Тема. Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні. Казкова квітка Петриківки. Петриківський розпис.
Мета:
Навчальна: актуалізувати знання учнів про прикметник і його значення у мовленні; удосконалювати вміння порівнювати мовні явища; розширити знання про види декоративно-ужиткового мистецтва; вчити дітей володіти основними мазками у техніці петриківського розпису.
Розвиваюча: розвивати зв'язне мовлення учнів, фонеичний слух, орфографічну грамотність, увагу, уяву, фантазію, образне мислення.
Виховна: виховувати любов до прекрасного, до українької мови та народної творчості.
Конспект бінарного уроку
з української мови та образотворчого мистецтва
для учнів 4 класу
Тема. Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні. Казкова квітка Петриківки. Петриківський розпис.
Мета:
Навчальна: актуалізувати знання учнів про прикметник і його значення у мовленні; удосконалювати вміння порівнювати мовні явища; розширити знання про види декоративно-ужиткового мистецтва; вчити дітей володіти основними мазками у техніці петриківського розпису.
Розвиваюча: розвивати зв'язне мовлення учнів, фонеичний слух, орфографічну грамотність, увагу, уяву, фантазію, образне мислення.
Виховна: виховувати любов до прекрасного, до українької мови та народної творчості.
Обладнання: мовний матеріал, прислів'я, малюнки, презентація, таблиця, роздатковий матеріал, таблиця «Петриківський розпис», зразки мазків.
Тип уроку: бінарний.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку (слайд 1)
Покликав дзвоник всіх у клас,
Тож до роботи братись час.
- Доброго дня бажаю всім присутнім на уроці.
- Доброго дня.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні в нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок.
В країну відому, в країну чудову,
Що так нас чекає й збагачує мову.
Збагачує навіть уявлення й творчість,
Переплітаються в ній почуття.
Мова і творчість –
Це частка людського життя!
У - уважні
Р - розумні
О - організовані
К – кмітливі
Давно колись в одному селі жили сумні люди і не було радості в їхньому житті. Аж якось завітала до них у гості дівчинка Оленка. Придивилась вона навкруги, взяла фарби і намалювала на стіні хати великий букет яскравих квітів. Схожі квіти, але меншого розміру, з’явилися навколо печі, біля вікон, над дверима. Різні відтінки червоних квітів яскраво виділялися на тлі зелених листочків і нерозквітлих пуп’янків. Де-не-де виднілися соковиті червоні плоди.
Потім Оленка взялася за скриню. На ній теж розквітли червоні квіти. Скриня стала виглядати багато, вишукано. Такі ж візерунки дівчинка написала на кухонних дощечках, на спинках стільців.
Коли сумні люди повернулися додому з ярмарку, то не впізнали спочатку своєї хати – її кути, віконниці, одвірки – усе тішило око казковими орнаментами. Тоді посміхнулися люди і вже ніколи не сумували. Багато хто в цьому селі запозичив цю ідею, та й собі почав розписувати помешкання. Це створювало чудовий настрій!
А навколо хат забуяли квітники, які підкреслювали: ми багатіємо серцем і душею, спостерігаючи за красою рідного краю, в якому народилися й живемо. Село це називалося Петриківка. Тому й малюнки стали називати петриківськими. Ось так казково з’явився петриківський розпис.
ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку (слайд 5)
Отже, сьогодні на уроці ми повторимо вивчене про прикметник, як частину мови і створимо казкову квітку петриківського розпису.
ІV. Робота над темою уроку
Ромашка.
Мене зачаровує … ромашка. Вона квітує з травня по вересень.
Це … … рослина. Росте на полях, пустирях, по узбіччях доріг, узлісь. Є багато видів ромашки. Але пелюстки її квіток завжди мають … колір, вони … . Середина самої квітки …. Листочки …, … кольору.
Ромашка … та … квітка.
Ромашка. (слайд 7)
Мене зачаровує маленька ромашка. Вона квітує з травня по вересень.
Це однорічна невисока рослина. Росте на полях, пустирях, по узбіччях доріг, узлісь. Є багато видів ромашки. Але пелюстки її квіток завжди мають білий колір, вони чарівні. Середина самої квітки жовта. Листочки маленькі, зеленого кольору.
Ромашка гарна та ніжна квітка.
Каліграфічна хвилинка
П п
Петриківка
Усі розписи робляться без попереднього малюнка олівцем, відразу пензлем.
Акварель і гуаш – основні фарбувальні матеріали.
Вранішня роса ранкова квіточки вмиває,
На стіні веселий півник голосно співає!
Це було зовсім не сном!
Він співав там за вікном.
А малюнок на стіні
так сподобався мені –
півник там чудовий –
різнокольоровий.
Проводимо на папері вертикальну та горизонтальну лінії. Уздовж вертикальної лінії наносимо «зернятка» круглим пензлем, що при намочуванні збирається на кінчику в голочку. Для цього можна використати фарбу будь-якого кольору. Корпусом пензлика натискаємо так, щоб мазок мав форму краплі води. Повторюючи мазок багато разів, намагаємося наносити «зернятко» однакового розміру і на однаковій відстані. Ми не тільки навчимося правильно наносити такий мазок, а й потренуємо окомір і вправність своєї руки.
Наступний елемент петриківського розпису «криве зернятко».
Набираємо фарбу на круглий пензлик і починаємо наносити мазок, як і звичайне «зерня», але при натискуванні трохи повертаємо руку вправо чи вліво. Маємо викривлену півколом краплину. Пишемо «криві зернятка» попарно, назустріч одне – одному – отримаємо пуп’янок.
Якщо об’єднати чотири чи п’ять «кривих зернят», можна отримати пелюстку великої квітки. Спробуймо себе і в цьому.
Складається з двох мазків, вигнутих півлунками й поставленими один проти одного. Заповнивши порожнє місце між півлунками гребінчиковим або двома-трьома зернятковими мазками, матимемо форму, подібну до лісового горіха.
Мазок, що починається з потовщення. Його роблять натиском пензля і закінчують тоненьким вусиком, який передають за допомогою легкого дотику кінчика пензля. Покладені кілька таких мазків нагадують гребінець.
Накладається одним пензлем але двома фарбами. Спочатку пензель вмочують в одну фарбу (наприклад, у зелену), а потім у другу (наприклад, жовту). Такий мазок утворює витончені переходи від одного кольору до іншого.
Утворити від іменників слова прикметники чоловічого, жіночого і середнього роду. З одним прикметником на вибір скласти речення.
І група
Квітка – (квітковий, квіткова, квіткове).
Тепло – (теплий, тепла, тепле).
ІІ група
Осінь – (осінній, осіння, осіннє).
Зелень – (зелений, зелена, зелене).
ІІІ група
Краса – (красивий, красива, красиве).
Сонце – (сонячний, сонячна, сонячне).
Вітер – … … … Вода -… … … . Мова- … … … Небо - … … … …
Трава – … … … Осінь - … … … . Сонце - … … … ….
І група – овальна форма (ложечка).
ІІ група – прямокутна (лопаточка).
ІІІ група – зрізаний трикутник (дзеркальце).
Оцінювання робіт учнів (вербальне)
V. Підсумок уроку
1. Гра «Впіймай прикметник».
Прикметник — це частина мови,
без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
йому, як другові, всміхнись.
Земля — ласкава, люба, рідна,
а сонце — щире, золоте,
а небо — лагідне, погідне,
життя — прекрасне, молоде.
А очі в мами — добрі, ніжні,
а голос — чистий і дзвінкий,
а руки — теплі і надійні,
а погляд — сонячний, ясний.
Квітки у полі — білі, сині,
червоні, жовті, голубі.
Хмарки у небі бистрокрилі,
весняні, літні, зимові.
Усі ознаки називає
прикметник як частина мови.
І жодної не обминають
слова ці, справді пречудові.
2. Цікава інформація про петриківський розпис (слайд 20)
2. Бесіда
- Якими словами прикметниками ви б описали наш урок?
4. Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання (диференційовано на картках)
І група – опис картини з елементами петриківського розпису використовуючи прикметники (до 6 речень).
ІІ група – утворити з іменників слова прикметники.
ІІІ група – утворити з прикметників слова іменники.
(Слайд 21)
(Слайд 22)