7 клас
Тема уроку: Конфлікти і здоров’я
Мета уроку:
Очікувані результати:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Поле чудес».
Завдання: учням пропонується відгадати слово яке є формою спілкування людей (8 літер)
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь:
к |
о |
н |
ф |
л |
і |
к |
т |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учні отримують тренажерний м’ячик і по черзі передаючі один одному, називають своє ім’я та продовжують речення: «Конфлікт – це…, у моєму житті траплялись конфліктні ситуації (не траплялись конфліктні ситуації)».
Учитель: «Притча про Рай і Пекло»
Якось один іудейський мудрець звернувся до Господа з проханням показати йому рай та пекло. Господь погодився і відвів мудреця до великої кімнати, посеред якої стояв величезний казан з їжею, а навколо нього ходили і плакали голодні та нещасні люди. Вони страждали, бо не могли поїсти, хоча в руках у них були ложки. Але ручки цих ложок були дуже довгі - довші за руки. «Так, це справді пекло», - сказав мудрець. Тоді Господь відвів мудреця до іншої кімнати, що була точнісінько така, як перша. Посеред цієї кімнати стояв такий самий казан з їжею, а люди, що були в кімнаті, тримали точнісінько такі самі ложки. Але люди ці були ситі, щасливі й веселі, бо вони годували один одного. «Так це ж рай!» - вигукнув мудрець.
ІV. Повідомлення теми та мети уроку.
Завдання учням: на папірцях у вигляді сердечок пропонується написати очікування від сьогоднішнього уроку. Папірці відкладають до кінця уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
1.Слово вчителя:
Конфлікт (від лат. Conflictus – зіткнення) – це відсутність згоди між двома або більше сторонами, які можуть бути конкретними особами або групами. Кожна сторона робить все, аби прийнята була її точка зору і мета, і заважає іншій стороні робити те ж саме. Коли люди думають про конфлікт, вони найчастіше асоціюють його з агресією, погрозами, спорами, ворожістю і тому подібне. В результаті існує думка, що конфлікт – явище завжди небажане, що його слід негайно вирішувати, як тільки він виникає. Але в багатьох ситуаціях конфлікт допомагає виявити різноманітність точок зору, дає додаткову інформацію, допомагає виявити більше число альтернатив або проблем.
2.Учні називають приклади конфліктів (наприклад: посварився з другом, батьки контролюють кожен крок…)
Висновок: отже, є два види конфліктів (учням пропонується схема на слайді)
3. Робота в парах: кожна конфліктна ситуація може мати свої стадії розвитку, учням пропонуються картинки.
Завдання: скласти їх, враховуючі етапи розвитку конфліктної ситуації. Після цього кожна пара представляє свій варіант, учитель коментує е правильність виконаної роботи.
4. Учитель знайомить учнів:
Учитель: розвитку конфліктів виділяють п’ять стадій:
І - виникнення конфліктної ситуації відбувається при зіткненні двох або більше людей, інтереси чи переконання яких істотно відмінні.
ІІ - усвідомлення конфлікту настає тоді, коли хоча б один із його учасників починає відчувати дискомфорт у спілкуванні з іншими, критично і недоброзичливо думає про них або уникає контактів з ними.
ІІІ - початок відкритого протистояння — момент, коли один з учасників наважується на заяву або погрозу. Інший у відповідь також починає діяти: захищатися чи нападати.
ІV - ескалація конфлікту. На цьому етапі сторони відкрито заявляють про свої позиції та висувають вимоги. Вони можуть і не усвідомлювати власних інтересів, не розуміти глибинної суті конфлікту. Сторони часто вдаються до конфліктогенів.
V - завершення конфлікту можливе у разі його розв’язання (досягнення компромісу), згасання конфлікту через втрату зацікавленості учасників до предмета протистояння або відсторонення одного з опонентів.
Учитель: знайомить учнів з поняттям «конфліктогени» — це слова або дії, що і розпалюють конфлікт, демонструючи схему
5. Робота в групах: учні сформовані в групми різного складу, відповідно до кольорів, запропонованих учителем.
Завдання групам: отримують конфліктну ситуацію і пропонують вихід з даної ситуації
Ситуація 1: Ваш друг (подруга) звинувачує вас при інших учнях класу в тому, що ви відмовились виконувати доручення й робите це не вперше, хоча й знає, що на це у вас була поважна причина (спортивні змагання).
Ситуація 2: Ваш друг (подруга) звинувачує вас у тому, що ви не зуміли як слід організувати святкову програму, і він (вона) зробили це б краще.
Ситуація 3: Упродовж року сусід по парті списувув у вас завдання. Учитель зробив вам через нього зауваження. Ви ображені й готові вибухнути, а ваш сусід поводиться так, ніби нічого не сталося.
Ситуація 4: Ваш однокласник, із яким ви в гарних стосунках, звинувачує вас у тому, що ви забули повідомити йому потрібну інформацію, а вона була дуже необхідна.
! Презентація роботи груп, обговорення.
6. Ознайомлення учнів з способами розв’язання конфліктів.
Учитель: існують п’ять основних способів розв'язання конфліктів:
У більшості ситуацій найкраще вирішувати конфлікти через переговори. Однак іноді ліпше відсторонитися від конфлікту чи піти на поступки або рішуче відстоювати свою позицію.
Відсторонення від конфлікту – людина висловлює небажання брати участь у його врегулюванні і захищати власні інтереси. Конфлікт залишається нерозв’язаним і через деякий час може спалахнути знову.
Коли краще відсторонитися від конфлікту:
Поступка – це спроба пом'якшити конфліктну ситуацію та зберегти стосунки, поступаючись тискові опонента. Пристосування може бути застосовано до конфліктних ситуацій у стосунках між учнем і вчителем, дітьми і батьками, начальником і підлеглим, близькими друзями, подружжям, коли поступається сторона, яка не хоче засмучувати іншу. При цьому одна сторона почувається у програші, оскільки відмовляється від своїх інтересів, бажань, своєї позиції, а інша задоволена тільки результатом, але обидві сторони не задоволені стосунками.
Коли варто поступитися:
Боротьба – це управління конфліктом через тиск, застосування влади або сили , щоб змусити прийняти свою позицію. До боротьби вдається той, хто має переваги у фізичній силі, в підтримці з боку інших, у статусі і правах, матеріальних та інших можливостях. Задоволення від такого рішення конфлікту отримує тільки сторона конфлікту, яка прагне добитися свого за будь-яку ціну, але й вона в результаті програє, адже таких людей уникають і не бажають з ними мати справу.
Коли варто рішуче боротися:
Компроміс – це врегулювання конфлікту через взаємні поступки. На компроміс ідуть люди, які готові врахувати інтереси і бажання інших, щоб отримати щось для себе. В результаті компромісу сторони не отримують повного задоволення, але зберігають стосунки.
Співпраця передбачає спільний пошук рішення, яке відповідає інтересам усіх сторін. Обидві сторони хочуть спільно розв’язати проблему, готові обговорювати суть конфлікту для пошуку рішення, яке влаштовуватиме всіх. Як наслідок— стосунки зміцнюються. Співпраця – найкращий спосіб вирішення конфліктів.
VІ. Первинне застосування набутих знань та умінь.
Завдання 1. Кожен учень отримує картинку з конструктивним розв’язанням конфліктів. Завдання: вишикуватись у шеренгу за порядком розв’язання конфлікту.
Крок 1. Опануй себе
Крок 2. Заспокой апонента
Крок 3. Застосуй навички активного слухання
Крок 4. Поводся асертивно (гідно, упевнено)
Крок 5. Висловлюй повагу
Завдання 2. Учням пропонується тест “Чи конфліктна я людина?». Вчитель зачитує питання тесту і варіанти відповідей. Варіантів відповідей є три, учні обирають один - правильний.
1.У громадському транспорті почалася суперечка, Ви:
а) не втручаєтесь;
б) висловлюєтеся коротко;
в) активно втручаєтесь.
2. Чи часто , Ви, виступаєте з критикою до своїх колег:
а) невиступаю;
б) рідко, маю підстави;
в) часто, по будь-якому приводу.
3.Чи часто сперечаєтесь з доузями:
а) несперечаюсь;
б) лише з принципових питань;
в) часто
4. Як, Ви , реагуєте на порушення у черзі?
а) мовчу
б) роблю зауваження;
в) проходжу вперед і спостерігаю за порядком
5. Недосолена страва, Ваша реакція:
а) промовчите;
б) досолите самі;
в) відмовитеся від їжі
6. Вам, наступили на ногу, Ви:
а) промочите;
б) зробите зауваження;
в) виловите всі свої емоції
7. Вам не подобається подарунок, Ви:
а) промовчите;
б) тактовно прокоментуєте;
в) влаштуєте скандал
8. Не пощастило в лотареї, Ви:
а) байдужі;
б) не приховуєте досаду;
в) надовго втратите настрій.
Після підбиття балів А)– 4 бали; Б) – 2 бали; В) – о балів, пропонується ключ до тесту:
Ключ до тесту:
22- 32 бали: ви тактовні і миролюбні, спритно йдете від суперечок і конфліктів, уникаєте критичних ситуацій. Вислів «Платон мені друг, але істина дорожче!» Ніколи не було вашим девізом. Може бути, іноді вас називають прстосуванцем. Наберіться сміливості, якщо обставини вимагають висловлюватися принципово, незважаючи на особи.
12- 20 балів: ви славитися людиною конфліктною. Але насправді ви конфліктуєте лише тоді, коли немає іншого виходу і всі інші засоби вичерпані. Ви твердо відтворюєте свою думку, не думаючи про те, як це позначається на вашій кар’єрі або приятельських стосунках. При цьому не виходити за рамки конкретності, не принижуйтеся до образ. Все це викликає до вас повагу.
до 10 балів: спори і конфлікти – це повітря, без якого ви не можете жити. Любите критикувати інших, але якщо чуєте зауваження на свою адресу, «можете з’їсти живим». Ваша критика – заради критики. Ваша нестриманість відштовхує людей. Чи не тому у вас немає справжніх друзів? Словом постарайтеся перебороти свій безглуздий характер.
Завдання3. Учням пропонується прослухати притчу «Скляна банка і Ваше життя» та висловитись стосовно проблеми, що в ній висвітлена.
Вчитель на урок приніс п'ятилітрову скляну банку й наповнив її каменями, кожний з яких був не менше трьох сантиметрів у діаметрі. Після чого запитав учнів, чи повна банка?
Всі відповіли: так, повна.
Тоді він відкрив банку горошку й висипав її вміст у більшу банку. Горошок зайняв вільне місце між каменями. Ще раз вчитель запитав учнів, чи повна банка?
Всі відповіли: так.
Тоді він взяв коробку з піском, і висипав її в банку. Природно, пісок зайняв повністю існуюче вільне місце.
У черговий раз вчитель запитав учнів, чи повна банка? Відповіли: так, і цього разу однозначно, вона повна.
Тоді з-під стола він дістав склянку із водою й вилив її в банку до останньої краплі, розмочуючи пісок.
А зараз я хочу, щоб ви зрозуміли, що банка - це ваше життя. Камені - це найважливіші речі вашого життя: родина, здоров'я, друзі, діти - все те, що необхідно, щоб ваше життя залишалося повним навіть у випадку, якщо все інше втратиться. Горошок - це речі, які особисто для вас стали важливими: навчання, робота, дім, автомобіль. Пісок - це все інше, дрібниці.
Якщо спочатку наповнити банку піском, не залишиться місця, де могли б розміститися горошок і камені. І також у вашому житті, якщо витрачати увесь час і всю енергію на дрібниці, не залишається місця для найважливіших речей. Займайтеся тим, що вам приносить щастя: малюйте, творіть, приділяйте час рідним, зустрічайтеся із друзями. Завжди буде ще час, щоб попрацювати, зайнятися прибиранням будинку, майструвати. Займайтеся, насамперед, каменями, тобто найважливішими речами в житті; визначите ваші пріоритети: інше - це тільки пісок.
Тоді одна учениця запитала вчителя, яке значення має вода?
Вчитель посміхнувся:
- Я радий, що ви запитали мене про це. Я це зробив для того, щоб довести вам, що, як би не було ваше життя зайняте, завжди є трохи місця для дозвілля і не має місце конфліктам.
!!! Кожен учень отримує пам’ятку щодо ефективного розв’язання конфлікту
Пам’ятка щодо ефективного розв’язання конфлікту |
|
З’ясуйте, що призвело до конфлікту |
|
Відстоюйте свою позицію, але не тисніть на співрозмовника |
|
Стежте за тим, що говорите |
|
Стежте за своїми емоціями |
|
Не бійтеся йти на поступки |
|
VІ. Рефлексія.
Учні беруть папірці на яких написані їхні очікування від уроку (які вони писали на початку заняття) і по черзі зачитують їх проговорюючи справдились чи ні та продовжують речення: «Уміння розв’язувати конфлікти допоможе мені…»
Список використаних джерел
1