Конспект бінарного уроку з української мови та хімії на тему: "Види складнопідрядних речень. Окисно – відновні реакції у природі "

Про матеріал

Мета:вчити учнів розпізнавати складнопідрядне речення з підрядними означальними , з'ясувальними і обставинними;вчити знаходити їх у тексті,визначати межі головної й підрядної частин; сприяти виробленню вмінь і навичок визначення основних видів підрядних частин ,складати схеми таких речень, будувати їх і активно використовувати у власному мовленні; удосконалювати пунктуаційну грамотність; розвивати пам'ять, мислення, навички роботи у парах; виховувати бережне ставлення до навколишньої природи.

Очікувані результати:учні визначають головну і підрядну частини, види СПР, їх істотні ознаки, межі головної і підрядної частин, кількість частин.

Перегляд файлу

 

 

 

Інтегрований урок української мови та хімії

 

 

Тема:Складнопідрядне речення з підрядними означальними , з'ясувальними і   обставинними.

Окисно – відновні реакції у природі             

 

 

 

 

 

 

Підготували :

Муржак О.В.,

вчителька хімії,

Поліщук О.І.,

вчителька української

 мови та літератури,

НВК « ЗНЗ І – ІІ ст. – ДНЗ»

 с. Мощене

-2017-

 

Інтегрований урок української мови та хімії

Тема:Складнопідрядне речення з підрядними означальними , з'ясувальними і      обставинними

Мета:вчити учнів розпізнавати  складнопідрядне речення з підрядними    означальними , з'ясувальними і обставинними;вчити знаходити їх у тексті,    визначати межі головної й підрядної частин; сприяти виробленню вмінь і навичок визначення основних видів підрядних частин ,складати схеми таких речень, будувати їх і активно використовувати у власному мовленні; удосконалювати пунктуаційну грамотність; розвивати пам'ять, мислення, навички роботи у парах; виховувати  бережне ставлення до навколишньої природи.

Очікувані результати: учні визначають головну і підрядну частини, види СПР, їх істотні ознаки, межі головної і підрядної частин, кількість частин.

Обладнання:презентації учнів, тексти, таблиці « Складнопідрядні речення»,

« Сполучники та сполучні слова»; «Дерево пізнання»( на листках номера завдань, яблука чіпляються при виконанні завдань), творчі роботи учнів за поданими темами,тест « Складнопідрядне речення», агітаційні стінгазети по здоровому способу життя .

Тип уроку: бінарний.

Хід уроку

В озонову дірку подивився янгол :

-  Господи, скажи їм , щоб вони схаменулись!

Л.Костенко

 

Скільки років землі -

І мільярд, і мільйон,

А яка вона й досі ще гарна!

Л.Костенко

 

 

І.Організація класу

ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

1.Слово вчителя

2.Мета наша сьогодні на уроці – поглибити  знання про складнопідрядне речення з підрядними означальними і з’ясувальними, обставинними;складати схеми таких речень, будувати їх; удосконалювати пунктуаційну грамотність; виховувати бережне ставлення до навколишньої природи.

ІV. Актуалізація здобутих знань

1.Слово вчителя.

-  Підготовкою до уроку було необхідно підібрати матеріал про складнопідрядні речення, їх різновиди та засоби зв’язку трьом групам.

Кожен вид роботи необхідно самостійно оцінити у «Листах самооцінки».

Але перед тим, як дати слово учням, проведемо опитування. Ви звернули увагу на дерево? Які у нього гарні різнобарвні листочки, так і хочеться зірвати їх. Кожен листочок містить завдання,  яке необхідно виконати під час уроку.

«Дерево пізнання»(Кольорові листки обпадають – це діти виконують завдання протягом уроку).

2.Інтерактивна вправа « Мозковий штурм».

  • Яке речення називається складним?
  • Які види складних речень ви знаєте?
  • Дайте визначення складносурядного речення. Наведіть приклади.
  • Яке речення називається  складнопідрядним?Приклад.
  • Як називаються частини СПР?

V. Виступ учнів за темою уроку

1.Слово вчителя.

Ми знаємо, що складнопідрядні речення складаються з частин, одна з яких є головною, а інша – підрядною. Частини таких речень поєднуються за допомогою основних засобів зв’язку: інтонації та сполучників чи сполучних слів . За семантикою сполучників  виділяють типи підрядних частин у СПР.

Учитель мови.  Перша група презентує свою роботу

« Складнопідрядні речення з підрядними означальними».

1.Творчий захист роботи.

1)теоретичний матеріал про особливості речень.

2)Схема .

3)синтаксичний розбір речення.

Вчитель. Підсумок.

Підрядні означальні речення за значенням та інтонацією близькі до дієприкметникових зворотів, а тому за потреби можуть бути взаємозамінними: Процес фотосинтезу, який здійснюють рослини, забезпечує всі живі організми життєдайним киснем…Складнопідрядне речення. Процес фотосинтезу, здійснений рослинами, забезпечує всі організми життєдайним киснем. - Просте ускладнене речення.

2. Орфографічний практикум.  Словниковий диктант

Окислення , відновлення, окисно – відновні, дихання , кровообіг, фотосинтез , легкозаймиста , виверження,сполучення, довкілля, листя, заміщення, супроводжується, віддають,біогаз, добування, очищення, горіння ,  кисло – молочних  , вибілювання , фарбування , волосся, ржавіння , потемніння .

 

Учитель мови.  Друга група презентує свою роботу

« Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними».

3. Творчий захист роботи.

1)теоретичний матеріал про особливості речень.

2)схема .

3)синтаксичний розбір речення.

4. Конструювання.(побудувати схеми речень)

1) Історія знає , як навіки зникло місто Помпея під вулканічним попелом  завтовшки у 3м.

2)Атоми або йони, які приєднують електрони, називають окисниками.

3)Окисниками чи відновниками називають речовини, до складу яких входять атоми або йони.

 

Учитель мови.  Третя  група презентує свою роботу

« Складнопідрядні речення з підрядними обставинними».

5. Творчий захист роботи.

1)теоретичний матеріал про особливості речень.

2)Схема.

3)синтаксичний розбір речення.

Підсумок учителя.

Підрядні обставинні речення близькі до дієприслівникових зворотів за значенням, а отже, можуть бути замінені ними: Як учням віддаси усе найкраще, то й сам сягнеш нової висоти (П. Сингаївський) — (складнопідрядне речення). Віддавши учням усе найкраще, й сам сягнеш нової висоти — (просте ускладнене речення).

Під час дихання органічні речовини окиснюються до кінцевих продуктів- вуглекислого газу і води, використовуючи для цього кисень.Просте ускладнене речення.Під час дихання органічні речовини окиснюються до кінцевих продуктів- вуглекислого газу і води, коли використовують  для цього кисень.(умови)

6.Трансформування речень.

Із поданих речень побудувати СПР.

1.Оксиген, спостерігаючи за ним, трішки побоювався і швиденько подружився з двома Гідрогенами, утворивши Воду.(Оксиген, який спостерігав за ним, трішки побоювався і швиденько подружився з двома Гідрогенами, які утворили воду).

2.  Внаслідок цього грунт збагачується  солями нітратної кислоти, утвореної з нітроген оксиду. (Внаслідок грози грунт збагачується  солями нітратної кислоти, яка утворюється з нітроген оксиду).

3. Вода, загашена пожежею, сама загорілася у Флуорені.(Вода, якою гасили пожежу, сама загорілася у Флуорені).

4. Однією з найактивніших і  найпотужніших природних речовин, здатних нещадно і безкомпромісно знищувати бактерії, віруси та грибки , є озон.

( Однією з найактивніших і  найпотужніших природних речовин, які  здатні нещадно і безкомпромісно знищувати бактерії, віруси та грибки , є озон).

 

Гра «Знайди пару». Погрупувати антонімічні пари:

Аніон, окисник,катіон, аналіз, кислий,сполучення,синтез, лужний, відновник,розклад.

8. «Скарбничка досвіду». Культура  мовлення

VІ.Оцінювання роботи учнів на уроці

VІІ. Рефлексія вивченого матеріалу.

9.«Сейф контролю».« Складнопідрядне речення». Тест

VІІІ. Підсумки уроку

  1. Слово вчителя української мови

На уроці ми  переконалися у тому, що СПР використовуються у різних стилях мовлення, зокрема:у книжних  – науковому та художньому; публіцистичному та офіційно – діловому, єдиний стиль, що не прозвучав на уроці.

  • Всі листочки обпали, але щедра природа завжди має  дарунок для людини.

«Дерево пізнання»( Коли діти відповідають на запитання, наклеюються яблука на дерево – плоди уроку).

2.«Мікрофон».

  • Що нового дізналися?
  • Яке речення називається  складнопідрядним?
  • Що таке складнопідрядне речення з підрядним означальним?
  • А з підрядним з’ясувальним?обставинними?
  • Що сподобалося на уроці?

2.Заключне слово вчителя

- Сьогодні ми ще раз переконалися у тому, що Природа – прекрасна і досконала. Вона не потребує змін. Змінювати необхідно лише наше з вами ставлення до неї, тоді вона щедро нагородить людство неперевершеною досконалістю ліній,форм та барв, бо у природі немає асиметрії, у неї все гармонійно красиве. Не забуваймо, що планета Земля – наш спільний дім. Бережімо її для себе та нащадків.

3. Оцінювання учнів

 

ІХ. Домашнє завдання

З мови

1 р. Вивчити   §14  .

2р. Вправа163.

3р.Виписати по3 СПР кожної групи з художньої літератури. Скласти схеми.

4р.Написати міні -  твір , використовуючи СПР, за темою: « Земля – наш спільний дім».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Синтаксичний розбір складнопідрядного речення

  1. Визначте вид речення за метою висловлювання(розповідне, питальне, спонукальне), емоційним забарвленням( окличне, неокличне), кількістю граматичних основ ( просте, складне( із скількох простих складається)).
  2. Визначте вид складного речення(складносурядне, складнопідрядне, безсполучникове).
  3. Визначте головну та підрядну частини складнопідрядного речення.

Назвіть граматичну основу кожної частини.

  1. Поставте запитання від головної до підрядної частини. З’ясуйте вид підрядної частини.
  2. З’ясуйте вид підрядної частини щодо головної.
  3. Визначте, чим пов’язані частини складнопідрядного речення: сполучниками чи сполучними словами( займенник, прислівник).
  4. Поясніть вживання розділових знаків.
  5. Накресліть схему речення.
  6. Розберіть кожну просту  частину.

Додаток 2

Значення реакцій окислення й відновлення

Значення реакцій окислення й відновлення у природі, техніці та повсякденному житті важко переоцінити. Окисно – відновні процеси надзвичайно поширені. Дихання, кровообіг, обмін речовин у живих організмах, фотосинтез у рослин пов’язані з окисно – відновними реакціями.

Феєрверк – захоплююче видовище. До складу будь – якої піротехнічної суміші входять речовини – окисники і горючі речовини –відновики.

Окисно – відновні реакції відбуваються й тоді, коли ми запалюємо сірник. (

До складу головки сірника входить сірка, а на бічну стінку коробки нанесено суміш червоного фосфору з калій хлоратом. Теплової енергії, яка виділяється внаслідок тертя головки сірника об стінку коробки,  достатньо, аби в результаті сублімації червоного фосфору утворився білий фосфор –  легкозаймиста речовина. Він взаємодіє з киснем повітря з виділенням великої кількості теплоти, необхідної для подальшого перебігу низки окисно – відновних реакцій.

 Окисно – відновні реакції відбуваються й під час виверження вулканів,які супроводжується виділенням отруйних газів, зокрема гідроген сульфід, який небезпечний для людей.

Під час грози також відбуваються окисно – відновні процеси. Внаслідок цього грунт збагачується  солями нітратної кислоти, яка утворюється з нітроген оксиду.

 Не злічити всіх окисно – відновних процесів навколо нас! Це і горіння палива, і окисно – відновні реакції в акумуляторі. Виробництво кисло – молочних продуктів     і хлібобулочних виробів, вибілювання і дезінфекція, фарбування і хімічна завивка волосся, ржавіння заліза, потемніння срібла, поява патини на бронзових пам’ятниках тощо пов’язані з процесами окислення та відновлення. Добування неорганічних і органічних речовин, очищення повітря, природних і стічних вод також ґрунтуються на окисно – відновних процесах.

 Біогаз – суміш метану й вуглекислого газу – також продукт окисно – відновних процесів. Біогаз утворюється у спеціальних реакторах( метантенках) унаслідок бродіння без доступу повітря органічних відходів. Перевага процесу переробки біомаси – значно менший уміст хвороботворних мікроорганізмів у його відходах, ніж у вихідному матеріалі. Енергія, отримана під час спалювання біогазу, сягає від 60% до 90% тієї, яку мав вихідний матеріал.

Висновки

 Ступінь окислення – загальна характеристика атомів хімічних елементів. Так називають умовний заряд, який виникає на атомі внаслідок переходу електронів від одних атомів до інших або зміщення спільних електронних пар у бік атомів більш електронегативних елементів. Ступені окислення позначають у формулах речовин над символами елементів.

  Зміна ступенів окислення хімічних елементів ( чи їхня незмінність) – одна з ознак, за якими класифікують хімічні реакції.(означальне)

 Окисно – відновні реакції супроводжуються переходом або зміщенням валентних електронів від атомів з меншою електронегативністю до атомів з більшою електронегативністю.

 Процес втрати електронів атомом називають окисленням. А процес приєднання електронів – відновленням. Атоми або йони,які приєднують електрони, називають окисниками, а ті, які віддають електрони, - відновниками. Також окисниками чи відновниками називають речовини, до складу яких входять ці атоми або йони .

 Окислення і відновлення- дві протилежні сторони одного окисно – відновного процесу. Кількість електронів, які приймає окисник, дорівнює кількості електронів,які віддає відновник, - існує електронний баланс. Методом електронного балансу добирають коефіцієнти в окисно – відновних реакціях.

Додаток 3

Природна хімічна лабораторія

Одночасно з народженням будь – якого  живого організму народжується і розростається потужна хімічна лабораторія, в якій відбуваються різноманітні хімічні реакції.(означальне) Безперервними є процеси дихання, травлення їжі, засвоєння вітамінів, мікроелементів та поживних речовин, синтез гормонів, генерація нових тканин та інш. Хімічні реакції, що відбуваються під час цих процесів, дуже складні, проте більшість з  них можуть бути реалізовані лише за наявності ферментів. Причому кожна реакція зазвичай є певний вид ферментів, який виконує роль каталізатора конкретної хімічної реакції.

Рослинний світ також помічений в ролі активного і непосидючого хіміка – лаборанта. Процес фотосинтезу, який здійснюють рослини, забезпечує всі живі організми життєдайним киснем, а представників флори, що безпосередньо беруть участь у фотосинтезі, - глюкозою. Яка є джерелом енергії для росту й розвитку рослин. Проте, Як на шкільній дискотеці без темряви не розпочинаються повільні танці, так у природній лабораторії без сонячного світла не відбувається фотосинтез.

 Особливих умов потребує і інший важливий природний процес:гниття. Гниття – це один із видів окислення, внаслідок якого органічні рештки перетворюються на корисні речовини, якими потім живляться рослини. У цьому випадку хімічні реакції виступають у ролі шеф – кухарів, які готують вишукані страви для представників флори, а допомагають їм у цьому маленькі поварчуки – сапротрофні бактерії гниття та бродіння. Щоправда, час від часу бактерії трудяться так старанно, що провокують псування продуктів харчування. У такому випадку виникає необхідність знезараження середовища.

Однією з найактивніших і потужних природних речовин, здатних нещадно і безкомпромісно знищувати бактерії, віруси та грибки, є озон.

Він захищає нашу Землю від жорстких сонячних променів, а штучно отриманий озон використовують як дезинфікатор. В атмосфері він зосереджений, в основному, в озоновому шарі і утворюється з кисню під дією жорсткого ультрафіолетового опромінення або під час грози. Діє як фільтр, затримуючи значну частину небезпечної ультрафіолетової радіації.

 Отже. Хімічні реакції є в основою майже всіх важливих процесів у природі. Знання умов, за яких відбуваються ці реакції та способів впливу на хід процесу ,  дає можливість у більшості випадків впливати на них: прискорювати, вповільнювати реакції. А іноді навіть зупиняти чи, навпаки, ініціювати їх.

Найбільш вражаючі хімічні явища відбуваються у природі. Якби не деякі з них, не було б життя на Землі.             

Додаток 4

Погрупуйте антонімічні поняття.

Кислий

Лужний

Окисник

Відновник

Аналіз

Синтез

Сполучення

Розклад

Катіон

Аніон

 

Додаток 5

Культура мовлення « Українська легко!»

Це відео створено з вірою у те, що  колись в Україні буде модно знати декілька мов, а говорити українською!

Ми хочемо позбутися  росіянізмів, суржика і кальок .

1.Я народилася у Гайвороні , тепер живу в Мощеному. Однак зараз мене немає у селі, бо я гостюю у бабусі.

Тепер означає у наш час, останнім часом. Приклад вживання  : « Чого тепер не роблять люди!» ( Леонід Глібов); « Сама хата, колись висока, тепер понижчала – присіла» ( Панас Мирний).

Зараз -  цієї миті, секунди, хвилини; негайно, незабаром. Приклади вживання : « Ходім зараз до матері» ( Михайло Коцюбинський); « Зараз візьму сундук – і на вокзал» (Григорій Тютюнник).

 2.Побачивши її , я забув, що йшов по хліб, і пішов за нею.

Коли йде мова про напрям руху, вживаємо прийменник « за». Приклади вживання : « Побігла дівчина за саньми…» ( Гнат Хоткевич); « Побачив його Тарасик та й тихенько, тихенько за ним» ( Михайло Коцюбинський).

 Якщо йдеться про мету руху, то потрібно вживати прийменник « по». Приклади вживання : « І хліб пекти, по телята йти, Коли б мені, Господи, Василя  знайти!» ( Павло Чубинський); « Пішов Дідок у ліс по дрова» ( Леонід Глібов).

3.Кожен повинен дбати про довкілля. Р.S. « Оточуюче середовище» - росіянізм.

Запам'ятайте правильні варіанти: довкілля, довколишнє або навколишнє середовище. До речі, замість вислову « оточуючі люди» варто говорити: оточення.

Додаток 6

Препозиція

постпозиція

інтерпозиція

(після)

(перед)

(між)

 

Виступ 1 групи

Складнопідрядні речення з підрядними означальними – це такі складні речення , частини якого поєднані за допомогою сполучників : що, шоб, наче,  мов; сполучних слів: який, чий, котрий, що , коли, де, куди, звідки. Підрядна частина таких речень пояснює іменник чи займенник у головній частині або слово, що виступає у ролі іменника.  Ставимо такі  питання від головної до залежної: Який? Яка? Яке? Які?Наприклад:

Ви,мабуть, помітили, що слово що може бути і сполучником, і сполучним словом. Як же їх розрізнити?

Сполучник є службовою частиною мови, тому не виступає у ролі членів речення, він лише приєднує  підрядну частину до головної та вказує на смислові відношення між ними. Наприклад:

Сполучні слова виконують не тільки роль сполучника, а й виступають у своєму значенні як член речення. Якщо сполучне слово  що можна замінити на який, то це займенник, отже є членом речення. Наприклад: Значну роль у природі відіграють окисно – відновні реакції, які є основою життєдіяльності людини.

Виступ 2 групи

 Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними – це такі складні речення частини якого нерівноправні між собою , приєднані за допомогою сполучників: що , щоб, наче, ніби, чи, як, сполучних слів: хто, що, який, чий, котрий, як, де, куди, звідки, скільки, чому, коли. Підрядна частина залежить найчастіше від дієслова мовлення, мислення, волевиявлення, сприймання почуттів. Відповідає на запитання непрямих відмінків: хто?що? кого?чого? кому?чому? ким?чим?і подібні. Наприклад:Чумаки не любили заліза, бо воно, казали, притягає грім(О.Довженко).

Виступ 3 групи

Підрядні обставинні частини вказують на обставини, за яких відбуваються дії головної частини. Вони стосуються всієї головної частини в цілому і відповідають на питання різних обставин і приєднуються до головної сполучниками та сполучними словами.

За значенням підрядні обставинні поділяються на підрядні місця, часу, способу дії, міри та ступеня, порівняльні, причини, мети, умовні, допустові, наслідкові.

 Наприклад:Не було б життя на Землі, якби не  вражаючі хімічні явища у природі.(за якої умови?)- обставинне умови.

Додаток 7

Складнопідрядне речення

Тестові завдання

Варіант І

(Кожна правильна відповідь — 1 бал.)

1. Укажіть правильне визначення складнопідрядного речення.

А СПР — це речення, що складається лише з двох синтаксич­но нерівноправних частин.

Б СПР — це речення, що складається із синтаксично нерівно­правних частин; одна з яких — головна, друга — підрядна (їх може бути дві або більше).

В СПР — це речення, частини якого поєднані підрядним і безсполучниковим зв’язком.

Г СПР — це речення, утворене з двох або більше синтаксично рівноправних частин.

2.Укажіть складнопідрядне речення з підрядним означальним:

А) Ми знаємо, що  гроза супроводжується окисно- відновними  реакціями. 

Б) У живій природі окисно-відновні реакції є основою всіх процесів обміну речовин, які є джерелом енергії .

В)Під час дихання органічні речовини окиснюються до кінцевих продуктів - вуглекислого газу і води, використовуючи для цього кисень.

Г) Людина здавна використовує окисно-відновні реакції у повсякденному житті, не замислюючись над природою цих процесів.

     3.У якому складнопідрядному реченні виділено головну частину?

А) Дуже велике значення окисно-відновних реакцій в природі полягає в тому, що за допомогою цих реакцій постійно відбувається колообіг всіх хімічних елементів.

Б) За допомогою окисно- відновних реакцій у природі постійно відбувається колообіг всіх хімічних елементів, які входять до складу живих організмів.

В) Окисно-відновні реакції мають велике значення і в житті людини , що допомагають отримати тепло в наших домівках при спалюванні вугілля, дров, газу.

Г) Кожна клітина живого організму- це мікролабораторія, в якій природа - наймайстерніший хімік  на молекулярному рівні творить свої справи.

4.Установіть відповідність між запитаннями та типом підрядної частини складнопідрядного речення.

1.Який?                       А) з'ясувальне;

2.Чому?                      Б)обставинне;

3.Де?                            В) означальне.

5. Позначте СПР з підрядним з'ясувальним:

1.У  Флуора , як і у всіх галогенів ,була своя заповітна  мрія.2. Лише одного електрона не вистачало йому для нового щастя, щоб стати таким спокійним та гордим,  як Неон. 3.І вирішив він вкрасти електрон. Довго ходив таблицею, приглядався, в кого ж можна поцупити електрон. 4.Оксиген, спостерігаючи за ним, трішки побоювався і швиденько подружився з двома Гідрогенами, утворивши Воду. 5.«Ось тепер я переможу Флуор» - подумав  зв’язаний з Гідрогеном Оксиген.

6.Вода вирішила побороти Флуор!7. Та де  там!8. Флуор виявився сильнішим. 9.Вода, якою гасили пожежу, сама загорілася у Флуорі. 10.Оксиген, який вважався  окисником, у цій реакції перетворився на відновника.11. Так Флуор продемонстрував, що він найсильніший окисник.

 

 

6. Яке речення можна перебудувати на складнопідрядне?

Перебудуйте.

А) Людина здавна використовує окисно-відновні реакції у повсякденному житті, не замислюючись над природою цих процесів.

Б) Завдяки окисно-відновним процесам на ранніх стадіях існування нашої планети утворилися гірські породи та мінерали.

          В) А під час  фотосинтезу вуглекислий газ відновлюється  в органічних                              сполуках, а кисень      вивільняється у повітря.

         Г)  Гниття — це процес розкладання органічних речовин.

7. Зробіть синтаксичний розбір будь – якого СПР з тесту.

 

 

ІІ варіант

1.Складне речення – це…

А)така синтаксична одиниця, утворена з двох чи кількох  об'єднаних за змістом та інтонацією частин, кожна з яких містить граматичну основу.

Б)граматична одиниця мови, яка складається з двох чи більше простих частин.

В)речення, яке складається з двох простих частин, поєднаних за допомогою інтонації та сполучних слів.

Г)речення, частини якого пов'язані між собою за допомогою сполучників та сполучних слів, інтонації.

2.Укажіть складнопідрядне речення з підрядним з'ясувальним :

А) Ми знаємо, що  гроза супроводжується окисно- відновними  реакціями. 

Б) У живій природі окисно-відновні реакції є основою всіх процесів обміну речовин, які є джерелом енергії .

В)Під час дихання органічні речовини окиснюються до кінцевих продуктів - вуглекислого газу і води, використовуючи для цього кисень.

Г) Людина здавна використовує окисно-відновні реакції у повсякденному житті, не замислюючись над природою цих процесів.

     3.У якому складнопідрядному реченні виділено підрядну частину?

А) Дуже велике значення окисно-відновних реакцій в природі полягає в тому, що за допомогою цих реакцій постійно відбувається колообіг всіх хімічних елементів.

Б) За допомогою окисно- відновних реакцій у природі постійно відбувається колообіг всіх хімічних елементів, які входять до складу живих організмів.

В) Окисно-відновні реакції мають велике значення і в житті людини , що допомагають отримати тепло в наших домівках при спалюванні вугілля, дров, газу.

Г) Кожна клітина живого організму- це мікролабораторія, в якій природа - наймайстерніший хімік  на молекулярному рівні творить свої справи.

4. Установіть відповідність між твердженнями :

1. Що, коли, як;              А)сполучники;

2.Хто,який,чий,чому;     Б)сполучні слова;

3.Наче, мов, так що;            В)І сполучники , і сполучні слова;

                                                Г) прислівники.

5. Позначте СПР з підрядними означальними:

1.У  Флуора , як і у всіх галогенів ,була своя заповітна  мрія.2. Лише одного електрона не вистачало йому для нового щастя, щоб стати таким спокійним та гордим як Неон. 3.І вирішив він вкрасти електрон. Довго ходив таблицею, приглядався, в кого ж можна поцупити електрон. 4.Оксиген, спостерігаючи за ним, трішки побоювався і швиденько подружився з двома Гідрогенами, утворивши Воду. 5.«Ось тепер я переможу Флуор» - подумав  зв’язаний з Гідрогеном Оксиген.

6.Вода вирішила побороти Флуор!7. Та де  там!8. Флуор виявився сильнішим. 9.Вода, якою гасили пожежу, сама загорілася у Флуорі. 10.Оксиген, який вважався  окисником, у цій реакції перетворився на відновника.11. Так Флуор продемонстрував, що він найсильніший окисник.

6. Укажіть у дужках тип складнопідрядних речень.

1)Якби не деякі з них, не було б життя на Землі.2)Як на шкільній дискотеці без темряви не розпочинаються повільні танці, так у природній лабораторії без сонячного світла не відбувається фотосинтез.

А)означальні;

Б) з’ясувальні;

В) обставинні.

7. Зробіть синтаксичний розбір будь – якого СПР з тесту.

 

 

Відповіді:1варіант.1.Б.2.Б.3. А.4. 1.В.2.А.3.Б.5.2.11.6.А.

2варіант.1.А.2.А. 3. Б. 4. 1.В.2.Б.3.А. 5.9.10. 6. В.

 

 

Додаток 8

Інструкція «Правила роботи у групах»

  • Висловлюй свою думку за бажанням, а потім по черзі.
  • Дотримуйся правил активного слухання, намагайся обговорити ідею.
  • Утримуйся від оцінювання та ображання учасників групи.
  • Намагайся дійти у групі спільної думки.

 

Додаток 9

Моделювання « Павук»

Структурно – логічна схема, яка застосовується для роботи над теоретичним поняттям. Його обводять овалом, потім добирають ключові слова, які характеризують це поняття. Так утворюються « ніжки».

 

 

 

 

 

 

                                                                                                    З підрядними з'ясувальними

З підрядними               з підрядними обставинними

означальними

 

 

 

Додаток 10

Учні повинні знати

 

Учні повинні вміти

  • основні види складнопідрядних речень,
  • пояснювати їх будову,
  •  

 

  • знаходити у тексті  складнопідрядні речення;
  • визначати головну й підрядну частини, види складнопідрядних речень, істотні ознаки їх, межі головної й підрядної частин, кількість частин;
  • класифікувати  складнопідрядні речення за значенням і будовою, засобами зв’язку в них;
  • розрізняти сполучники і сполучні слова;
  • складає усні й письмові висловлення різних стилів на визначену тему, використовуючи в них виражальні можливості складнопідрядних речень.
  • Аналізувати й порівнювати виражальні можливості складнопідрядних речень та інших синонімічних конструкцій у текстах різних стилів;
  • Конструювати  складнопідрядні речення різних видів і вводити їх у тексти різних стилів.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 11

Сполучники та сполучні слова

сполучники

 

сполучні слова

поєднують частини складнопідрядного речення

1.Не відповідають на запитання.

1. Відповідають на запитання.

2.Не є членами речення.

2.Є членами речення підрядної частини.

 

3.Знай, що сірники небезпечні!

3.Той наражає себе на небезпеку, хто ховається від грози під деревом.

Підрядні сполучники

Відносні займенники:хто, що, який, чий, котрий, скільки.

прості

складні

Що

Щоб

Наче

 Мов

 Як

 Коли

 Бо

Якби

хоч(хоча)

хай(нехай)

Тому що

Як тільки

Через те що

 Так що

Для того щоб

Дарма що

Незважаючи на

Те що

Чим – тим

Якщо - мо

Відносні прислівники:де,коли, куди, звідки, як, доки; відколи, чому, навіщо.

Сполучники і сполучні слова:

що, коли, як( яким чином)

 

 

Додаток 12

У СПР підрядна частина приєднується до головної за допомогою сполучників підрядності або сполучних слів. Також у головній частині можуть бути вказівні слова.

Вказівні слова

 

Вказівні займенники

 

Означальні займенники

Вказівні прислівники

Той,

цей,

такий,

стільки

Весь,

всякий,

кожний

Так, наскільки,

там,тут,

туди,

звідти, тоді,

доти, тому

Є членом речення

Обставинні

Сполучники підрядності

Сполучні слова

Часові

Коли, як, доки, поки

 

Відносні займенники

Хто, що, який, чий, котрий, скільки

Причинові

Бо, тому що, через те що

Мети

Щоб, для того щоб, аби

Допустові

Хоч, незважаючи на те що, дарма що, хай

Відносні прислівники

Як, наскільки, де, куди,

звідки,коли, доти, відколи, чому,

навіщо

Наслідкові

Так що, так що аж, так що й

Порівняльні

Як, мов , немов, наче, ніби, неначе, немовби, начебто

 

Не є членами речення

 

 

Є членом речення

Сполучні слова - займенники(хто, що, який, чий, котрий, скільки) виступають, як правило, у функції підмета і додатка у підрядних означальних; у підрядних з’ясувальних – означення, якщо є означальне слово.

     Сполучні слова – прислівники (де, куди, звідки, коли, як, навіщо та інш.) – завжди обставини різних видів.

 

Лист самооцінювання

 

Прізвище , ім'я ________________________________________________________

Оцінка                 _______________

  1. Ви брали активну участь у роботі класу______________________________
  2. Вносили вдалі пропозиції        _____________________________________
  3. Висловлювали власні думки_______________________________________
  4. Надавали підтримку іншим учням__________________________________
  5. Підготували до уроку цікавий матеріал______________________________
  6. Брали активну участь у роботі групи_________________________________

 

Підсумковий бал учителя__________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 лютого 2018
Переглядів
1395
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку