Зошит призначений для перевірки і контролю знань з «Матеріалознавства» з професії «Лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу»
Він містить завдання для поточного контролю, що дозволяє швидко
перевірити рівень засвоєння учнями знань, умінь і навичок. Може використовуватись викладачем у повсякденній роботі та для підсумкового оцінювання знань учнів і якості навчальної роботи на уроці.
Тестові завдання дають можливість викладачеві за короткий час перевірити засвоєння навчального матеріалу всіма учнями.
Зошит сприяє формуванню навичок самоконтролю учнями своєї навчальної діяльності та об'єктивному самооцінюванні результатів навчання.
Короткий термінологічний словник з професії «Лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу» дозволяє повторювати вивчені терміни.
Рекомендовано для використання викладачам матеріалознавства.
Державний навчальний заклад
«Жашківський аграрно-технологічний професійний ліцей»
Комплексний зошит для контролю знань з «Матеріалознавства»
з професії «Лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу»3 розряду
Автор: Охота Людмила Іванівна
м. Жашків – 2018р.
Автор: Охота Людмила Іванівна, викладач спец. предметів, ІІ категорії
Назва роботи: Комплексний зошит для контролю знань з «Матеріалознавства»
з професії «Лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу» 3 розряду
Анотація
Комплексний зошит для контролю знань з предмету «Матеріалознавство» з професії «Лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу» 3 розряду
Зошит призначений для перевірки і контролю знань з «Матеріалознавства» з професії «Лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу»
Він містить завдання для поточного контролю, що дозволяє швидко
перевірити рівень засвоєння учнями знань, умінь і навичок. Може використовуватись викладачем у повсякденній роботі та для підсумкового оцінювання знань учнів і якості навчальної роботи на уроці.
Тестові завдання дають можливість викладачеві за короткий час перевірити засвоєння навчального матеріалу всіма учнями.
Зошит сприяє формуванню навичок самоконтролю учнями своєї навчальної діяльності та об’єктивному самооцінюванні результатів навчання.
Короткий термінологічний словник з професії «Лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу» дозволяє повторювати вивчені терміни.
Рекомендовано для використання викладачам матеріалознавства.
Схвалено на засіданні методичної комісії
Протокол №7 від 27 лютого 2018
Голова МК ____________А.П. Ковбасюк
Вступ
Робочі зошити міцно увійшли у систему загальноосвітньої підготовки. У професійній підготовці фахівців такого широкого застосування дані зошити поки не отримали, але їх розробка та впровадження в навчальний процес є актуальними питаннями. У системі професійної освіти комплексні зошити для контролю знань можуть зайняти належне місце та виконувати важливу роль у підвищенні ефективності навчання.
Використання даного зошита дозволяє поєднувати усну і письмову роботу, позбавляє учнів від великого обсягу механічної роботи, сприяє закріпленню і розширенню знань, розвиває у майбутніх фахівців творче мислення, активізує їх навчальну діяльність та дозволяє підвищити інтерес учнів до вивчення предмету.
Впровадження у навчальний процес комплексного зошита для перевірки знань з предмету «Матеріалознавство» дає можливість відслідковувати динаміку засвоєння навчального матеріалу окремим учнем та навчальною групою. Слід відзначити, що виділення окремого зошита для контролю знань зручно тим, що викладач має можливість забирати його на певний час для перевірки.
Комплексний зошит для контролю знань складений відповідно до програми з «Матеріалознавства» з професії «Лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу» 3 розряду.
Комплексний зошит
для контролю знань Л.І.Охота
Матеріалознавство
з професії «Лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу»
3 розряду
(ПІП учня)
компетентностей учнів
Правила техніки безпеки під час роботи в лабораторії
Працювати в хіміко – бактеріологічній лабораторії учні повинні на постійному робочому місті тільки в халатах, застебнутих на всі ґудзики. Волосся має бути підібране під косинку чи шапочку.
Необхідно дотримуватися наступних правил роботи з хімічними реактивами:
1. Обережно поводитись з хімічними реактивами:
– уникати потрапляння цих речовин на руки, не торкатися ними обличчя та очей, після роботи руки слід ретельно вимити;
– не пробувати хімічні реактиви на смак;
– усі речовини слід нюхати дуже обережно, не нахиляючись над посудиною та не вдихаючи на повні груди, а спрямовуючи до себе пари чи гази рухом руки;
– не користуватися невідомими реактивами (без написів і етикеток);
– ніяких речовин з лабораторії не можна брати додому.
2. Реактиви для дослідів слід брати лише в тих кількостях, які зазначені в методиці. Сухі реактиви слід брати за допомогою шпателя, розчини – піпеткою, для кожного реактиву необхідно мати окремий шпатель або піпетку. Набирати отруйні та їдкі рідин в піпетки не ротом, а за допомогою гумової груші. Подрібнювати сухі луги можна лише в запобіжних окулярах. Брати твердий луг тільки пінцетом або щипцями.
3. Надлишок реактиву не виливати і не висипати назад в посуд, з якого вони взяті; поміщати в посуд для зливу або спускати із струмом води в каналізацію.
4. Дотримуватися обережності в роботі з розчинами кислот, лугів й інших їдких рідин:
– готуючи розчини сірчаної кислоти необхідно лити концентровану кислоту у воду, а не навпаки, оскільки, внаслідок сильного місцевого розігрівання, можливе розбризкування кислоти. Крім того необхідно користуватися тонкостінною склянкою або фарфоровим посудом;
– у разі попадання кислоти на шкіру або слизові оболонки спочатку промити уражене місце великою кількістю води, а потім розчином соди (гідрокарбонату натрію);
– у разі попадання лугу на шкіру або слизові оболонки спочатку промити уражене місце водою до тих пір, поки ділянка не перестане бути слизькою, а потім розчином оцтової кислоти.
5. Проведення дослідів у брудному лабораторному посуді забороняється.
6. Нагріваючи рідини, необхідно тримати пробірку отвором від себе і людей, що знаходяться поруч. Не нахилятися над посудом, в якому щось кипить чи в який наливається рідина, оскільки бризки можуть потрапити в очі.
7. Категорично забороняється нагрівати або охолоджувати будь-які розчини у герметично закритих місткостях, а також закривати колби з гарячою рідиною.
8. Переносити посуд з гарячою рідиною треба використовуючи рушник, тримаючи посудину обома руками: однією – за дно, іншою – за горловину. Великі хімічні стакани з рідиною потрібно піднімати лише двома руками так, щоб відігнуті краї склянки опиралися на вказівні пальці.
9. Роботу з леткими речовинами (етером, бензеном, ацетоном та ін.), концентрованими лугами та кислотами проводити акуратно і під витяжною шафою, не зливати їх в каналізацію без попереднього розведення.
10. Роботу з легкозаймистими рідинами вести під витяжною шафою та подалі від нагрівальних приладів. У разі загорання спирту, ефіру та інших легкозаймистих рідин не гасити полум’я водою, а скористатися піском.
11. Обережно працювати зі скляним лабораторним посудом, що легко б’ється. Рештки побитого лабораторного скляного посуду слід ретельно змісти у спеціальний збірник. Сировину чи напівфабрикати, у які могли потрапити скляні уламки, необхідно викинути у спеціальний збірник.
12. Негайно прибрати усе пролите, розбите і просипане на столах або на підлозі в лабораторії:
– якщо кислота проллється на стіл або на підлогу, її слід нейтралізувати лугом або содою;
13. У дослідах з використанням електроприладів необхідно переконатися в їх справності, правильності підключення до електромережі та контуру заземлення. Під час виконання роботи не можна переносити увімкнуті електроприлади та залишати їх без нагляду. У разі перерви в подачі електроенергії всі пристрої мають бути негайно вимкнуті.
14. Після закінчення роботи в лабораторії необхідно вимкнути всі електроприлади, якими користувалися, витяжну шафу, воду, прибрати свої робочі місця та здати їх лаборантові або завідувачу лабораторії. Обов’язково ретельно вимити руки.
У хіміко - бактеріологічній лабораторії є аптечка. Кожен учень повинен вміти надати першу долікарську допомогу потерпілому.
Медична допомога
При проведенні занять в хіміко – бактеріологічній лабораторії можуть виникати ситуації, які вимагають невідкладної медичної допомоги. Для надання першої допомоги потрібно скористатись аптечкою.
Порізи. Рану необхідно очистити від сторонніх включень, змазати йодом та перев’язати.
