Конпект уроку з української мови на тему "Корінь слова. Спільнокореневі слова".

Про матеріал
Конпект уроку з української мови на тему "Корінь слова. Спільнокореневі слова".
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови. 3 клас.

Тема. «Корінь слова. Спільнокореневі слова»

Мета: формувати в учнів поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів; вчити визначати корінь у ряді спільнокореневих слів; розвивати мовне чуття, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; виховувати пізнавальний інтерес, бажання до вивчення рідної мови.

Обладнання: підручник, зошит, наочність.

Хід уроку

  1. Організація учнів до роботи

Ось і все! Дзвенить дзвінок,

В гості йде до нас урок.

Сядьте, діти, всі рівненько.

Усміхніться всі гарненько,

Настрій на урок візьмемо,

Й працювати розпочнемо

-  Давайте зачитаємо девіз нашого уроку (на дошці):

«Працюємо дружно, плідно, сумлінно, щоб вивчити тему на відмінно»

- Діти, яким би хотіли бачити наш урок? (цікавим, плідним, пізнавальним, розвиваючим)

- А якими ви будете на уроці? (працьовитими, сумлінними, слухняними)

- Добре. Тоді розпочинаємо наш урок.

  1. Актуалізація опорних знань
  1. Вправа « Вірю - не вірю»

- Давайте зіграємо гру. Я читаю речення, а ви відповідаєте вірите ви чи ні. 

  • Частина  слова,що змінюється  називається основою.
  • Частина слова, що змінюється називається закінченням
  • Закінчення необхідне для зв’язку слів у реченні.
  • Частина слова без закінчення називається  основою
  • Основа  позначається
  • Основа   позначається                 ( записується на дошці)
  • Закінчення позначається
  1. Гра « Кмітливчики»

- Я називаю частину слова, а ви визначаєте основа це, чи закінчення.

         -а, весн-, - ій, школ-, - ий,  діжечк-,учн-, стол-, - и, земл-.

  1. Мотивація навчальної діяльності

- Дітки, відкрийте підручник на сторінці 116. Хто зачитає сьогоднішню тему нашого уроку? Молодець. Так вірно, сьогодні ми вивчаємо корінь слова та спільнокореневі слова.

1. Слухання казки про корінь

- У кого є корінь? (Корінь ростин, корінь рівняння). У слів також є корені. Послухайте казку як вони утворилися.

Багато тисяч років назад жив-був собі корінь « дуб». Знайшли його люди і почали думати, що з ним робити. А корінь каже:

  • Посадіть мене і я розростусь у велике красиве дерево.

Посадили  люди корінь « дуб» і став він рости. Спочатку один паросток

пустив, потім другий, третій. Багато паростків з’явилося від кореня «дуб». Всі вони на корінь були подібні, але в кожному було і своє . Подивились люди, порівняли паростки і побачили у всіх одна спільна частина «дуб». З того часу почали люди спільну частину споріднених слів називати коренем. І правильно вирішили: від неї,як і від кореня дерева, утворюються нові споріднені слова.

- Про що йдеться в казці? Що люди зробили з коренем? Які були паростки дуба? Яке закінчення казки?

- Отже, корінь – це спільна частина спільнокореневих слів.

2. Читання  тексту.

- Зараз по черзі, по одному реченні читаємо текст в підручнику на стр. 116.

- Про кого йде мова в тексті? Чи є гусенята племінниками гусені?  Чому ?

- Зачитайте виділенні слова. Яка частина в них звучить подібно ?  Слова які звучать подібно називаються однозвучними словами.

  1. Сприймання і усвідомлення нового навчального матеріалу

1.Робота з підручником

- Давайте зачитаємо правило нижче. Хто бажає? Всім зрозуміло правило? Добре.

- Прочитавши правило, подумайте, чи правильне моє твердження: від одного і того ж слова можна утворити кілька інших? (Так)

- Так вірно. Наприклад, дуб - дубок(молоде дерево) – дубняк(дубовий ліс) – дубовий(листок) - дубова(бочка).

- Приведіть свої приклади. ( береза - березовий, зима - зимовий)

-  Послухайте цікавинку про корінь слова.

  • Корінь це обов’язкова частина слова.
  • В українській  мові слів без кореня не буває.
  • Від  одного кореня можна утворити декілька слів різних за значенням.

2. Пальчикова гімнастика.

- Візьміть ручки в руки, зробимо пальчикову гімнастику.

Олівець в руці тримаю,

По між пальчиків кручу.

Неодмінно кожен пальчик

Будь слухняним я навчу.

 

3. Робота в зошиті

-  Відкрийте зошити. Запишіть: число та класна робота. (записується приклад на дошці). Сидіть рівненько, не нахиляйтеся над зошитами.

- Виконуємо вправу 2 на стр. 116. Прочитайте умову. Чи всі ці слова мають однаковий коріть? Вірно, яке з цих слів є однозвучними? (голка, морелі - сорт абрикос з дрібними плодами)

- Спишіть слова, вилучивши однозвучне.

- Молодці! Давайте закріпимо знання. Читаємо правило нижче вголос всі разом.

- Погляньте на дошку ( вивішені спільнокореневі слова).

  • Ліс, лісок, лісовий, лісник. (ліс)
  • Скрипка, скриповий, скрипаль. (скрип)
  • Кучері, кучерявий, кучерявити. (кучер)
  • Будинок, будувати, будівництво. (буд)

- Як ми можемо визначити їх корінь ? Давайте зачитаємо правило на стр. 117

- Отже, щоб визначити корінь нам потрібно порівняти значення та написання наших слів, а потім знайти спільну частину, що і буде коренем.  Хто хоче вийти до дошки та виділити корені ?

- У виділених словах визначте основу та закінчення слова. Вийдіть до дошки та позначте їх. Молодці!

  1. Осмислення нових знань у процесі практичної діяльності
  1. Самостійне виконання вправи 3.

- Зараз по черзі читаємо вправу № 3. Самостійно спишіть текст, вставляючи пропущені літери. Позначте корінь у кожному слові.

- Всі написали? Добре, назвіть букви, які ви вписали.

2. Творча вправа.

- До слів казка, верба, береза доберіть спільнокореневі слова. Запишіть їх собі в зошит. Молодці.

  1. Завдання додому

- Відкрийте щоденники та запишіть домашнє завдання. Вправа 78 на сторінці 117. Вам потрібно буде скласти за стрілочками  споріднені слова та записати їх  в зошит. Наприклад, сад - садок – садовий і так далі. В кожному слові потрібно позначити корінь. Підкресліть слова, які відповідають на питання хто? та який?

  1. Підсумок уроку

- Наш урок підбігає до кінця. Давайте підведемо підсумки.

- Що ми вивчали на уроці? Що вам запам’яталося?

- Чи задоволені ви уроком? Чи задовольнив урок ваші сподівання ?

- Доповніть речення:

Я виконав всі завдання вчителя… (На відмінно, добре, не дуже добре, погано)

Я був на уроці уважним…

Я зрозумів тему …

Я був активним …

Я працював самостійно…

Я запам'ятав нову інформацію

- Дивлячись на вашу самооцінку і підводячи свої підсумки, я хочу сказати, що на уроці ви були старанними, вміло визначали корені, спільнокореневі слова, давали повні відповіді.  Я задоволена вашою працею. До побачення!

docx
Додав(-ла)
Енот Мася
Додано
14 лютого 2021
Переглядів
1210
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку