Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
села Старого Добротвора
Кам’янка-Бузького району
Львівської області
Підготувала
учитель математики
Пасечко Любов Степанівна
Ведуча. Доброго дня, шановні вчителі, дорогі учні.
Ведучий. Вітаємо всіх на святі математики.
(Звучить пісня про математику.)
Ведуча. Історія науки зберегла багато імен визначних математиків. Це давньогрецькі математики: Піфагор, Евклід, Архімед і інші, математики країн Західної Європи: І.Ньютон, Р.Декарт, К.Гаусе, Г.Лейбніц, Ж.Лагранж, ПЛаплас, Ж.Д'Аламбер і інші, російські та українські: М.Лобачевський, М.Остроградський, П.Чебишов, О.Крилов і інші.
Ведучий. Минуть тисячоліття, математика підніметься до нових вершин, але імена цих велетнів науки людство ніколи не забуде.
Ведуча. Математика для них була не сухою наукою, а захопленням усього життя, могутнім знаряддям пізнання навколишнього. За математичними символами вони бачили суть явищ, реальний зміст речей.
Ведучий. Ми назвали лише прізвища математиків-чоловіків. Але серед учених математиків були і жінки.. Першою відомою нам жінкою-математиком була Гіпатія, яка жила в Александрії (370—415 рр.).
Ведуча. На честь першої французької жінки-вченої, математика і астронома Ніколь Гортензії Ле-пот (1723—1788) названо декоративну квітку, привезену нею з Індії. Яскравими математичними здібностями та ерудицією володіла італійка Марія Гаетана Аньєзі (1718—1799). На її честь одну з кривих ліній, що виражається рівнянням у(х2 +а2) = а3, назвали «локон Аньєзі».
Ведучий. Глибокий творчий талант мала французький математик і філософ Софія Жермен (1776—1831). Задачу: «Довести, що кожне число виду а4 +4 є складним, якщо а > 1 » називають задачею Жермен. Видатною російською жінкою-математиком, а також письменницею і публіцистом була Софія Ковалевська (1850-1891).
Ведуча. Можна і далі продовжувати перелік імен жінок, для яких математика не була сухою наукою. У ній вони вбачали поезію як у літературі чи мистецтві.
Ведучий. А зараз ми познайомимо вас з дівчатами нашої школи, які люблять математику. Можливо, в майбутньому хтось із них стане відомим математиком, на їх честь назвуть декоративні квіти чи математичні криві.
Ведуча. Вітайте учасниць конкурсу «Панна Математика».
(Звучить музика.)
Ведучий. Учасниця під номером 1 — Оксана. Її основні риси: дипломатичність, інтелігентність, легковажність. Оксана дипломатична з учителями, інтелігентна з математикою, легковажна у ставленні до тих, хто не цікавиться математикою.
Ведуча. Учасниця під номером 2 - Ольга. .Її основні риси: правдивість, незалежність, витривалість, терплячість, практичність. На уроці математики є - правдивою і незалежною, під час контрольної роботи з математики витривала, терпляча і практична.
Ведучий. Учасниця під номером 3 — Іванна. Її основні риси: чуйність, проникливість, працьовитість. Під час написання самостійних та контрольних робіт з математики вона чуйна до своїх товаришів. У процесі доведення теорем є проникливою. Іванна працьовита — вона розв'язує завдання з математики.
Ведуча. Учасниця під номером 4 — Оксана. Її основні риси: самостійність, енергійність, оптимізм, амбітність. Здаючи тематичну атестацію з математики виявляє самостійність. Оптимістична, коли оформлює шкільну математичну газету. Свою амбітність проявляє до ледарів.
Ведучий. Учасниця під номером 5 — Тетяна. Її основні риси: артистичність, вразливість, багата уява. Артистична вона біля дошки на уроках математики, вразлива після тематичного оцінювання з геометрії та алгебри. Багату уяву виявляє в зв'язку із закінченням навчального закладу.
Ведуча. Учасниця під номером 6 — Ірина. Її основні риси: життєрадісність, вибуховість. Життєрадісна Іра на екзамені з математики, вибуховість властива їй на перервах.
Ведучий. Наших чарівних, симпатичних, математичних учасниць конкурсу прийшли привітати учні і гості школи.
Ведуча. Учасниці конкурсу будуть змагатися за звання: Панна Обдарована, Панна Здібна, Панна Талановита, Панна Кмітлива, Панна Винахідлива, Панна Практична. У цьому їм допоможуть знання з математики.
Поки учасниці готуються до першого конкурсу «Реклама математики», послухайте вірш.
1-й учень. Розказати хочу вам про одну сімейку.
Якщо глянути, то вона не велика й не маленька.
Мама, тато, я і брат, дві сестрички, дід Кіндрат.
Сталася в сім'ї пригода,
Мов зимова непогода.
Мама тата в магазин перший раз послала.
— Вам попрати, наварити, напекти та й ще закрити,
знаєш скільки то затрат?
І купи нам всім хлібину,
Цукру рівно два кіло,
Ковбаси кілець зо три,
Та дивися, не хитри.
Для малих купи цукерок,
М'яса, сиру, молока.
А на все це — п'ятака.
Чоловік узяв п'ятак,
Крутить так і крутить сяк.
— Що ж за нього я куплю,
І на чому тут схитрю?
Ну а був би розумнішим,
То відразу б полічив:
Ковбаса, хлібина, цукор,
М'ясо, сир і молоко ...
— Охо-хо-хо і ого-го-го.
Зараз нічого сичати,
А коли учився в школі,
Математику як слід було вивчати.
Ведуча. А зараз конкурс «Реклама математики»
Ведучий. Українці славилися працелюбністю, плекали землю, а після роботи полюбляли смачно пообідати.
Про те, як і чим обідав зі своїми козаками Еней, розповідає у поемі «Ене'іда» Іван Котляревський.
2-й учень. Пили на радощах сивуху,
І їли сім'яну макуху,
Покіль кликнули їх за стіл.
Тут їли рознії потрави,
І все з полив'яних мисок,
І самі гарнії приправи
З нових кленових тарілок:
Свинячу голову до хріну
І локшину на переміну,
Потім з підливою індик;
На закуску куліш і кашу,
Лемішку, зубці, путрю, квашу
І з маком медовий шулик.
Ведуча. Ми щойно прослухали, що їв Еней зі своєю ватагою. А чим би могли пригостити їх наші дівчата?
Ведучий. Оголошується «Конкурс господинь».
Підійдіть, будь ласка, до столу, і візьміть по одному конверту. У конвертах тексти задач, які ви маєте розв'язати.
Задачі
1. У 80 кг картоплі міститься 14 кг крохмалю. Скільки потрібно взяти картоплі, щоб мати 21 кг крохмалю? (120 кг картоплі.)
2. Коли готують пюре зі слив, 28 % їх іде у відходи. Скільки потрібно слив, щоб приготувати 28,8 кг пюре? (40 кг слив.)
3. У насінні льону міститься 47 % олії. Скільки льня ної олії можна виробити з 350 кг насіння льону? (157,5 кг льняної олії.)
4. З 20 кг яблук виходить 16 кг яблучного повидла. Скільки яблучного повидла вийде з 45 кг яблук? (36 кг яблучного повидла.)
5. Коли мелють пшеницю, то одержують борошно, манні крупи і висівки. Маса борошна становить — маси пшениці, маса манних крупів становить — маси борошна. Скільки манних крупів можна одержати, якщо змолоти 5 ц пшениці? (10 кг манних крупів.)
6. Коли готують пюре з вишень, 18 % їх іде у відходи. Скільки потрібно взяти вишень, щоб приготувати 16,4 кг пюре? (20 кг вишень.)
Ведуча. Поки дівчата працюють, ми послухаємо гумореску про те, як батько з сином вареники варили.
(Розповідають гумореску двоє учнів.)
Батько наш поїсти неабиякий мастак!
Що не зварить йому мати, все не так.
Вередує: «Як з'їдаю твій обід,
Наче гирю закладаю у живіт».
«Он торік я в ресторані, — каже, — був...
Ледве миску з девалями не ковтнув.
Там таку дають підливку — смак і шик!
З нею з'їсти можна власний черевик!»
Раз в неділю ми зосталися одні,
Сидимо удвох, немов на виданні.
Ми із батьком зажурились, сидимо,
Я наліво, він направо — плюємо.
Не залишили нам їсти, то й нехай...
А ми зваримо вареники давай!
Налили ми в ночви свіжої води,
Півмішка муки засипали туди.
Я качалку взяв, а батько макогон,
Тісто туго замісили, як гудрон.
Дріжджів кинули дві пачки — красота!
Потім перцю і лаврового листа.
Тісто витягли на стіл та й січем:
Я — ножакою, а батько — сікачем.
В казані кипить, аж піниться, вода.
Я ліплю, а батько мій вареники вкида.
На губах у мене тісто, в батька — сир.
Він по кухні походжа, як командир.
- Хай живіт, — говорить, — лопне, а жінкам
Отакунького вареника не дам!
В казані вода вирує, булькотить,
Сир гарячий нам на голови летить.
Покипіло так не більше двох годин,
Бачим: збились всі вареники в один.
Ми вареник той штовхаємо до дна,
А він лізе, випирає з казана.
Батько каже: «Ну, нехай вже буде так.
Покуштуємо, яке ж воно на смак!»
Поділили ми вареник, сидимо.
Я виделкою, а батько ложкою — їмо.
Я помалу ремиґаю, він — жує.
— Ну, — цікавиться, — як враження твоє?!
Я показую на пальцях і стогну!
Зуби злиплися, язик не поверну,
В батька очі лізуть з лоба — не ковтне.
Просить: «Стукни по потилиці мене!»
Я як двину його в шию кулаком!
Тут відразу нам полегшало обом.
Батько вперся на своєму:
«А жінкам Я однаково й понюхати не дам!»
Те, що я не з'їв і батько не доїв,
Потаскали кабанові ми у хлів.
А кабан понюхав тісто, кашлянув,
Перекинувся в баюру і заснув.
Батько штовх його:
«Пардон, мосьє кабан!
Вибачайте, я не знав, що ви гурман.
Може, й ви вже захотіли в ресторан?»
І надів йому на голову казан...
Ведучий. А що, пані господарочки?
Чи впорали ся із завданням?
(У ведучого відповіді до задач, він підтверджує правильність розв'язання.)
Ведуча. В одній із казок Бджола каже: «Мій дім збудовано за законами справжньої архітектури». Ці слова не перебільшення. Досліджуючи геометрію стільників, розгадуючи їх архітектуру, вчені встановили, що бджолині комірки мають таку форму, що для їх побудови витрачається найменше будівельного матеріалу — воску і максимально використовується простір. Стільник складається з двох шарів призматичних комірок, повернутих у різні сторони. І що цікаво — бджола інформує своїх родичів, куди летіти за взятком. Вона влаштовує танок на вертикальній площині стільника, яким повідомляє, що знайдено медоносне місце.
Ведучий. Це один із цікавих фактів, пов'язаний з математикою. Продовжать знайомити нас із цікавинками учасниці конкурсу «Цікаві факти».
(Учасниці готувалися до цього конкурсу вдома. Тут наведемо один із цікавих фактів.)
Числа і ми
Дата трагедії - 11.09...: 1 + 1 + 9=11.
11 вересня — це 254-й день у році: 2 + 5 + 4=11.
Номер рейсу літака, який врізався у північну вежу — 11.
Під час польоту на борту літака було 92 пасажири: 9 + 2 = 11.
У літаку, який врізався у південну вежу летіло 65 пасажирів: 6 + 5=11.
Вежі-близнюки були схожі на число 11.
Вислів «місто Нью-Йорк» англійською складається з 11 букв.
Ведуча. Мені знову пригадалася поема «Енеїда», а саме:
В тім городі жила Дідона,
А город звався Карфаген.
Розумна пані і моторна,
Для неї трохи сих імен:
Трудяща, дуже працьовита,
Весела, гарна, сановита.
А чи моторні наші дівчата?
Ведучий. Оголошується «Конкурс вправних».
Дівчата, підійдіть до столу і візьміть конверти із завданнями. Прочитайте завдання, а потім із зав'язаними очима виконайте його на дошці.
Завдання
Ведуча. А для вболівальників музична пауза. ( Учениця грає українську пісню. Після цього оцінюються завдання конкурсу.)
Ведучий. Чудова українська пісня. її не можна не любити, її не можна байдуже слухати, вона мила кожному українцю.
Ведуча. А в нас «Конкурс на краще виконання пісні, у якій є числівник».
(Дівчата співають по одному куплету пісні.)
Ведучий. Я пригадав таку задачу: «Рибалка Іван перекопав усі свої 0,04 га городу і знайшов на них лише 5 черв'яків. Який город має бути в Івана, щоб він міг наловити кілограм риби?» Ніяк не можу підрахувати.
Ведуча. Нехай ведучий шукає відповідь на своє запитання, а я оголошую конкурс уболівальників.
«Веселий рибалка».
(На столі в «акваріумі» лежать рибки з написаними на їх зворотному боці задачами. Уболівальник кожної учасниці повинен «зловити» рибку і розв'язати задачу.)
Задачі
1. Скільки буде 3 десятки помножити на 2 десятки? (60 десятків.)
2. Що це означає: «На дубі сидить русалка, а під дубом написано: 2 + 2 = 5? (Якщо вірити, що є русалки, то правильно, що 2 + 2 = 5.)
3. Летіла зграя качок. Одна попереду, дві позаду, одна позаду і дві попереду; одна між двома і три вряд. Скільки летіло качок? (Летіли одна за одною три качки.)
4. Як правильно сказати: дорівнює чи дорівнюють ? (Правильно .)
5. Що спільного мають відоме дерево баобаб і квадратне рівняння? (Обидва мають корені.)
6. Який знак треба поставити між двома двійками, щоб вийшло число, більше за 2 і менше за 3 ? (Кому.)
(Звучить пісня. Уболівальники розв'язують задачі, зачитуються відповіді до задач.)
Ведучий. Пригадуєте казку Шарля Перро «Попелюшка, або Кришталевий черевичок»?
«Він посадив Попелюшку в крісло, і надівши кришталевий черевичок на її маленьку ніжку, відразу побачив, що більше приміряти йому не доведеться, адже черевичок був якраз по ніжці, а ніжка по черевичку».
Ведуча. Починаємо конкурс «Кришталевий черевичок».
Умови конкурсу
Принц повинен знайти черевичок своєї Попелюшки. Кожному дається аркуш, на якому накреслено графік функції. У шести черевичках лежить по формулі, що відповідає графікам.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Якщо ви правильно знайдете формулу, то черевичок підійде учасниці, тобто це її власний черевичок.
(Хлопці шукають відповідні формули і знаходять свою «Попелюшку».)
Ведуча. Всі взуті. Що було далі у казці про Попелюшку?
«Принц посадив Попелюшку на найпочесніше місце, а тільки-но заграла музика, підійшов до неї і запросив до танцю. Вона танцювала так легко і граційно, що всі милувалися нею ще більше».
Ведучий. Оголошується конкурс на краще виконання танцю «Попелюшка на балу».
(Дівчата зі своїми партнерами виконують танець. Після цього оголошуються результати конкурсу і переможниці у кожній номінації.)