Термічні опіки. При термічних опіках першого та другого ступенів оброблене місце посипають двовуглекислим натрієм. При більш важких та великих опіках потрібно негайно відправити потерпілого в лікарню.
Хімічні опіки. При опіках хімічними речовинами уражену ділянку швидко промивають великою кількістю води. Після цього на обпалене місце накладають примочку: при опіках лугом – з розчину (трохи кислого за смаком) оцтової кислоти, при опіках кислотою – з 2%-ного содового розчину.
Чадний газ. Так називають продукт неповного окислення вуглецю, який утворюється при горінні вуглемістких речовин при недостатньому припливі повітря. При отруєнні чадним газом потерпілого необхідно вивести на свіже повітря і викликати лікаря.
Як працювати з зошитом
Бажаємо успіхів!
ВІДОМІСТЬ
обліку навчальних досягнень учня під час вивчення предмету «Матеріалознавство»
з професії «Лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу»
Назва підтем, які підлягають оцінюванню |
Самоконтроль знань |
Контроль знань |
|
Основні відомості про хімічний посуд |
|||
Скляний посуд загального призначення |
|
|
|
Скляний посуд спеціального призначення |
|
|
|
Скляний мірний посуд |
|
|
|
Посуд з інших матеріалів |
|
|
|
Калібровка і перевірка мірного посуду |
|
|
|
Металеве обладнання та інші допоміжні пристосування |
|||
Металеве обладнання |
|
|
|
Хімічні реактиви та їх зберігання |
|||
Хімічні реактиви, їх призначення |
|
|
|
Реактиви загального та спеціального призначення |
|
|
|
Правила зберігання хімічних реактивів |
|
|
|
Тематичне оцінювання |
|
|
|
Тема: «Скляний посуд загального призначення»
Виберіть правильну відповідь (1 правильна відповідь – 1 бал)
1. Здатність скла витримувати різкі коливання температури –це:
а) термічна стійкість;
б) хімічна стійкість;
в) міцність скла.
2. При якій температурі здійснюють сушку в сушильній шафі:
а) 80 ◦С;
б) 100◦С;
в) 110◦С.
3. На відкритому полум’ї не можна нагрівати:
а) бюретки;
б) мензурки;
в) все зазначене.
4. Здатність скла протистояти руйнівній дії води, кислот, лугів та інших реагентів – це:
а) теплопровідність;
б) хімічна стійкість;
в) термічна стійкість.
5. Якщо хімічний посуд не забруднений смолою, жировими та іншими нерозчинними у воді речовинами, то його миють:
а) теплою водою;
б) розчинами лугів;
в) розчинами кислот.
6. Хромова суміш використовується:
а) для миття нового лабораторного посуду;
б) для дуже забрудненого посуду хімічними речовинами;
в) для дезінфекції.
Впишіть номер визначення кожного терміну
(правильна відповідь – 1 бал)
№ |
Термін |
Визначення |
|
Кристалізатори |
1.Пристрої для переливання рідин з більшої місткості в іншу або для зливання рідини над осадом.
|
|
Сифони
|
2. Пристрої призначені для охолодження та конденсації пари. |
|
Холодильники
|
3. Циліндричний з плоским дном посуд різних діаметрів і місткості, використовують для перекристалізації речовин та випарювання. |
Письмове завдання (повна відповідь – 3 бали)
Перелічіть, що відноситься до посуду загального призначення?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: «Скляний посуд спеціального призначення»
(Правильна повна відповідь 2 бали)
Зображення |
Що це за пристрій? Для чого він використовується
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема: «Скляний мірний посуд»
Опорний конспект (повна правильна відповідь – 2 бали)
1. Мірний посуд призначений для
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________2. До мірного посуду відносять
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________
3. Бюретки використовують для
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Мірні колби призначені для
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Мензурки використовують для
____________________________________________________________________________________________________________________________
Вони бувають _______________________________________________________форми.
6. Вимірювальні піпетки використовують для
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: «Посуд з інших матеріалів»
Виберіть правильну відповідь (1 правильна відповідь –2 бали)
1.Яку температуру може витримати фарфоровий посуд?
а) до 800◦С;
б) до 1300◦С;
в) до 1000◦С.
2. Що з переліченого відноситься до посуду з фарфору?
а) бюретки, дефлегматори;
б) сифони, ексикатори;
в) тиглі Гуча та Розе, ступки.
3. Які особливості має кварцовий посуд?
а) крихкі ший, ніж скляний, має найвищу, порівняно з склом, хімічну стійкість до агресивних середовищ;
б) міцніший, ніж скляний, має невисоку хімічну стійкість;
в)стійкий до агресивних середовищ і може використовуватись при роботі з їдкими лугами, і вуглекислими солями лужних металів.
Питання/відповідь. Поставте один – два відкритих запитання за темою уроку та дайте відповіді на них.(2 запитання – 6 балів)
Питання |
Відповідь |
|
|
Тема: «Калібровка і перевірка мірного посуду»
Заповніть пропуски в тексті словами теми (у відповідному відмінку)
(1 слово – 1 бал)
Слова: висушування, домішки ,очищення, зважування, маса чистої води, середнє.
1) Перевірка мірного посуду полягає у визначенні ____________________, що не містить ________________ і розчиненого повітря, налитої в посуд до мітки (мірні колби і пікнометри) або вилитої з неї (піпетки і бюретки) при даній температурі і атмосферному тиску.
2) Перед перевіркою мірний посуд ретельно _____________________ та __________________, а міри, що калібровані на відливання, безпосередньо перед перевіркою змочують дистильованою водою.
3) При перевірці піпеток з однією міткою воду з них спускають у бюкс із кришкою і зважують. Не виливаючи воду з бюкса, спускають у нього знову повну піпетку і__________________. Так роблять і втретє. Із трьох значень маси води беруть ________________.
Наведіть методику перевірки об’єму мірного посуду (6 балів)
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: «Металеве обладнання та інше допоміжне пристосування»
(Правильна повна відповідь – 1,5 бала)
Зображення |
Що це за пристрій? Для чого він використовується
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Опорний конспект (3 бали)
До з’єднувальних елементів відносять:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Алонжі використовуються для
____________________________________________________________________________________________________________________________
Є такі типи алонжів:
____________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: «Хімічні реактиви, їх призначення»
Дайте відповідь на запитання (1 правильна відповідь – 2 бали)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: «Реактиви загального та спеціального призначення»
(Поставте 4 запитання по вивченій темі та дайте на них відповідь
1 запитання – 3 бали)
Запитання 1
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Відповідь 1
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Запитання 2
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Відповідь 2
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Запитання 3
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Відповідь 3
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Запитання 4
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Відповідь 4
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема: «Правила зберігання хімічних реактивів»
Виберіть правильну відповідь (1 правильна відповідь – 1 бал)
1.В яких склянках повинні зберігатись реактиви, які змінюються під дією світла?
а) прозорих;
б) пластмасових;
в) жовтих або темних.
2. Що означає жовта наклейка на склянці?
а) «отрута»;
б) «вогненебезпечне»;
в) «берегти від води»
3. Легкозаймисті та горючі хімічні речовини зберігають:
а) на дерев’яних стелажах;
б) у залізних шафах або ящиках;
в) у дерев’яних ящиках.
4. Назвіть самозаймисті хімічні реактиви? (1,5 бала)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Назвіть речовини, які при взаємодії з водою можуть самозайматися?
(1,5 бала)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Які засоби пожежогасіння мають бути у приміщенні, де зберігаються хімічні реактиви? (3 бали)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. Назвіть основні правила безпеки при роботі з отруйними хімікатами.
(3 бали)
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тематичне оцінювання
(Правильна відповідь – 0,5 бала)
1.Холодильники відносяться до:
а) посуду спеціального призначення;
б) посуду загального призначення;
в) мірного посуду.
2. До посуду спеціального призначення відносяться:
а) ексикатори та дефлегматори;
б) апарат Кіппа;
в) все вище перелічене.
3. Переходи, вигини, муфти, алонжі – це:
а) з’єднувальні елементи;
б) металеве обладнання;
в) вогнетривкий посуд.
4. Добре очищені речовини, що можуть застосовуватись для різноманітних лабораторних робіт – це:
а) розчини;
б) реактиви;
в) кислоти.
5. Скло, фарфор,корунд, шамот, кварц, метал, пластмаса – це матеріали
а) які використовуються для проведення хімічних реакцій;
б) з яких виготовляють хімічний посуд;
в) які заборонено використовувати при проведенні хімічних реакцій.
6. Зелена етикетка на тарі з хімічною речовиною означає:
а) «вогненебезпечно»;
б) «берегти від води»;
в) «отрута».
(Правильна відповідь – 1 бал)
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
(Правильна відповідь – 1,5 бала)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
(Правильна відповідь – 3 бали)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Короткий термінологічний словник
Алонжі – з’єднувальні елементи, які використовуються для складання різних лабораторних приладів, апаратів і установок.
Апарат Кіппа – призначений для одержання газів за допомогою хімічних реакцій.
Бюретки – використовуються для вимірювання точних об’ємів рідин при титруванні.
Вогнтривкий посуд – це посуд з графіту, алунду, кварцу, карбідів, який витримує нагрів понад 1200 ◦С.
Воронки Бюхнера – призначені для фільтрування осадів та відокремлення твердих речовин від рідин у нагрітому і холодному стані при низькому тиску.
Дефлегматори – насадки для дистиляції, які використовують при фракційній перегонці суміші рідин, температури кипіння яких відрізняються на 40 – 50 ◦С.
Ексикатори – використовують для висушування та зберігання речовин, які поглинають вологу з повітря.
Затискачі Гофмана – це гвинтові затискачі, які використовують у тих випадках, коли потрібна значна герметичність.
Кварцовий посуд – крихкіший, ніж скляний, має найвищу, порівняно з іншим склом,хімічну стійкість до агресивних середовищ.
Колби Бунзена – використовують для фільтрування під вакуумом.
Крапельниці – це посуд з вставленими в нього піпетками, які призначені для витрачання реактиву по краплях.
Кристалізатори – циліндричний з плоским дном посуд різних діаметрів і місткості, використовують для перекристалізації речовин та випарювання.
Лійки – використовують для переливання рідин, фільтрування та інших операцій.
Ложки – шпателі – застосовують для знімання осадів з фільтрів, відбору речовини.
Мензурки – використовують для вимірювань об’ємів, відстоювання каламутних рідин.
Піпетки – посуд для точного відмірювання об’єму рідини.
Сифони – пристрої для переливання рідин з більшої місткості в іншу або для зливання рідин над осадом.
Склянки Дрекселя, Вульфа і Тищенка – використовують для промивання газів.
Тиглі Гуча – з сітчастим дном призначені для фільтрування хімічно активних речовин через азбестовий вкладиш відсмоктування.
Тиглі Розе – необхідні для нагрівання, розплавлення і загартування речовин з одночасним уловлюванням газів, які відходять, або підведенням газів.
Триноги – використовують як підставки для водяних та інших бань, посуду з круглим дном.
Хлоркальцієві трубки - використовують для запобігання забрудненню різних речовин та розчинів з повітря.
Циліндри мірні – використовують для вимірювання об’ємів рідин, які наливають або відливають в межах повного об’єму циліндра чи його частини.
Штатив Бунзена – використовують для закріплення бюреток, холодильників, лійок. Складається з сталевого стержня, тримачів, кілець, вилок.
Ключ до завдань
Тема: «Скляний посуд загального призначення»
Тести
Письмове завдання:
1 – сифони;
2 – холодильники;
3 – кристалізатори.
Тема: «Склянний посуд спеціального призначення»
Заповніть таблицю
Зображення |
Що це за пристрій? Для чого він використовується
|
|
Ексикатор |
|
Колба Арбузова
Апарат Кіппа |
|
Склянки Вульфа |
|
Склянки Тищенка |
|
Дифлегматори
|
Тема: «Склянний мірний посуд»
Опорний конспект
1. Мірний посуд призначений для вимірювання об’єму рідини.
2. До мірного посуду відносять бюретки, мірні колби, піпетки, вимірювальні циліндри, мензурки та градуйовані пробірки.
3. Бюретки використовують для вимірювання точних об’ємів рідин при титруванні.
4. Мірні колби призначені для приготування розчинів визначеної концентрації, розчинення речовин, розбавлення розчинів, мають кільцеву позначку на циліндричній частині шийки.
5. Мензурки використовують для вимірювань об’ємів, відстоювання каламутних рідин.
Вони бувають циліндричної або конічної форми.
6. Вимірювальні піпетки використовують для точного відмірювання об’єму
рідини. Вони бувають градуйовані і неградуйовані.
Тема: «Посуд з інших матеріалів»
Тести
Тема: «Калібровка і перевірка мірного посуду»
1) Перевірка мірного посуду полягає у визначенні маси чистої води, що не містить домішок і розчиненого повітря, налитої в посуд до мітки (мірні колби і пікнометри) або вилитої з неї (піпетки і бюретки) при даній температурі і атмосферному тиску.
2) Перед перевіркою мірний посуд ретельно очищують та висушують, а міри, що калібровані на відливання, безпосередньо перед перевіркою змочують дистильованою водою.
3) При перевірці піпеток з однією міткою воду з них спускають у бюкс із кришкою і зважують. Не виливаючи воду з бюкса, спускають у нього знову повну піпетку і зважують. Так роблять і втретє. Із трьох значень маси води беруть середнє.
Тема: «Металеве обладнання та інше допоміжне пристосування»
Зображення |
Що це за пристрій? Для чого він використовується
|
|
Штатив Бунзена |
|
Тигельні щипці |
|
Металеві ступки |
|
Затискач Гофмана
|
|
Затискач Мора
Алонж
|
Опорний конспект
До з’єднувальних елементів відносять:
переходи, вигини, керни, муфти, затвори, насадки, алонжі.
Алонжі використовуються для
складання різних лабораторних приладів, апаратів і установок.
Є такі типи алонжів вигнуті, вигнуті з відводом, прямі з відводом, алонж «павук», алонж у комплекті з «павуком».
Тема: «Хімічні реактиви, їх призначення»
Реактивами називають добре очищені речовини, що можуть застосовуватись для різноманітних лабораторних робіт.
2. На які групи поділяються реактиви за своїм призначенням?
За своїм призначенням реактиви поділяються на реактиви загального та спеціального призначення.
3 .Що означають позначення?
«ч» - чистий;
«ч.д.а» - чистий для аналізу;
«х.ч.» - хімічно чистий реактив.
На етикетці має бути вказано назву речовини і її хімічну формулу, кваліфікацію реактиву, масу реактиву, дату виготовлення.
Залежно від застосування реактиви поділяються на індикатори, барвники для мікроскопії, хроматографії, кріоскопії, спектрального аналізу
1) Працюючи з переважним числом хімреактивів, дотримання безпеки вкрай важливо, тому треба використовувати нітрилові рукавички.
2) Остерігатися попадання бруду в реактиви.
3) Не можна реактиви, що залишилися, поміщати назад у баночку, де вони зберігалися.
4) Після використання варто провести утилізаційні заходи. Застосовується спеціальний посуд, який передають відповідним організаціям. Вони займаються утилізацією хімічних речовин. Категорично заборонено виливання або висипання отруйних і горючих реактивів в сміттєві контейнери.
Тема: «Правила зберігання хімічних реактивів»
1. в)
2. а)
3. б)
4. Назвіть самозаймисті хімічні реактиви?
До самозаймистих хімічних реактивів відносять: білий фосфор, порошки металів (алюмінію, бронзи, заліза), скипидар.
5. Назвіть речовини, які при взаємодії з водою можуть самозайматися?
При взаємодії з водою можуть самозайматися карбід кальцію, калій та натрій.
6. Які засоби пожежогасіння мають бути у приміщенні, де зберігаються хімічні реактиви?
У приміщенні де зберігаються хімічні реактиви повинні бути вогнегасники, ковдра з негорючих матеріалів, ящик або відро з піском.
7. Назвіть основні правила безпеки при роботі з отруйними хімікатами.
* Працювати тільки під тягою
* Стежити, щоб отруйна речовина не потрапила на руки, обличчя, одяг.
* Не можна залишати склянки з отруйними речовинами на столі.
* Перед зливанням отруйну речовину потрібно знешкодити.
* Неприпустимо нагрівати отруйну речовину на відкритому полум’ї.
Тематичне оцінювання
Апарат Кіппа призначений для одержання газів (водню, окису вуглецю, сірководню) за допомогою хімічних реакцій.
Хромова суміш, суміш Комаровського, суміш сірчаної кислоти і розчинів лугів.
Затискачі бувають двох типів: гвинтові та пружинні. Гвинтовий затискач Гофмана використовують у тих випадках, коли потрібна значна герметичність. В тих випадках, коли затискачем доводиться користуватись часто, використовують пружинні затискачі Мора.
Отруйні речовини зберігають у вогнетривкій шафі. Речовини, що мають різкий неприємний запах, а також речовини, що утворюють отруйні пари, зберігають у витяжній шафі або приміщенні, що можна добре провітрити.
Вогненебезпечні речовини розміщують в місцях, віддалених від відкритого полум'я.
Реактиви, що не потребують спеціальних умов зберігання, розміщують на стелажах. Неорганічні речовини розставляють за загальновідомою класифікацією: прості речовини (метали та неметали), оксиди, солі. Кислоти розташовують окремо. Солі краще розставляти за катіонами, тобто за металами, що входять до їхнього складу. Органічні речовини зручніше розставляти за алфавітом.
Вогнетривкий посуд використовують в тих випадках, коли потрібний нагрів понад 1200 ◦С. Тиглі виготовляють із вогнетривких матеріалів: графіту, алунду, кварцу, карбідів. Кварцовий посуд вимагає бережливого ставлення, оскільки він крихкі ший, ніж скляний, має найвищу, порівняно з іншим склом, хімічну стійкість до агресивних середовищ. З кварцу виготовляють стакани, колби, тиглі, випарювальні чашки.
12.У чому полягає призначення хімічних реактивів?
За своїм призначенням реактиви можуть поділятися на дві основні групи: загального та спеціального використання.
До реактивів загального використання відносяться: кислоти (сірчана, нітратна, хлоридна), луги, неорганічні індікатори та інші.
Спеціальні реактиви використовуються тільки для конкретних робіт.
За ступенем чистоти та призначення хімічні реактиви поділяються на хімічно чисті (х.ч), чисті (ч) та чисті для аналізу(ч.д.а).
Критерії оцінювання навчальних досягнень
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
|
1 |
Учень (учениця) розрізняє об'єкти вивчення |
I. Початковий |
2 |
Учень (учениця) відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення |
|
3 |
Учень (учениця) відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання |
|
4 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал, може повторити за зразком певну операцію, дію |
II. Середній |
5 |
Учень (учениця) відтворює основний навчальний матеріал, здатний з помилками й неточностями дати визначення понять, сформулювати правило |
|
6 |
Учень (учениця) виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу. Відповідь його(її) правильна, але недостатньо осмислена. Вміє застосовувати знання при виконанні завдань за зразком |
|
7 |
Учень (учениця) правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, вміє наводити окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії |
III. Достатній |
8 |
Знання учня (учениці) є достатніми, він (вона) застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність. Відповідь його (її) логічна, хоч і має неточності |
|
9 |
Учень (учениця) добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, уміє аналізувати й систематизувати інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією |
|
10 |
Учень (учениця) має повні, глибокі знання, здатний(а) використовувати їх у практичній діяльності, робити висновки, узагальнення |
IV. Високий |
11 |
Учень (учениця) має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, уміє знаходити інформацію та аналізувати її, ставити і розв'язувати проблеми |
|
12 |
Учень (учениця) має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях. Уміє самостійно аналізувати, оцінювати, узагальнювати опанований матеріал, самостійно користуватися джерелами інформації, приймати рішення |
Висновок
Реформи в освіті передбачають оновлення змісту навчального матеріалу, створення і впровадження нових засобів навчання, які б сприяли отриманню осмислених і глибоких професійних знань. Ось чому актуальною залишається проблема забезпечення учнів ефективними засобами навчання.
Комплексний зошит для контролю знань є сучасним і перспективним засобом навчання, який допомагає підвищити ефективність навчально – пізнавальної діяльності учнів оскільки містить завдання як для поточного контролю предметних компететностей так і завдання для узагальнюючого контролю.
Практичне застосування показує, що під час роботи у такому зошиті економиться час, адже потрібно заповнити вже готові таблиці, схеми, опорні конспекти, а це дає змогу виконати більшу кількість завдань. Одразу біля запитання відведено місце для його виконання. Оцінює роботу спочатку учень, а потім викладач, що сприяє формуванню навичок самоконтролю навчальної діяльності та об’єктивному самооцінюванні результатів діяльності. Під час роботи формується вміння стисло і лаконічно висловлювати свої думки, бути акуратним.
Короткий термінологічний словник з професії «Лаборант хіміко – бактеріологічного аналізу» дозволяє повторювати вивчені терміни.
1