Конспект бінарного інтегрованого уроку
з української мови та інформатики
для учнів 3 класу
Вчитель початкових класів - НіколюкЛ.М.
Тема. Удосконалення тексту.
Мета:удосконалювати зміст та форму написаного тексту,доречно вживати слова чи речення відповідно до теми і мети, простежувати послідовність викладу думок.
Задачі уроку
Формування ключових компетентностей:
• уміння вчитися-організовувати своє робоче місце; висловлювати оцінні судження,орієнтуватися у часі та берегти його; планувати свої дії; доводити роботу до кінця;
• загальнокультурної – дотримуватись норм мовленнєвої культури,толерантно відноситись до інших людей; зв’язно висловлюватися в контексті змісту;
• здоров’язбережувальної - застосовувати в умовах конкретної ситуації сукупність здоров’язбережувальних компетенцій, дбайливо ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших людей під час роботи у комп’ютерному класі, дотримуватись безпечної поведінки;
• інформаційно-комунікативної-використовувати інформаційно-комунікаційні технології та відповідні засоби для виконання особистісних і навчальних завдань;
• соціальної -продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та парі, проявляти ініціативу.
Предметних компетентностей :
Українська мова:
Інформатика:
- використовувати комп’ютер та текстовий редактор для змінювання та вдосконалення тексту, виділення та переміщення частин тексту;
- використовувати основні команди редагування: вирізати, копіювати, вставити та видалити;
- вирішувати інформаційні проблеми шляхом застосування засобів ІКТ та алгоритмів виконання завдань;
- співпрацювати за допомогою засобів ІКТ, виконуючи навчальні завдання з української мови;
-виконувати правила безпечної роботи з комунікаційними системами.
Тип уроку : засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.
Форма уроку: урок - практикум
Обладнання уроку: ноутбуки, проектор, презентація, картки із завданням, скринька, сніжка, картки – опори, листи самооцінки, таблиці, маски « Мовка » і «Word».
Програмне забезпечення: Microsoft Office Word.
ХІД УРОКУ
I.Організаційний момент (Правила ТБ)
Сядьте , діти, рівненько,
Посміхніться гарненько.
Візьміть у кулачок -
Гарний настрій на урок.(Слайд 2)
Вчитель інформатики:
- Доброго дня, діти! Урок у нас сьогодні незвичайний. Ми спробуємо поєднати ваші знання з двох предметів: інформатики та української мови. Але ми знаємо, що спочатку потрібно згадати правила ТБ та поведінки в комп’ютерному класі.
- Ой, а що це там лежить біля комп’ютера? (Беру скриньку із сніжкою)
Вправа «Скринька»
-Спробуйте відгадати, поставивши запитання, що знаходиться в скриньці?(діти ставлять запитання)
Це істота? (ні)
Це неістота? (Так)
Воно кругле? (Так)
Їстівне? (Ні)
Червоне? (Ні)
Біле? (так)
( Сніжка у коробочці)
-Звідки вона тут узялася?
(діти висловлюють свої припущення).
-Тож чи було порушено правила ТБ у комп. класі? Які саме?
-Які ще правила ви знаєте? (Слайд 3)
Вправа «Сніжна куля»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності . Повідомлення теми і мети уроку
Вчитель інформатики:
Текст і редактор
- Що таке «текст»?
- Хто такий «редактор»?
Редактор — це той, хто редагує текст, тобто опрацьовує, виправляє, готує до друку літературну працю. Редактор працює у видавництві, редакції, на радіо чи телебаченні. (Слайд 6)
-Як можуть бути пов’язані між собою ці слова? Тож якою може бути тема уроку?
- Отже, на сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися удосконалювати різні висловлювання, доречно вживати слова та речення відповідно до теми і мети висловлювання, простежувати послідовність викладу, тобто вчитися редагувати тексти різними способами. (Слайд 7)
Вчитель укр. мови
(До дошки виходить міс Мовка) (Слайд 8)
Учитель. – Доброго дня, вельмишановна пані! Хто ви? І звідки до нас завітали?
Міс Мовка.-Мене звати міс Мовка. Завітала з королівства Мовознавства. Я почула, що у вас йтиметься сьогодні на уроці про текст та його удосконалення, тобто покращення. А я як ніхто краще на цьому знаюся! Сподіваюсь, що ви не будете проти моєї присутності!
Учитель.-Діти, от так гість у нас на уроці! Ну що ви. Нам навпаки приємно, що ми від вас стільки сьогодні дізнаємося! Правда, діти?
( Виходить містер Ворд)
Містер Ворд. -Кхе! Кхе! Я не зрозумів, що тут коїться? Лише на хвилину запізнився і я вже не потрібен!
Учитель. – Ой, а ви хто?
Містер Ворд. – Дозвольте представитись. Я містер Ворд. Найголовніший текстовий редактор, призначений для створення, перегляду та редагування текстів. Наш комп’ютерний університет, де я працюю професором текстового редагування, відправив мене до вас, бо у вас сьогодні відповідна тема уроку. Але я бачу, що мабуть трапилася якась помилка. У вас уже є гість.
Міс Мовка. – Так, так, вельмишановний пане. Повертайтеся у свій університет. Там ви мабуть більше потрібні!
Учитель. – Що ви! Будь ласка, не сваріться! Ніякої помилки не сталося! Ви міс Мовка відповідаєте за сукупність правил у написанні слів, словосполучень, речень, тексту. Без ваших знань люди писали б тексти з помилками. А ви містере Ворд, дозволяєте нам крокувати в ногу з розвитком комп’ютерної техніки. І допомагаєте створювати тексти в електронному вигляді. А щоб ці тексти були надруковані правильно ми не можемо обійтися без знань міс Мовки. Тож пропоную нам разом провести урок.
Міс Мовка. – Ну що ж задля високого результату я згодна.
Містер Ворд.-Підтримую! (Стискають один одному руки)
Мета уроку
Вчитель укр. мови (Слайд9)
Отже, сьогодні наші завдання з укр..мови:
Вчитель інформатики: (Слайд 10 )
Завдання з інформатики:
- вміти змінювати, редагувати текст, виділяти та переміщувати частини тексту у текстовому редакторі Word ;
- використовувати основні команди редагування: вирізати, копіювати, вставити та видалити ;
- дотримуватись правил ТБ.
Міс Мовка.
-У мене є цікаве завдання для вас. Пропоную відгадати загадку. Про кого йдеться?
Стало біло навкруги -
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я.... (Зима)(Слайд 11)
Вчитель укр. мови
-Зима пропонує нам виконати ряд практичних завдань.
Містер Ворд.–Хвилиночку, а мені на електронну пошту ,щойно, надійшов лист від зими. Вона нам пропонує такий план дій:
План співпраці (Слайд 12) і (на дошці)
Вчитель укр. мови.
-Виконавши завдання, не забудьте себе оцінити на «Листі самооцінки».
Лист самооцінки |
Прізвище учня ______________________ |
||
1. |
Гра «Сніжинки» |
2б. |
|
2. |
Практична робота: |
|
|
* |
Текст «Сніжинки» (усно) |
2б. |
|
* |
Текст«На річці» |
2б. |
|
* |
Текст «Бурулька» |
2б. |
|
* |
Творче завдання -будова тексту (1б) - послідовність (1б) - без повторів(1б) - охайність(1б) |
4б. |
|
|
Всього |
12б. |
|
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель укр. мови
-Пропоную вам пограти в гру та пригадати все, що знаємо про текст.
Гра «Сніжинки»текст
Оцініть свої знання(лист самооцінки)
ФІЗХВИЛИНКА
«Танці – зігріванні»
ІV. Робота по темі уроку
- Послухайте текст про сніжинку .
Сніжинка (Слайд13)
З неба летіла на землю сніжинка. Сніжинка була легка і красива.
Василько повертався зі школи . Хлопчик бачив, як падає сніжинка.
Він простягнув долоню. Школяр захотів приголубити сніжинку. А сніжинка впала на теплу, добру руку й розтала.
Хлопчик з жалем подивився на руку. На долоні блищала крапелька, мов сльоза.
Довідка: вона, пушинка, зірочка .
Удосконалений текст (Слайд14)
Сніжинка
З неба летіла на землю сніжинка. Вона була легка і красива.
Василько повертався зі школи . Хлопчик бачив, як падає пушинка .
Він простягнув долоню. Школяр захотів приголубити сніжинку. А зірочка впала на теплу, добру руку й розтала.
Хлопчик з жалем подивився на руку. На долоні блищала крапелька, мов сльоза.
- Яка пора року описана?
- Про кого текст?
- Яку помилку допустив автор?
- Як виправити текст?
- Усно виправте, використовуючи слова з довідки.
- Яку помилку допустив автор?
- Які ще помилки можуть бути в тексті?
(Заголовок не відповідає змісту, порушена послідовність речень, Послідовність абзаців, повтори слів, зайві речення, деформовані речення. )
- Виправити помилки в тексті можна усно, письмово в зошитах - на уроках укр., а можна і в комп’ютерах - в текстовому редакторі.
Вчитель інформатики:
- Як же використовувати комп’ютер та текстовий редактор для змінювання та вдосконалення тексту, виділення та переміщення частин тексту?
- Вивчимо основні команди редагування: вирізати, копіювати, вставити та видалити .
1. Повторення
2 . Розповідь учителя з елементами бесіди (Слайди 20-23)
- виділити фрагмент тексту за допомогою комп’ютерної мишки або клавіатури. - - вибрати команду Копіювати,
- поставити курсор у відповідне місце
- вибрати команду Вставити.
- виділити фрагмент тексту ,
- вибрати команду Вирізати,
- поставити курсор у відповідне місце
- вибрати команду Вставити.
Текст «Сніжинка» ( Word)
Висновок. Чого навчились виконуючи дану вправу?
-Яким способом краще редагувати текст?
Фізкультхвилинка «Друкарська машинка»
(Діти мають «картки-клавіші» із написами символів та у потрібний момент присідають)
Любить вчитися наш клас!
Та відпочивати час.
Нумо, разом всі присіли –
І нагору полетіли.
3.1 РОБОТА з текстом «На річці»
А)Алгоритм
1.Відкрий папку «3клас», файл «На річці».
2. Прочитай текст
3. Знайди помилки
4. Виправ помилки :
5.Перевір удосконалений текст
На річці (Слайд 24)
Настали приморозки. Річка вкрилася кригою.
Двоє хлопчиків пішли на річку ковзатися. Раптом крига провалилася. Хлопчики опинилися у воді і почали кликати на допомогу.
Крики хлопчиків почули люди. Вони допомогли хлопчикам вибратися на берег. Потім переляканих хлопчиків відвезли до лікарні.
З того часу хлопчики добре запам'ятали, що на кризі треба бути обережним.
Довідка: діти, хлоп ‘ят, школярам , дітей.
Удосконалений текст
Текст «На річці» (Слайд 25)
Настали приморозки. Річка вкрилася кригою.
Двоє хлопчиків пішли на річку ковзатися. Раптом крига провалилася. Діти опинилися у воді і почали кликати на допомогу.
Крики хлоп’ят почули люди. Вони допомогли школярам вибратися на берег. Потім переляканих дітей відвезли до лікарні.
З того часу хлопчики добре запам'ятали, що на кризі треба бути обережним.
Довідка: діти, хлоп ‘ят, школярам , дітей.
Б) Удосконалення тексту в WORD
В) Перевірка
Висновок. Чого навчились виконуючи дану вправу?
Г)Бесіда за змістом
- Як би ви оцінили вчинок хлопчиків?
- До чого можуть призвести ігри на льоду взимку?
Д) ВІДЕО на льоду (Слайд26)
- Зробіть висновок.
Лист самооцінки
- Оцініть свою роботу
Відео
Релаксація
Гімнастика для очей
Містер Ворд.
-Пропоную вам відгадати загадку:
Росте зимою тільки вниз,
любить крівлю і карниз. (Бурулька) (Слайд27)
-Так, правильно, молодці!
Вчитель інформатики:
— Прочитайте речення. (Слайд28)
Веселка в бурульці
Юрко стоїть, затамувавши подих від здивування. Красива бурулька, мов веселка, переливається кольорами.
На даху біля бурульки сидять горобці та цвірінькають. Вони теж милуються бурулькою-веселкою.
Удень почав танути сніг, капали краплі з дахів. А вночі знов підморозило.
Вийшов з хати Юрко і побачив велику крижану бурульку. Вона звисала з даху. Зійшло сонце, і бурулька заблищала різнобарвними вогниками: синім, рожевим, червоним, жовтим.
Удосконалений текст (Слайд29)
Веселка в бурульці
Удень почав танути сніг, капали краплі з дахів. А вночі знов підморозило.
Вийшов з хати Юрко і побачив велику крижану бурульку. Вона звисала з даху. Зійшло сонце, і бурулька заблищала різнобарвними вогниками: синім, рожевим, червоним, жовтим.
Юрко стоїть, затамувавши подих від здивування. Красива бурулька, мов веселка, переливається кольорами.
На даху біля бурульки сидять горобці та цвірінькають. Вони теж милуються бурулькою-веселкою.
Бесіда
— Чи утворюють ці речення текст? (Ні.)
— Чому? (Абзаци не зв’язані між собою, порушена послідовність висловлювання.)
— Як відредагувати текст? (Переставити абзаци.)
- Як виділити абзац?
-Пригадаймо, як виділити абзац?
-Відредагуйте текст .
-Прочитайте удосконалений текст.
-Про кого йдеться в тексті? (Про Юрка)
-Що він робив?
-Передбачте, що могло трапитись з Юрком?
Висновок. Чого навчились виконуючи дану вправу?
Поглянемо вправо, поглянемо вліво, і вгору, й додолу, і навкруги,
Від праці очі нехай відпочинуть, зарядку для них я зроблю разів три!
Бесіда про ТБ «Обережно – бурульки!»
Відео (Слайд30)
Фізкультхвилинка
V.Творча робота ( на вибір)
1. Вчитель укр. мови.
2.Самостійна робота
Снігова баба
Взимку діти гралися, у дворі. Руки у них замерзли. Але баба снігова вийшла гарна.
2. Склади текст за поданим початком.
Коли я снідав, над головою щось цвірінькнуло. Глянув – по кімнаті пурхає зелененька пташка з чорною манишкою. То була синичка. Надворі було холодно, і пташці захотілося погрітися.
2.Склади текст за серією малюнків «Зимові розваги». (Слайд31)
Прийшла ________________. Випав пухнастий _________.Тріщать _______________ від морозу. Взимку дуже важко ____________________. Учні змайстрували ________________ і __________________ їх на деревах. Незабаром з’явились перші _________________.
Слова для довідки: розвісили, годівнички, зима, дерева, сніжок, гості, птахи.
Презентація творчих робіт.
VІ. Підсумоки уроку (Слайд32)
Виходять Мовка і Ворд.
Міс Мовка - У нашій країні Мовознавства неможливо писати і удосконалювати текст без ручки чи олівця.
Містер Ворд- А у нас в Комп’ютерній країні друкувати та редагувати текст легко і зручно, можна зекономити час.
Міс Мовка. – Сподіваюсь, що наша співпраця була плідною.
Містер Вордю. – Пропоную підрахувати загальну кількість балів в листах самооцінювання.
2 . Лист самооцінки
3. Гра «Сонечко»
На дошці прикріплено монітори з оченятами та посмішками. Учні прикріплюють стікери до відповідної картинки:
-мені все легко вдавалося на уроці, я здобув багато цікавої інформації;
-мені все вдавалося на уроці, проте я не зміг усього запам’ятати, ще потрібно допрацювати,
- мені було важко і я не навчився нічого.
4. Подарунки від героїв – розмальовки.
VІІ. Домашнє завдання (на вибір) (Слайд33)
-Скласти і записати в зошит текст « Правила безпеки взимку»;
- надрукувати його у програмі Word;
- надіслати на електрону пошту вчителю.
Дякую за увагу ! (Слайд34)
Миколаївська область
Первомайська гіиназія №9
Вчитель початкових класів - НіколюкЛ.М.