ТЕМА: Конфлікти і здоров’я
Мета:
поглибити знання про поняття конфлікт; навчитись використовувати у спілкуванні з іншими людьми тактику співробітництва; знаходити конструктивні способи вирішення проблемних ситуацій; працювати над розвитком професійної рефлексії; ознайомити з методами розв’язання конфліктних ситуацій
Завдання:
Обладнання: Листочки, ручки, листочки з клейкою основою, фломастери, торбинка асоціацій, кошик, плакат «П’ять сходинок подолання конфліктів», вислови про конфлікт та спілкування.
Що підготувати заздалегідь:
Правила роботи під час тренінгу, вислови про конфлікт і спілкування, смайлики, торбинку асоціацій, пам’ятки, п’ять стратегій поведінки в конфлікті.
Висловлювання:
Перебіг тренінгу
І. Організаційний момент
Добрий день усім! Мені приємно привітати всіх учнів нашого уроку.
Сьогодні в нас буде цікавий урок з елементами тренінгу, і ми будемо говорити про те, що може зіпсувати стосунки з друзями, а саме — про вирішення конфліктів .
Я познайомила вас з темою та метою нашого уроку. Будь ласка, подумайте і запишіть на стікерах, що б ви хотіли дізнатись під час нашої з вами зустрічі, тобто свої очікування.
Очікування (10 хв.)
Роздаються учасникам стікери, пропоную написати на цих фігурках свої очікування і розмістити їх на краю парти, в кінці уроку ми до них повернемось.
Ми всі знайомі, але не зовсім. Кожна людина відрізняється від іншої своїми звичками, якостями, поглядами, уподобаннями, рисами характеру, мріями. Я пропоную познайомитися ближче між собою.
Щоб наша зустріч була успішною і щоб у всіх був гарний настрій, потрібно дотримуватися деяких правил. Пам’ятаймо про них!
(зачитує правила тренінгу)
Правила тренінгу
ІІ. Слово вчителя
Від народження людина опиняється в колі правил, заборон, норм. Норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішими, ефективнішими, зручнішими.
На думку приходить вислів французького філософа, математика, фізика, і письменника ХVІІ ст. Паскаля: «Правила доброї поведінки відомі з давніх – давен, річ за дрібницею – вміти користуватися ними»
Звичайно вжите слово «дрібниця» насправді означає дуже багато. Адже коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.
Ми почули, що усі ми різні, і наші інтереси часто не відповідають інтересам інших, нам деколи приходиться вступати в конфлікт. Тому в житті всім нам дуже важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб уникнути КОНФЛІКТУ.
- Що, на вашу думку, означає слово КОНФЛІКТ?
2. Вправа «Торбинка асоціацій»
Мета: усвідомлення емоційного поля сприйняття конфлікту
Коли ми говоримо «конфлікт», у кожного з вас виникають певні асоціації. На дошці написано слово «конфлікт», воно розміщене над «Торбинкою асоціацій». Будь ласка, на стікерах напишіть слова, які асоціюються у вас із цим словом. Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо значення даного слова. (Свої асоціації учасники записують на стікерах і розміщують на «Торбинці асоціацій», озвучуючи їх).
Варіанти відповіді: боротьба, зло, агресія, війна, жах, вибух, ворожнеча, ненависть, обзивання, бійка, удар, сльози, сум, роздратування, недовіра, біль, непорозуміння, суперечка, злочин, образа, несправедливість, підступність, злість і т. д.
- Який заряд мають ці слова (позитивний чи негативний)?
- Що ми відчуваємо під час конфлікту?
дискомфорт, дисгармонію, тривожність, страх, замкнутість, конфлікт пригнічує нас, сковує, віддаляє від друзів, рідних.
- Що таке конфлікт? Яке визначення можна йому дати?
(Під час конфлікту люди сваряться та ображають одне одного. Отже, конфлікт – це суперечка, яка може призвести до бійки)
Отже КОНФЛІКТ – це зіткнення сторін, наприклад двох чи більше людей з різними думкам, інтересами, поглядами, бажаннями. Конфлікт у перекладі з латинської – зіткнення різноспрямованих сил (цінностей, інтересів, поглядів, позицій).
Конфлікти, у яких одна із сторін принижує іншу та вдається до методів боротьби, що викликають осуд, називають деструктивними, або руйнівними.
Для того, щоб подолати конфлікт або залагодити його, потрібно знати,
як він розвивається. У розвитку конфліктів виокремлюють п’ять стадій
Стадії розвитку конфлікту:
1. Виникнення конфліктної ситуації .
2.Усвідомлення конфлікту.
3. Початок відкритого протистояння.
4.Ескалація ( розпалювання) конфлікту.
5. Завершення конфлікту.
Перегляд уривка із мультфільму «Повернення блудного папуги» — «Сварка». (http://autta.org.ua/ua/materials/material/
Povernennya-bludnogo-papugi/) . Обговорення сюжету.
Запитання для обговорення:
• Коли виникла перша стадія конфлікту? (Коли хлопчик сів учити уроки, а
папуга ввімкнув телевізор.)
• Коли виникла друга стадія конфлікту?(Коли звук телевізора почав заважати хлопчикові.)
• Коли виникла третя стадія конфлікту? (Коли хлопчик попросив папугу зробити тихіше.)
• Коли виникла четверта стадія конфлікту? (Коли папуга почав кричати:
«А мені не чути!», а хлопчик вимкнув телевізор.)
• Коли виникла п’ята стадія конфлікту? (Коли папуга розсердився і полетів
геть.)
Перегляд уривка «Примирення». (http://autta.org.ua/ua/materials/material/
Povernennya-bludnogo-papugi/) . Обговорення сюжету.
Запитання для обговорення:
• Що змінилось у конфлікті? (Папуга не пішов на ескалацію конфлікту, а поступився.)
Підсумуйте: «Деякі слова та дії провокують ескалацію конфлікту, заважають його конструктивному розв’язанню».
- вправа «Стоп-кадр» (робота в групах);
Кожній групі буде запропонована одна і та ж конфліктна ситуація, але зупинена на певному етапі розвитку конфлікту. Завдання кожної групи вирішити конфлікт на певній стадії розвитку та визначити стадію конфліктного ескалатора.
- 1. Червоні фігурки – отримують ситуацію №1.
- 2. Жовті фігурки - отримують ситуацію №2.
- 3. Зелені фігурки – отримують ситуацію №3.
- 4. Сині фігурки – отримують ситуацію №4.
№1.
Учень на уроці грається мобільним телефоном. До нього підходить вчитель…
(Стадія виникнення конфліктної ситуації).
№2.
Учень на уроці грається мобільним телефоном. До нього підходить вчитель і забирає щоденник та телефон. Учень образився на вчителя і заявив: «Ви тільки мене бачите на уроці, що я вам зробив? Я ж не розмовляю як інші, а вас слухаю…»
(Стадія усвідомлення конфлікту).
№3.
Учень на уроці грається мобільним телефоном. До нього підходить вчитель і забирає щоденник та телефон. Учень образився на вчителя і заявив: «Ви тільки мене бачите на уроці, що я вам зробив? Я ж не розмовляю як інші, а вас слухаю.» Вислухавши цю промову вчитель заявив: «Якщо ти зараз не зупиниш цю суперечку, я викличу до школи твоїх батьків і тоді розмова набуде іншого характеру.»
( Стадія початку відкритого протистояння).
№4.
Учень на уроці грається мобільним телефоном. До нього підходить вчитель і забирає щоденник та телефон. Учень образився на вчителя і заявив: «Ви тільки мене бачите на уроці, що я вам зробив? Я ж не розмовляю як інші, а вас слухаю.» Вислухавши цю промову вчитель заявив: «Якщо ти зараз не зупиниш цю суперечку, я викличу до школи твоїх батьків і тоді розмова набуде іншого характеру.» Учень спокійно, не продовжуючи далі суперечку, зібрав речі у рюкзак і сів чекати дзвінка. «Чому ти зібрав речі? Урок ще триває,- зауважив учитель.» «А навіщо мені працювати, коли Ви все одно викличете батьків,- промовив учень.»…
(Стадія ескалації конфлікту).
( Учні розігрують ситуації і пояснюють, на якій стадії конфлікт легше зупинити.)
Існують різні способи розв’язання конфліктів. У більшості ситуацій найкраще розв’язувати конфлікти через переговори. Однак іноді доцільно відсторонитися від конфлікту або піти на поступки чи рішуче відстоювати свою позицію».
Психологи розрізняють такі основні стратегії поведінки в конфлікті:
Уникання, Втеча (Черепаха) Конкуренція, Суперництво, Примус (Акула) Пристосування або Згладжування (Плюшевий ведмедик) Компроміс (Лисиця) Конфронтація , Співпраця, Співробітництво (Сова)
.
А зараз ми виконаємо одну вправу
Вправа «Яблучко і черв’ячок»
Сядьте зручніше, закрийте очі і уявіть на хвилину, ніби Ви – яблуко. Стигле, соковите, красиве, ароматне, наливне яблучко, яке мальовничо висить на гілочці. Всі милуються Вами, захоплюються. Раптом звідки не візьмись, підповзає до Вас черв'як. І каже: «Зараз я тебе буду їсти!» Що б Ви відповіли черв’яку? Відкрийте очі і запишіть свої відповіді.
(теоретичне повідомлення):
Кардинальним (принциповим) значенням в питанні вирішення конфлікту є вибір стратегії виходу з нього, що залежить від різних факторів: особистісні особливості опонента, рівень завданого збитку, статус опонента, можливі наслідки і т.д. Можна виділити п’ять основних способів виходу з конфліктної ситуації:(Додаток).
Тепер, коли вам відомі способи виходу з конфліктної ситуації давайте проілюструємо їх результатами нашої вправи «Яблуко і черв’ячок».
Приклади відповідей:
Конкуренція: «Зараз як упаду на тебе і розчавлю!»
Уникнення: «Он, подивися, яка там симпатична груша!»
Компроміс: «Ну, добре, відкуси половинку, решту залиш моїм улюбленим господарям!»
Пристосування: «Така видно вже в мене доля тяжка!»
Співпраця: «Подивися, на землі є вже яблука, що впали, ти їх їси, вони теж смачні!»
Вправа « Повітряна кулька»
Пропоную вам провести дослід із повітряною кулькою. Уявіть собі, що кулька – це ваше тіло, а повітря всередині неї – це ваш гнів. Надуємо кульку й відпустимо її. Прослідкуйте, що з нею відбувається. Вона летить з одного боку в інший, вона абсолютно не керована. Так буває і з людиною, коли вона сердиться. Вона не контролює себе, а тому може образити кого-небудь або навіть ударити. А тепер надуймо кульку і спробуймо випустити з неї повітря маленькими порціями.
Обговорення
- А що відбувається з повітрям усередині неї? (Повітря поволі виходить)
Кулькою можна керувати й поволі випускати з неї повітря. Важливо навчитися потроху випускати свій гнів, свою злість назовні, не кривдячи тих, хто перебуває поряд.
(Заспокоїтись, зробити паузу, розслабитись)
Вправа «Конструктивне розв’язання конфліктів» (нагадати учням інструкцію конструктивного розв’язання конфліктів)
Якщо конфліктна ситуація вже виникла і ти це усвідомлюєш, конструктивно розв’язати її допоможуть поради психологів "Шість кроків до
розв’язання конфліктів"».
Шість кроків до розв’язання конфліктів
Крок 1. Опануй себе
• Глибоко вдихни.
• Полічи до десяти (або далі).
• Скажи собі, що володієш ситуацією.
Крок 2. Заспокой опонента
• Скажи, що не хочеш сваритися.
• Запропонуй обговорити ситуацію.
Крок 3. Застосуй навички активного слухання
• Дивися в очі опонентові.
• Підтримуй розмову, кажи: «Так», «Я розумію».
• Не перебивай його.
• Дочекайся, коли він закінчить, і запитай: «Це правда?»
Крок 4. Поводься асертивно (гідно, впевнено)
• Користуйся «Я-повідомленнями», розкажи, що ти ду маєш і відчуваєш.
• Стій прямо, говори спокійно.
• Уникай конфліктогенів.
• Не відповідай конфліктогеном на конфліктоген.
Крок 5. Висловлюй повагу
• Поважай гідність опонента, не критикуй його особисті якості (обговорюй проблему, а не людину).
• Погоджуйся, з чим можеш.
• Якщо відчуваєш провину, попроси вибачення.
Крок 6. Розв’язуй проблему
• Запропонуй змінити позицію «Я — проти тебе» на позицію «Ми разом — проти проблеми».
• Запропонуй свій варіант рішення.
• Запитай опонента, які він має пропозиції.
• Розгляньте інші можливі варіанти та їхні наслідки.
• Оберіть те, що вам підходить.
• Домовтеся виконувати це рішення певний час, а
потім повернутися до розмови і з’ясувати, чи ви ним
задоволені.
Потрапивши в конфліктну ситуацію — головне заспокоїтися і намагатися конструктивно розв’язати проблему.
Ситуація 1
Ти йдеш додому зі школи. Тебе перестріли троє підлітків з паралельного класу. Вони агресивно звинувачують тебе в тому, що розпускаєш про одного з них плітки. Ти знаєш, що це неправда.
Користуючись алгоритмом «Шість кроків до розв’язання конфліктів»,
напиши сценарій своєї поведінки в наведених нижче ситуаціях.
Ситуація 2
Твій найкращий друг обіцяв у суботу піти з тобою в магазин, де продають відеофільми і комп’ютерні ігри. Ти з нетерпінням чекав цього дня, подаровані на день народження гроші вже «пропалили» тобі кишеню. Коли ти зайшов по нього, друг сказав, що не може піти з тобою, бо інші хлопці запропонували йому зайвий квиток на фільм, який він дуже хоче подивитися.
Ситуація 3
Дівчина з твого класу неприязно ставиться до тебе. Якось із портфеля твого однокласника зник мобільний телефон. Ця дівчина сказала, що бачила тебе біля його парти і що це, напевно, справа твоїх рук.
Обговорення притчі «Давня мрія» (розширити уявлення учнів про стилі поведінки у конфлікті)
Давня мрія
У день ювілею дружина, як завжди, спекла на сніданок булку — вона пекла її
щоранку, це було сімейною традицією. За сніданком вона розрізала булку навпіл і вже збиралася, як завжди, подати чоловікові верхню її частину. Та раптом передумала: «У день нашого ювілею я хочу сама з’їсти цю рум’яну скоринку. Врешті-решт, я це заслужила: тридцять років доглядала наш дім, народила і виховала наших синів, увесь цей час зберігала чоловікові вірність,
любила і поважала його». І вона тремтячою рукою передала чоловікові нижню частину булочки. А той, узявши її, сказав: «Який неоціненний дарунок, люба. Вже тридцять років я не їв своєї улюбленої нижньої половини булочки, тому що завжди вважав, що вона по праву належить тобі».
Треба приділяти увагу інтересам близьких вам людей, цікавитися
їхніми думками і бажаннями.
Вправа «Прислів’я»
А зараз ми попрацюємо в команді вам буде необхідно згуртуватися, тісно співпрацювати, швидко та якісно виконувати завдання, вміти підтримувати й допомагати один одному.
Прислів'я про злагоду та конфлікт
8. Вправа «Кошик сміття»
Щоб не конфліктувати треба постійно самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру.
Я пропоную вам відкрити себе з іншого боку. Для цього пограємо у гру «Кошик сміття».
Люди є неповторними особистостями, але не досконалими. Кожен хотів би щось змінити у собі: рису характеру, звичку, ваду яка може призвести до конфлікту, або призводить до конфлікту, заважає вам в житті і ви хотіли б її позбутися.
(роздаються листочки)
Подумайте і на цих листочках, які ви отримали я пропоную вам продовжити фразу:
«Я хотів би викинути у кошик для сміття …..(учасники пишуть звички, якості характеру, які їм заважають)»
Лінь,принциповість, впертість, обман, курити…
Зачитайте, зіжмакайте папірець і викиньте його в кошик
(І кидають у кошик).
Я думаю, що після нашої гри ваші вади, звички чи риси характеру залишаться на завжди у кошику сміття. І в вашому житті буде виникати менше конфліктних ситуацій.
Рефлексія
Діти за допомогою тих ситуацій які ви розібрали , ви власноруч створили практичні поради вирішення та уникнення конфлікту, які ви будите використовувати в подальшому житті.
Діти на початку уроку ми давали визначення слову конфлікт і назвали які емоції ,якого кольору воно в нас викликає .
А тепер якщо ми вміємо запобігати і вирішувати конфлікти, яке тепер слово конфлікт викликає у вас емоції, та якого кольору ви б його зобразили (теплого відтінку жовтого)
(на екрані з’являється слово конфлікт, поруч біля слова зображення кота Леопольда та двох мишенят)
К – коректні
О – обачливі
Н – наполегливі
Ф- файні
Л -людяні
І – ігнорувати конфліктні ситуації
К – культурні
Т - терпимі
Тепер дивлячись на це слово воно вже не викликає в нас таких негативних емоцій.
Діти кого ви бачите біля слова конфлікт на екрані ? (Кота Леопольда та мишей)
Ви напевне , переглядали мультфільм про Кота Леопольда і двох мишенят. Вони називали Леопольда підлим боягузом, улаштовували йому пастки, але часто потрапляли туди самі.
Що казав завжди кіт Леопольд Мишенятам?(Хлоп’ята давайте жити дружно!)
Діти як ви будете жити у вашому класі? (дружньо) (на екрані зявляється караоке пісня Кота Леопольда)
«Зворотній зв’язок»
Вправа «Валіза, м’ясорубка, корзина».
Мета: з`ясувати реалізацію очікуваних результатів, отримати зворотній зв'язок від учасників тренінгу.
Вчитель : я пропоную стікери, які ви обрали покласти в
валізу – якщо ви почули на цьому курсі щось нове і він вас зацікавив;
м’ясорубу - якщо ви сумніваєтесь, що цей курс вам потрібний і вам щось потрібно обміркувати;
корзину – якщо нічого корисного ви не отримали.
Дорогі друзі, давайте на прощання станемо в коло візьмемось за руки відчуємо тепло наших долонь, складемо віночок побажань. Подаруємо одне одному посмішку, адже сміх – продовжує життя. А я хочу бачити вас завжди привітними в гарному настрої з усмішкою на обличчі.
Усі учасники стають в коло.
+Інструкція: «Кожен по черзі підходить до свого колеги по тренінгу і починає аплодувати, потім теж саме робить наступний учасник, при цьому він не перестає аплодувати. В кінці всі учасники тренінгу починають аплодувати, тим самим дякуючи один одному за співпрацю»
Налаштування учасників тренінгу на позитив, піднесення настрою.