Компетентнісний підхід через наскрізні лінії в НУШ на уроках англійської мови
Ми живемо у світі глобалізації, змін та високих технологій і тому освіта, що десятиріччями складалася з теорій підґрунтя, не встигала за надшвидкістю реального життя.
Тому НУШ-це освіта, яка буде необхідною учням з практичної точки зору, з метою дати знання, необхідні у житті поза межами школи.Освіта- що сприятиме реалізації особистістного потенціалу кожного учня.
Саме на цих принципах ґрунтується Новий Державний Стандарт, затверджений у 2018 році. Основна відмінність Нового Державного Стандартуорієнтовність на здобуття учнями компетентностей , а не лише знань.
Мета загальної освіти-це формування ключових компетентностей, необхідних сучасній людині, перш за все дитині, для майбутнього успішного життя. Що ми розуміємо під терміном "компетентність?"Це поєднання знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, особистих якостей, що визначає здатність особи успішно провадити діяльність у нових передбачуваних умовах.
Спільними для компетентностей НУШ є вміння:
● читати, розуміючи прочитане
● висловлювати власну думку усно й письмово
● критично і системно мислити
● логічно обґрунтувати свою позицію, конструктивно керувати своїми емоціями
● рішення-розв'язування проблеми
● творчість, ініціативність, здатність співпрацювати з людьми
Формуючи ключові компетентності у дитини, вчитель повинен опиратися на:
● наскрізний підхід
● міжпредметні зв'язки
● поступальність і наступність у розвитку компетентності
Що таке наскрізна лінія?
Це соціальні значимі надпредметні теми, що сприяють формуванню в учнів уявлення про суспільство в цілому, тобто здатність учня застосовувати знання у різних ситуаціях.
Наскрізні лінії-це засіб інтеграції навчальних предметів, предметних циклів і навчального змісту.
Наприклад:англійська-біологія;англійськаприрода;англійська-географія;англійська-математика і т.д.
Іноземні мови займають важливе місце в системі освіти в зв'язку з активними соціальними та інформаційно-технічними змінами в сучасному житті, збільшенням потреб в міжнародних та міжкультурних спілкуваннях.
Головний наголос в оновлених навчальних програмах з іноземних мов було зроблено на чотири змістові наскрізні лінії.
1.Екологічна безпека і сталий розвиток-формування в учнів соціальної активності, відповідальності за збереження, захист довкілля, брати участь у вирішенні питань навколишнього середовища.Воно формує в дальнішому готовність оцінювати наслідки діяльності людини на оточуюче середовище, усвідомлюючи відповідальність перед майбутніми поколіннями.
2.Здоров'я і безпека:докласти зусиль на формування учня емоційно/соціально/фізично повноцінного громадянина, який дотримується здорового способу життя, долучається до облаштування безпечного для життя середовища.
3.Громадянська відповідальність-це наскрізна лінія, яка має розкрити поняття "відповідальний громадянин", формує члена громади суспільства, який розуміє принципи і механізми правової держави через проєкти , роботи в парі, готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок.
4.Мета наскрізної лінії"Підприємливість і фінансова грамотність "-раціонально використовувати кошти, планувати витрати, заощаджувати, реалізувати лідерські ініціативи-це практичний аспект для молодого покоління(інвестування, страхування, кредитування,тощо)-сприяє розвиткові лідерських ініціатив.
Мета всіх наскрізних ліній загалом-сфокусувати увагу й зусилля вчителів на досягнення життєвоважливої для учня й суспільства мети. Як це пов'язано з вивченням англійської мови? Наголошувалося, що ці наскрізні, змістові лінії є інтегрованими,тобто пов'язані міжпредметно. Реалізовуючи наскрізну змістову лінію"Екологічна безпека",працюю над темами"Природа і погода","Клімат","Довкілля","Транспорт","Подорожі" Ця лінія формує поняття того, шо людина-частина природи і її існування, безпосередньо залежить від природнього середовища.Вихід за межі класу на урок-екскурсію, до парку, річки-мотивує, активізує дітей до пізнання нового.Це і проєкти"Food","Healthy and unhealthy food","Save your planet","Global warming" і т.д.
Щодо наскрізної змістової лінії "Громадянська відповідальність" учні повинні знати свої права і обов'язки.Нещодавно проведена година спілкування у 8-А класі "Щаслива дитина-успішна країна", показала учням моделі поведінки для досягнення своєї мети.Тут застосовувався метод"Навчайся, навчаючи інших ".Цей метод допомагає учням розвивати творчі здібності, впевненість, лідерські якості.
Щодо реалізації змістової лінії"Здоров'я та безпека" використовую ,теми
"Їжа","Спорт","Здоров'я","Інтернет","Відпочинок та дозвілля", бо саме ця тематика спрямована на збереження підростаючого покоління (інсценізування , рольові ігри, фізкультхвилинки, релаксації). Реалізація наскрізної лінії "Підприємливість та фінансова грамотність" забезпечує учнів здатність та вміння планувати, приймати рішення, робити розрахунки.Наприклад, у темі "Одяг" учні обговорюють вартість предметів одягу і вчаться грамотно розподіляти кошти.Це теми "Магазин і покупки","Здоров'я","Моя родина".Ознайомлюю учнів з лексикою до даної теми, міжнародними стандартними розмірами, видами продажу та оплату товарів,спеціальними термінами на етикетках.
Як вчитель англійської мови з початкових класів проводжу міжпредметні зв'язки (підприємливість та фінансова грамотність)-навчаю дітей рахувати, розв'язувати прості задачки і приклади, використовую ігрові діяльності, віршики, лічилки, пісні.
Наприклад, гра"Знайди пропущене число?"Завдання:на деяких паперових вагонах зникли номери. Допоможи відновити їх.
Проводжу математичний диктант:2+5=7; 9-2=7.Діти вголос проговорюють приклад.У середній школі математичні приклади проводжу в межах 100.
Вивчаючи тему"Свята", пропоную школярам організувати вечірку.Працюючи у команді, діти обговорюють і складають план приготувань, меню вечірки, виготовляють запрошення.Наприклад:What do you need for party?-I need five pizzas, sandwiches with sausages and cheese, three boxes of cookies, a lot of chocolate, sweets, seven oranges, ten apples, six bananas, two bottles of mineral water, four cartons of fruit juice. Наприклад,виготовлення запрошення:
Dear….
I would like to invite you to my party. Time: ....
Place: …
I hope I'll see you soon there,
from Vika
Вивчаючи тему"Food" дітям пропонувала стати кухарем і приготувати улюблену страву, що їм найбільше смакує. Вони складають список продуктів, необхідних для цього, оглядають вміст холодильника і здійснюють похід до віртуального магазину. e.g.-What is your favourite dish? -Can you cook?
-What do you need for it?
На основі вивченої лексики по темі"Продукти харчування" учні складають діалогу:
Is there any…
Are there any…
-What do you need to buy?
-I need potatoes and apples.
-How much/many apples do you need?
-What don't you need to buy?
-I don't need any cheese.
Таким чином, ми їм показуємо, що необхідно уникати зайвих покупок , а значить вони заощаджують гроші. Учні знають, що кожен член родини має певні хатні обов'язки по дому.Батьки мають професію, яка допомагає їм заробляти на життя.
У 5 класі, у проєкті"Lunchbox" учні створювали здоровий сніданок, поглиблювали знання про здорове харчування та здоровий спосіб життя.
У 8 класі ідеєю проєкту, презентованого учнями, є здоровий спосіб життя- це сучасно і модно."Good health is above wealth".У групах проговорюють про здорове та шкідливе харчування.
У 9 класі, працюючи над темою"Професії", учні виділяють відомі і малознайомі професії, що властиві чоловікам або жінкам, обговорюючи риси характеру, притаманні даним особам.Ми вчимо учнів 9-их класів поважати будь-який труд, оцінювати престижність і популярність професії.
З 11-им класом пишемо резюме, вчимо заповнювати бланк анкети прийому на роботу, оголошення в газету, що дає змогу підлітку знайти своє місце в житті. Наприклад: Jobs related to work with children are…
Jobs related to medical sphere are…
Jobs related to the sphere of business,economies and banks are…
Jobs related to military, police and court sphere are…
Jobs related to the sphere of service are…
Skilled manual jobs are…
Jobs requiring creative skills are…
Використовуємо на уроках рольовіігри:наприклад молода сім'я заощаджувала протягом року на літній відпочинок 6000 гривень.Вони вирішують, де провести відпочинок (різні погляди на вирішення проблеми).
Пара з класу розповідають про себе, свої уподобання, риси характеру і власне бачення відпочинку.За допомогою мобільного телефону переводять гроші в іноземну валюту, якщо відпочинок за кордоном.Дзвонять у турагенцію, оцінюють переваги і недоліки запропонованих турів, знаходять компроміси і вирішують дане питання.Також використовуємо на уроках проєктну діяльність.Створюємо 3 групи-3 турагенції.Кожна група обирає конверт з малюнком: презентує свій тур, називає переваги відпочинку, його види і вартість.
У 1 та 2 класах джерелом інформації, вправою на засвоєння іншомовної лексики, руханкою для відпочинку є гра.
● фонетичні ігри(читання буквосполучень , слів) ● ігри приготування до уроку (Do you have a pen?
Yes,I do.Have you a book?...)
● фонетичні казки (розминки для язика(Mr.Tonguе-артикуляції звуків, вчимо, що кожна буква має свій звук.
● Проєктні технології.Мушу визнати, що це цікавий вид діяльності, як для учнів так і для вчителя.Учні бувають несподіваними та оригінальними, а також стимулюють мене до самоосвіти.
На мою думку, проєктні технології доцільні до вивчення будь- якої теми уроку .
Отже, нашим завданням є трансформувати творчу й відповідальну особистість, що вмітиме швидко пристосовуватись до різноманітних життєвих ситуацій в мінливому світі.