Конспект уроку з української мови. 3 клас.
Тема. «Корінь слова. Спільнокореневі слова»
Мета: формувати в учнів поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів; вчити визначати корінь у ряді спільнокореневих слів; розвивати мовне чуття, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; виховувати пізнавальний інтерес, бажання до вивчення рідної мови.
Обладнання: підручник, зошит, наочність.
Хід уроку
Ось і все! Дзвенить дзвінок,
В гості йде до нас урок.
Сядьте, діти, всі рівненько.
Усміхніться всі гарненько,
Настрій на урок візьмемо,
Й працювати розпочнемо
- Давайте зачитаємо девіз нашого уроку (на дошці):
«Працюємо дружно, плідно, сумлінно, щоб вивчити тему на відмінно»
- Діти, яким би хотіли бачити наш урок? (цікавим, плідним, пізнавальним, розвиваючим)
- А якими ви будете на уроці? (працьовитими, сумлінними, слухняними)
- Добре. Тоді розпочинаємо наш урок.
- Давайте зіграємо гру. Я читаю речення, а ви відповідаєте вірите ви чи ні.
- Я називаю частину слова, а ви визначаєте основа це, чи закінчення.
-а, весн-, - ій, школ-, - ий, діжечк-,учн-, стол-, - и, земл-.
- Дітки, відкрийте підручник на сторінці 116. Хто зачитає сьогоднішню тему нашого уроку? Молодець. Так вірно, сьогодні ми вивчаємо корінь слова та спільнокореневі слова.
1. Слухання казки про корінь
- У кого є корінь? (Корінь ростин, корінь рівняння). У слів також є корені. Послухайте казку як вони утворилися.
Багато тисяч років назад жив-був собі корінь « дуб». Знайшли його люди і почали думати, що з ним робити. А корінь каже:
Посадили люди корінь « дуб» і став він рости. Спочатку один паросток
пустив, потім другий, третій. Багато паростків з’явилося від кореня «дуб». Всі вони на корінь були подібні, але в кожному було і своє . Подивились люди, порівняли паростки і побачили у всіх одна спільна частина «дуб». З того часу почали люди спільну частину споріднених слів називати коренем. І правильно вирішили: від неї,як і від кореня дерева, утворюються нові споріднені слова.
- Про що йдеться в казці? Що люди зробили з коренем? Які були паростки дуба? Яке закінчення казки?
- Отже, корінь – це спільна частина спільнокореневих слів.
2. Читання тексту.
- Зараз по черзі, по одному реченні читаємо текст в підручнику на стр. 116.
- Про кого йде мова в тексті? Чи є гусенята племінниками гусені? Чому ?
- Зачитайте виділенні слова. Яка частина в них звучить подібно ? Слова які звучать подібно називаються однозвучними словами.
1.Робота з підручником
- Давайте зачитаємо правило нижче. Хто бажає? Всім зрозуміло правило? Добре.
- Прочитавши правило, подумайте, чи правильне моє твердження: від одного і того ж слова можна утворити кілька інших? (Так)
- Так вірно. Наприклад, дуб - дубок(молоде дерево) – дубняк(дубовий ліс) – дубовий(листок) - дубова(бочка).
- Приведіть свої приклади. ( береза - березовий, зима - зимовий)
- Послухайте цікавинку про корінь слова.
2. Пальчикова гімнастика.
- Візьміть ручки в руки, зробимо пальчикову гімнастику.
Олівець в руці тримаю,
По між пальчиків кручу.
Неодмінно кожен пальчик
Будь слухняним я навчу.
3. Робота в зошиті
- Відкрийте зошити. Запишіть: число та класна робота. (записується приклад на дошці). Сидіть рівненько, не нахиляйтеся над зошитами.
- Виконуємо вправу 2 на стр. 116. Прочитайте умову. Чи всі ці слова мають однаковий коріть? Вірно, яке з цих слів є однозвучними? (голка, морелі - сорт абрикос з дрібними плодами)
- Спишіть слова, вилучивши однозвучне.
- Молодці! Давайте закріпимо знання. Читаємо правило нижче вголос всі разом.
- Погляньте на дошку ( вивішені спільнокореневі слова).
- Як ми можемо визначити їх корінь ? Давайте зачитаємо правило на стр. 117
- Отже, щоб визначити корінь нам потрібно порівняти значення та написання наших слів, а потім знайти спільну частину, що і буде коренем. Хто хоче вийти до дошки та виділити корені ?
- У виділених словах визначте основу та закінчення слова. Вийдіть до дошки та позначте їх. Молодці!
- Зараз по черзі читаємо вправу № 3. Самостійно спишіть текст, вставляючи пропущені літери. Позначте корінь у кожному слові.
- Всі написали? Добре, назвіть букви, які ви вписали.
2. Творча вправа.
- До слів казка, верба, береза доберіть спільнокореневі слова. Запишіть їх собі в зошит. Молодці.
- Відкрийте щоденники та запишіть домашнє завдання. Вправа 78 на сторінці 117. Вам потрібно буде скласти за стрілочками споріднені слова та записати їх в зошит. Наприклад, сад - садок – садовий і так далі. В кожному слові потрібно позначити корінь. Підкресліть слова, які відповідають на питання хто? та який?
- Наш урок підбігає до кінця. Давайте підведемо підсумки.
- Що ми вивчали на уроці? Що вам запам’яталося?
- Чи задоволені ви уроком? Чи задовольнив урок ваші сподівання ?
- Доповніть речення:
Я виконав всі завдання вчителя… (На відмінно, добре, не дуже добре, погано)
Я був на уроці уважним…
Я зрозумів тему …
Я був активним …
Я працював самостійно…
Я запам'ятав нову інформацію
- Дивлячись на вашу самооцінку і підводячи свої підсумки, я хочу сказати, що на уроці ви були старанними, вміло визначали корені, спільнокореневі слова, давали повні відповіді. Я задоволена вашою працею. До побачення!