Конфлікти. Конфлікти...

Про матеріал
Метою заняття є:  розширити знання учнів про конфлікти;  ознайомити їх із психологічною природою конфлікту його структурою, динамікою;  показати ефективні шляхи розв’язання конфліктних ситуацій;  учити використовувати в спілкуванні з іншими людьми тактику співробітництва, знаходити конструктивні способи вирішення проблемних ситуацій;  формувати в учнів почуття єдності з колективом, спонукати їх до роботи над собою;  виховувати почуття відповідальності за свої слова та вчинки.
Перегляд файлу

                              Конфлікти. Конфлікти…

Мета:

  •      розширити знання учнів про конфлікти;
  •      ознайомити їх із психологічною природою конфлікту його структурою, динамікою;
  •      показати ефективні шляхи розв’язання конфліктних ситуацій;
  •      учити використовувати в спілкуванні з іншими людьми тактику співробітництва, знаходити конструктивні способи вирішення проблемних ситуацій;
  •      формувати в учнів почуття єдності з колективом, спонукати їх до роботи над собою;
  •      виховувати почуття відповідальності за свої слова та вчинки.

                                                        Хід заняття

Творча робота « Асоціації»

Педагог на дошці пише слово «конфлікт». Учні повинні по черзі називати слова, які асоціюються у них із цим словом. ( Боротьба, зло, агресія, війна, жах, вибух, ворожнеча, ненависть, обзивання, бійка, удар, сльози, сум, роздратування, недовіра, біль тощо).Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо значення даного слова.

Запитання до учнів.

Який заряд мають названі вами слова – позитивний чи негативний?

Слово педагога.

За східною легендою, одного разу боги вирішили створити Всесвіт. Створили зірки, сонце, моря, гори, квіти, хмари, людину і Істину. Однак постало питання: куди заховати її, щоб людина не змогла її відшукати? Їм забажалося продовжити шлях пошуку Істини.

«Давайте сховаємо її на найвищій гірській вершині»,- сказав один.

«Давайте сховаємо її в далекій зірці», - запропонував другий.

«Давайте покладемо її на дно найглибшої безодні».

«Давайте заховаємо її на зворотному боці Місяця».

А наймудріший Бог сказав: «Ні. Ми заховаємо Істину в серці людини, тоді вона шукатиме її у всьому Всесвіті, не знаючи, що носить її постійно в собі».

Отож, шукати істину слід у собі. І сьогодні ми спробуємо розібратися в собі й знайти правильний вихід із ситуації в момент конфлікту.

Шкільне життя сповнене конфліктів, тому кожному учасникові освітнього процесу необхідно знати психологічну природу конфлікту, його структуру й динаміку, ефективні шляхи розв’язання.

Конфліктологія – нелегка наука. Але проблема не в її важкодоступності, а в небажанні людини пізнати істину. Тож я спробую допомогти вам знайти відповіді на різні запитання, що стосуються конфліктів.

Запитання?

  1. Що таке конфлікт з наукової точки зору?

Слово «конфлікт» латинського походження. У перекладі воно означає зіткнення». Мається на увазі зіткнення протилежних інтересів, позицій, поглядів. Це процес загострення  суперечностей між двома чи більше особами – під час розв’язання проблеми, що має особисту значимість для кожного.

 

  1. Які види конфліктів розрізняють у конфліктології?

За кількістю учасників конфлікти бувають: міжособисті, міжгрупові, міжколективні, міжнаціональні, міждержавні. За проблемною ознакою конфлікти поділяють на сімейні, педагогічні, політичні, економічні. Ступінь загострення конфліктів теж різна: від незадоволення, протидії, ворожнечі до війни.

  1.  Чому виникають конфлікти і як узагальнити причини їх виникнення?

В основі кожного конфлікту лежить ситуація, що виявляється в зіткненні протилежних позицій осіб із якого- небудь приводу. Щоб конфлікт почав розвиватися, необхідний інцидент, коли одна з осіб починає діяти, зачіпаючи інтереси іншої.

Причини конфліктів полягають у неможливості отримати те, що хочеться чи необхідне; в існуванні різних точок зору на одне і те ж питання. Усі ми знаємо, що коли втрачаємо контроль над своїми почуттями, емоціями, коли з’являються неприємні спогади, то навіть незначну проблему можемо перетворити у великий конфлікт.

Запитання до учнів.

На вашу думку, у яких випадках конфлікт відіграє позитивну роль? ( Коли йде боротьба з несправедливістю й нечесністю, для зняття напруги у взаємостосунках, на спортивних змаганнях.)

Слово педагога

У всіх людей і соціальних групах є проблеми, при розв’язанні яких можуть виникнути конфлікти.

Творча робота « Конфліктні ситуації».

Педагог просить учнів визначити, в яких життєвих ситуаціях можуть виникнути конфлікти щодо них самих, їхньої сім’ї та країни в цілому. Усе назване учнями записується на дошці в три стовпчики.

Я                                  Моя сім’я                            Україна

Запізнився на урок          Зауваження                                 Економічні негаразди

Одержав двійку                Погані оцінки                             Непорозуміння між

 Обзивання                          Пізно прийшов                         політичними партіями

Бійка                                      Не прибрав після себе           Політична криза

Сварка з друзями               Побив посуд                           

Не вивчив урок                   Порвав куртку

Загубив портфель              Забув шапку

Слово педагога

Отже, головне не в тому, щоб уникати конфліктів, а в тому , щоб навчитися їх розв’язувати.

Як правило, конфлікт виникає на основі неповаги, коли одна людина дозволяє собі ображати іншу. Невміння спілкуватися підсилює конфлікт(суперечку) і призводить до опору.

Колективне обговорення ситуації.

Зникла ручка, яка лежала на парті.

  •          Ти взяв мою ручку?
  •          Ти хочеш сказати, що я злодій?
  •          Якщо ти не злодій, то як вона опинилася у тебе?
  •          Не твоє діло. ( Удар плечем).

Учні вносять свої пропозиції, як можна було б зупинити конфлікт.( Разом пошукати ручку. Змінити упереджене ставлення до учня, адже ти твердо не знаєш, хто саме її взяв).

Слово вчителя.

Часом конфлікт виникає з дрібниць ( штовхнули, кинули репліку тощо.) Це відбувається, як ліфті. Уявіть, що ліфт загорівся. Там є кнопка, яку можна натиснути,- і він зупинився. Так і в конфлікті.

Треба вміти: зупинитися, подумати, відійти, покликати дорослого, порадитися з ним; використати гумор; спокійно дихати; сказати щось хороше; вибачитися, погодитися. Усе це може зупинити конфлікт.

  1. Які є причини конфліктів між учнями й учителями?

Виявляється, що виникненню конфліктів сприяють:

  •      можливість учителя прогнозувати на уроці поведінку учня;
  •      недостатність інформації про причини того, що трапилося, адже це утруднює вибір оптимальної поведінки вчителя і відповідного до ситуації тону;
  •      намагання вчителя зберегти свій статус, якщо свідками ситуації є інші учні;
  •      якості характеру і нестандартна поведінка учнів.

Не слід забувати і про особистісні якості вчителів, які по-різному сприймаються учнями.

  1. Як наглядно можна зобразити конфлікт?

Наочно конфлікт можна зобразити у вигляді айсберга, в якому видно тільки  надводну частину, а все, що під водою, сховане ( неповага, деструктивне спілкування, опір).

  1. Які риси характеру властиві конфліктній особистості?

Конфліктність особистості – це відсутність культури спілкування людини, використання конфліктних стереотипів поведінки. Серед рис характеру, які властиві конфліктній особистості, можна назвати: бажання домінувати за будь-яких умов, бути занадто принциповим, надмірна прямолінійність, поганий настрій і роздратованість. Хибне уявлення про те, що слід казати «всю правду» у вічі, несправедлива оцінка вчинків і дій інших.

  1. Як уміння спілкуватися впливає на розвиток стосунків між людьми?

Люди дивляться одне на одного в середньому 35-50% усього часу, протягом якого проходить розмова. Що ж люди бачать в очах одне одного? Давайте підберемо слова, що характеризують погляд. (Радісний, здивований, зляканий, гнівний.) Отже, навіть погляд іноді може визначити конфліктне продовження стосунків.

Я хочу навести приклад, як, не вживаючи слів, можна позитивно або негативно настроїти співрозмовника.

Творча робота « Фотографія»

Учитель вивішує на дошку портрети двох незнайомих людей (один із них – злодій, який завдав людям багато прикростей, а інший – молодий учений) і просить учнів детально охарактеризувати їх зовнішність. Усе назване учнями записується на дошці у два стовпчики:

Злодій                                                         Науковець

Підступний погляд                               Серйозний погляд

Пронизливий, хитрий,                        Зосереджений вигляд

Неприємний зовнішній вигляд              обличчя

Насуплені брови                                  Розумні очі   

Злий вираз обличчя                            Високе чоло

Недовірливо сприймає всіх              Охайний

Слово педагога

Насправді цих людей ви зовсім не знаєте, але  мені вдалося настроїти вас, як я того хотіла. Ми почепили ярлики, не уявляючи, хто є насправді ці люди. Наші негативні установки можуть перешкоджати встановленню добрих стосунків. Остаточне уявлення про людину можна сформувати, враховуючи власний досвід спілкування з нею. Навіть тоді, коли вона вчинила погано, треба залишити їй шанс виправитись і стати кращою.

Творча робота «Кошик»

Учитель роздає чисті аркуші паперу і просить учнів написати на них ті слова і вирази, якими їх називали колись чи називають тепер і які їм не подобаються, викликають гнів, образу. Потім учитель збирає аркуші в кошик зі словами

« Якщо ви позбулися цих ярликів, то повинні подумати про те, що ніколи не будете чіпляти ярлики іншим людям».

  1. Чи можна керувати конфліктом?

Ми часто помічаємо, що є речі, які викликають у нас почуття гніву так швидко, що ми не усвідомлюємо цього. Якщо ви хочете уникнути зайвого конфлікту, корисно знати свої слабкі місця. Тоді ви можете уникнути людей, ситуацій чи розмов, які втягують вас у конфлікт проти вашої волі.

Якщо ви помилково ображаєте людей, то можете опинитись у небажаних конфліктах. Було б добре дізнатися, чи не стало у вас звичкою викликати в інших гнів, обурення. Якщо так, то ви  завжди потраплятимете в конфліктні ситуації.

Бажане спілкування означає прагнути до  порозуміння, уникати ворожнечі, із самого початку дотримуватись дружнього тону. Бути тричі обережнішим з образливими, з тими, хто не розуміє гумору, хто поважає тільки свою думку.

  1. Яка поведінка в ситуації конфлікту найефективніша?

Існують такі варіанти виходу із конфліктної ситуації: наступ, відступ, поступка, втеча і співробітництво. Найпродуктивнішим вважається співробітництво, при якому особи, що конфліктують. Дотримуються принципу: «Щоб я виграв, ти теж повинен виграти». Але треба вміло пояснити свої бажання, уміти вислухати іншого і врахувати його інтереси.

Гра « Влада»

Використовується газета. Це символ влади. Учасники гри беруться однією рукою за газету. По команді «почали» кожний має захопити якомога більше «влади». Учитель підкреслює, що в цій ситуації кожний думав лише про себе – і всі лишилися ні з чим, а тепер слід подумати і про інших.

Газетний аркуш стелиться на підлогу. По команді всі повинні стати на газету. Потім газета згортається удвоє. Учитель робить висновок, що учні виконали це завдання не завдяки силі кожного, а об’єднавши свої зусилля.

Підсумок

У кожного на парті є невеличка гілочка дерева. Її легко переломити. А якщо я зберу всі гілочки і спробую їх переломити, то мені це не вдасться. Ось так і в житті. Кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, у гурті, то ніякі вороги вас не здолають і всі негаразди ви легко подолаєте. Ми з вами зберемо наші гілочки у пучечок і перев’яжемо стрічкою. Цей пучечок стане символом нашої єдності.

1

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
17 грудня
Переглядів
20
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку