Консект уроку "Навички спілкування"

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку з основ здоров'я для 6 класу з вивчення теми "Навички спілкування" розділу "Соціальна складова здоров'я". Конспект розрахований для проведення уроку з використанням елементів тренінгу.
Перегляд файлу

Основи здоров’я. 6 клас. Тема: Навички спілкування

Мета: ознайомити учнів з поняттям ефективного спілкування, формувати навички уміння слухати, говорити і розуміти, розвивати базові комунікативні навички, уміння висловлювати свої думки; виховувати соціальну свідомість, доброзичливу, чемну і впевнену манеру спілкування.
Обладнання: Підручник  для 6 класу І.  Д.  Бех,  Т.  В.  Воронцова.   К.:  Видавництво «Алатон»,  2014.   200  с., електронна презентація, проектор, ноутбук, наочність; бажано підготувати змінні локації: місце для роботи (парти), уявної зустрічі з психологом (пуфи), для творчості (виготовлення АТС-карток).


Тип уроку: комбінований

Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:

  • оцінювати рівень своєї упевненості у спілкуванні з незнайомими людьми;
  • пояснити, як може зашкодити сором’язливість;
  • продемонструвати вміння правильно знайомитися, починати, підтримувати і завершувати розмову, казати компліменти.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

У класi стало тихенько,

Усi сидять рiвненько,

Вчитель до вас усмiхається,

Наш урок розпочинається.

 

    Перевірка підготовки учнів до заняття.

  Перевірка підготовки класного приміщення до заняття.

   Побажання успіху на уроці.

1. 1. Вправа «емоційний смайл»

- Діти, який зараз у вас настрій? Зобразіть його на обличчі. Моє запитання не випадкове. Чи завжди ми посміхаємося? А які ще емоції у нас бувають? Подивіться на екран. Ви бачите міміку, яка відображає різний психологічний стан людини. Підписи англійською мовою. Прочитаємо? (дітям пропонується перекласти слова. Як тільки діти правильно відповідають або не можуть назвати слово, на екрані з'являється переклад)

- Я дуже хотіла б, щоб гарний настрій був у нас усіх до кінця уроку. Тому зараз ми прочитаємо девіз нашого уроку.

«Якщо хочеш, щоб життя тобі посміхнулося, спочатку сам посміхнися життю!»

ІІ. Актуалізація опорних знань

2.1.Налаштування на робочий лад: хвилина поезії:

НЕВИГАДАНА ІСТОРІЯ ПРО ПОЯВУ МОВИ

Колись первісні люди
не знали ані слова,
не вміли пояснити:
це — мамонт, то — корова.
Вони порозумітись
старались між собою —
показували пальцем,
кивали головою.
Якщо чужинці раптом
з’являлися з-за лісу,
нахмурювали брови,
хапалися за списа.
Стрічали друзів з миром,
усміхнено, охоче,
і дивувались щиро,
до неба звівши очі.
А потім, щоб онукам
про все це розказати,
то вигадали мову
і стали розмовляти.

-         Яка мова з’явилася спочатку: мова жестів чи звичайна мова?                                                                -         Для чого первісні люди почали використовувати звичайну мову?

2.2. Визначення рівня знань

  1. Що таке спілкування?
  2. Назвіть засоби спілкування?
  3. Які бувають види спілкування?
  4. Який стиль спілкування доречно використовувати в громадському місці? Чому?
  5. Який стиль сприяє дружбі? Чому?
  6. Як ти розумієш вислів «Краще визнати власні помилки, ніж викрити чужі»?

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

3.1. Слово вчителя - Сьогодні на уроці ми продовжимо говорити про спілкування, повторимо правила спілкування, а головне будемо розвивати навички активного, доброзичливого, тактовного, дипломатичного – життєвого спілкування.

- Чого ви очікуєте під час уроку? (Відповіді дітей)

А я очікую, що ви нові знання застосуєте у житті. На уроці будете активними, організованими, кмітливими, уважними…

-  Для того, щоб ми добре працювали, повторимо правила роботи.

   3.2. Хвилинка – цікавинка «Як вітаються люди у різних країнах» (учні показують)

Діти, скажіть, що роблять люди, коли зустрічаються? (Вітаються один з одним). А зараз ми будемо подорожувати світом. Я розкажу, як вітаються люди в різних країнах, а ви уявите себе мешканцями цих країн і привітаєте один одного так, як вони.

• Українці.Люди при зустрічі бажають один одному здоров’я і обмінюються дружнім рукостисканням.

• Європейці. При зустрічі обнімаються , навіть, якщо людина мало знайома.

•Японці. При зустрічі люди кланяються з витягнутими уздовж тіла руками.

• Тібетці. Показують язик.

• Ескімоси. При зустрічі люди труться один об одного носами.

  • Індія стискають руки перед собою і кланяються   

   Молодці, отже, якщо ви опинитеся в цих країнах, то тепер зможете правильно привітатися.

3.3. Лист від Смайлика (іграшка з конвертом)

-  Діти, подивіться,  почувши наші привітання, у нас з’явився гість. Хто завітав до нас? Де ви зустрічаєтеся з ним? (смс-повідомлення, електронні листи, соціальні мережі)

Хто такий Смайл? (Назва «смайл», походить від англійського «Smile», що перекладається, як «посмішка». Створювалися ці смайли для текстових повідомлень, в якості листування. Наприклад, ви щось хочете сказати людині, але не знаєте, як йому пояснити, що це жарт. Так от, для цього і були розроблені символи-смайли.)

-  Смайлик приніс нам листа. Прочитаємо його.

-  Допоможемо Смайликові. Він все переплутав, давайте згадаємо правила вихованих людей і виправимо помилки Смайлика.

3.4.Робота в парах «Речення із помилками»:

1. Проходити на своє місце у кінотеатрі треба спиною до тих, хто сидить.

2. Чемний хлопчик завжди смикає дівчаток за коси.

3. Ввічливі діти ніколи не поступаються місцем старшим.

4. Виховані діти обгортку від цукерки кидають на тротуар.

5. Усі діти переходять вулицю на червоне світло світлофора.

6. Виховані хлопчики завжди лазять по деревах.

7. Дівчатка витирають руки об сукню.

Перевірка(один учень читає, як було, другий - як треба. Весь клас сигналізує руками, чи правильно виконали роботу)

         Молодці, я бачу, що ви знаєте правила вихованих дітей і обов’язково будете їх виконувати у житті. Але це ще не все.

3.5.Вправа «Склади прислів’я» (робота в групі)

   Тепер нам треба попрацювати в групах. Смайлик так розхвилювався, коли переплутав  правила, що розсипав прислів’я. Вашим групам необхідно їх зібрати і пояснити значення. Не забувайте правила роботи в групах і обов’язково визначте, хто буде представляти роботу вашої групи.

Яка людина,          так і люди до тебе»

 Умієш сказати —    мов весняний день.

Ласкаві слова —      а серце пробиває.

Слово людини          і лід розтає» 

 Слово — не стріла,   вмій і змовчати.

Гарне слово здатне     випустиш – не впіймаєш»

 «Від теплого слова      така її мова.

«Слово – не горобець, обернутися злом

 «Як ти до людей, дорожче за гроші.

-         Ви прекрасно впоралися з цим завданням. Пам’ятайте про те, що потрібно ввічливо звертатися до людей.
 

ІV. Вивчення нового матеріалу

4.1.Слово вчителя: «Багато людей почуваються невпевнено, коли спілкуються із незнайомими людьми. Через це вони нервують і можуть справляти негативне враження. Іноді вони думають, що з цим нічого не поробиш. Але ситуацію можна виправити, розвинувши у собі важливі соціальні навички».

ЗАПИС ТЕМИ УРОКУ         Мозковий штурм: «Назвіть ситуації, за яких ви можете опинитись у незнайомій компанії».

4.2.Тестування «Чи гарний ти співрозмовник?»

Зараз ми за допомогою тесту дізнаємося, наскільки цікаво іншим із вами спілкуватися.

На всі запитання відповідати треба «так» або «ні».

  1. Тобі подобається більше слухати, ніж розмовляти?
  2. Ти завжди знайдеш тему для розмови?
  3. Ти завжди уважно слухаєш?
  4. Чи подобається тобі давати поради?
  5. Чи покажеш ти співрозмовнику, що тобі цікава тема розмови?
  6. Чи дратуєшся ти, коли тебе не слухають?
  7. У тебе завжди своя думка на все?
  8. Чи будеш ти говорити на незнайомі теми?
  9. Чи подобається тобі бути в центрі уваги?
  10. Чи є хоча б три галузі знань, у яких ти добре обізнаний?

Якщо в тебе відповідь «так» на 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11 питання – став 1 бал.

Полічи бали.  Інтерпретація

1-3 бали – спілкуватися з тобою не завжди приємно. Замислись над цим.

4-9 балів – ти приємний співрозмовник, але, коли не в дусі, потребуєш особливої уваги оточуючих до себе.

9-11 балів – ти гарний співрозмовник, без тебе не можуть обійтися друзі, ти - душа компанії.

4.3.Інтерактивна вправа «Бар’єр”Оцініть, як діти почуваються серед незнайомих людей. Для цього проведіть у класі умовну лінію. З одного боку стануть ті, хто вільно почувається будь-де, а з іншого — ті, хто дуже сором’язливий. Решта стають ближче до того чи того краю.

Об’єднатися у дві групи:

група 1 — ті, хто впевнено почувається у незнайомій компанії;
група 2 — ті, хто соромиться.
На аркушах паперу записати почуття, що виникають у них в таких ситуаціях.
Обговорення, висновки.

Як  подолати  невпевненість Чимало  людей дуже  сором’язливі  від  народження.  Через  це  вони багато  втрачають.  Тож якщо  соромишся вітатись  із  знайомими твоїх батьків,  розпитувати  продавця  про  товар,  запитувати  дорогу  чи телефонувати у довідку,  якщо завжди скутий у компанії незнайомих людей,  тобі  слід  тренувати  навички  упевненої  поведінки  і  подолання  сором’язливості.

  • Почни з  простого:  потренуйся,  наприклад,  розпитувати  про товар  у  магазині.
  • Уяви себе  актором,  що  грає  роль  упевненої  і  розкутої людини,  для  якої  покупки  звична  річ.
  • Напиши сценарій, як ти  покличеш  продавця  і  що  запитаєш.
  • Потренуйся спочатку  перед  дзеркалом,  а  потім  з  близькими дорослими  чи  другом.
  • Зроби це!  Похвали  себе  і  рухайся  далі,  щоразу ускладнюючи  ситуації.

4.4. Семафор ввічливості

А тепер перевіримо, як ви засвоїли правила ввічливого спілкування. Я зачитаю репліки, а ви повинні показати тілом, без слів: де правильно спілкуються діти, а де ні. Якщо правильно – встати, показати «клас». Якщо неправильно – присісти.

1. Дайте мені хлібину, – звертається хлопчик у магазині до продавця (неправильно).

2. Вибачте, будь ласка, я штовхнула вас ненавмисно, – каже дівчина в автобусі (правильно).

3. Покличте до телефону Марину (неправильно).

4. Я трохи порвала цю книжку, підклейте її самі. – Сказала дівчинка бібліотекарю (неправильно).

5. Люба бабуся! Я із задоволенням тобі допоможу (правильно).

Отже, я бачу, що ви вмієте ввічливо звертатися з проханням і ввічливо відповідати. Такі навички допоможуть налагоджувати стосунки з однолітками і дорослими.

4.5.Робота з підручником. Вправа «Пінг-понг»
Об’єднатись у 3 групи.
За допомогою підручника (с. 120 – 121) розіграти сценки, що демонструють уміння спілкуватись  у незнайомій компанії:
група 1 — «Як познайомитись»;
група 2 — «Як підтримати розмову»;
група 3 — «Як завершити спілкування».

Демонстрації груп. Щоб наголосити на внеску обох учасників розмови, під час демонстрації вони перекидають одне одному м’ячик або іграшку.  Обговорення.

4.6.. Індивідуальна робота Наступним нашим завданням буде робота з реченням. Вам необхідно їх прочитати і вписати   пропущені слова. Починаймо працювати.

1. Рухи, якими виявляють емоції, – це

___________________________________________________________.

2. Якщо ненароком штовхнув однокласника, ти скажеш:

«_________________________________________________________».

3. Зустрівши друзів, ти скажеш:

«_________________________________________________________»

4. Якщо хочеш щось попросити, то використаєш «чарівні

слова» – _______________________________________________.

5. Вияв емоцій на твоєму обличчі – це

__________________________________________________________.

6. Коли тобі радісно, на твоєму обличчі з’являється

__________________________________________________________.

7. Якщо ти ненароком образиш друга, то скажеш:

«_________________________________________________________».

8. Уміння _____________________ – найважливіше у спілкуванні.

9. Коли в людини хороший __________________ , з нею приємно

спілкуватися.

10. На прощання ми кажемо: «____________________________».

11. Якщо тобі допомогли, ти неодмінно скажеш:

«_________________________________________!»

Підказка:міміка, жести, привіт, слухати, вибач, дякую, настрій, будь ласка, до побачення, усмішка, перепрошую.

         Перевірка: діти по одному зачитують речення.

4.7. Виготовлення АТС-карток.

Діти, ми з вами говорили, що одним із засобів спілкування є листування. Можливо, наші гості не знають, що сьогодні часто люди обмінюються АТС картками. Нагадайте, як це розшифровується. Це одночасно і подарунок, і вияв свого ставлення до інших. Ми теж крокуємо в ногу з часом, і будемо виготовляти такі картки. Вони об’єднують не тільки  учнів нашого класу, а популярні у всьому світі. Люди пересилають АТС-картки в інші міста, країни. Це об’єднує людей. Не забуваймо, що АТС-картку необхідно обов’язково подарувати. Незабаром новорічні та різдвяні свята. Тому і наші картки будуть святковими. Перед вами на партах лежать матеріали для виготовлення цих карток. Ми сьогодні говорили про, те, як важливо вміти спілкуватися. Тому і під час цієї роботи ви не забувайте ділитися один з одним. Працюємо із позитивними думками та хорошим настроєм. Починайте працювати.

(Діти виготовляють АТС-картки)

Закінчили роботу. Підписали свої картки. А тепер подаруйте своєму сусідові. (Дарують). Які емоції ви відчули? Що було приємніше – дарувати чи отримувати подарунки?

V. Закріплення знань учнів

5.1. Вправа «Трикутник ефективного спілкування» Уміння  спілкуватися  допомагає  уникати  непорозумінь  і налагоджувати  стосунки.

Об’єднайтесь у  групи.  На  картках  запишіть  навички, необхідні  для  ефективного  спілкування  (мал.  43). Розкладіть картки  у  вигляді  трикутника.  На  його вершині   картка,  на  якій  записано  найважливіші,  на вашу  думку,  навички.  У  другому  рядку   дві  картки з  менш  важливими,  а  в  третьому    три  з  найменш важливими  навичками.

           Порівняйте трикутники  у  різних  групах.   Поясніть свій вибір.

5.2. Основні правила спілкування

Спілкування з оточуючим середовищем починають зі слова, погляду, жесту, усмішки.

Висновок: Отже, можна виділити такі основні правила спілкування:

  1. Будьте завжди ввічливими, привітними та доброзичливими в спілкуванні. З повагою ставтеся до співрозмовника.
  2. Будьте уважними до співрозмовника, до його стану і настрою, до того, що і як він говорить, як реагує на ті чи інші слова.
  3. Умійте слухати і не перебивати інших.
  4. Не бійтеся вступати в контакти (усні чи письмові) з людьми, навіть не знайомими вам, але при цьому уникайте нав’язливості.
  5. Говоріть про те, що може бути цікавим і корисним для тих, хто вас слухає.
  6. Не завдавайте людям прикрощів словом (не ображайте, не говоріть неприємного не виявляйте своєї неповаги, не вживайте грубих слів тощо).
  7. Умійте ввічливо попросити про щось і ввічливо відмовити в чомусь, не образивши людину своєю відмовою. Намагайтеся чемно пояснити причину прохання чи відмови.
  8. Використовуйте в спілкуванні слова «будь-ласка», «вибачте», «не ображайтеся», «чи не змогли б ви», «на жаль» тощо. Стежте за культурою мовлення.
  9. Умійте підтримати людину словом і ділом у будь-якій ситуації.

VІ. Підсумок уроку

      Отже, із усього сказаного можна зробити висновок, що спілкування – це чи не найважливіша для людини річ. І для того, щоб воно приносило задоволення і бажаний результат, слід виробити в собі ті якості, про які ми сьогодні говорили, пам’ятати вислів древніх: «Заговори, щоб я тебе побачив».  Завжди пам’ятайте просту народну істину, що до людей слід ставитися так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе. Також у спілкуванні людей дуже важливу роль відіграють почуття та емоції.

ОЦІНЮВАННЯ.

VІІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати § 21

       Отже, наш урок закінчується. Що вам  найбільше запам’яталося? (Відповіді дітей). Покажіть мімікою, який у вас настрій наприкінці уроку. Мені дуже приємно, що всі усміхнені. Ми знаємо, що люди спілкуються словами і без слів. Ввічливість сприяє спілкуванню, взаєморозумінню і добрим стосункам. Ввічливе прохання викликає бажання допомогти. Дякую вам за урок. А на цьому наш урок закінчено.

 (Усі встають).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 лютого 2020
Переглядів
6947
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку