Досвід роботи "Формування підприємницької компетентності старшокласників через розв,язування прикладних задач на уроках математики"

Про матеріал
В даній роботі йдеться про формування підприємницької компетентності старшокласників через розв,язування прикладних задач на уроках математики. Показано застосування прикладних задач на різних етапах уроку, використовуючи різні методи і форми роботи. Розміщено прикладні задачи з економічним, фінансовим, енергозберігаючим та побутовим змістом. Розв,язування прикладних задач збагачує учнів не тільки теоретичними знаннями, а також формує навички і вміння застосовувати математичні знання на практиці, активизує пізнавальну діяльність старшокласників, забезпечує розвиток здібностей до технічної творчості, формує здатність відшукувати раціональні шляхи розв,язування поставлених перед собою задач, розвиває логіку, інтуіцію,креативність і творчість.Саме ці якості необхідні молоді в сьогоденні, щоб зайняти свою « нішу» в ринкових відношення і щоб бути конкурентноспроможним на ринку праці .
Перегляд файлу

Формування

підприємницької компетентності старшокласників

через розв,язування прикладних задач

 на уроках математики

 

 

 

 

Рєпкіна Валентина Єгорівна,

учитель матемАТИКИ

Комунальний заклад,, Навчапьно-виховний комплекс Ν2

(середня  школа І-ІІІ ступенів- дошкільний навчальний заклад)

 м. Покров Дніпоропетровської області”

« Все з життя, все для життя»

 

   В сучасному суспільстві необхідна людина, яка вміє розв’язувати життєві проблеми на основі предметних знань та вмінь. Задача школи, задача педагога допомогти старшокласникам сформувати дану життєву компетентність. А це можливо тільки в процесі вирішення питань повсякденного життя. І в цьому плані великий потенціал мають прикладні задачі. Ринкові відношення висувають необхідність у молоді бути економічно підготовленими до життя, до діяльності і взаємних відносин в суспільстві.

Однією з складових формування особистості сьогодення є підприємницька компетентність. Щоб забезпечити державу ефективними конкурентноздатними підприємцями, їх треба виховати, сформувати. Тому однією з складових реалізації конкурентнісного підходу у навчанні  є формування підприємницької компетенції молоді на уроках математики. Для цього і ми ,педагоги, повинні підвищувати свій рівень знань в цьому напрямку: займатися самоосвітою, не цуратися нових економічних повідомлень, знань, щоб на уроках, поза уроками допомогти учням визначитись в такому змінному і непостійному оточуючому соціальному, економічному,моральному, естетичному середовищі. 

  Підприємництво – це професійна робота людей в закладах,це управління власним бізнесом, організація, виконання роботи, здійснення послуг, комунікація з оточуючіми, відповідальності, вміння аналізувати, систематизувати, робити вірні висновки. І ця робота повинна починатися в школі.

  Як доступно пояснити старшокласникам зміст підприємництва? Інвестор Аркадій Морейніс відповів на це питання коротко і зрозуміло мовою молоді: Підприємництво – це реалізація бажання бути «крутим». При цьому «крутість», як пояснює він, визначається кількістю людей , на життя яких впливає підприємець. Самий вірний спосіб досягти її полягає в створенні того , чим люди будуть користуватися.А для цього треба мати інтуіцію, логіку, старання, вміння слухати,робити висновки.  Цим якостям, як бутонам квіточки, ми-вчителі повинні допомогти розпуститися.

Прекрасним помічником педагогу в реалізації даного питання є STEM – освіта.  Саме ця низка курсів , програм навчання дає змогу підготуватися  учневі до успішного працевлаштування , до освіти після школи, вимагаючи різних і більш технічно складних навичок із застосуванням математичних знань.

    Програма міжнародного оцінювання учнів  PISA – міжнародне дослідження рівня освіти у 82 країнах.  Мета цього дослідження - отримання даних про рівень знань учнів, вміння їх застосовувати на практиці, підвищення якості викладання і удосконалення системи освіти. Результати програми показали проблему із математичною грамотністю у школярів.  Тому 2020-2021навчальний рік оголошено Роком математики в Україні. В таких країнах як КНР (І місце 2018р.), Сінгапур (ІІ місце 2018р.),Естонія ( Х місце 2018р.- до речі, єдина європейська країна, яка ввійшла в першу десятку ) перевага в математичному освітньому процесі надається прикладним задачам.

  Прикладні задачі на уроках математики сприяють ознайомленню учнів з основними напрямками роботи тих, чи інших підприємств, або галузей народного господарства, викликають інтерес до них, що є неодмінною умовою ефективності орієнтаціїї учнів на певні професії та досягнення.

  Основи підприємництва треба закладати дітям як на уроках, так і в позаурочний час через різні форми роботи і на різних етапах уроку.

  При вивчені теми «Показникова функція» актуалізацію знань можно провести у вигляді рольової гри, під час якої учні класу як команда компанії приймає участь в тендері для подальшої участі в позаурочній роботі. Пропонується командам- компаниям завдання на повторення: першій команді - властивості степеня ; другій команді- властивості кореня; третій- знайти помилку. Кожен член команди намагається не підвести свою команду тому, що відповіді повинні даватися швидко у вигляді « передай мікрофон». Саме така форма роботи формує комунікативність, відповідальність, бажання успіху у дітей.

  Мотивацію навчального процесу на уроці можна також проводити, використовуючи прикладні задачі.

   Тему в 10 класі «Перпендикулярність прямої і площини» розпочинаю з проблеми:

Будівельна компанія повинна встановити колони будівлі. Чи достатньо того, щоб колона була перпендикулярна до прямої цієї площини?

  При вивченні нерівностей в 10 класі можна запропонувати таку мотиваційну задачу:

На яку суму повинен заключити угоду керівник компанії, щоб отримати прибуток не менше ніж 2 млн. грн.( прибутковий відсоток складає 4%).

  Осмислення вивченого матеріалу проходить через розв,язування задач. Але, якщо підручники початкової  та середньої школи насичені прикладними задачами, то в старшій школі задачі, в основному, аудиторні .Тому рекомендую учням надавати прикладний зміст завданням з підручника.

  11 клас, тема: « Визначений інтеграл», N11.8(1).

Верстати на підприємстві, де виготовляють взуття, споживають електроенергію. Робочий день триває 8 годин. Функція y=4x3-4x+3 виражає споживання електроенергії в кВт.год, де х – кількість годин. Обчислити плату за електроенергію підприємства за місяць, якщо тариф  1,68 грн. за 1кВт.год.

  10 клас, тема: « Екстремуми функції»,N40.21(2,3).

- На Балі , в Китаї вирощують рис на терасах, на які треба подавати воду (необхідна умова вирощування рису).Який кут нахилу бічних сторін до більшої основи переріз зрошувального каналу буде мати максимальну площу, якщо функція ( площа перерізу каналу) задана формулою: f(x)= sin2x –x√2.

 -Функція у=-9, 53+6,68х-0,49х2 показує залежність добового удою молока в літрах від віку корови х у роках. Визначте вік корови, при якому добовий удій буде найбільшим.

 Розв,язати  задачу буває нелегко старшокласнику, а  ось скласти задачу ще важче.Треба продумати практичний її зміст, реальність результату, показати логіку, цілісність, взаємозв,язок тем.Така робота допоможе дітям в житті з багатьох варіантів вибирати вірний, розвивати інтуіцію, логіку. Тому домашнє завдання може носити такий зміст: Скласти прикладну задачу з теми. Це змусить учня вийти за межі поверхневого навчання. І як результат, приведу приклади деяких таких задач:

11клас, тема: «Куля. Сфера».

Що вигідніше підприємцю: пропонувати покупцю кавун радіусом 30 см, або 3 кавуна раріусом по 10 см.

 Складання та розв,язання такого типу задач використовує математичне моделювання і зводиться до:

І. Створення математичної моделі: Куля. Об,єм кулі  V=πR3.

ІІ. Дослідження математичної моделі: Vв=π27000 = 36000(cм3),

                                                                         Vм=3. π1000 = 4000(cм3).

 ІІІ. Аналіз результатів: Як бачимо, вигідніше продати один великий кавун(як і купити) тому,що об,єм пропорційний масі, а маса пропорційна отриманим коштам.

11клас, тема: « Логарифмічна функція».

-У блендері застосовуються ножі, що обертаються. Сила, з якою вони тиснуть на продукти, які слід роздрібнити залежить від кута розрізання , тобто кута між лезом ножа і напрямком швидкості обертання. Для того, щоб тиск був сталим, потрібно залишати кут розрізання незмінним. Це може бути в тому випадку, коли леза ножів окреслені по дузі логарифмічної спіралі. Тільки при такій умові леза сточується рівномірно.

Дана якісна задача привела до проекту про логарифмічну спіраль:

 а) історична справка;

 б) означення;

 в) характерні особливості.

 

-Залежність ємності  легенів  людини від її віку у роках на проміжку часу від 10 до 100 років описується : V(x)= ,

де  х- вік людини у роках . Як зміниться ємність легенів двадцятирічного юнака через 30 років?

 Однією з форм роботи, що забезпечує формування підприємницької компетентності старшокласників є шкільні проекти (довгострокові, середньострокові, короткострокові). Проектна дослідницька технологія дає змогу вирішувати низку важливих виховних та технологічних завдань: обирати теми проектів, окреслювати кінцеву мету та час її досягнення, визначати свою позицію, виробляти самостійний погляд у розв’язанні проблеми, побачити конкретні результати та осіб, які допоможуть їх реалізувати, розуміти роль і значення групової роботи.

 При опануванні в 11класі теми «Елементи математичної статистики» учні вибрали тему довгострокового проекту «Статистика демографічних процесів в м. Покров». Було складено план, розроблена конкретизація етапів проекту, здійснено  відвідування міського центру зайнятості. При підготовці проекту у учнів формується вміння використовувати інформаційно- комунікаційні технології та мультімедійні ресурси для обробки отриманої інформації, створення баз даних, презентацій результатів пізнавальної і практичної діяльності.

 Китайська мудрість свідчить:

 Скажи мені- я забуду.

Покажи мені- я запам’ятаю.

Дозволь мені це зробити самому- це стане моїм назавжди.

 Найефективніше навчання тоді, коли ми діємо. Я переконана, що практичне моделювання допомогає старшокласникам усвідомлювати значення підприємницької компетенції  шляхом самостійного визначення мети праці, планування і організації самого прцесу, вміння раціонально використовувати матеріали, час, оцінювати результати своєї роботи.

 Задача- практичне моделювання. 11клас . Тема: «Призма».

На заводі виготовляють коробки призм. Членам конструкторського бюро було надано завдання розробити креслення, згідно якого можна виготовити  трикутну призму.

  1. Створення математичної моделі.

Використовуючи ІКТ , учні проявили креативність і запропонували слідуючий ескіз майбутньої призми:

 

Висота призми  залежить від відстані між зовнішнім і внутрішнім трикутниками .

2)Виготовлення моделі.

3)Аналіз і висновки.

 а )області застосування;

б )матеріал виготовлення.

Прикладні задачі потребують застосування загальних навчальних вмінь і в той же час вони повинні бути діяльними, моделювати життєві ситуації, будуватися на актуальному матеріалі.

Розв,язування прикладних задач збагачує учнів не тільки теоретичними знаннями, а також формує навички і вміння застосовувати математичні знання на практиці, активизує пізнавальну діяльність старшокласників, забезпечує розвиток здібностей до технічної творчості, формує здатність відшукувати раціональні шляхи розв,язування поставлених перед собою задач, розвиває логіку, інтуіцію,креативність і творчість.Саме ці якості необхідні молоді в сьогоденні, щоб зайняти свою « нішу» в ринкових відношення і щоб бути конкурентноспроможним на ринку праці .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. PISA:Міністерство освіти і науки України( mon.gov/.tag.pisa)
  2. PISA: усе, що треба знати про глобальне дослідження освіти- журнал «Освіторія» (osvitoria.media>)
  3. STEM-освіта- Інститут модернізації змісту освіти(imzo.gov.>ua)
  4. Методичні рекомендації щодо розвитку  STEM-освіти у закладах загальної середньої та позашкільної освіти-Освіта.UA( osvsta/ua>)
  5. Прикладні задачі з математики як засіб розвитку життєво необхідних компетентностей (sntemat-gluh.ptu.org.ua)
  6. Використання прикладних задач для активізації мотивації навчання(ns.ippobuk.cv.ua)
  7. Уроки бізнес-мислення на уроках математики (osvita.ua)
  8. Формування підприємницької компетентності учнів на уроках математики(szsh-one.ucoz.net)
  9. Компетентнісний підхід при вивченні математики(rosppo.org.ua)
docx
Додано
25 січня 2021
Переглядів
597
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку