Розробка уроку " Лялька - мотанка - щаслива доля намотана" для 5 класу. Види ляльки- мотанки, інструктаж з охорони праці, практична робота виготовлення ляльки- мотанки.
Тема:Лялька мотанка – щаслива доля намотана.
Мета: ознайомити учнів із різними матеріалами, які використовуються для виготовлення ляльок.навчити деяким способам виготовлення ляльки.
поглибити знання з традиційних способів виготовлення ляльок.
розвивати мислення, увагу, пам'ять, моторику рук, творчі здібності.
виховувати естетичний смак, працьовитість, посидючість, виховувати любов до традицій та вірувань нашого народу, виховувати бажання вивчати минуле, берегти та примножувати традиції українського народу.
дотримання учнями правил безпечної праці, організації робочого місця та санітарно-гігієнічних вимог, під час виконання завдань практичної роботи.
Обладнання: презентація, шматки тканини, нитки, ножиці, картки- інструкції по виготовленню ляльки.
Епіграф до уроку.
Моя лялька-мотанка
Ниточкою змотана,
Оберіг мій на землі,
Талісман мені в житті
Хід уроку
І. Організація уроку.
1. Вступне слово вчителя
- Добрий день! В добрий час.
Рада, діти, бачить вас.
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть лиш дівчата,
А за ними – і хлоп’ята.
У вас на столах лежать смайлики. Підніміть будь ласка той , що відповідає вашому настрою.
Добре в нас стало вдвоє більше усміхнених облич.
2.Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
- Як ви думаєте, що означає слово "лялька"?
- Який образ виникає у вашій свідомості при слові "лялька"?
- Яка ваша улюблена іграшка?
ІІІ. Оголошення теми уроку.
Домашні обереги… Що означають ці слова? Це те, що оточує нас із дитинства, до чого ми звикли. Вишитий рушник та вишита сорочка, ікона на покуті та хліб на столі, вінок часнику та лялька - мотанка – все це наші обереги, історія нашого народу.
Лялька супроводжувала дитину з самого народження. Гралися нею всі діти. Коли були малі ляльки шили матері, бабусі.
Ляльки – мотанки виготовляли з соломи, трави, ниток, кори, тканини.
Ляльки були ігрові та оберегові.
Ігрові використовували для розваги дітям. Оберегові – оберігали людину від небезпеки, хвороби, сварки, темних сил. Вважалося, що все погане забирає на себе лялька, а дитинка росте здорова.
Щоб оберіг нікого не нагадував, і не завдавав шкоди, робили його безликими. Замість обличчя на голові мотанки зображували хрест – символ сонця і плодородної землі. При виготовленні оберегу не використовувались голки.
Сьогодні ми зробимо ляльку-мотанку, яка буде твоїм власним оберегом. Адже з давніх-давен люди берегли, шанували і непорушно охороняли свої національні досягнення. Бо коли вмирають традиції, то вмирає і народ.
IV.Пояснення нового матеріалу.
Лялька-мотанка здавен була оберегом в українській родині. Кожна матір робила для своєї дитини ляльку, щоб та гралась. Вузлова лялька – нащадок ляльки – божества, що символізувала Рожаницю, богиню-заступницю жіночої долі, хранительку плодючості, що їй поклонялися за давньослов’янських і трипільських часів. Сьогодні така лялька більш відома як мотанка. Вважають, що лялька є посередником між живими й тими, кого на цьому світі вже чи ще немає. Спосіб творення цих ляльок – скручування, скочування, змотування, зв’язування, завивання. Голка з ниткою використовується лише в процесі виготовлення одягу та головних уборів. Обличчя як такого у ляльки немає, бо воно досить символічне. Лялька-мотанка повинна бути безлика, а та, що служить оберегом – ще й з хрестом замість обличчя, викладеним з різноколірних ниток, переплетених таким чином, що на розхресті утворюється квадрат. Це давній солярний знак – хрест у колі. Така лялька служить оберегом.
Лялька буває різної форми - великою й маленькою. Вважають, що лялька є посередником між живими й тими, кого на цьому світі вже чи ще немає. Її робили для того, щоб пішов або, навпаки, припинився дощ. Або для того, щоб забрати хворобу від людини.
Залежно від події робили різні ляльки. Якщо для шлюбу, то ляльки виготовляли дуже ретельно. Ляльку вбирали в український стрій, як молоду, робили великий віночок на голову. Також до ляльки -молодої виготовляли пару -молодого. Також дівчата часто разом з рушниками та сорочками в скриню до посоха робили ляльок. Коли ж дівчина виходила заміж, то в родині чоловіка дозволялось, допоки в молодят немає діток, гратись лялькою, і чим більше, тим швидше, і тим здоровіші будуть діти. А коли вже народжувалась дітвора, то , звісно, лялька віддавалась їй. Якщо ж їх робили діти, вони часто робили собі товариша і порадницю. Раніше найкоштовнішим убранням для ляльки ставали клапті старих вишитих сорочок, іншого одягу. Власне, тому українська мотанка позначена регіональними ознаками тієї місцини, де її виготовлено.
- Які ви знаєте види ляльок-мотанок і їх значення?
1. Лялька – пеленашка.
Цих ляльок у родині робили найпершими, подружжя клало такий оберіг до себе у ліжко, щоб з’явилася дитина. Їх клали в ліжечко до немовляти для відволікання злих духів, це були перші іграшки малюка .
2. Лялька «День-Ніч» Це лялька ручної роботи, називається: "День-Ніч". Вони охороняли сім'ю. Вдень її перевертали на світлу сторону, щоб день складався вдало, а на ніч перевертали на темну сторону, щоб вночі сім'ю нічого не турбувало.
3. Нерозлучники.
Особливість цих ляльок у тому, що в них одна рука, яка і поєднує молодят. В деяких регіонах України таку ляльку дарували молодим під час весілля з побажаннями любові та злагоди, а ще звичайно, щоб молоді завжди були в парі і міцно тримались один одного все своє життя. В тому місті, де з’єднуються дві ручки, примотаний зроблений з ниток кутасик (переважно червоного кольору), який символізує кохання молодят та їхню майбутню дитину.
4. Лялька – Багаторучниця.
Свою назву лялька отримала за наявність великої кількості рук (п`ять пар рук).
Таку ляльку полюбляли господині, її підвішували над прялкою чи піччю для того, щоб господиня встигала робити всю хатню роботу. А лялька допомагала їй у цій справі.
5. Лялечка – утішниця.
Таку забавку ховали у скриню, тобто щодня дитині не давали нею гратися. Виймали тільки тоді, коли дитина плакала. На ручки їй вішали цукерки, маля гралося, з’їдало солодощі і утішниця ховалася знову у скриню.
6. Лялька – круп’яничка Лялечка-круп'яничка (зерновушка) всередині наповнюється крупою (зерном). Вважалося, що вона приносить в дім достаток, благополуччя, допомагає досягти успіхів у роботі. Раніше робити ці амулети починали восени і використовували зерно з зібраного врожаю. Заборонено застосовувати подрiблену крупу або пластівці, обов'язково лише ціле зерно: пшеницю, перловку, гречку, пшоно, горох…
7. Трав’яниця.
Ця лялька подібна до сучасної аромотерапії: у спідничку клали запашну траву на свій смак або за потребою і пристосовували біля ліжка, аби вдихати запах зілля.
8. Лялька – лихоманка.
Цей простий оберіг в’язався найстаршою у родині жінкою на Різдво. Кожна лялька означала конкретну хворобу, яку мав член сім’ї. Цілий рік лихоманка висіла біля печі, а потім спалювалася. Таким чином хвороба відступала.
9. Найголовніша – лялька-мамка.
Її робили найкращою, з лялечкою-дитинкою на руках. Таку ляльку мати дарувала заміжній дочці, аби та завагітніла. Жінка клала її під подушку і з часом у сім’ї з’являлося маля.
Сучасна лялька-мотанка – це мистецький твір, що найчастіше слугує за виставковий чи подарунковий екземпляр. Тому вона повинна бути змістовною, образною, такою, що з’єднує рід і природу, історію та сучасність.
Найулюбленішою і пам'ятнішою завжди була і буде тільки та лялька, яка зроблена своїми руками, в яку ви вклали частинку своєї душі.
«Як ви думаєте, чи відрізняється сучасна магазина лялька від народної? Якщо "так", то чим?»
Відповіді учнів.
-Сьогодні ми зробимо ляльку Долі, ляльку Здоров‛я,ляльку-Утішницю та ляльки Десятиручки.
V. Майстер – клас. (Практична робота)
1.Інструктаж з охорони праці.
Перед початком роботи, будь ласка, зверніть увагу на свої робочі місця. Де б ви не знаходилися: на заняттях - необхідно бути дуже обережними. На заняттях ми користуватимемося різними предметами, дотримання техніки безпеки при цьому є обов'язковим.
Вимоги безпеки під час роботи: дотримуйте в порядку і чистоті робоче місце, не допускайте той, що захаращується його інструментами, відходами і сміттям; будьте уважні, не відволікайтеся і не заважайте іншим; не розмахуйте рукою з інструментом, не кладіть його на край столу; світло на вашу роботу повинне падати з лівого боку; положення тіла при роботі повинне бути зручним, відстань до виконуваної роботи повинна бути 25-30 см;
Вимоги безпеки при роботі з ножицями: кладіть ножиці праворуч від себе із зімкнутими лезами, направленими від себе; - стежте за тим, щоб ножиці не опинилися під виробом, оскільки, беручи виріб, їх можна упустити і поранити себе або працюючого поряд; передавайте ножиці колечками вперед, із зімкнутими лезами; не підходьте під час роботи з ножицями до інших учнів. Вимоги безпеки після закінчення роботи: приведіть в порядок робоче місце; інструменти і матеріали зберіть і складіть в певне місце; сміття і відходи зберіть і складіть в спеціальний ящик.
VI. фізкультхвилинка
2.Технологія виготовлення
-У вас на парті лежать технологічні картки, давайте з ними ознайомимось.
3.Аналіз та обговорення зразків.
- Розглянемо зразки, послідовність виконання ляльки.
Вчитель
Насамперед треба налаштуватися на те, що зараз робитимете щось дуже важливе – як перед якоюсь значущою подією у вашому житті. весна це початок нового життя, тому ви ніби будете задавати йому рух – вкладатимете в ляльку силу.
Відкиньте всі думки, що відволікають вас. Це найкращий стан для створення ляльки – оберега. Для настрою запалимо свічку. Так робили і в давнину (запалювали свічку або піч, щоб відігнати злих духів).
Візьміть аркуш паперу, запишіть усе те, що б ви хотіли щоб здійснилося у новому році. Для цього не поспішайте – добре подумайте. Тепер цей аркуш згорніть у трубочку і покладіть у вашу майбутню лялечку.
4.Запитання на закріплення.
1. Яке значення мала обрядова лялька?
2. З яких матеріалів можна виготовляти ляльки?
3. Які види ляльки виготовлені з тканини?
4. Значення оберега для людей?
5.Розповідь вчителя
Мотанка Десятиручка виправдовує свою назву - це лялечка-помічниця з 10 ручками (погодьтесь, двох рук не завжди вистачає для впорядкування всіх справ). За легендою, богиня Мокоша подарувала таку помічницю молодій працьовитій жіночці, яка щойно вийшла заміж та дуже хотіла догодити своєю роботою в новій родині. І з такою допомогою все пішло на лад. З того часу дівчата на вечорницях насамперед виготовляли для себе помічниць-Десятиручок; така лялечка входила й до посагу нареченої.
Виготовляли Десятиручок на свято Покрова, 14 жовтні, коли закінчувались польові роботи та починались хатні клопоти. Робили їх з соломи чи мочала та спалювали - вважалось, що, згораючи, Десятиручка передає силу та вправність своїх рук господині. З часом почали просто залишати помічниць-Десятиручок на робочому місці (на кухні, в офісі, в майстерні, на письмовому столі - там, де ви проводите більше часу за роботою) - нехай допомагають.
6. Практична робота
7.Заключний інструктаж
VII. Підсумок уроку
Дайте відповідь на одне із запропанованих запитаннь.
Інтерактивна вправа «Струмок»
Вправа « Зміна настрою» уточнити настрій дітей на прикінці уроку. Чи є зміни?