Урок побудований за схемою сучасного компетентнісного уроку. Основною метою уроку є формування ключових і предметних компетентностей. Додаються додатки, які можна використати на уроці у роботі з учнями.
Тема. Змінювання прикметників за родами.
Мета.
Тип уроку: урок засвоєння навичок і умінь.
Основні терміни і поняття: визначення роду прикметників за родом іменників.
Міжпредметні зв’язки: літературне читання, природознавство.
Обладнання: картки для самостійної роботи та роботи в групах; картинки із зображенням верби; ілюстрації до віршів Т.Г.Шевченка, підручник «Українська мова» М.Д.Захарійчук, довідкова література, оцінні картки.
Хід уроку
І. Орієнтація, мотивація діяльності.
1. Створення сприятливої атмосфери.
Учитель.
Учні.
Учитель.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
Тож сядьте рівненько, будьте уважні,
Щоб працювати було нам неважко.
2. Мотивація.
- Який урок розпочався?(української мови)
- Що ви очікуєте від уроку української мови? (вчитися грамотно, каліграфічно писати; зв’язно і в правильній послідовності будувати свої висловлювання …)
- Для чого потрібно нам це все?(Щоб добре володіти рідною мовою, бути високоосвіченою людиною, достойним громадянином своєї держави, … )
- Девізом нашого уроку будуть такі слова:
Мову рідну я вивчаю,
Її люблю, не забуваю.
Рідну мову буду знати,
Берегти і поважати.
ІІ. Цілепокладання.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
(Виступають декілька учнів)
Оцінна картка _________________________________________________ |
||||
№ |
Завдання уроку |
Максималь-ний бал |
Самооці-нювання |
Оцінка вчителя |
1. |
Виконання домашнього завдання |
2 |
|
|
2. |
Завдання «Фізкульхвилинка» |
1 |
|
|
3. |
Робота в групі |
3 |
|
|
4. |
Самостійна робота |
2 |
|
|
5. |
Активність на уроці |
2 |
|
|
6. |
Каліграфічне письмо |
2 |
|
|
|
Всього балів: |
12 |
|
|
ІІІ. Цілереалізація.
Інтерактивна вправа «Інтерв’ю»
І білий, наче сніг, я колір маю.
Хто я? Відгадайте!
Ви мене не ображайте,
Не зривайте, не топчіть,
Хочу довго-довго жить.
То хто ж я? (Підсніжник)
Верба |
природа |
|
ознаки |
|
свято |
дерево котики листя вода джерело |
|
велика розлога гілляста розкішна вербна |
|
Вербна неділя вербові котики Великдень церква освячення |
|
б) Вправа «Сенкан»
Іменник. Верба.
Прикметник. Розкішна, гілляста.
Дієслово. Росте, нахилилася, плаче.
Враження від предмета. Одне із красивих дерев.
Висновок. Верба – символ України. Без верби і калини нема України.
в) Колективна робота за вправою 315.
- Випишіть підкреслені іменники та зв’язані з ними прикметники (за зразком).
- Про яке свято йдеться у вірші?
- Що ви знаєте про Вербну неділю?
Самооцінювання(в оцінній картці)
г) Фізкультхвилинка
Інтернет посилання: https://www.youtube.com/watch?v=OPWnRtG6SAw
д) Робота в групах (вправа 316).
- Повторення правил роботи в групах.
- Прочитайте текст, уставляючи прикметники з довідки. Перекажіть його один одному.
- Випишіть словосполучення виділених іменників із зв’язаними з ними прикметників. Визначте їх рід.
1-ша група
Пояснити правопис виділеного слова. Скласти з ним речення.
2-га група
Знайти в тексті прислів’я про вербу. Зробити звуко - буквений аналіз слова сім'я.
3-тя група
Виписати з тексту вірш про вербу. У яких віршах Т.Шевченка згадується верба?
Самооцінювання(в оцінній картці)
Робота у групах
1-ша група
Відшукати в довідковій літературі, яка знаходиться у вас на партах, інформацію про вербу.
Верба росте там, де багато вологи. А ще на полі, в гаю, на городі. Та найбільше вона любить рости біля річки, бо там багато води і верба п’є, скільки захоче, її не мучить спрага. Верба не вибаглива до кліматичних умов: у вологому місці досить посадити звичайну гіллячку, і невдовзі вона перетвориться в дерево, яке не тільки створить краєвид, але й збереже наш ґрунт і вологу, дасть прилисток птахам та звірам. Здавна в Україні вірили, що верба володіє здатністю відганяти всяку нечисть від людей і тварин. Після освячення, як правило, вербу кладуть за ікону, де вона зберігається цілий рік. Нею благословляють худобу, виганяючи перший раз на пасовисько – «щоб нечисть не чіплялась». Збудувавши хату, в Україні обов’язково садили неподалік вербу. Вважали, хто з дитинства посадить вербу, той ростиме здоровий і щасливий, а дерево, якщо до нього притулятися, збиратиме все зле, брудне, негативне.
2 – га група
Знайти в довідковій літературі прислів’я та приказки , в яких згадується верба.
3 – тя група
Знайти в довідковій літературі прикмети, в яких згадується верба.
Самооцінювання(в оцінній картці)
І варіант (картка червоного кольору)
Доберіть прикметник до іменника, визначте рід, число.
Стежкою (якою?) – …
Зайчику (якому?) – …
Деревам (яким?) – …
Небу (якому?) – …
ІІ варіант (картка жовтого кольору)
До іменників доберіть прикметники, що вказують на ознаку за формою, визначте рід, число.
Вікно – …
Парта – …
Помідори – …
Зошит – …
ІІІ варіант (картка зеленого кольору)
До іменників доберіть за змістом прикметники, вкажіть рід.
Ранок, привіт, квітка, друг, гра.
Гарячий, веселий, сонячний, справжній, теплий.
Самооцінювання(в оцінній картці)
V. Рефлексивно – оцінюючий.
1. Підведення підсумків. Рефлексія.
- Які відкриття ви зробили для себе на цьому уроці?
- Від чого залежить рід прикметників?
- Виконання яких завдань викликало у вас труднощі?
Бліцопитування
Визначте рід прикметників.
Зелене яблуко, висока сосна, теплий день, зимова ніч, широке озеро, швидкий автомобіль, свіжий хліб, яскраве світло, новий портфель, цікава задача, сміливий хлопчик, чарівна мелодія.
2. Повідомлення домашнього завдання(диференційовано).
І варіант
Списати другий абзац вправи 316. Підкреслити словосполучення іменників з прикметниками. Визначити їх рід. Зробити звуко-буквений аналіз слова сім'ї.
ІІ варіант
Списати перший абзац вправи 316. Підкреслити словосполучення іменників з прикметниками. Визначити їх рід. Виписати спільнокореневі слова, позначити корінь.
3.Цінування, оцінювання.
- Підрахунок балів самооцінювання в оцінній картці. Цінування найактивніших.
- Дякую всім за участь у сьогоднішньому уроці. Сподіваюся, що здобуті сьогодні знання будуть для вас корисними.
Додатки
Додаток 1
Оцінна картка
Оцінна картка _________________________________________________ |
||||
№ |
Завдання уроку |
Максималь-ний бал |
Самооці-нювання |
Оцінка вчителя |
1. |
Виконання домашнього завдання |
2 |
|
|
2. |
Завдання «Фізкульхвилинка» |
1 |
|
|
3. |
Робота в групі |
3 |
|
|
4. |
Самостійна робота |
2 |
|
|
5. |
Активність на уроці |
2 |
|
|
6. |
Каліграфічне письмо |
2 |
|
|
|
Всього балів: |
12 |
|
|
Додаток 2
Фізкультхвилинка
Інтернет посилання: https://www.youtube.com/watch?v=OPWnRtG6SAw
Додаток 3
Картки для роботи в групах
1-ша група Пояснити правопис виділеного слова. Скласти з ним речення.
|
2-га група Знайти в тексті прислів’я про вербу. Зробити звуко - буквений аналіз слова сім'я.
|
3-тя група Виписати з тексту вірш про вербу. У яких віршах Т.Шевченка згадується верба?
|
1-ша група Відшукати в довідковій літературі, яка знаходиться у вас на партах, інформацію про вербу.
|
2 – га група Знайти в довідковій літературі прислів’я та приказки , в яких згадується верба.
|
3 – тя група Знайти в довідковій літературі прикмети, в яких згадується верба.
|
Додаток 4
Інформація про вербу
Верба росте там, де багато вологи. А ще на полі, в гаю, на городі. Та найбільше вона любить рости біля річки, бо там багато води і верба п’є, скільки захоче, її не мучить спрага. Верба не вибаглива до кліматичних умов: у вологому місці досить посадити звичайну гіллячку, і невдовзі вона перетвориться в дерево, яке не тільки створить краєвид, але й збереже наш ґрунт і вологу, дасть прилисток птахам та звірам. Здавна в Україні вірили, що верба володіє здатністю відганяти всяку нечисть від людей і тварин. Після освячення, як правило, вербу кладуть за ікону, де вона зберігається цілий рік. Нею благословляють худобу, виганяючи перший раз на пасовисько – «щоб нечисть не чіплялась». Збудувавши хату, в Україні обов’язково садили неподалік вербу. Вважали, хто з дитинства посадить вербу, той ростиме здоровий і щасливий, а дерево, якщо до нього притулятися, збиратиме все зле, брудне, негативне.
Прислів’я
Прикмети
Додаток 5
Картки для вправи «Броунівський рух»
І варіант Доберіть прикметник до іменника, визначте рід, число. Стежкою (якою?) – … Зайчику (якому?) – … Деревам (яким?) – … Небу (якому?) – …
|
ІІ варіант До іменників доберіть прикметники, що вказують на ознаку за формою, визначте рід, число. Вікно – … Парта – … Помідори – … Зошит – …
|
ІІІ варіант До іменників доберіть за змістом прикметники, вкажіть рід. Ранок, привіт, квітка, друг, гра. Гарячий, веселий, сонячний, справжній, теплий.
|
Додаток 6
Ілюстрації до творів Т.Шевченка