ВІДДІЛ ОСВІТИ
БЕРШАДСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
БЕРШАДСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №3
Всеукраїнський конкурс
«Шкільна бібліотека»
Номінація –"Шкільна бібліотека - інформаційний центр навчального закладу"
Тема:
Використання Інтернет – ресурсів
в бібліотечному обслуговуванні користувачів бібліотеки
Мараховська Тетяна Анатоліївна
завідуюча бібліотекою
Бершадської ЗОШІ-ІІІ ст. №3
Бершадського району Вінницької області
Бершадь - 2017
«Людина, для якої книжка вже у дитинстві стала такою необхідною, як скрипка для музиканта, як пензель для художника, ніколи не відчуває себе обділеною,
збіднілою і спустошеною».
В. Сухомлинський
АНКЕТА УЧАСНИКА
Мараховської Тетяни Анатоліївни
Паспорт
бібліотеки Бершадської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3______
(повне найменування навчального закладу)
______________в.о. директора школи Якушенко Л.С.______________________
(прізвище, ім'я, по батькові керівника навчального закладу)
І. Загальні відомості
1.1. Завідувач бібліотеки __Мараховська Тетяна Анатоліївна_____________
(прізвище, ім'я, по батькові)
1.2. Місце знаходження бібліотеки __м.Бершадь, вул. Юрія Коваленка, 54_
1.3.Контактний телефон ___2 – 31 – 80, 2 – 38 – 81, 0680447060____________
1.4. Електронна пошта бібліотеки _school3bershad@ukr.net ________________ marakhovskaja-tanja@rambler.ru _______________________________________
1.5. Web-сторінка бібліотеки:________lib.school3bershad.vn.ua _____________
ІІ. Матеріально-технічні умови діяльності бібліотеки:
2.1. Загальна площа бібліотеки ____________60 кв. м.____________________
2.2. Абонемент _________________так_________________________________
2.3. Читальний зал ________поєднаний з абонементом____________________
2.4. Наявність книгосховища для навчального фонду ______так____________
2.6. Вихід в Інтернет ______ так_____________________________________
ІII. Основні показники діяльності бібліотеки:
3.1. Основний бібліотечний фонд (без урахування підручників) ____2698___
3.1.1. Книги та брошури _____2698________________________________
3.1.2. Періодичні видання (всього) __________22 найменувань_________
3.1.3. Для учнів _________12______________________________________
3.1.4. Для вчителів ________6____________________________________
3.1.5. Для бібліотечних працівників ___________4___________________
3.2. Фонд підручників ___________13212______________________________
3.2.1. Для учнів 1-4-х класів _______________3792__________________
3.2.2. Для учнів 5-9-х класів _______________8229__________________
3.2.3. Для учнів 10-11-х класів _____________1191__________________
IV. Робота з користувачами:
4.1. Загальна кількість користувачів (станом на 26.12.2013р.) ____594_____
4.1.1. Учні _________536_______________________________________
4.1.2. Вчителі _______55_______________________________________
4.1.3. Батьки ________3________________________________________
4.1.4. Представники місцевих громад, інші ________5______________
4.2. Загальна кількість відвідувань ___приблизно до 200-250 відвідувань за місяць____________________________________________________________
4.3. Кількість книговидач ___приблизно 200 – 260 книг за місяць__________
V. Інформаційна робота:
5.1. Заходи з формування інформаційної,бібліотечно-бібліографічної, читацької культури учнів __масові форми роботи – бібліотечні уроки, літературні вечори, конкурси, екскурсії до бібліотеки, робота Книжкової лікарні і т.д.________
5.2. Інші заходи ___організація та проведення святкових заходів згідно плану роботи і календаря знаменних та пам’ятних дат_________________________
5.3. Виставкова діяльність »Сторінками історії»,»Жнива скорботи» (голодомору 1932 – 33 р.р.), «М.Сухомлинського . «Серце віддаю дітям!»», «Їх подвиг житиме вічно»( тема Другої світової війни), «Гіркий полин Чорнобиля», «Мій край – Подільська сторона», «Книжкові новинки», «Моя країна – Україна», «Довідкова література», «Письменники рідного краю», «Живи, книго!», «Календар знаменних і пам’ятних дат», « Т.Г.Шевченко. Велич Кобзаря», «Леся Українка – душа українського народу», «Сучасні захисники України», «Дитячі фантазії на папері»(виставка рукописних книг), «Методичка для вчителя», «Поличка майбутнього першокласника» та ін.______________________
В.о. директора школи Якушенко Л.С.
Зміст
Анкета учасника ………………………………………………………………3 ст.
Паспорт бібліотеки…………………………………………………………….5 – 6 ст.
Вступ……………………………………………………………………………8 ст.
Розділ І. Створення Web-сайту шкільної бібліотеки на допомогу учню та
вчителю – вимога сучасності………………………………………………… 9 – 11 ст.
Розділ ІІ. Опис сайту ………………………………………………………..17 – 18 ст.
Висновок……………………………………………………………………….19 ст.
Додатки ………………………………………………………………………..20 – 34 ст.
Вступ
Впровадження інформаційно-комунікативних технологій в освітянський процес ставить перед шкільними бібліотекарями нові завдання, тим самим змінюючи і самі бібліотеки. Без Інтернету не існує сучасної бібліотеки. Таким чином, можна зробити висновок, що сучасна шкільна бібліотека – це:
- книжковий фонд;
- фонд друкованих періодичних видань;
- фонд альтернативних носіїв інформації;
- інформаційний ресурс – Інтернет
З точку зору електронної бібліотеки – Інтернет – це уже бібліотека.
Створення сайту шкільної бібліотеки – маркетинговий хід по популяризації друкованої та електронної книг, доведення до відома не тільки читачів власної бібліотеки, а усього світу про своє існування, роботу, надання послуг.
Створюємо певний ланцюжок:
Бібліотека – це центр інформації.
Інформація – це товар.
Як і всякий товар, його потрібно рекламувати і впевнитися у його потрібності.
Товар (книга, інформація, послуги) повинні знайти свого споживача.
Маркетинг у бібліотеці - це ринок бібліотечних послуг, які постійно вдосконалюються і відповідають реальним потребам наших читачів.
Створення сайту – найефективніший на сьогодні хід у рекламі власних послуг.
Зміна інформації на ньому дозволяє проявити творчість, гнучкість, оперативно відреагувати на останні події та надати інформацію сучасній молоді в тому вигляді, в якому вона надає перевагу.
Розділ І. Створення Web-сайту шкільної бібліотеки на допомогу учню та вчителю – вимога сучасності
Бібліотека нового типу - це віртуальна бібліотека, де читач знаходить не тільки те, що складає фонд даного сховища, але й має змогу миттєво отримати будь-яку інформацію із будь-якої бібліотеки світу. Таку можливість і дає бібліотекам Internet.
Веб-сторінка – це документ,або сукупність документів,об’єднаних у сайт і пов’язаних однією темою. Веб-сайт - це віртуальний інформаційний центр, який об’єднує тематично пов’язані між собою веб-сторінки. Веб-сайт є презентацією діяльності бібліотеки в мережі Інтернет.
Мета сайту
Завдання сайту:
активна реалізація інформаційних функцій бібліотеки, розвиток нових інформаційних послуг у мережі Інтернет;
використання веб-сайту як ефективного засобу просування та рекламування власної бібліотеки в міжнародному інформаційному співтоваристві Інтернет;
розвиток інформаційних навичок користувачів та бібліотекарів у ході створення бібліотечного веб-сайту.
Сайт бібліотеки виконує наступні функції:
офіційну; інформаційну;
рекламну; освітню; комунікативну
Офіційна функція сайту
Сайт є представництвом бібліотеки в мережі Інтернет.
На сайті розміщена:
-загальна інформація про бібліотеку;
-контактні дані;
-публічна інформація;
Інформаційна функція сайту
Повідомлення у рубриці “Новини” гостей сайту про заходи, які проводяться в бібліотеці.
Сайт має рубрику “Календар подій» де у викладається інформація про видатні події,які припадають на певний день.
Освітня функція сайту
Підтримка навчального процесу:
-списки рекомендованої програмової та додаткової літератури у розділі “Бібліотека педагога”;
-інформація про наявні електронні підручники у розділі “Бібліотека школяра”;
-матеріали для проведення різноманітних заходів у розділі “Бібліотекарям”;
Комунікативна функція сайту
Інтерактивне спілкування в режимі реального часу задопомогою “Віртуальної
довідки”
Обговорення цікавих питань за допомогою тематичних форумів;
Збір та опрацювання відгуків про сайт за допомогою коментарів в кінці кожної сторінки.
Сучасна бібліотека перспективи свого розвитку пов'язує з впровадженням нових інформаційних технологій, орієнтованих на надання швидкого доступу до якісної інформації, подальше підвищення комфортності в обслуговуванні користувачів, що сприятиме розвитку бібліотеки як науково-інформаційного центру.
Розділ ІІ.Опис сайту
«…якщо про вас немає інформації в Інтернеті, то ви не існуєте…»
(Б. Гейтс)
Сучасний навчальний заклад поряд з основним призначенням навчати та виховувати дітей, повинен бути осередком інформації, який зацікавлює громадськість, учнів та педагогів.
Саме таким осередком інформації нашого закладу є шкільні сайти .
