Тема: Алегоричний зміст казки Івана Франка «Фарбований Лис». Лицемірство, зазнайство й хвалькуватість головного героя Лиса. Головні й другорядні персонажі в казці, 5 клас.
Мета уроку:
-
Навчальна: поглибити знання учнів про казку І. Франка «Фарбований Лис»; проаналізувати алегоричний зміст твору; сформувати вміння визначати головних і другорядних персонажів, характеризувати їхні вчинки та мотиви; розвивати навички аналізу художнього твору.
-
Розвиваюча: розвивати критичне мислення, уяву, мовлення, вміння робити висновки; формувати навички роботи з текстом.
-
Виховна: виховувати негативне ставлення до таких рис характеру, як лицемірство, зазнайство, хвалькуватість; формувати почуття справедливості, поваги до інших.
Обладнання: підручник, портрет І. Франка, ілюстрації до казки, картки із завданнями, презентація.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
I. Організаційний момент.
-
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.
-
Мотивація навчальної діяльності:
-
Бесіда:
-
Які казки Івана Франка ви знаєте?
-
Чому казки цього письменника є актуальними і сьогодні?
-
Які риси характеру ви вважаєте негативними?
II. Актуалізація опорних знань.
-
Бесіда за змістом казки:
-
Хто є головним героєм казки?
-
Які події відбуваються на початку казки?
-
Як змінилося життя звірів після того, як Лисом став цар?
-
Чому звірі спочатку вірили Лисові?
-
Як розкрилося обман?
III. Вивчення нового матеріалу.
-
Алегоричний зміст казки:
-
Пояснення поняття «алегорія».
-
Обговорення: Яких реальних осіб чи явищ можуть уособлювати персонажі казки?
-
Лис – ...
-
Інші звірі – ...
-
Висновок: Казка «Фарбований Лис» – це не просто розповідь про тварин, а й алегорія, яка викриває негативні людські якості.
-
Характеристика головного героя:
-
Робота з текстом: знаходження цитат, які характеризують Лиса як лицеміра, зазнайку і хвалька.
-
Складання характеристики Лиса: зовнішність, вчинки, мова, ставлення до інших.
-
Висновок: Лицемірство, зазнайство і хвалькуватість – це основні риси характеру Лиса, які призвели до його падіння.
-
Головні і другорядні персонажі:
-
Складання таблиці: | Персонаж | Роль у казці | Характерні риси | |---|---|---| | Лис | Головний герой | Лицемір, зазнайка, хвалько | | Інші звірі | ... | ... |
-
Обговорення: Яку роль відіграють інші персонажі в розкритті образу Лиса?
Додаткові завдання (за бажанням):
-
Створити комікс за мотивами казки.
-
Написати вірш про Лиса.
-
Підготувати інсценізацію уривку з казки.
IV. Узагальнення і систематизація знань.
-
Бесіда за запитаннями:
-
Чому казка «Фарбований Лис» є актуальною і сьогодні?
-
Які уроки можна винести з цієї казки?
-
Як ви розумієте вислів «По одягу зустрічають, по розуму проводжають»?
-
Творче завдання:
-
Написати невеликий твір на тему «Якби я зустрів Лиса Микиту».
V. Підсумок уроку.
-
Оцінювання роботи учнів.
-
Повідомлення домашнього завдання: вивчити матеріал уроку, підготувати розповідь про одного з другорядних персонажів казки.
VI. Рефлексія.
-
Запитання до учнів:
-
Що нового ви дізналися на уроці?
-
Які завдання були для вас найцікавішими?
-
Що було для вас складним?