Інтегрований урок-подорож з математики і природознавства для 2 класу
Тема: Тварини взимку. Розв’язування прикладів і задач на застосування таблиці ноження і ділення числа 2.
Мета:поглибити знання школярів про життя тварин взимку;вчити встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами природи; формувати навички розв’язування прикладів і задач на засвоєння таблиці множення і ділення числа 2;розвивати логічне мислення, спостережливість; виховувати бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: Інтегрований урок-подорож.
Обладнання: таблиця усних обчислень, схеми задач, картки для самостійної роботи, комп’ютерні презентації.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Пролунав дзвінок,
Починається урок.
Будем працювати старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім другім класі
Діти-просто молодці.
Хвилинка спостережень
Гра «Так чи ні?
Зараз на дворі зима? (Так)
Місяць грудень? (Ні)
• Сонце стоїть низько на небосхилі. (Так)
• Річки й ставки вкрились льодом. (Так)
• Падають рясні дощі. (Ні) (Сніг)
• Небо часто вкривають темні хмари. (Так)
• Всі дерева стоять голі. (Ні) (Хвойні дерева зелені.)
• Повітря надворі тепле. (Ні) (Холодне)
• На землю падає сніг. (Так)
Вступне слово вчителя
Взимку,як у казці, все навколо біле:
В інії дерева, скрізь сніжок лежить.
Де весною річка ніжно голубіла,
Там сьогодні біла стежечка біжить.
Всюди тихо-тихо, спокій. Мріє тиша.
І такий чарівний, дивовижний світ.
Гілка не шелесне, вітерець не дише.
Лише червоніють снігурі між віт.
-Зима. Спить-дрімає земля під глибоким снігом. Непорушно стоять дерева у білому інеї. Тиша. Усе в лісі ніби завмерло до весни. Тихо приходить зима- чарівниця. Мов у казці будує вона срібні палаци, вкриваючи все білим снігом. Важкі білі шапки надів ліс і притих. Дрімають рослини. Куди не глянеш- сніг і небо над головою. Спочатку можна подумати, що навколо нікого нема. Але якщо пильно роздивитись навколо, зрозумієш, що не сам в лісі.
-Діти! А чи насправді це так? Чи все завмерло в лісі в очікуванні весни?(Відповіді дітей)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
-Сьгодні в нас незвичайний урок. Ми помандруємо у подорож до зимового лісу. Відвідаємо лісових мешканців. Також ми будемо розв’язувати вправи на застосування таблиць множення і ділення числа 2.
Вправа «Мікрофон»
-Діти! Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
-Відкрийте зошити і запишіть дату.
Зошит свій я відкриваю
І під нахилом кладу.
Ручку правильно тримаю,
Сяду рівно, не зігнусь,
За роботу я берусь.
– Якого правила ви дотримувались, коли писали цифри ?
2.Усний рахунок
Математичний снігопад
Учні виконують усні обчислення на картках.
-Діти! Ви успішно справились із завданнями, тож вирушаємо у подорож.
Відгадайте загадку:
Я страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь.
В полі, лісі навкруги
Скрізь у мене вороги.
Часом лізу я у шкоду,
Їм капусту на городах
Моркву, ріпу, буряки
Відгадайте — хто такий? (Заєць) Слайд 1
Зима. Мороз. Всі тварини від лютого холоду поховалися. А в зайця немає ні нори, ні гнізда. Сьогодні під кущами виспиться, завтра в ярочку приляже; де ямку в снігу викопає — там у нього й дім. Зате шубка у зайця тепла, пушиста й біла, як сніг. Добре йому в такій шубці — тепло і сховатися від ворогів неважко: притулився до снігу — спробуй розгледіти!
Вдень заєць спить, а як прийде ніч, виходить погуляти й попоїсти.
Поки снігу в полі небагато, він лапками його розриє, глянь — травичку знайде. А як намете хуртовина глибокі замети, тоді вже не розкопати зайчикові снігу. Зате в лісі він на високий замет вилізе, з кущів, з дерев молоді гілочки пообгризає або кори поїсть, от і ситий. А інколи і в село в гості завітає. Прийде пізно ввечері, коли в селі тихо, всі вже сплять, підбіжить до стіжка і почне сіно смикати. Насмиче, наїсться, а потім назад в ліс побіжить. Так і живе заєць цілу зиму.
А ось і наступний лісовий мешканець:
В лісі кумонька гуляє,
На всі боки поглядає.
На ній шубка дорога
Вся горить, мов золота.
Хвіст пухнастий і м’який.
Що за звір такий? (Лисиця)Слайд 2
По снігу, навіть глибокому, лисиця ходить без зусиль. Із-за малої ваги вона майже не провалюється.
На зиму в неї відростає густа шуба, яка рятує від морозів. Ось з їжею взимку погано. Немає жаб і пташенят, поховалися в нори миші і полівки. Лисиця запасів на зиму не робить. Полює вона в полі, де вітер здуває сніг. Ретельно обнюхує сніг, нірки мишей відшукує. Під снігом їх не видно, але її чуйні вушка почують, де під снігом мишка прошурхотіла. Так мишами в основному і годується всю зиму. Ще вона полює на зайців. Але не завжди може розкопати нірку мишки під снігом або упіймати зайця, тому, як і інші тварини, часто голодує. Взимку в лисиці під будь-яким кущиком будинок: згорнеться клубочком у снігу, прикриє своїм пухнастим хвостиком ніс, щоб не замер знув, і спить.
Математичний диктант.
Число 2 помножити на 3, 5, 8, 7, 6, 9;
-А ось ще один звірок:
Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає
Хоч мала сама на зріст,
Та великий має хвіст.
Як намисто оченята…
Хто це? Спробуй відгадати. (Білка) Слайд 4
Живе білочка в дуплі. Воно не дуже велике, але сухе, вистилене мохом, сухим листям. Буває, що в люті морози декілька білок сплять в одному гнізді, зігріваючи одна одну і заткнувши мохом вхід. Білка запасає гриби і горіхи ще влітку і восени, а тепер тільки відшукує свої комори. Завжди знайде по запаху приховані в снігу і в моху горіхи. З великим задоволенням їсть і насіння з ялинових шишок, яких у лісі дуже багато. Часто її запасами годуються інші лісові звірі.
— Які ще тварини роблять запаси на зиму? (Миші, бобри, полівки)
А ось вам завдання від білочки.
Робота в групах
Обчислення виразів. «Знайди помилку».
2 * 8 + 4 = 20 2 * 5 + 20 = 30
2 * 7 – 8 = 5 2 * 6 – 7 = 6
2 * 3 + 7 = 13 2 * 4 + 9 = 17
-А ось і ще один лісовий мешканець.
Засвітились серед ночі
В темній хащі жовті очі.
Наче лісу грізний дух –
Гострі ікла, сірий смух.
Полювати йде хижак.
На весь ліс наводить жах. (Вовк) ***
Вовк — тварина хижа. Уся сутність вовка націлена на те, щоб вижити самому, наздогнати та побороти здобич. Тому має цей звір теплу шубу на півночі, гострі ікла, добрий нюх на чужі сліди, сильні кігті та лапи. Бігає вовк — дай боже кожному! Ним можна зачаруватися, настільки ця тварина по-своєму прекрасна у русі, під час боротьби за здобич. Тому і говорять в народі про цього небезпечного звіра: “Вовка ноги годують”!Полює вовк на копитних тварин, диких та домашніх: оленів, корів, овець, коней, косуль та інших. Не гидує вовк тваринами маленькими теж: наприклад, зайцями, дворовими собаками. Бідні зайчики мають ховатися від голодного сірого в лісі та степу, збивати його зі сліду, з пантелику, бо якщо той наздожене, то пухнастому кінець.
А це хто такий?
Він ікластий і сердитий,
Дуже любить землю рити.
Жолуді весь час шукає
Й малюків смугастих має. (Кабан)
Дикі кабани в пошуках корму рухаються стадами. Вони розгрібають сніг та опале листя, знаходять жолуді, горіхи ліщини, личинки різних комах, гризуть кору дерев.
Загадка про лося
Не олень, хоча й рогатий,
В нього роги – як лопати,
Хто ж це? Здогадався хтось?
Це великий, дужий …(лось).
Зима - це дуже важкий період для виживання лосів.
Високі сніги ускладнюють для лосів як рух, так і пошук кормів. Здебільшого тварини ходять по уторованих стежках і годуються неподалік від доріг. У місцях, де є корм, лосі об'єднуються у великі групи. Мисливці називають такі місця „стійбищами" лосів, а канадські трапери - „двором". Слабкий лось - це потенційна здобич для вовків. Вовки зазвичай нападають на зголоднілих тварин у кінці зими.
Спрбуйте розв’язати задачі від лісових мешканців.
Задачі-вірші
До зайчати на обід Йшли 4 їжаки
Завітав дружок-сусід. І несли по 2 грибки.
На пеньок зайчата сіли А ви їм допоможіть – ті
І по 2 морквинки з’їли. Грибочки полічіть.
Хто нам скаже без зупинок,
Скільки з’їдено морквинок?
-Діти! А тепер погляньте на цих тварин. Слайди (Їжак, борсук, ведмідь) Чи можна побачити їх в зимовому лісі?
-Важко жити тваринам узимку, особливо якщо зима дуже морозна й сніжна. У цей час їм як ніколи потрібна допомога людини. Люди роблять для тварин спеціальні годівниці. Для оленів і козуль кладуть віники з гілок липи, берези, верби та сіно. Диких кабанів, зайців, куріпок частують качанами кукурудзи, снопиками необмолоченого вівса, проса. Для лосів, оленів, козуль влаштовують солонці. Кладуть грудки солі, яку тварини злизують. Слайд
-Діти! А чому у лісі не чути співу пташок?
Які пташки залишаються у нас на зиму? Подивіться відеопрнзентацію і скажіть, кого з них ви впізнали?
Презентація про зимівлю птахів
-Чому птахам взимку дуже важко? Як ми можемо їм допомогти?
Розв’язування задачі
Фізхвилинка
2. Гра «Перелітні чи осілі?»
Вчитель демонстує картинки із зображенням птахів, учні відгадують,який він.
4. Гра «Хто що робить узимку?»
Кожен учень має три сигнали: чорний — спить, червоний — відлітає в теплі краї, синій — зимує в нас.
Матеріал для гри: сойка, вовк, вуж, жайворонок, лисиця, джміль, білка, борсук, заєць, жаба, ластівка, снігур, косуля, кабан, павук, ведмідь, голуб.
6. Робота в парах
1) Підкресліть перелітних птахів.
Зозуля, гуси, журавлі, повзики, вівсянки, ластівки, горобці, синиці, голуби, солов’ї, лелеки, граки, шпаки
2) Підкресліть, що ви покладете у годівничку птахам?
Гарбузове насіння, пшоно, підсмажене соняшникове насіння, зерно, крихти хліба, насіння бур’янів, солоне сало, насіння клена, кавуна, дині, конопель, цукерки
3) Яких тварин можна устріти взимку? Підкресли
Ведмідь, лисиця, їжак, мурашка, бджола, кріт, заєць, лось, косуля, вуж
12:2 6
18:2 10
2 * 3 … 16
2 * 4 … 7(з дошки)
Холодно в зимку зайчатам і білці,
песику в будці, в сараї корівці…
Мерзнуть у котика лапки і вуха,
мерзне ворона в лиху завірюху.
Як допоможемо дружно, малята, —
виживуть взимку птахи і звірята
Підсумок уроку. Рефлексія
-Діти! Чи справдилися ваші очікування від уроку? Що нового ви дізналися сьогодні?
На сьогоднішньому уроці ви всі були активними , гарно відповідали.Тому отримуєте ось такі « молодчинки».