Дата____________ Клас_____________ Прізвище, ім’я______________
Усно взаємодіє (УВ ГР1)
Легенда про блакитний барвінок
Ще за тих, коли в Карпатах люди поклонялися язичницьким богам, теплої купальської ночі молодь бавилась біля яскравої ватри. А потім дівчата, співаючи, опускали в швидкі води Черемоша барвисті вінки. Нехай пливуть до милого, хай причарують його серце навіки, хай зв’яжуть серця вірним коханням на все життя.
Однієї такої ночі дівчата плели вінки, слухаючи пісню хвиль Черемоша, ловлячи голоси ставних легенів, котрі гуляли на березі річки.
Ось вінки і сплетені. Лунко сміючись, веселою ватагою побігли юні чарівниці до Черемоша, аби кинути вінки до води. Пливіть, мовляв, віночки, до щасливого берега кохання.
Лише Лади, наймолодшої і найвродливішої, не було серед дівчат. Вона так захопилася збиранням квітів, що забрела далеко в ліс та й заблукала.
Злякалася Лада, опинившись сама-самісінька в нічному лісі. Почала гукати-кликати своїх подруг. Та дарма, лише таємниче відлуння відгукувалося на її голос.
А ніч, ця чудова купальська ніч, творила в лісі справжні дива: чулися голоси якихось незвичних птахів, на галявині, що світилася феєричним сяйвом, завели танок лісові дівчата, мавки. А під темними кущами розквітали небачені квіти. Вони розкривали свої ніжні пелюстки, і сяяли сріблясто, манили до себе, ніби обіцяючи розкрити якусь незвідану таємницю.
Нахилилася Лада, зірвала квітку, вплела до свого барвистого вінка. І сталось диво: засвітився вінок голубуватим світлом. Замість різнобарвних лісових квітів постали у вінку темно-зелені гладенькі листочки, а з-поміж них виглянули ніжно-блакитні п’ятипелюсткові квіти.
І почула дівчина тихий голос, народжений нічним вітерцем:
― Пам’ятай, Ладо, що п’ять пелюсток цієї квітки ― то п’ять засад щасливого
подружнього життя. Запам’ятай їх і збережи у серці своєму на все життя:
перша пелюстка ― то краса, друга ― ніжність, третя ― незабутність,
четверта ― злагода, п’ята ― вірність. Будь щаслива!..
Замовк голос, приліг вітерець між трав лісових, стало довкруж тихо-тихо. І тоді якась невідома сила повела дівчину через ліс. Почало благословлятися на світ. Лада опинилася на крутому березі Черемоша. Нікого там уже не було. Молодь додивлялась сни купальської ночі по своїх оселях.
Стояла Лада над Черемошем і все вагалася: чи кидати їй цей дивний вінок у кришталеві води, чи зберегти його для себе?
Незчулася, як підійшов до неї легінь красний, торкнувся легенько рукою її плеча і мовив:
― Ти забарилася, Ладо, зі своїм вінком. Черемош його не прийме. Може,
мені подаруєш той вінок?
Не промовила дівчина ні слова. Мовчки простягнула красному легеню свій вінок.
Вінок упав на траву, розсипався, розрісся веселими зеленими стьожками попід кущами, глянув на світ очима квіточок.
…Довге і щасливе життя прожила з того часу Лада зі своїм судженим, а молодь відтоді плете вінки з барвінку, аби не переводилося на нашій землі щасливе і вірне кохання. (За І. Мамчуром.)
а) на свято весняного Миколая; б) на свято Івана Купала;
в) на свято Покрови; г) на свято Спаса.
2. Як називається ріка, у яку вкинули свої вінки дівчата?
а) Ворскла б) Черемош;
в) Дніпро г) Прут.
3. Чому злякалася Лада?
а) опинилася сама-самісінька в нічному лісі б) загубила вінок;
в) затушила яскраву ватру г) побачила танок лісових мавок.
4. Яке диво сталося з вінком?
а) засвітився вінок голубуватим світлом; б) засвітився вінок яскравим світлом;
в) вінок розсипався г) квіти у вінку зів’яли.
5. Що означають п’ять пелюсток цієї квітки?
а) п’ять засад щасливого подружнього життя б) п’ять пальців на лівій руці;
в) число п’ять ― щасливе число; г) п’ять найбільших річок України.
6. Що символізує вінок з барвінком?
а) щасливе і вірне кохання б) щасливу зустріч;
в) нерозділене кохання г) дівочу вроду і ніжність.
Досліджує мовлення(ДМ ГР4)
1. За жанром твір "Микита Кожум'яка" Олександра Олеся- це …
А оповідання Б драма-казка
В повість Г казка-п’єса
2 .У «Повісті минулих літ» висвітлено
А заснування козацтва Б сучасну історію України
В здобуття незалежності України Г князівські часи
3. Лис Микита з однойменної казки І. Франка стверджував, що
А) Дажбог виліпив його із небесної блакиті для справедливого суду
Б) архангели подарували йому блакитну шерсть аби навести лад у лісі
В) святий Миколай виліпив його з небесної глини для справедливого царювання
4. Установіть відповідність між персонажами творів та їхнім описом
1 «..дівчинка така гарнесенька: очиці ясні, кучері довгі, сріблясті, сама в білих, прозорих шатах, на голівці малесенька золота корона, ще й крильцята має хороші та барвисті, як у метелика, так і міняться різними барвами, немов тая веселка»
2 «Над головою пишні зелені коси у вінок складалися, чоло було біле і чисте, очі — величезні, і в них мінилося-променилося зелене сяйво, носик тоненький і прямий, а вуста повні й червоні. І цвіло на кожній щоці по яскравому серпику, начебто місяці зійшли з одного й другого боку»
3 «…нечуваний синій звір, увесь у колючках та гудзах і з таким здоровенним, мов із міді вилитим, хвостом»
4. «…дівчинонька щовечора і щорана квіти підливає, поле, доглядає, ще сонце не сходить, а вже з хати виходить, ухопить відерце, біжить до криниці, набере водиці, щоби було чим поливати в квітниці…»
А Ельфа із казки «Лелія» Лесі Українки
Б Весна із казки «Чотири сестри» Валерія Шевчука
В Лис із казки «Лис Микита» Івана Франка
Г Мар’яна із казки «Лелія» Лесі Українки
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|