Інформаційний ресурс сайту є відкритим та загальнодоступним, він формується відповідно до діяльності всіх структурних підрозділів бібліотеки і школи.
Створення і підтримка сайту є предметом діяльності шкільної команди. Він поєднує в собі процес збору, обробки, оформлення, публікації інформації з процесом інтерактивної комунікації і, в той же час, презентує актуальний результат діяльності нашого закладу.
Сайт бібліотеки школи створено 2 роки тому. Його особливість в тому, що інформація, яку він надає, відповідає в першу чергу потребам навчального закладу. Сайт закладу – це ресурс, який забезпечує інформаційні потреби школи.
Інформація на сайті представлена українською мовою. Подана у вигляді коротких інформаційних новин або за допомогою ссилок на інші веб-джерела.
На кожній сторінці присутня текстова інформація, ілюстрації, відеоінформація. Тести на сторінках розміщені вільно для кращого зорового сприйняття.
Навігація сайтом здійснюється шляхом натискання на назви сторінок, а так за допомогою діючих ссилок синього кольору аба текстових ссилок зеленого кольорого.
Пересування сайтом здійснюються з допомогою різних меню. У верхній частині сайту лінійно розташоване стисле меню, яким ми можемо переступити на ГОЛОВНУ сторінку, та в розділи:
НОВИНИ,
КАЛЕНДАР ПОДІЙ,
ШКІЛЬНА ПЕРІОДИКА,
БІБЛІОТЕКА ПЕДАГОГА,
БІБЛІОТЕКА ШКОЛЯРА,
БІБЛІОТЕКАРЯМ,
ТВОРИМО…
ГОЛОВНА сторінка коротко знайомить відвідувачів нашого Інтернет – ресурсу з основними напрямками роботи бібліотеки.(Додаток 1)
- активність роботи бібліотеки ґрунтується на співпраці із педагогічним колективом, бібліотечним активом та учнями.
- основне завдання шкільної бібліотеки – бути завжди на вістрі подій, намагатися всебічно сприяти формуванню інформаційної культури та культури читання школярів, підвищенню методичної майстерності вчителів шляхом пропаганди методичної літератури та інформації про неї, інформувати батьків про нові надходження художньої літератури, періодичних видань, підручників і навчальних посібників та їх збереження.
Така діяльність бібліотеки сприяє становленню її як інформаційного центру навчального закладу.
- важливою складовою діяльності нашої бібліотеки є організація та проведення різноманітних масових заходів щодо просвіти та дозвілля.
Бібліотечний захід задовольняє і розвиває інформаційні потреби і запити користувачів, розширює коло пізнавальних інтересів, сприяє проведенню дозвілля, допомагає залученню нових користувачів, рекламує бібліотеку, створює її імідж.
Досвід проведених масових заходів підтверджує, що їх ефективність залежить від активності читачів. Для цього ми сміливо використовуємо оригінальні, близькі по віку для кожного учня форми роботи.
Сторінка актуальних новин (Додаток 2)
Розділ, в якому подається інформація про масові заходи, які відбуваються у бібліотеці:
- екскурсії до бібліотеки,
- літературні вечори,
- робота книжкової лікарні,
- конкурси,
- святкові заходи ,
- акції, мета яких – збільшення книжкового фонду( “Подаруй бібліотеці книгу” і т.д.).
- Новини МОН та інші.
Календар подій (Додаток 3)
Щоденна презентація знаменних та пам’ятних дат календаря.
Крім повідомлення та подання інформації про подію пропонуються додаткові пізнавальні факти- відео до теми, творчі роботи і т.д.
Працюючи з даним розділом, пропоную свою допомогу у проведенні виховних заходів класним керівникам, учням та іншим бібліотечним працівникам.
Бібліотечний прес – центр (Додаток 4)
Сьогодні шкільна преса існує у більшості країн Європи. Школа потребує періодичних видань, але це не лише інформаційний вісник або стіннівка, або привітання учнів з перемогами. Шкільний прес-центр створюється, щоб інформувати школярів про справи, які стосуються життя шкільної громади та давати можливість їм вільно висловити свої погляди, думки щодо важливих проблем і, таким чином, забезпечити право на вільне висловлювання.
Успіх шкільної газети залежить від зв’язку з аудиторією: якомога більше учнів має відчувати свою причетність до її створення, а читачами мають стати всі.
Робота в шкільному прес-центрі вчить учнів розвивати творчі здібності та вміння викладати свої думки в письмовій формі, навички роботи в команді, навички критичного мислення. Юні кореспонденти вчаться бути активними громадянами спочатку – життя своєї школи, а по тому – і суспільства, в якому вони живуть.
Метою діяльності шкільного прес-центру є організація випуску періодичного видання, де б розміщалися матеріали юних кореспондентів, у яких би вони вільно висловлювали свої думки, своє ставлення до проблем, шукали б способів їх вирішення і, таким чином, реалізовували б своє право на вільне висловлювання.
З метою активізації шкільного життя та формування громадської думки прес-центр організовує прес-конференції, круглі столи, зустрічі з цікавими людьми, різноманітні акції, а також організовує навчання шкільних журналістів.
Зміст шкільної газети – це «очі й думки» кожного мешканця школи. Це коло інтересів дітей, їх переживань, турбот і пошуків, падіння і перемоги, це своєрідний шкільний літопис у друкованому слові.
В нашій школі завідує і відповідає за роботу прес-центру шкільна бібліотека і учні, які входять до складу бібліотечного активу. Читачам ми пропонуємо газету"100 % школа" і "Школа і ми", а також газету, яка випускається під час літньої роботи шкільного табору відпочинку «Життя табору». Інформація в даній періодиці цікава і корисна як вчителям і школярам, так батькам школярів.
Газети подаються у друкованому і електронному варіанті (на сайті бібліотеки). За відгуками читачів можна зробити висновок, що така пропозиція подання інформації цікава і викликає інтерес і захоплення масового кола читачів.
Бібліотека педагога (Додаток 5)
Містить посилання на різні сайти, які допоможуть учителеві у підготовці до уроків, а також стануть джерелом додаткової інформації.
Бібліотека школяра (Додаток 6)
В розділі читач має можливість користуватися електронними навчальними посібниками, додатковими програмованими матеріалами через електронні адреси – посилання відомої в Україні платформи «4book»(КНИГИ ДЛЯ ВАС).
Бібліотекарям (Додаток 7)
З метою залучення до співпраці інших бібліотекарів, поширення новин МОН, популяризації власного бібліотечного досвіду створена сторінка «Бібліотекарям». Тут розміщені нормативно правова база шкільного бібліотекаря, цікаві бібліотечні уроки, корисні ресурси для бібліотекарів, інформація про відомих постатей рідного краю і т.д.
Розділ «Творимо…» презентує творчі перлинки нашої школи - авторів віршів, оповідань, казок і їхні роботи.(Додаток 8)
Сайт бібліотеки є також способом інформаційної взаємодії як в середині школи, так і поза нею. Ми прагнемо зробити школу більш доступною, зрозумілою, налагодити партнерські відносини із соціумом. Для вирішення цих питань на сайті існують послуги поширення посилань, можливість відправки статей по e – mail.(Додаток 9)
Висновок
Розвиток інформаційних технологій та глобальної мережі Інтернет в другій половині ХХ століття спричинив значні перебудови в суспільстві. Розпочався процес автоматизації всіх процесів людської діяльності. Цей процес поширився і на бібліотеки і охопив всю її діяльність. На даний час бібліотеки перетворилися на центри різноманітної інформації. Особливу роль в роботі бібліотеки відіграла глобальна мережа Інтернет, оскільки це дало змогу бібліотекам поширювати свою діяльність за межами бібліотеки, створювати електронні каталоги та картотеки, а також виставляти їх в мережу Інтернет.
Сучасна бібліотека повинна не тільки навчити читати і аналізувати книгу, а й навчити орієнтуватися у великому потоці інформації, швидко знаходити і виділяти головне, задовольнити інформаційні потреби суспільства. Тому, модернізація роботи шкільного бібліотекаря, озброєння його сучасними комунікаційними технологіями – надзвичайно важливе для сучасного користувача бібліотекою, адже змінюється не тільки суспільство, а й роль самого шкільного бібліотекаря, його підхід до обслуговування читачів.
Для залучення нових читачів на сучасному етапі кожен бібліотекар повинен володіти навиками роботи з комп’ютером, уміти пропонувати і подавати читачам цікаву інформацію не тільки користуючись популярними Інтернет –сайтами, а й пропонувати свій власний.
Варто пам’ятати, що сучасні бібліотеки - це не тільки сховища паперових документів, а й власники змішаних - традиційних і нових електронних ресурсів. Проте, на відміну від традиційних фондів, які створюються повільніше, електронні ресурси створюються значно швидше і вже сьогодні виникає проблема не їх накопичення, а їх зберігання і спільного використання.
Враховуючи сучасні тенденції інформаційного обслуговування доцільними, на мою думку, кроками до вдосконалення інформаційного обслуговування користувачів Бібліотеки Бершадської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів №3 є:
Саме ці завдання, на мою думку, змінять роль і самого шкільного бібліотекаря,і його підхід до обслуговування читачів.
Додаток 1.
Додаток 2.
Додаток 3.
Додаток 4.
Додаток 5.
Додаток 6.
Додаток 7.
Додаток 8.
Додаток 8.
1