземними мовами
|
Уміння: виявляти в текстах запозичення з інших мов; пояснювати лексичне значення, правопис та особливості вживання слів іншомовного походження;обговорювати прочитані або прослухані мовою оригіналу та в перекладі українськоюфольклорні та літературні твори. Ставлення: розуміння ролі іноземної мови як засобу пізнання іншого світу та збагачення власного культурного досвіду; розуміння потреби популяризувати Україну у світі засобами іноземних мов; готовність до міжкультурного діалогу, відкритість до пізнання різних культур. Навчальні ресурси: перекладні словники, тексти українськомовних перекладів літературних творів та оригінали. |
|
3 |
Математична компетентність
|
Уміння: оперувати абстрактними поняттями; виокремлювати головну й другорядну інформацію; установлювати причинно-наслідкові зв’язки;чітко формулювати визначення та будувати гіпотези; формулювати тезу й добирати аргументи; перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (схему, таблицю, діаграму); доцільно й правильно використовувати в мовленні числівники. Ставлення:прагнення висловлюватися точно, логічно, послідовно; бережливе ставлення до часу. Навчальні ресурси: тексти, що містятьроздум; текст виступу, у якому наявна гіпотеза та її обґрунтування; тексти, у яких наявні таблиці, схеми, діаграми тощо. |
|
4 |
Компетентності в природничих науках і технологіях
|
Уміння: швидко й ефективно шукати інформацію про довкілля, використовувати різні види читання для здобуття нових знань; критично оцінювати відображені в наукових, художніх і публіцистичних текстах результати людської діяльності в природному середовищі; змістовно, логічно, послідовно, точно описувати процес власної діяльності; спостерігати, аналізувати, проводити мовні експерименти; словесно оформлювати результати досліджень; визначати роль природи в житті людини; використовувати сучасні технології. Ставлення: сприйняття природи як цінності; готовність захищати довкілля, зберігати природні ресурси для сьогодення та майбутніх поколінь;готовність до опанування новітніх технологій. Навчальні ресурси: науково-пізнавальні й навчальні тексти природничого та технологічного змісту;аналіз текстів (фрагментів) природничо-екологічного змісту, опис експерименту, усні / письмові презентації в рамках дослідницьких проектів. |
|
5 |
Інформаційно-цифрова компетентність
|
Уміння:діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати пошукову діяльність та аналіз мовних явищ; створювати інструкцію та діяти за інструкцією; складати план тексту;впевнено й водночас критично застосовувати інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією з навчальною метою та в приватному спілкуванні; грамотно й безпечно комунікувати в інформаційному просторі; розпізнавати маніпулятивні технології та протистояти їм;розвивати медійну грамотність; переводити навчальну інформацію в інший формат. Ставлення: задоволення пізнавального інтересу; прагнення до гармонійного спілкування у віртуальному інформаційному просторі, критичне сприйняття інформації, поданої в ЗМІ; прагнення додержувати правил роботи з інформацією (дотримання авторського права тощо). Навчальні ресурси:дописи в соціальних мережах і коментарі до них;інструментальні тексти (алгоритми дій, інструкції тощо);план тексту; медійні тексти. |
|
6 |
Уміння вчитися впродовж життя
|
Уміння:визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення; планувати й організовувати власну навчальну діяльність; читати, використовуючи різні види читання (ознайомлювальне, вибіркове, вивчальне та ін.); постійно поповнювати власний словниковий запас; користуватися різними джерелами довідкової інформації (словниками, енциклопедіями, онлайн-ресурсами); здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію; застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети та ситуації спілкування. Ставлення: сприйняття освіти, навчальних досягнень, зокрема у вивченні мови, як цінностей, готовність удосконалювати знання мови і власне мовлення впродовж життя, розвивати мовне чуття; розуміння ролі читання для власного розвитку; усвідомлення потреби вчитися з метою самовдосконалення й самореалізації. Навчальні ресурси:довідкова література, зокрема пошукові системи;електронні мережеві бібліотеки; інструкції з ефективного самонавчання. |
|
7 |
Соціальні та громадянські компетентності
|
