Тема: Віршовані казки. Песимізм і оптимізм у казці Василя Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон». Фантастичне й реальне в казці, 5 клас.
Мета:
-
Навчальна:
-
Поглибити знання учнів про віршовані казки;
-
Проаналізувати казку Василя Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон» через призму протиставлення песимізму та оптимізму;
-
Виявити фантастичні та реальні елементи в казці;
-
Розвивати вміння аналізувати художній текст, висловлювати власні думки та аргументувати їх.
-
Розвиваюча:
-
Розвивати образне мислення, уяву, мовлення учнів;
-
Формувати вміння порівнювати та узагальнювати;
-
Розвивати навички роботи з текстом: знаходити головну думку, доводити її цитатами.
-
Виховна:
-
Виховувати в учнів почуття гумору, оптимізм, прагнення до добра;
-
Формувати ціннісне ставлення до життя, оточуючих людей.
Обладнання:
-
Підручник з української літератури для 5 класу;
-
Портрет Василя Симоненка;
-
Ілюстрації до казки;
-
Презентація до уроку;
-
Роздатковий матеріал (завдання для групової роботи).
Очікувані результати:
-
Аналізувати віршовані казки;
-
Розуміти значення понять «песимізм» і «оптимізм»;
-
Визначати фантастичні та реальні елементи в казці;
-
Висловлювати власні думки щодо прочитаного;
-
Творчо застосовувати отримані знання.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
-
Привітання учнів.
-
Перевірка готовності до уроку.
-
Мотивація навчальної діяльності.
ІІ. Актуалізація опорних знань
-
Бесіда:
-
Що таке казка?
-
Які бувають казки? Наведіть приклади.
-
Які риси характерні для віршованої казки?
-
Яких українських письменників ви знаєте, які писали казки?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
-
Оголошення теми уроку.
-
Пояснення мети уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу
-
Біографія Василя Симоненка (коротка довідка).
-
Аналіз казки «Цар Плаксій і Лоскотон»
-
Читання казки вголос або слухання аудіозапису.
-
Бесіда за змістом:
-
Хто такі головні герої казки?
-
Які риси характеру притаманні кожному з героїв?
-
Чому цар Плаксій завжди був сумний?
-
Як Лоскотон змінив життя в царстві?
-
Які події в казці є фантастичними, а які – реальними?
-
Групова робота:
-
Розподілити учнів на дві групи.
-
Завдання для першої групи: скласти характеристику царя Плаксія.
-
Завдання для другої групи: скласти характеристику Лоскотона.
-
Презентація результатів роботи груп.
-
Обговорення:
-
Які почуття викликала у вас казка?
-
Який урок можна винести з цієї казки?
-
Чи зустрічаються у вашому житті люди, схожі на царя Плаксія чи Лоскотона?
-
Песимізм і оптимізм у казці
-
Пояснення понять «песимізм» і «оптимізм».
-
Обговорення:
-
Який з героїв є песимістом, а який – оптимістом?
-
Як песимізм і оптимізм впливають на життя людей?
-
Яке значення має оптимізм в житті кожної людини?
-
Фантастичне і реальне в казці
-
Обговорення:
-
Які елементи казки є фантастичними? (чарівні властивості Лоскотона, вічне літо)
-
Які елементи казки є реальними? (відносини між людьми, почуття, емоції)
-
Яка роль фантастики в казці?
-
Висновок: Фантастичні елементи допомагають автору яскравіше передати ідею твору, зробити його цікавішим і запам’ятовування іншим.
Додаткові завдання:
-
Написати твір-роздум на тему «Якби я опинився в царстві Плаксія».
-
Створити власну казку про песиміста і оптиміста.
-
Підготувати інсценізацію уривка з казки.
V. Узагальнення і систематизація знань
-
Бесіда:
-
Що нового ви дізналися на уроці?
-
Які враження у вас залишила казка «Цар Плаксій і Лоскотон»?
-
Який головний урок ми можемо винести з цієї казки?
VI. Домашнє завдання
-
Вивчити напам’ять уривок з казки, який сподобався найбільше.
-
Створити малюнок або комікс за мотивами казки.
VII. Підсумок уроку
-
Оцінювання роботи учнів на уроці.
-
Позитивна оцінка роботи класу.