Комплекс вправ
на розвиток логічного мислення
молодших школярів
на уроках інформатики
Даний посібник вміщує зразки цікавих логічних вправ та завдань, які можна використовувати на уроках інформатики в початкових класах.
Поштовхом до роботи над посібником стало недостатнє використання вправ на розвиток логічного мислення на уроках інформатики в 2-4 класах.
Посібник послугує помічником у підготовці до уроків вчителю початкової школи та інформатики.
Розробник: Паславська В.С.
Вчитель початкових класів
Тихоставської філії
ОКЗ «Карпівська ШЗСО І-ІІІ ступенів»
Ребуси
Ребус — загадка, в якій слова, що розгадуються, зображено у вигляді комбінації малюнків з літерами та іншими знаками.
Одні з головних труднощів при розгадуванні ребусів - уміння правильно назвати зображений на малюнку предмет і зрозуміти, як співвідносяться між собою фрагменти малюнка. Необхідно враховувати наявність синонімів, буквена «дріб» може бути прочитана по-різному. Крім знання правил, потрібні ще кмітливість і логіка.
(Байт)
(Вірус)
(Диск)
(Дисковод)
(Курсор)
(Клавіші)
(Символ)
(Папка)
(Дисплей)
(Комп'ютер)
(Інтернет)
Логічні загадки
І на них вона завжди;
З «Н» звірятко заховає,
Коли треба, від біди;
З «Г» з-за хмари виглядає,
Шапку сніжну не скидає. (Кора-нора-гора)
Логічні задачі
1. Лікар дав хворій Маринці 3 пігулки і наказав приймати їх через кожні півгодини. Маринка виконала наказ лікаря. За який час вона випила всі пігулки?
2. Чотири дівчинки в дитячому садку - Ганнуся, Тетянка, Галинка і Наталка - гралися з м'ячем. Потім їх покликали снідати. М'ячі вони поклали в куток. Познач, яким м'ячем гралася кожна із дівчат, якщо Тетянчин м'яч не найменший, але він менший від Ганнусиного і Наталчиного, а в Ганнусі м'яч не менший, ніж у Наталки.
|
|
|
|
|
Ганнуся |
|
|
|
|
Тетянка |
|
|
|
|
Галинка |
|
|
|
|
Наталка |
|
|
|
|
3. Равлик повзе по стовбуру дерева заввишки 12 м. За день він піднімається вгору на 3 м, але за ніч сповзає вниз на 2 м. Скільки днів необхідно равлику, щоб дістатися до вершини?
4. Екіпаж піратського корабля: одноногий капітан, кілька матросів, кок та декілька котів. У всіх них разом 15 голів і 41 ніг і лап. Скільки на кораблі котів?
5. Розмовляють троє друзів: Бєлов, Рудаков і Чернов. Брюнет сказав Белову: «Цікаво, що один з нас білявий, другий - чорнявий, третій - рудий, але у жодного колір волосся не збігається з прізвищем».
Який колір волосся у кожного з друзів?
Прізвище |
Колір волосся |
|||
|
|
|
|
|
Рудаков |
|
|
|
|
Чернов |
|
|
|
|
Бєлов |
|
|
|
|
6. «Хто за ким прийшов у клас?»
Першою прийшла не Ганна,
Не Софійка, не Оксана.
Не четвертим був Іван,
Перед ним прийшов Богдан.
«Гей, Софійко, ти не п'ята!» -
зауважили хлоп'ята. -
«Перш ніж ти, прибігла Ганна!»
А за ким прийшла Оксана?
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Оксана |
|
|
|
|
|
Ганна |
|
|
|
|
|
Софійка |
|
|
|
|
|
Іван |
|
|
|
|
|
Богдан |
|
|
|
|
|
7. Пані Хрюша - це свиня,
Але миється щодня.
Раз на тиждень миє шию,
Рильце вуха, спину миє.
Чистить зуби, хвостик тре -
Миє тільки щось одне!
Хрющі ти допоможи -
Ретельно розклад напиши!
Дано:
у понеділок - не ноги й не вуха;
у вівторок - не рило;
у середу - не хвіст, не рило й не вуха;
у четвер - те, що не на голові;
у п'ятницю - живіт або спинку;
у суботу - живіт або потилицю;
у неділю - може, живіт, а може, потилицю, але живіт миє наступного дня пісня спинки.
|
Ноги |
Вуха |
Рило |
Спинка |
Хвіст |
Живіт |
Потилиця |
Понеділок |
|
|
|
|
|
|
|
Вівторок |
|
|
|
|
|
|
|
Середа |
|
|
|
|
|
|
|
Четвер |
|
|
|
|
|
|
|
П'ятниця |
|
|
|
|
|
|
|
Субота |
|
|
|
|
|
|
|
Неділя |
|
|
|
|
|
|
|
8. Навколо круглого стола
Зібралась групка немала:
Леся поруч із Сашком,
Катруся поруч із Мишком,
А праворуч від Катрусі -
Її подруга Ганнуся.
Від Сашка праворуч Стас.
Підпиши, де кожен з нас.
9. Мама розклала цукерки на 6 тарілок: на першу - 1 цукерку, на кожну наступну - на 2 більше, ніж на попередню. «Поміркуйте, як можна поділити їх між вами, не знімаючи тарілок», - сказала мама трьом своїм донькам. Одна з трьох доньок здогадалася. А ви?
10. У змаганнях із гімнастики Ганна, Віра, Галя і Наталка посіли перші 4 місця. Визначте, хто з дівчаток яке місце виборов, якщо відомо, що Галя посіла друге місце, Наталка, хоч і не стала переможцем, але в призери попала, а Віра програла Ганні.
|
І |
ІІ |
ІІІ |
ІV |
Ганна |
|
|
|
|
Віра |
|
|
|
|
Галя |
|
|
|
|
Наталка |
|
|
|
|
11. Розмісти 8 кроликів і 9 голубів у п'яти клітках так, щоб у кожній клітці були і кролики, і голуби, а число лап і голів дорівнювало або 13, або 14.
Голуби |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кролі |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь:
12. В одному селі живуть три школярі: Сашко, Микола, Петро. Вони опановують сільськогосподарські професії. Один з них мріє стати трактористом, другий - садівником, третій - комбайнером.
Ось їхня розмова:
- Петре, ти мене не чекай, я повинен оглянути свій комбайн.
- Спостерігав я вчора, Миколо, твій огляд машини і подумав, що тримати машину в гарному стані не легше, ніж вивести новий сорт яблук.
- Завтра, Миколо, не приходь, я буду займатися ремонтом комбайна.
Яку професію опанував кожен із хлопців?
|
Тракторист |
Комбайнер |
Садівник |
Петро |
|
|
|
Микола |
|
|
|
Сашко |
|
|
|
13. Бабуся чекала на трьох онуків і напекла їм пиріжків. Полічила пиріжки й думає: «По скільки пиріжків дати дітям? Якщо по 5, то 1 пиріжок залишиться, а якщо по 6, - то 2 не вистачить» . Скільки пиріжків напекла бабуся?
14. Дядя Федір написав батькам листа з Простоквашено: «Дорогі мої мамо й тату! Я живу добре, просто чудово. У мене є свій дім, кіт та собака. В селі всього три будинки, пофарбовані в різні кольори: зелений, синій та червоний. Один знаходиться біля ставка, другий - біля лісу, а третій - край дороги. Наш будинок зеленого кольору...». Дописати листа він не встиг, замість нього це зробили кіт Матроскин та пес Шарик: «Будинок біля ставка не синій. Червоний будинок - біля лісу».
Де розташований будинок, у якому оселився дядя Федір, якщо обидва повідомлення його друзів є хибними?
15. Вінні - Пух і Кролик грали в математичну гру. Кролик задумав трицифрове число, утворене з цифр 1,2 і 3, а Вінні - Пух його відгадував Спершу Вінні назвав число 123, але кролик відповів, що в цьому числі жодна цифра не стоїть на своєму місці. Тоді Вінні - Пух назвав число 312, і знову жодна цифра не стояла на своєму місці. Яке число задумав Кролик?
Математичні задачі на розвиток логічного мислення
а) Якщо додамо два парнi числа? (Парне)
б) Якщо додамо три парнi числа? (Парне)
в) Якщо додамо два непарнi числа? (Парне)
г) Якщо додамо три непарнi числа? (Не парне)
д) Якщо вiд парного числа вiднiмемо парне? (Парне)
е) Якщо непарне число помножимо на 2? (Парне)
Зразки вправ кожного виду, для розвитку логічного мислення
1. Робота над загадками
Завдання: Скажіть, як можна назвати одним словом відгадки? Доповніть цю групу слів іншими. Які з названих птахів відлітають у теплі краї? Яких ви ще знаєте перелітних? Назвіть зимуючих птахів. Розкажіть, як ви їм допомагаєте в холодну пору.
2. Гра «Хто більше знає?»
До поданого вчителем слова на позначення виду діти добирають інші з цього ж родового поняття. Переможе той, хто назве більше слів.
Велосипед –... . Картопля –... . Шуба –... . Виноград –... Горіх –... . Павук –... . Черевики –... .
3. Вилучення «зайвого» предмета
Серед намальованих речей, об'єднаних певним родовим поняттям, учитель пропонує знайти зайвий, пояснити чому.
Педагог повинен мати на увазі, що для створення конфліктності не варто використовувати слова, що позначають предмети, далекі за функціональним призначенням, наприклад, стіл, стілець, парта, вишня. Учні легко виявляють їх, але це не сприятиме активізації мислительної діяльності.
4. «Впізнай слово»
5. Дібрати точне слово
6. За назвами дій, властивих кожній тварині, відгадати, хто їх виконує
7. До назв знарядь праці дібрати слова, які вказують на виконувану ними дію
8. Дібрати слова-назви дій до слів на позначення професій людини:
9. «Групування слів»
Скласти можливі групи слів зі слів записаних на дошці.
Карась береза портфель
Тополя щука олівець
Акула пенал опеньок
Маслюк кит підберезовик
Мухомор бліда поганка альбом
Відповіді можливих груп:
Карась, щука, акула, кит – живуть у воді.
Щука, акула – риби хижаки.
Маслюк, підберезовик, опеньок – їстівні гриби.
Мухомор, бліда поганка – їстівні гриби.
Пенал, олівець, альбом – шкільне приладдя.
10. «Словотворці»
Від поданих слів утворити якнайбільше спільнокореневих.
Сіль, літо, день, дорога.
11. «Чарівні перетворення»
Дібрати до поданого слова якнайбільше нових слів, замінюючи лише одну літеру. Коли це неможливо, замінюємо 2 літери.
Нора – нога – ноша – наша – Маша – миша – муха – мука – рука – ріка – Ніка – Ніла – Ніна.
12. На формування навичок миттєвої, або швидкої реакції у доборі слів
А)Миттєва реакція – назвати слово, протилежне до запропонованого за 1 секунду.
Б)Швидкість реакції – за регламентний час (3 хв.) підібрати слова що називають протилежну дію (ознаку).
А) Б)
Підпливати - Хворий –
Погасити - Старий –
Співати - Бідний –
Опускати - Веселий –
Стояти - Широкий –
Зламати - Злий –
Принести - Темний –
Дружний –
Товстий –
Білий –
13. «Ланцюжок»
Учитель показує учням ланцюжок (на малюнку або справжній), звертає увагу дітей на те, як одне кільце з’єднане з іншим. Пропонує зробити ланцюжок із слів так, щоб вони з’єднувалися однаковими складами.
Наприклад: Віра – ракета – тато – товар – варениця - …
Якщо хтось із дітей дуже довго розмірковує, помиляється чи повторює вже назване слово, він вибуває з гри. Так кількість гравців поступово зменшується, і перемагає той, хто залишиться до кінця гри.
14. «Хто більше?»
Учитель пропонує дітям із слова «ластівка» скласти якнайбільше слів, використовуючи тільки ті букви, з який воно складається. Перемагає той, хто складе найбільше слів.
ЛАСТІВКА
Стіл, лак, салат, кава, вітала, тікала, тікав, сітка, лавка, віл, кіт, світ, сіла, Савка, літа, така…
МУЗИКАНТ
Танк, музика, кант, кузина, муза, зима, таз, туз…
САДІВНИК
Сад, сів, сік, садив, віник, Іван, нива, два, сани, він, вік…
СОЛОДКА
Сода, сад, коло,коса, косо, колос, лак…
15. Гра «Спійманка»
16. Визначення множини предметів
17. Підкресли «зайву» літеру
А Щ Р Т К
18. Підкресли «зайве» число.
31 43 33 63 200
18. Утвори слово
Утвори з двох слів третє, не викидаючи жодної літери. Наприклад, БУТ+СОВА=АВТОБУС.
КИТ+РАНА=
ЛИПА+НОТА=
ВОДА+РИНГ=
19. Віднови послідовність
Намалюй в останніх клітинках фігури так, щоб збереглася послідовність їх чергування.