Уміння: аргументовано і грамотно висловлювати власну громадянську позицію в суспільно-політичних питаннях; співпрацювати з іншими на результат, запобігати конфліктам і розв’язувати їх, досягати розумних компромісів. Ставлення:сприйняття людської гідності як найвищої цінності; повага до законів України, зокрема до норм українського мовного законодавства; повага до правових норм; усвідомлення необхідності конструктивної участі у громадському житті. Навчальні ресурси:тексти соціально-політичного змісту; інтерактивні технології навчання. |
|
8 |
Підприємливість
|
Уміння:презентувати власні ідеї та ініціативи зрозуміло, грамотно, використовуючи доцільні виражальні мовні засоби; використовувати ефективні комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій;самоорганізовуватися;оцінювати економічні ініціативи та економічну діяльність. Ставлення: готовність брати на себе відповідальність; розуміння ролі комунікативних умінь для успішної професійної кар’єри. Навчальні ресурси: тексти, які містять моделі ініціативності; ділові папери (план роботи, звіт, резюме, заява тощо),самопрезентація, зразки реклами. |
|
9 |
Загальнокультурна грамотність
|
Уміння:використовувати українську мову для духовного й культурного самовиявлення; дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету;використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях; створювати тексти, виражаючи власні ідеї, досвід і почуття та використовуючихудожні засоби; добирати літературу для читання з метою одержання насолоди та користі від прочитаного. Ставлення: сприйняття літературного твору як засобу збагачення особистого емоційно-чуттєвого досвіду, отримання естетичного задоволення від творів мистецтва; зацікавленість світовими культурними набутками, повага до розмаїття культурного вираження різних народів. Навчальні ресурси: твори мистецтва; тексти, що містять описи творів мистецтва; дослідницькі проекти. |
|
10 |
Екологічна грамотність і здорове життя
|
Уміння: дотримуватися здорового способу життя;враховувати вплив слова на психічне здоров’я людини; відповідально використовувати мовні виражальні засоби; застосовувати комунікативні стратегії для протистояння деструктивним та маніпулятивним впливам, що є загрозою здоровому способу життя; виявляти толерантність до різних поглядів, співчувати;конструктивно спілкуватися в різних соціальних середовищах, досягнення соціальної захищеності, сімейного щастя тощо; бережливо ставитися до природи. Ставлення: сприймання здоров’я як загальнолюдської цінності; бажання дотримуватися здорового способу життя; усвідомлення значення навколишнього середовища для життя і здоров’я людини; готовність зберігати природні ресурси. Навчальні ресурси: тексти, які сприяють гармонізації психоемоційного стану;художні твори, які містять моделі досягнення соціальної захищеності, кар’єрного зростання. |
|
Українська мова 5 клас
(122 год, 3,5 год на тиждень)
№ |
дата |
клас |
|
Зміст уроку |
примітка |
1 |
|
|
|
Вступ. Значення мови в житті суспільства. Поняття державної мови. Українська мова — державна мова України |
|
2 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Загальне уявлення про мовлення як діяльність. Види мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання, говоріння, письмо). Навчальне аудіювання |
|
3 |
|
|
|
Частини мови. Основні способи їх розпізнавання |
|
4 |
|
|
|
Іменник. Велика літера і лапки в іменниках. Голосні у відмінкових закінченнях іменників |
|
5 |
|
|
|
Прикметник. Голосні у відмінкових закінченнях прикметників |
|
6 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Спілкування як важливий складник культури людини. Різновиди мовленнєвого спілкування: усне й писемне, монологічне й діалогічне. Мета спілкування й адресат мовлення; основні правила спілкування (практично) |
|
7 |
|
|
|
Займенник. Особові займенники |
|
8 |
|
|
|
Числівник |
|
9 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Ознайомлення з вимогами до мовлення (змістовність, логічна послідовність, багатство, точність, виразність, доречність, правильність). Усний докладний переказ тексту |
|
10 |
|
|
|
Дієслово. Голосні в особових закінченнях дієслів. Не з дієсловами. Правопис -шся, -ться в кінці дієслів |
|
11 |
|
|
|
Дієслово. Голосні в особових закінченнях дієслів. Не з дієсловами. Правопис -шся, -ться в кінці дієслів |
|
12 |
|
|
|
Прислівник. Правопис вивчених прислівників |
|
13 |
|
|
|
Прийменник. Написання прийменників з іншими частинами мови. Сполучник. Уживання сполучників і, та, й, а, але для зв’язку слів у реченні. Кома перед сполучниками а, але |
|
14 |
|
|
|
Прийменник. Написання прийменників з іншими частинами мови. Сполучник. Уживання сполучників і, та, й, а, але для зв’язку слів у реченні. Кома перед сполучниками а, але |
|
15 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Текст і його ознаки. Тема та головна думка тексту. Поділ тексту на мікротеми та абзаци |
|
16 |
|
|
|
Контрольна робота № 1. Тестування. Навчальне читання мовчки |
|
17 |
|
|
|
Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова, його форми й речення. Головне й залежне слова в словосполученні |
|
18 |
|
|
|
Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова, його форми й речення. Головне й залежне слова в словосполученні |
|
19 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Письмовий докладний переказ тексту |
|
20 |
|
|
|
Речення, його граматична основа (підмет і присудок). Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення) |
|
21 |
|
|
|
Речення, його граматична основа (підмет і присудок). Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення) |
|
22 |
|
|
|
Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні (повторення). Окличні речення (повторення) |
|
23 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Стилі мовлення: розмовний, науковий, художній, офіційно-діловий та публіцистичний (поглиблення знань). Ситуація спілкування |
|
24 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Усний докладний переказ тексту наукового стилю. Стилістична помилка |
|
25 |
|
|
|
Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина. Способи їхнього вираження різними частинами мови |
|
26 |
|
|
|
Означення. Способи вираження означень |
|
27 |
|
|
|
Другорядні члени речення. Додаток. Засвоєння складних випадків слововживання |
|
28 |
|
|
|
Другорядні члени речення. Обставина. Способи вираження обставин. Тренувальні вправи на визначення другорядних членів речення |
|
29 |
|
|
|
Другорядні члени речення. Обставина. Способи вираження обставин. Тренувальні вправи на визначення другорядних членів речення |
|
30 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Типи мовлення. Особливості побудови розповіді. Усний переказ тексту розповідного характеру |
|
31 |
|
|
|
Контрольна робота № 2. Тестування |
|
32 |
|
|
|
Речення з однорідними членами (без сполучників та зі сполучниками і, а, але). Кома між однорідними членами речення |
|
33 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Особливості побудови опису предмета. Усний твір-опис предмета |
|
34 |
|
|
|
Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами |
|
35 |
|
|
|
Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами |
|
36 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Усний та письмовий докладний переказ тексту з елементами опису предмета |
|
37 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Усний та письмовий докладний переказ тексту з елементами опису предмета |
|
38 |
|
|
|
Звертання. Роль звертань у реченні (практично). Розділові знаки при звертанні (повторення) |
|
39 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Складання діалогів. Уживання поширених та непоширених звертань у діалогічному мовленні |
|
40 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний переказ тексту |
|
41 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний переказ тексту |
|
42 |
|
|
|
Ознайомлення з найуживанішими вставними словами. Виділення вставних слів на письмі комами |
|
43 |
|
|
|
|
|
44 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Лист. Адреса |
|
45 |
|
|
|
Контрольна робота № 3. Тестування. Контрольне читання мовчки |
|
46 |
|
|
|
Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв’язком. Кома між частинами складного речення, що мають будову простих речень, входять у складне і з’єднані безсполучниковим зв’язком або сполучниками |
|
47 |
|
|
|
|
|
48 |
|
|
|
Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові |
|
49 |
|
|
|
|
|
50 |
|
|
|
Діалог. Розділові знаки при діалозі |
|
51 |
|
|
|
Повторення та удосконалення знань із синтаксису. Контрольний диктант |
|
52 |
|
|
|
Звуки мови і звуки мовлення |
|
53 |
|
|
|
Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт (абетка, азбука) |
|
54 |
|
|
|
Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ |
|
55 |
|
|
|
Вимова звуків, що позначаються буквами г і ґ |
|
56 |
|
|
|
Голосні та при голосні звуки. Приголосні тверді й м’які, дзвінкі та глухі. Удосконалення вміння правильної вимови голосних і приголосних звуків |
|
57 |
|
|
|
|
|
58 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Усний докладний переказ розповідного тексту, що містить опис тварини |
|
59 |
|
|
|
Склад. Правила переносу з рядка в рядок. Наголос |
|
60 |
|
|
|
Наголос. Орфоепічна помилка. Ознайомлення з орфоепічним словником та словником наголосів. Використання логічного наголосу для виділення у вимові смислового навантаження |
|
61 |
|
|
|
|
|
62 |
|
|
|
Поняття про орфограму. Орфографічна помилка, її умовне позначення. Робота з орфографічним словником |
|
63 |
|
|
|
Вимова наголошених і ненаголошених голосних, позначення їх на письмі |
|
64 |
|
|
|
|
|
65 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Усна відповідь на уроці в науковому стилі |
|
66 |
|
|
|
Контрольна робота № 4. Тестування |
|
67 |
|
|
|
Приголосні дзвінкі й глухі. Вимова приголосних звуків і позначення їх на письмі. Уподібнення приголосних звуків |
|
68 |
|
|
|
|
|
69 |
|
|
|
Спрощення в групах приголосних |
|
70 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Письмовий переказ тексту, що містить опис тварини |
|
71 |
|
|
|
Найпоширеніші випадки чергування голосних звуків |
|
72 |
|
|
|
|
|
73 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Усний твір-опис тварини за ілюстрацією |
|
74 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Особливості побудови роздуму. Усний твір-роздум |
|
75 |
|
|
|
Найпоширеніші випадки чергування приголосних звуків |
|
76 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Усний докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму |
|
77 |
|
|
|
Основні випадки чергування у — в, і — й |
|
78 |
|
|
|
Вимова і написання префіксів з- (зі-; с-); роз-; без- |
|
79 |
|
|
|
|
|
80 |
|
|
|
Контрольна робота № 5. Тестування |
|
81 |
|
|
|
Позначення м’якості приголосних на письмі |
|
82 |
|
|
|
Сполуки літер йо, ьо. Фонетичний розбір слова |
|
83 |
|
|
|
Правила вживання знака м’якшення |
|
84 |
|
|
|
|
|
85 |
|
|
|
Правила вживання апострофа |
|
86 |
|
|
|
|
|
87 |
|
|
|
Подвоєння букв на позначення збігу однакових приголосних звуків |
|
88 |
|
|
|
Вимова і написання слів із подовженими м’якими приголосними |
|
89 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Усний та письмовий докладний переказ тексту, що містить роздум |
|
90 |
|
|
|
Написання слів, що увійшли в українську мову з інших мов (слова іншомовного походження): букви и, і; правопис м’якого знака та апострофа; подвоєння букв у загальних та власних назвах. Словник іншомовних слів |
|
91 |
|
|
|
|
|
92 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Замітка в газету інформаційного характеру (зі шкільного життя) |
|
93 |
|
|
|
Систематизація та узагальнення вивченого з теми «Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія» |
|
94 |
|
|
|
|
|
95 |
|
|
|
Контрольна робота № 6. Тестування |
|
96 |
|
|
|
Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником |
|
97 |
|
|
|
Однозначні та багатозначні слова |
|
98 |
|
|
|
Використання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях |
|
99 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму |
|
100 |
|
|
|
|
|
101 |
|
|
|
Загальновживані (нейтральні) та стилістично забарвлені слова |
|
102 |
|
|
|
Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми. Ознайомлення зі словниками синонімів, антонімів та омонімів |
|
103 |
|
|
|
|
|
104 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Усний переказ тексту, що містить синоніми й антоніми |
|
105 |
|
|
|
Походження (етимологія) слова. Ознайомлення з етимологічним словником |
|
106 |
|
|
|
Контрольна робота № 7. Тестування. Аудіювання науково-популярного тексту |
|
107 |
|
|
|
Основа слова (корінь, префікс, суфікс) і закінчення — значущі частини слова |
|
108 |
|
|
|
|
|
109 |
|
|
|
Спільнокореневі слова й форми слова. Незмінні й змінні слова |
|
110 |
|
|
|
|
|
111 |
|
|
|
Розвиток зв’язного мовлення. Усний і письмовий твір-оповідання про випадок із життя |
|
112 |
|
|
|
|
|
113 |
|
|
|
Вимова і написання префіксів пре-; при-; прі- |
|
114 |
|
|
|
|
|
115 |
|
|
|
Контрольна робота № 8. Тестування |
|
116 |
|
|
|
Систематизація та узагальнення знань з розділу «Будова слова». Контрольний диктант |
|
117 |
|
|
|
Повторення вивченого матеріалу. Синтаксис і пунктуація |
|
118 |
|
|
|
|
|
119 |
|
|
|
Повторення вивченого матеріалу. Фонетика і орфоепія. Орфографія |
|
120 |
|
|
|
|
|
121 |
|
|
|
Підсумковий урок-змагання «Філологічний експрес» |
|
122 |
|
|
|
|