Тема: Формування ключової компетентності «вміння вчитися впродовж життя» на основі технології розвивального навчання. Мета: Визначити умови та шляхи формування компетентності «вміння вчитися впродовж життя», розглянути методи та прийоми системи розвивального навчання ДРіМ (Давидова, Рєпкіна і Максименка).
Очікувані результати навчання досягаються завдяки реалізації дослідницького методу та організації освітньої діяльності у формі колективного навчального діалогу (загальна, групова, парна дискусія), а також використання інших інтерактивних форм (проектна діяльність, сюжетно-рольові ігри, драматизації, екскурсії тощо). Програма з розвивального навчання ґрунтується на компетентнісному підході, тому не передбачає заучування здобувачами визначень понять. Діти в процесі навчальної діяльності аналізують, узагальнюють та моделюють досліджувані явища, виходячи на загальні способи діяльності, що забезпечує їм потенційні можливості досягнення життєвих цілей у рівних ситуаціях. Такий підхід створює умови для природного запам’ятовування дітьми визначень найважливіших мовних та математичних понять.
Умови реалізації своєї педагогічної ідеї вбачаю: Максимальне наближення до запитів і можливостей дитини. Залучення кожного учня до навчальної діяльностіФормування особистості з гнучким розумом і творчими здібностями. Висока пізнавальна активність. Мотивація Навчальне співробітництвоІнтерактивні форми навчання
Для впровадження своєї педагогічної ідеї на уроках математики і української мови, я використовую різноманітні методи, а саме : різновиди парної роботи:спільне обговорення;індивідуально-парна робота;учень-учитель;взаємоперевірка;мікрофон; незакінчене речення; мозкова атака; понятійні ігри: «Місто Букволенд», «Зимові слова», «Ланцюжок», «Чарівна квітка», «Живі букви», «Айболить», «Ласощі для букв та дітей», «Словесний волейбол»; драматизація.
На уроках української мови та літератури за системою розвивального навчання ДРіМ я використовувала такий вид понятійної гри, як «Місто Букволенд», коли основним навчальним завданням є відкриття учнями основного принципу української графіки (кодування звуків у букви). Дітям протягом усього 1 класу цікаво підтримувати основний сюжет гри – це побудова самого міста Букволенд, відкриття його законів. Діти знайомляться з буквами, як з понятійно-ігровими персонажами, які живуть, спілкуються, ходять на роботу як живі істоти, але діють та думають за законами української графіки, тобто як ожилі поняття.
Робота в групах «Вулик»Вправа «Ключові слова» Завдання: з’єднати слова так, щоб утворилися ключові слова нашого майстер-класу. Інструкція до групової роботи. Працюємо в групі, але кожний у своєму зошиті. Домовтеся, хто за яке слово відповідає. Кожний шукає до свого слово відповідне з другого стовпчика. Інші вислуховують і погоджуються або виправляють. Після погодження всі роблять відповідний запис в зошитах. Після завершення роботи вислуховують презентацію результатів роботи групи.