Конспект бінарного уроку з української мови та образотворчого мистецтва для учнів 4 класу

Про матеріал

Тема. Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні. Казкова квітка Петриківки. Петриківський розпис.

Мета:

Навчальна: актуалізувати знання учнів про прикметник і його значення у мовленні; удосконалювати вміння порівнювати мовні явища; розширити знання про види декоративно-ужиткового мистецтва; вчити дітей володіти основними мазками у техніці петриківського розпису.

Розвиваюча: розвивати зв'язне мовлення учнів, фонеичний слух, орфографічну грамотність, увагу, уяву, фантазію, образне мислення.

Виховна: виховувати любов до прекрасного, до українької мови та народної творчості.

Перегляд файлу

Конспект бінарного уроку

з української мови та образотворчого мистецтва

для учнів 4 класу

Тема. Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні. Казкова квітка Петриківки. Петриківський розпис.

Мета:

Навчальна: актуалізувати знання учнів про прикметник і його значення у мовленні; удосконалювати вміння порівнювати мовні явища; розширити знання про види декоративно-ужиткового мистецтва; вчити дітей володіти основними мазками у техніці петриківського розпису.

Розвиваюча: розвивати зв'язне мовлення учнів, фонеичний слух, орфографічну грамотність, увагу, уяву, фантазію, образне мислення.

Виховна: виховувати любов до прекрасного, до українької мови та народної творчості.

Обладнання: мовний матеріал, прислів'я, малюнки, презентація, таблиця, роздатковий матеріал, таблиця «Петриківський розпис», зразки мазків.

Тип уроку: бінарний.

 

 

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку (слайд 1)

 Покликав дзвоник всіх у клас,

 Тож до роботи братись час.

- Доброго дня бажаю всім присутнім на уроці.

- Доброго дня.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Вірш

Сьогодні в нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок.

В країну відому, в країну чудову,

Що так нас чекає й збагачує мову.

 

Збагачує навіть уявлення й творчість,

Переплітаються в ній почуття.

Мова і творчість –

Це частка людського життя!

 

  1. Девіз уроку (Акровірш) (слайд 2-3)

У - уважні

Р - розумні

О - організовані

К – кмітливі

  1. «Мій настрій»
  • Назвати, з яким настроєм ви прийшли на урок.
  • На які питання відповідають ці слова?
  1. Легенда про Петриківку. (слайд 4)

Давно колись в одному селі жили сумні люди і не було радості в їхньому житті. Аж якось завітала до них у гості дівчинка Оленка. Придивилась вона навкруги, взяла фарби і намалювала на стіні хати великий букет яскравих квітів. Схожі квіти, але меншого розміру, з’явилися навколо печі, біля вікон, над дверима. Різні відтінки червоних квітів яскраво виділялися на тлі зелених листочків і нерозквітлих пуп’янків. Де-не-де виднілися соковиті червоні плоди.

      Потім Оленка взялася за скриню. На ній теж розквітли червоні квіти. Скриня стала виглядати багато, вишукано. Такі ж візерунки дівчинка написала на кухонних дощечках, на спинках стільців.

       Коли сумні люди повернулися додому з ярмарку, то не впізнали спочатку своєї хати – її кути, віконниці, одвірки – усе тішило око казковими орнаментами. Тоді посміхнулися люди і вже ніколи не сумували. Багато хто в цьому селі запозичив цю ідею, та й собі почав розписувати помешкання. Це створювало чудовий настрій!

      А навколо хат забуяли квітники, які підкреслювали: ми багатіємо серцем і душею, спостерігаючи за красою рідного краю, в якому народилися й живемо. Село це називалося Петриківка. Тому й малюнки стали називати петриківськими. Ось так казково з’явився петриківський розпис.

ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку (слайд 5)

Отже, сьогодні на уроці ми повторимо вивчене про прикметник, як частину мови і створимо казкову квітку петриківського розпису.

 

ІV. Робота над темою уроку

  1. Спостереження за роллю прикметників у мовленні. (слайд 6)
  • Послухайте текст-опис квітки

Ромашка.

     Мене зачаровує …  ромашка. Вона квітує з травня по вересень.

   Це … …  рослина. Росте на полях, пустирях, по узбіччях доріг, узлісь. Є багато видів ромашки. Але пелюстки її квіток завжди мають … колір, вони … . Середина самої квітки …. Листочки …, … кольору.

    Ромашка … та … квітка. 

  • Чи правильний це текст? Чого не вистачає?
  • Спробуємо його удосконалити. Які слова підберемо?

 

Ромашка. (слайд 7)

      Мене зачаровує маленька ромашка. Вона квітує з травня по вересень.

    Це однорічна невисока рослина. Росте на полях, пустирях, по узбіччях доріг, узлісь. Є багато видів ромашки. Але пелюстки її квіток завжди мають білий колір, вони чарівні. Середина самої квітки жовта. Листочки маленькі, зеленого кольору.

    Ромашка гарна та ніжна квітка.

  1. Бесіда за прослуханим текстом.
  2. Робота над картиною Катерини Білокур. Розповідь. (слайд 8-9)
  3. Робота в зошитах з української мови

Каліграфічна хвилинка

П п

Петриківка

 

 

  1. Цікавинка про Петриківський розпис (інструменти) (слайд 10)

 Усі розписи робляться без попереднього малюнка олівцем, відразу пензлем.

 Акварель і гуаш – основні фарбувальні матеріали.

 

  1. Робота над віршем. Виписати слова-прикметники (слайд 11)

Вранішня роса ранкова квіточки вмиває,

На стіні веселий півник голосно співає!

Це було зовсім не сном!

Він співав там за вікном.

А малюнок на стіні

так сподобався мені –

півник там чудовий –

різнокольоровий.

  • З якими словами поєднані прикметники?
  • В якому числі вони вживаються?
  • Зробити висновок, як змінюються прикметники.
  1. Ознайомлення з Петриківським розписом. Основні мазки.

 

  1. «Зернятко» (слайд 12) – це простий мазок, форма якого залежить від форми пензлика. Він є одним з основних елементів петриківського розпису.

     Проводимо на папері вертикальну та горизонтальну лінії. Уздовж вертикальної лінії наносимо «зернятка» круглим пензлем, що при намочуванні збирається на кінчику в голочку. Для цього можна використати фарбу будь-якого кольору. Корпусом пензлика натискаємо так, щоб мазок мав форму краплі води. Повторюючи мазок багато разів, намагаємося наносити «зернятко» однакового розміру і на однаковій відстані. Ми не тільки навчимося  правильно наносити такий мазок, а й потренуємо окомір і вправність своєї руки.

  1. «Криве зернятко» (слайд 13)

Наступний елемент петриківського розпису «криве зернятко».

Набираємо фарбу на круглий пензлик і починаємо наносити мазок, як і звичайне «зерня», але при натискуванні трохи повертаємо руку вправо чи вліво. Маємо викривлену півколом краплину. Пишемо «криві зернятка» попарно, назустріч одне – одному – отримаємо пуп’янок.

   Якщо об’єднати чотири чи п’ять «кривих зернят», можна отримати пелюстку великої квітки. Спробуймо себе і в цьому.

 

  1. «Горішок»

Складається з двох мазків, вигнутих півлунками й поставленими один проти одного. Заповнивши порожнє місце між півлунками гребінчиковим або двома-трьома зернятковими мазками, матимемо форму, подібну до лісового горіха.

  1. «Гребінчик» (слайд 14)

Мазок, що починається з потовщення. Його роблять натиском пензля і закінчують тоненьким вусиком, який передають за допомогою легкого дотику кінчика пензля. Покладені кілька таких мазків нагадують гребінець.

  1. «Перехідний мазок» (слайд 15)

Накладається одним пензлем але двома фарбами. Спочатку пензель вмочують в одну фарбу (наприклад, у зелену), а потім у другу (наприклад, жовту). Такий мазок утворює витончені переходи від одного кольору до іншого.

  1.   (Слайд 16) Додаткові елементи: травичка, калина…. Виконуємо найтоншим пензликом –травичку, калину – піпеткою, вушними паличками, пальцем....
  • Спробуємо їх відтворити.
  1. Гра «Хто вправніший?» по групах. ( слайд 17)

Утворити від іменників слова прикметники чоловічого, жіночого і середнього роду. З одним прикметником на вибір скласти речення.

І група

Квітка – (квітковий, квіткова, квіткове).

Тепло – (теплий, тепла, тепле).

 ІІ група

 Осінь – (осінній, осіння, осіннє).

 Зелень – (зелений, зелена, зелене).

 ІІІ група

 Краса – (красивий, красива, красиве).

 Сонце – (сонячний, сонячна, сонячне).

  1. Музична фізкультхвилинка (слайд 18)
  2.  Гра «Хто більше?» у парах. До поданих слів дібрати якомога більше прикметників. (слайд 19)

  Вітер – … … … Вода -… … … . Мова- … … … Небо - … … … … 

Трава – … … … Осінь - … … … . Сонце - … … … ….

  1.  Творча робота над створенням малюнка з елементами петриківського розпису.

І група – овальна форма (ложечка).

ІІ група – прямокутна (лопаточка).

ІІІ група – зрізаний трикутник (дзеркальце).

Оцінювання робіт учнів (вербальне)

V. Підсумок уроку

1. Гра «Впіймай прикметник».

Прикметник — це частина мови,

без неї нам не обійтись.

Ти вслухайсь в слово пречудове,

йому, як другові, всміхнись.

Земля — ласкава, люба, рідна,

а сонце — щире, золоте,

а небо — лагідне, погідне,

життя — прекрасне, молоде.

А очі в мами — добрі, ніжні,

а голос — чистий і дзвінкий,

а руки — теплі і надійні,

 а погляд — сонячний, ясний.

Квітки у полі — білі, сині,

червоні, жовті, голубі.

Хмарки у небі бистрокрилі,

весняні, літні, зимові.

Усі ознаки називає

прикметник як частина мови.

І жодної не обминають

слова ці, справді пречудові.

2. Цікава інформація про петриківський розпис (слайд 20)

2. Бесіда

- Якими  словами прикметниками ви б описали наш урок?

4. Оцінювання.

VІ. Домашнє завдання (диференційовано на картках)

І група – опис картини з елементами петриківського розпису  використовуючи прикметники (до 6 речень).

ІІ група –  утворити з іменників слова прикметники.

ІІІ група – утворити з прикметників слова іменники.

(Слайд 21)

лайд 22)

 

 

 

docx
Додано
9 липня 2018
Переглядів
1236
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку