Комплекс вправ на розвиток логічного мислення

Про матеріал
Комплекс вправ на розвиток логічного мислення Даний посібник вміщує зразки цікавих логічних вправ та завдань, які можна використовувати на уроках інформатики в початкових класах. Поштовхом до роботи над посібником стало недостатнє використання вправ на розвиток логічного мислення на уроках інформатики в 2-4 класах. Посібник послугує помічником у підготовці до уроків вчителю початкової школи та інформатики.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Комплекс вправ

на розвиток логічного мислення

 молодших школярів

 на уроках інформатики

 

http://kykyryzo.ru/wp-content/uploads/2014/12/foto_00137.jpg

 

 

 

 

 

 

 

    Даний посібник вміщує зразки цікавих логічних вправ та завдань, які можна використовувати на уроках інформатики в початкових класах.

Поштовхом до роботи  над посібником стало недостатнє використання вправ на розвиток логічного мислення  на уроках інформатики в 2-4 класах.

Посібник послугує помічником у підготовці до уроків вчителю початкової школи та інформатики.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        Розробник:  Паславська В.С.

  Вчитель початкових класів

                                 Тихоставської філії

                        ОКЗ «Карпівська ШЗСО І-ІІІ ступенів»

Ребуси

Ребус  загадка, в якій слова, що розгадуються, зображено у вигляді комбінації малюнків з літерами та іншими знаками.

Одні з головних труднощів при розгадуванні                 ребусів - уміння правильно назвати зображений на малюнку предмет і зрозуміти, як співвідносяться між собою фрагменти малюнка. Необхідно враховувати наявність синонімів, буквена «дріб» може бути прочитана по-різному. Крім знання правил, потрібні ще  кмітливість і логіка.

 

                                  (Байт)

 

 

 

 

 

                                (Вірус)

 

                                                                                                                                                                                                            (Диск)

 

 

 

 

                                                                                            (Дисковод)

 

 

 

http://cikave-inform.at.ua/rebusu/kursor_rebus.jpg 

                 

                                                                                                (Курсор)

 

 

 

http://cikave-inform.at.ua/rebusu/klavishi_rebus.jpg 

 

                                    (Клавіші)

 

 

 

http://cikave-inform.at.ua/rebusu/simvol_rebus.jpg 

 

                                      (Символ)

 

 

 

 

http://urok-informatiku.ru/wp-content/uploads/2013/07/rebus_z_informatiku_ukr9.jpg                             

                                                                                                         (Папка)

 

 

 

 

 

 

http://viktoriya-onyschak.edukit.mk.ua/files2/images/rebusi/%D0%B4%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%B5%D1%82%D0%B0.jpg?size=10 

                               

                                                                                                   (Дисплей)

 

 

 

 

 

http://900igr.net/datai/informatika/Programmy-dlja-raboty/0027-024-Razgadajte-rebusy.png                                                                              

 

                                                                                                     (Комп'ютер)

 

 

 

 

 

        

 

http://urok-informatiku.ru/wp-content/uploads/2013/08/rebusu_z_informatiku_1.png 

                                                                                                          (Інтернет)

 

 

 

 

Логічні загадки

 

  1. У бабусі Даші онук Паша, кіт Пушок, собака Дружок. Скільки у бабусі онуків? (Один)
  2. Термометр показує плюс 15 градусів. Скільки градусів покажуть два таких термометра? (15 градусів)
  3. Сашко витрачає на дорогу до школи 10 хвилин. Скільки часу він витратить, якщо піде разом з другом? (10 хвилин)
  4. Дитина мого батька, а мені не брат. Хто це? (Сестра)
  5. У парку 8 лавок. Три пофарбували. Скільки лавок стало в парку? (Вісім)
  6. Мене звати Юра. У моєї сестри тільки один брат. Як звати брата моєї сестри? (Юра)
  7. Батон розрізали на три частини. Скільки зробили розрізів? (Два)
  8. Що легше 1 кг вати або 1 кг заліза? (Однаково)
  9. Два хлопчики грали в шахи 2 години. Скільки часу грав кожен хлопчика (Дві години)
  10. Чи може дощ лити два дні поспіль? (Ні, між ними - ніч)
  11. Що буде з вороною, коли їй виповниться 7 років? (Піде восьмий)
  12. Застрибнути на ходу в нього можна, а вистрибнути на ходу з нього не можна. Що це? (Літак)
  13. Двічі родиться, а раз умирає. Хто це? (Курча)
  14. Що з підлоги за хвіст не піднімеш? (Клубок ниток)
  15. Хто ходить сидячи? (Шахіст)
  16. Що завжди збільшується і ніколи не зменшується? (Вік)
  17. Чим більше з неї береш, тим більше стає. Що це? (Яма)
  18. Де опинився Мойсей, коли згасла свічка? (В темряві)
  19. В 9-поверховому будинку є ліфт. На першому поверсі живуть 2 людини, на другому - 4 людини, на третьому - 8 осіб, на четвертому - 16, на п'ятому - 32 і т. д. Яка кнопка в ліфті цього будинку натискається частіше за інших? (Кнопка першого поверху)
  20. Коли чорній кішці найкраще пробратися в будинок? (Коли двері відчинені)
  21. Що йде то вгору, то з гори, але залишається на місці? (Дорога)
  22. На що найбільше схожа половина апельсина? (На другу половину апельсина)
  23. До тебе прийшли гості, а в холодильнику - пляшка лимонаду, пакет з ананасовим соком і пляшка мінеральної води. Що ти відкриєш в першу чергу? (Холодильник)
  24. Яким гребінцем не можна розчесатися? (Півнячим)
  25. В якому місяці 28 днів? (У кожному місяці є 28-е число)
  26. Що сирим не їдять, а зварять - викинуть? (Лавровий лист)
  27. Який місяць коротше всіх? (Травень - у ньому всього три літери)
  28. Що стане з червоним м'ячиком, якщо він впаде в Чорне море? (Він намокне)
  29. Якою рукою краще розмішувати чай? (Краще все-таки розмішувати ложечкою)
  30. На яке питання не можна відповісти «так»? («Ти спиш?»)
  31. Який ніс не відчуває запаху? (Ніс черевиків або чоботів, носик чайника)
  32. Тобі дано, а люди користуються. Що це? (Ім'я)
  33. Чи може страус назвати себе птахом? (Ні, так як він не вміє говорити)
  34. Що можна побачити із закритими очима? (Сон)
  35. Як довго можна йти в ліс? (До середини лісу, далі вже виходиш з лісу)
  36. Син мого батька, а мені не брат. Хто це? (Я сам) 
  37. Де вода стовпом стоїть? (Колодязі)
  38. Що видно тільки вночі? (Зірки)
  39. Летіла зграя качок: дві попереду, дві позаду, одна посередині і три в ряд. Скільки їх всього? (Три)
  40. Йшли стовпцем син з батьком та дід з онуком. Скільки їх? (Троє)
  41. Йшов чоловік з дружиною, брат з сестрою та шурин з зятем. Багато чи всіх? (Троє)
  42. Летіла зграя птахів, що сіли по двоє на дерево - одне дерево залишилося; сіли по одній - забракло одного. Скільки птахів і скільки дерев? (Три дерева і чотири птиці)
  43. По якій дорозі півроку їздять і півроку ходять? (По річці)
  44. Як написати «мерзла вода» трьома літерами? (Лід)
  45. Який кінь, коли його миють? (Мокрий)
  46. Який ключ літає? (Журавлиний)
  47. Що стоїть посеред Києва? (Літера «Є»)
  48. На дубі три гілки, на кожній по шість яблук. Скільки всього на дубі яблук?    (На дубі яблука не ростуть)
  49. Без чого людина не проживе і п'яти хвилин?  Без повітря)
  50. В якої птиці назва складається з 40 «а»? (Сорока)
  51. Гора й долина, а що між ними? (Літера «Й»)
  52. Летіла сорока, а з нею сорок. Скільки було сорок? (Двоє)
  53. Як написати «суха трава», щоб вийшло чотири літери? (Сіно)
  54. Коли кинути камінь у Чорне море, який він буде? (Мокрий) 
  55. Чим вечір кінчається, а ранок починається? ( Літера «Р»)
  56. З «К» дерева захищає, 

І на них вона завжди; 

З «Н» звірятко заховає, 

Коли треба, від біди; 

З «Г» з-за хмари виглядає, 

Шапку сніжну не скидає. (Кора-нора-гора)

  1. В якій клітці не тримають ні птахів, ні звірів? (У грудній клітці)
  2. З якого крана не беруть води? (З підйомного крана)
  3. Що це - десять пальців, а нігтів нема? ( Рукавиці)
  4. Яка голка не тоне в морі? ( Риба-голка)
  5. З якої посудини не можна нічого з’їсти? (З порожньої)
  6. Чого на ярмарку не купиш? (Розуму)
  7. Яке місто літає? (Орел)
  8. Якого каміння не буває в морі? (Сухого)
  9. Де бувають ріки без води, а міста без будинків? (На мапі)
  10. Чого немає у воді, а є в морі, річці, озері? (Букви «Р»)
  11. Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. Що це? (Річка)
  12. Чим кінчається літо і починається осінь? (Буквою «О»)
  13. Чим закінчується день? (М’яким знаком)
  14. Які два займенники псують шляхи? (Я-Ми)
  15. Коли трава буває дужчою за дерево? (Під час бурі)
  16. Чого немає у вола, а є у коня, корови, кози? (Букви «К»)
  17. Гора й долина, що між ними? (Сполучник Й)
  18. Що стоїть посеред землі? (Буква «М»)
  19. Син мого батька, а не брат мені. (Я сам)
  20. Що то за трава, що її і вночі знайдеш? (Сон-трава)
  21. П’ять картоплин у каструлі зварилися за 20 хвилин. За скільки зварилася одна картоплина? (Теж за 20 хвилин)
  22. Що буває в кінці і на початку уроку? (Дзвінок)
  23. Що жаба їсть взимку? (Нічого. Вона впадає в сплячку)
  24. Куди зимою зникають комахи? (Ховаються й впадають сплячку)
  25. Який годинник показує вірно час лише двічі на добу? (Зламаний)
  26. Якщо сьогодні о дванадцятій годині йде дощ, то чи можна сподіватися, що через 72 години буде сонячна погода? (Можна. Бо це буде вдень)
  27. В якому числі стільки ж цифр, як і букв? (Сто)
  28. Що буває в кінці літа й на початку? (Букви «Л» і «О»)
  29. Який дзвоник не дзвенить? (Квітка)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Логічні задачі

 

1. Лікар дав хворій Маринці 3 пігулки і наказав приймати їх через кожні півгодини. Маринка виконала наказ лікаря. За який час вона випила всі пігулки?

2. Чотири дівчинки в дитячому садку - Ганнуся, Тетянка, Галинка і Наталка - гралися з м'ячем. Потім їх покликали снідати. М'ячі вони поклали в куток. Познач, яким м'ячем  гралася кожна із дівчат, якщо Тетянчин м'яч не найменший, але він менший від Ганнусиного і Наталчиного, а в Ганнусі м'яч не менший, ніж у Наталки.

 

 

 

 

 

Ганнуся

 

 

 

 

Тетянка

 

 

 

 

Галинка

 

 

 

 

Наталка

 

 

 

 

 

3. Равлик повзе по стовбуру дерева заввишки 12 м. За день він піднімається вгору на 3 м, але за ніч сповзає вниз на 2 м. Скільки днів необхідно равлику, щоб дістатися до вершини?

4. Екіпаж піратського корабля: одноногий капітан, кілька матросів, кок та декілька котів. У всіх них разом 15 голів і 41 ніг і лап. Скільки на кораблі котів?

5. Розмовляють троє друзів: Бєлов, Рудаков і Чернов. Брюнет сказав Белову: «Цікаво, що один з нас білявий, другий - чорнявий, третій - рудий, але у жодного колір волосся не збігається з прізвищем».

Який колір волосся у кожного з друзів?

Прізвище

Колір волосся

 

 

 

 

Рудаков

 

 

 

 

Чернов

 

 

 

 

Бєлов

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. «Хто за ким прийшов у клас?»

Першою прийшла не Ганна,

Не Софійка, не Оксана.

Не четвертим був Іван,

Перед ним прийшов Богдан.

«Гей, Софійко, ти не п'ята!» -

зауважили хлоп'ята. -

«Перш ніж ти, прибігла Ганна!»

А за ким прийшла Оксана? 

 

 

1

2

3

4

5

Оксана

 

 

 

 

 

Ганна

 

 

 

 

 

Софійка

 

 

 

 

 

Іван

 

 

 

 

 

Богдан

 

 

 

 

 

 

7.  Пані Хрюша - це свиня,

Але миється щодня.

Раз на тиждень миє шию,

Рильце вуха, спину миє.

Чистить зуби, хвостик тре -

Миє тільки щось одне!

Хрющі ти допоможи -

Ретельно розклад напиши!

Дано:

у понеділок - не ноги й не вуха;

у вівторок - не рило;

у середу - не хвіст, не рило  й не вуха;

у четвер - те, що не на голові;

у п'ятницю - живіт або спинку;

у суботу - живіт або потилицю;

у неділю - може, живіт, а може, потилицю, але живіт миє наступного дня пісня спинки.

 

 

Ноги

Вуха

Рило

Спинка

Хвіст

Живіт

Потилиця

Понеділок

 

 

 

 

 

 

 

Вівторок

 

 

 

 

 

 

 

Середа

 

 

 

 

 

 

 

Четвер

 

 

 

 

 

 

 

П'ятниця

 

 

 

 

 

 

 

Субота

 

 

 

 

 

 

 

Неділя

 

 

 

 

 

 

 

 

8.  Навколо круглого стола

Зібралась групка немала:

Леся поруч із Сашком,

Катруся поруч із Мишком,

А праворуч від Катрусі -

Її подруга Ганнуся.

Від Сашка праворуч  Стас.

Підпиши, де кожен з нас.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Мама розклала цукерки на 6 тарілок: на першу - 1 цукерку, на кожну наступну - на 2 більше, ніж на попередню. «Поміркуйте, як можна поділити їх між вами, не знімаючи тарілок», - сказала мама трьом своїм донькам. Одна з трьох доньок здогадалася. А ви?

 

 

 

 

10.  У змаганнях із гімнастики Ганна, Віра, Галя і Наталка посіли перші 4 місця. Визначте, хто з дівчаток яке місце виборов, якщо відомо, що Галя посіла друге місце, Наталка, хоч і не стала переможцем, але  в призери попала, а Віра програла Ганні.

 

 

І

ІІ

ІІІ

ІV

Ганна

 

 

 

 

Віра

 

 

 

 

Галя

 

 

 

 

Наталка

 

 

 

 

 

 

11. Розмісти 8 кроликів і 9 голубів у п'яти клітках так, щоб у кожній клітці були і кролики, і голуби, а число лап і голів дорівнювало або 13, або 14.

 

Голуби

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кролі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь:

 

 

 

 

 

 

 

 

12.  В одному селі живуть три школярі: Сашко, Микола, Петро. Вони опановують сільськогосподарські професії. Один  з них мріє стати трактористом, другий - садівником, третій - комбайнером.

Ось їхня розмова:

- Петре, ти мене не чекай, я повинен оглянути свій комбайн.

- Спостерігав я вчора, Миколо, твій огляд машини і подумав, що тримати машину в гарному стані не легше, ніж вивести новий сорт яблук.

- Завтра, Миколо, не приходь, я буду займатися ремонтом комбайна.

Яку професію опанував кожен із хлопців?

 

 

Тракторист

Комбайнер

Садівник

Петро

 

 

 

Микола

 

 

 

Сашко

 

 

 

 

13. Бабуся чекала на трьох онуків і напекла їм пиріжків. Полічила пиріжки й думає: «По скільки пиріжків дати дітям? Якщо по 5, то 1 пиріжок залишиться, а якщо  по 6, - то 2 не вистачить» . Скільки пиріжків напекла бабуся?

 

14.  Дядя Федір написав батькам листа з Простоквашено: «Дорогі мої мамо й тату! Я живу добре, просто чудово. У мене є свій дім, кіт та собака. В селі всього три будинки, пофарбовані в різні кольори: зелений, синій та червоний. Один знаходиться біля ставка, другий - біля лісу, а третій - край дороги. Наш будинок зеленого кольору...». Дописати листа він не встиг, замість нього це зробили кіт Матроскин та пес Шарик: «Будинок біля ставка не синій. Червоний будинок - біля лісу».

Де розташований будинок, у якому оселився дядя Федір, якщо обидва повідомлення його друзів є хибними?

 

15. Вінні - Пух і Кролик грали в математичну гру. Кролик задумав трицифрове число, утворене з цифр 1,2 і 3, а Вінні - Пух його відгадував Спершу Вінні назвав число 123, але кролик відповів, що в цьому числі жодна цифра не стоїть на своєму місці. Тоді Вінні - Пух назвав число 312, і знову жодна цифра не стояла на своєму місці. Яке число задумав Кролик?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Математичні задачі на розвиток логічного мислення

 

  1.               Сума цифр двоцифрового числа дорiвнює найбiльшому одноцифровому, а число десяткiв - на 1 менше вiд цiєї суми . (89)
  2.               Над пiд`їздом будинку висить таблиця - покажчик квартир - з числами 33 - 48. Чи є в цьому пiд`їздi квартири 30, 39, 4 , 51? (30, 51, немає)
  3.               Сестра старша вiд брата на 5 рокiв. На скiльки вона буде старша через 6 рокiв? (на 5 рокiв)
  4.               Десятилiтровий бiдон наповнений водою. Як з нього за допомогою семи - лiтрового i трилiтрового бiдонiв вiдлити 5л води?
  5.               Татовi, матерi i сину разом 75 рокiв. Татовi i сину -42 роки, матерi i сину - 40. Скiльки рокiв кожному окремо? (татовi - 3 , матерi - 33, сину - 7)
  6.               Мама з сином їхали в електричцi . Мама запитала в сина: в якому по порядку вагонi ми їдемо? Син вiдповiв: «В шостому, якщо лiчити з голови, або у третьому, якщо лiчити з хвоста». Скiльки було вагонiв в електричцi? (8)
  7.               Є двi групи чисел: 11, 21, 35, 47, 14 та 11, 12 , 53, 43, 18 . Назви всi рiзнi числа, якi входять до цих груп. (21, 35, 47, 14, 12, 53, 43, 18)
  8.               Володя назвав усi числа другого десятка, а Михась - усi двоцифровi числа, кожне з яких записується двома однаковими цифрами. Якi числа назвав Володя, а якi Михась? (Володя - вiд 11 до 20, Михась - 11, 22, ... , 99)
  9.               Запиши два таких одноцифрових числа, щоб їх суми i рiзницi закiнчувались тiєю самою цифрою. Скiльки пар таких чисел можна скласти? ( 5+5, 6+5, 7+5, 8+5, 9+5)
  10.          На двох деревах сидiли галки. З першого дерева двi галки полетiли зовсiм, а з другого перелетiло на перше 5 галок. Пiсля цього на кожному деревi стало по 8 галок. Скiльки галок було на кожному деревi спочатку? (5 та 13)
  11.          Богдан, Максим i Руслан - брати. Богдан не старший вiд Максима, а Руслан - не молодший, нiж Максим. Хто з них найстарший? ( Руслан, Максим, Богдан)
  12.          У кошику 6 яблук. Треба роздати яблука 6 дiвчаткам, по одному кожнiй але так, щоб одне яблуко залишилось у кошику. Як це зробити? (Однiй дiвчинi вiддати з кошиком)
  13.          Якi 4 однакових числа треба додати, щоб одержати 16? (4)
  14.          Як вишикувати загiн з 40 бiйцiв у 4 ряди так, щоб у кожному було по 11? ( Квадратом )
  15.          Сума двох чисел дорiвнює 77. Коли до меншого числа приписати справа 0 то числа будуть рiвними. Якi це числа? (70 та 7)
  16.          У змаганнях з шахiв беруть участь 4 шахiсти. Кожен з них грає по 1 разу з рештою гравцiв. Скiльки всього буде зiграно партiй? (6 партiй)
  17.          Парне чи непарне число ми дiстанемо:

а) Якщо додамо два парнi числа? (Парне)

б) Якщо додамо три парнi числа? (Парне)

в) Якщо додамо два непарнi числа? (Парне)

г) Якщо додамо три непарнi числа? (Не парне)

д) Якщо вiд парного числа вiднiмемо парне? (Парне)

е) Якщо непарне число помножимо на 2? арне)

  1.          Чи можна 30 горiхiв розкласти на 5 купок так, щоб у кожнiй з купок була непарна кiлькiсть горiхiв? (Не можна)
  2.          Довжина однiєї сторони шкiльного саду 32 метри. Цю сторону загородили парканом з дощок. Причому кожнi 4 м закопували стовп. Скiльки всього стовпiв закопали? (9)
  3.          Уяви, що ти капітан корабля. На кораблі 25 матросів, кожному з них по 25 років. Курс на Одесу. Швидкість корабля — 45 кілометрів на годину. Відстань до порту призначення — 200 кілометрів. Скільки років капітану? (Стільки ж, скільки тобі)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зразки вправ кожного виду, для розвитку логічного мислення

 

1. Робота над загадками

  •                 День і ніч я стукаю, всі дерева слухаю. (Дятел).
  •                 Уночі гуляє, а вдень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова).
  •                 У садочку понад тином я зробив йому хатину. Він навколо обдивився, засміявсь і оселився. (Шпак).
  •                 Маленький, сіренький, по гаях літає, уночі співає. (Соловей).
  •                 Швидко скрізь цей птах літає, безліч мошок поїдає. За вікном гніздо будує, тільки в нас він не зимує. (Ластівка).

Завдання: Скажіть, як можна назвати одним словом відгадки? Доповніть цю групу слів іншими. Які з названих птахів відлітають у теплі краї? Яких ви ще знаєте перелітних? Назвіть зимуючих птахів. Розкажіть, як ви їм допомагаєте в холодну пору.

 

2. Гра «Хто більше знає?»

До поданого вчителем слова на позначення виду діти добирають інші з цього ж родового поняття. Переможе той, хто назве більше слів.

Велосипед –... . Картопля –... . Шуба –... . Виноград –... Горіх –... . Павук  –... . Черевики –... .

 

3.  Вилучення «зайвого» предмета

Серед намальованих речей, об'єднаних певним родовим поняттям, учитель пропонує знайти зайвий, пояснити чому.

  •                 Туфлі, валянки, шапка, чоботи.
  •                 Кішка, кролик, миша, корова,
  •                 Олівець, ручка, зошит, парта.
  •                 Чашка, тарілка, стіл, кухоль.
  •                 Автомобіль, літак, телевізор, мотоцикл.

Педагог повинен мати на увазі, що для створення конфліктності не варто використовувати слова, що позначають предмети, далекі за функціональним призначенням, наприклад, стіл, стілець, парта, вишня. Учні легко виявляють їх, але це не сприятиме активізації мислительної діяльності.

4. «Впізнай слово»

  •                 Руда, хитра, пухнаста, хвостата –... (лисиця).
  •                 Продовгувата, солодка, оранжева –.. (морква).
  •                 Білокора, зелена, кучерява – ... (берізка).
  •                 Прозора, чиста, смачна, джерельна –... (вода).
  •                 Запашна, пшенична, свіжа, кругла –... (паляниця).

5. Дібрати точне слово

  •                 Веселий (олівець, учень, автомобіль);
  •                 зелена (трава, вишня, булка),
  •                 солодкий (часник, цукор, лимон);
  •                 золоте (сукня, перо, дерево).

 

6. За назвами дій, властивих кожній тварині, відгадати, хто їх виконує

  •                 Плаває, кряче –... (качка);
  •                 літає, пищить –... (комар);
  •                 бреде, реве –... (ведмідь);
  •                 бігає, ірже –.. (кінь).

 

7.  До назв знарядь праці дібрати слова, які вказують на виконувану ними дію

  •                 Голкою –... (шиють);
  •                 ножицями –.. (ріжуть);
  •                 лопатою –... (копають);
  •                 сокирою –... (рубають);
  •                 пензлем –... (малюють);
  •                 косою –... (косять).

 

8. Дібрати слова-назви дій до слів на позначення професій людини:

  •                 Кравець –... (шиє),
  •                 листоноша –... (розносить листи),
  •                 лікар –... (лікує),
  •                 учитель –.. (учить),
  •                 продавець  торгує,
  •                 тесляр –.. (теше).

 

9. «Групування слів»

Скласти можливі групи слів зі слів записаних на дошці.

Карась                            береза                         портфель

Тополя                            щука                           олівець

Акула                              пенал                          опеньок

Маслюк                          кит                               підберезовик

Мухомор                        бліда поганка             альбом

 

Відповіді можливих груп:

Карась, щука, акула, кит – живуть у воді.

Щука, акула – риби хижаки.

Маслюк, підберезовик, опеньок – їстівні гриби.

Мухомор, бліда поганка – їстівні гриби.

Пенал, олівець, альбом – шкільне приладдя.

 

10. «Словотворці»

Від поданих слів утворити якнайбільше спільнокореневих.

Сіль, літо, день, дорога.

 

11. «Чарівні перетворення»

Дібрати до поданого слова якнайбільше нових слів, замінюючи лише одну літеру. Коли це неможливо, замінюємо 2 літери.

Нора – нога – ноша – наша – Маша – миша – муха – мука – рука – ріка – Ніка – Ніла – Ніна.

 

12. На формування навичок миттєвої, або швидкої реакції у доборі слів

А)Миттєва реакція – назвати слово, протилежне до запропонованого за 1 секунду.

Б)Швидкість реакції – за регламентний час (3 хв.) підібрати слова що називають протилежну дію (ознаку).

А)                                                         Б)

Підпливати -                                       Хворий –

Погасити -                                          Старий –

Співати -                                             Бідний –

Опускати -                                          Веселий –

Стояти -                                              Широкий –

Зламати -                                             Злий –

Принести -                                          Темний –

Дружний –

Товстий –

Білий –

 

13. «Ланцюжок»

Учитель показує учням ланцюжок (на малюнку або справжній), звертає увагу дітей на те, як одне кільце з’єднане з іншим. Пропонує зробити ланцюжок із слів так, щоб вони зєднувалися однаковими складами.

Наприклад: Віра – ракета – тато – товар – варениця - …

Якщо хтось із дітей дуже довго розмірковує, помиляється чи повторює вже назване слово, він вибуває з гри. Так кількість гравців поступово зменшується, і перемагає той, хто залишиться до кінця гри.

  •             Сова – вага – галка – канапа – парта – тато…
  •             Ваза – заголовок – вокзал – залізо – золото – товариш…
  •             Мавпа – панчоха – халва – валянки – килим – лимон…
  •             Фарба – бабуся – сяйво – дама – мама…
  •             Сорока – каша – шабля – лялька – калина – наука…
  •             Зима – малина – нафта – тарілка – канава – вата…
  •             Нора – ракета – тайга – гарбуз – бузина – начинка…

 

14. «Хто більше?»

Учитель пропонує дітям із слова «ластівка» скласти якнайбільше слів, використовуючи тільки ті букви, з який воно складається. Перемагає той, хто складе найбільше слів.

ЛАСТІВКА

Стіл, лак, салат, кава, вітала, тікала, тікав, сітка, лавка, віл, кіт, світ, сіла, Савка, літа, така…

МУЗИКАНТ

Танк, музика, кант, кузина, муза, зима, таз, туз…

САДІВНИК

Сад, сів, сік, садив, віник, Іван, нива, два, сани, він, вік…

СОЛОДКА

Сода, сад, коло,коса, косо, колос, лак…

15. Гра «Спійманка»

  •                   Повторіть назви посуду: тарілка, лопата, каструля, ніж.
  •                   Скільки ніг у карася?
  •                   Скільки крил у поросяти?
  •                   Скільки крил в індика?  
  •                   Скільки рук в їжака?
  •                   Скільки яєць знайшов Петрик, якщо біла курочка знесла одне яйце, чорна одне, а півник цілих два?
  •                   Скільки олівців у порожній коробці?

16. Визначення множини предметів

  •                 Кого більше в зоопарку: звірів чи тигрів?
  •                 Кого більше в річці: риби чи окунів?
  •                 Чого більше росте на городі: овочів чи картоплі?
  •                 Чого більше висить у шафі: одягу чи светрів?

17.  Підкресли «зайву» літеру

А Щ Р Т К

18.  Підкресли «зайве» число.

31 43 33 63 200

 

18. Утвори слово

Утвори з двох слів третє, не викидаючи жодної літери. Наприклад, БУТ+СОВА=АВТОБУС.

КИТ+РАНА=

ЛИПА+НОТА=

ВОДА+РИНГ=

 

19. Віднови послідовність

Намалюй в останніх клітинках фігури так, щоб збереглася послідовність їх чергування.

             


 

 

 

 

 

docx
Додано
22 березня
Переглядів
313
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку