Опорний заклад «Каланчацький заклад повної загальної середньої освіти №1 Каланчацької селищної ради Херсонської області»
.
Урок
природознавства
у 2 класі
Підготувала й провела вчитель початкових класів Бєлєнкова Н.В
Тема. Зима. Ознаки зими в неживій природі.
Вирізання сніжинок.
Мета: сформувати в учнів уявлення про характерні ознаки зими в неживій природі; розвивати бачення прекрасного в усьому, що нас оточує; прищеплювати любов до природи, виховувати бережливе ставлення до навколишнього світу.
(навчальна складова: розширювати та збагачувати знання учнів про сезонні зміни у неживій природі, зокрема взимку, ознайомити учнів із поняттям «сніжинка»;
розвивальна складова: розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, пам’ять та мовлення учнів;
виховна складова: виховувати інтерес до природознавства, бажання бути природі другом, досліджувати її явища.)
Обладнання: підручник, зошит, картки для групової роботи, слайди, серветки, ножиці.
Технічне обладнання та програмне забезпечення: ноутбук, проектор, презентація «Зима».
Тип : інтегрований, урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент (перевірка готовності дітей до уроку)
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він чудовий і цікавий,
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімося обличчям до гостей
І дружно промовимо: «Доброго ранку!»
IІ Мотивація навчальної діяльності школярів
- Добре, діти, що всі прийшли на урок з гарним настроєм. Тож я вам усім а також і нашим гостям бажаю чудового гарного настрою на цілий день.
І сувора, й солов`їна
Природознавства – країна,
Робота тут іде завзята
Вмій старанно працювати.
Ледарів у нас немає
Хто руки не піднімає?
Вирушаємо у путь –
Нас цікаві речі ждуть.
Чого очікуєте від цього уроку?
ІІІ Актуалізація опорних знань учнів
Повідомлення чергового Гідрометцентру.
2. Гра «Мікрофон»
3.Гра «Відшукай зайве». ( слайд )
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну природи, в країну погоди
В країну чудову, в країну… (зимову).казкову
А яка ВОНА буває ,
Скаже той, хто добре знає.
Чи ж вона буває ніжна?
Ні! Холодна й білосніжна.
Так. Холодна, вітер віє,
І від снігу все біліє,
В небі темна хмара висне
Іноді мороз аж тисне.
Чудеса на склі малює,
На річках мости будує
Не прості, а льодяні,
Дуже гарні, мов скляні.
Під ногами сніг рипить.
Звір від холоду тремтить.
Є хурделиця, природно.
Є метелиця холодна.
Хуга є, і є завія,
Сонце світить, та не гріє.
І його частіш немає –
Хмара сонце закриває.
Лижі Санчата Сніговик Ковзани
Завірюха Зима Бурулька
Сніг Мороз Вітер Крига
ІV Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
спостереженнями , усно закінчіть речення.
Сонце взимку знаходиться ________ над землею і не нагріває її так як в інші пори року. (слайд )
Рано темніє, бо дні________ , а ночі _______. (слайд )
Небо часто вкрите ________. (слайд )
Замерзають _______. (слайд )
Опади випадають у вигляді _______. (слайд )
1 краплинку радості (серединка біла), 2 краплинку ніжності (серединка жовта), 3 доброти (серединка рожева) і 4 любові (серединка червона), 5 краплинку мудрості. Без цих якостей – радість, ніжність, доброта, любов, мудрість ми не зможемо спілкуватись з матінкою природою.
I група
Зиму розпочинає грудень. У цьому місяці Сонце рухається найнижче над горизонтом, дні найкоротші. 22 грудня – день зимового сонцестояння: найдовша ніч і найкоротший день. Після цього день збільшується, а ніч зменшується.
У грудні небо часто вкривають темні хмари. Іде сніг, і все навкруги вкривається білосніжною ковдрою. Але осінь ще дає про себе знати то потеплінням, то дощем. Бувають і хуртовини, і метелиці, і вітри. Але грудень дуже рідко холодніший від січня.
- Знайдіть в тексті ознаки першого місяця зими. Обговоріть інформацію. Підготуйтеся розказати про грудень своїми словами.
II група
Січень – середина зими. У цьому місяці дні довшають, більше сонячного світла ллється на Землю. У січні земля врешті-решт укривається суцільною сніговою ковдрою. А ще його величають царем морозів, володарем і серцем зими, бо він найхолодніший місяць. У січні не тільки сніг січе, а ще й мороз вогнем пече. У морозні дні сніг сухий і легкий. Чути, як він рипить під ногами. А чому сніг рипить? Це ламаються сніжинки. Якщо за морозами настає відлига, тоді сніг ущільнюється, злежується.
III група
Місяць лютий завершує зиму. Усе частіше на небі з’являється Сонце. Усе вище і вище воно піднімається, більше тепла посилає на Землю. Майже на дві години збільшилась тривалість дня. Небо стає ясним і блакитним. З південного боку будинків звисають бурульки. Зима в лютому пом’якшується, бувають відлиги, але ще можуть бути й сильні снігопади і завірюхи.
4 група:
Узимку Сонце в полудень стоїть ще _________, ніж восени. Тінь від предметів від цього стала _________. Температура повітря ____________. Лютує ________. Дмуть пронизливі, холодні __________. Небо часто вкривають темні ___________. З неба на землю падає вже не дощ, а білий _________. Річки, ставки вкрились _____________.
5 група
Довгі ночі, короткі дні. Сонце добре світить і гріє. Всі дерева стоять голі. Птахи прилітають з вирію. Небо низьке, сіре, непривітне. Уночі бувають заморозки. Сніг укрив замерзлу землю.
Гра « Збери приказки»
Взимку сонце світить, як комарів носок
Сонце на літо, зима та не гріє
Зимою деньок, на мороз
Учні виконують танцювальні рухи під музику.
V. Узагальнення і систематизація знань.
1.Робота учнів у зошиті сторінка 24 завдання 1. (слайд )
Здрастуйте, дорогі другокласники!
У селі Простоквашино настала зима! Сонце піднімається високо над горизонтом і добре гріє землю. Щодня йдуть проливні дощі, тому снігу випало багато, і він скрипить на сонці усіма барвами веселки. Дерева тішать очі своїм листям. Ми із Шариком часто бігаємо купатись на річку. Зимові розваги такі веселі! Ми ходимо на лижах, катаємося на ковзанах, санчатах, велосипеді з гірки, граємо в сніжки, будуємо снігові фортеці, ганяємо шайбу.
Приїжджайте швидше до нас в гості, будемо гратися і зустрічатимемо разом Новий рік!
Кіт Матроскин
-Чому вам подобається зима?
- Які розваги приносить?
4. Вправа «Сенкан». Зима. (слайд )
Зразок вірша
Зима…
Пухнаста, м’яка,
Морозить, вкриває, звеселяє.
Люблю цю пору року!
Білосніжка.
5. Гра «Розморозьте віршик» (слайд )
6. Розповідь учителя. Утворення сніжинок. (слайд )
Сніжинки – це краплі води, які перетворилися на кристалики льоду. Немає двох абсолютно однакових сніжинок. Сніжинки можуть мати різні візерунки, розміри.
Є в природі сніжинки – крихітки, їх ледь помітно неозброєним оком. Ці сніжинки – голочки трапляються в Антарктиді, де дуже сильні морози.
Інколи вони групуються по десять і більше, утворюючи так звані «їжачки». Зустрічаються сніжинки – велетні розміром із долоню, однак це велика рідкість. У переважній більшості сніжинки невеликі. Найчастіше вони бувають у формі різних зірочок, пелюсток дивовижної квітки, орнаменту, стрілочок. Важко описати всю красу й багатство форм цих найтонших витворів природи. Проте нещодавно виявили, що в такій різноманітності є чіткі правила: сніжинка завжди має тільки шестигранну будову.
Учені зібрали величезну колекцію мікрофотографій із 5000 знімків,сніжинки не схожих одна на одну.
Розміри сніжинок залежать від температури. Чим нижча температура, тим менші сніжинки.
ПРАВИЛА РОБОТИ З НОЖИЦЯМИ
1) Ножиці – це небезпечний інструмент. Поводитись з ним треба обережно.
2) На робочому місці поклади ножиці так, щоб вони не виходили за край парти.
3) Не тримай ножиці вістрями догори.
4) Не ріж на ходу. Під час різання не вставай з місця.
5) Передавай ножиці закритими і кільцями вперед.
6) Під час роботи з ножицями притримуй матеріал лівою рукою так, щоб він потрапляв на лінію різання.
7) Під час роботи слідкуй за лінією розрізу.
8) Передавай ножиці товаришу тільки в закритому вигляді, тримаючи їх за робочу частину.
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія.
1.Вправа «Карусель»
VII Домашнє завдання
І гр. С. 62-64. Відповідати на питання.
ІІ гр. Напишіть казку про зиму. Поміркуйте, хто будуть її головними героями. Використовуйте у казці явища природи характерні для цієї пори року.
Вправа «Сніжок падає». Самооцінювання
Учні підводяться, коли на них «падає сніжок»: