Діагностика активного словника дітей дошкільного віку
№ |
Зміст роботи |
Мета |
Час проведення |
Завдання 1 |
Дітям пропонується придумати слова на запропоновану букву |
Визначити здатність називати слова на певну букву, проаналізувати наявний словниковий запас |
1 хв |
Завдання 2 |
Дітям необхідно закінчити слова. Вихователь повільно починає промовляти слова, адіти мають їх закінчити. Педагог запитує дітей “Відгадайте, що я хочу сказати? За...” Якщо діти мовчать чи просто повторюють сказане, не закінчуючи слово, слід перейти до наступного складу. Всього дітям дається 10 складівладів: - на; - за; - за; - ми; - му; - ло; - че; - при; - ку; - зо. |
Активізувати словниковий запас дітей, визначити вміння дітей складати слова на запропонований склад |
5 хв |
Завдання 3 |
Дітям пропонується скласти словосполучення з поданими словами: - лялька, м`ячик, дівчинка; - гриби, літо, ліс. |
Визначення вміння дітей складати словосполучення із запропонованих слів |
3 хв |
Завдання 4 |
Педагог пропонує підібрати рими
Інструкція: "Рима – це слово, яке співзвучне з іншим. Два слова римуються між собою, якщо вони закінчуються однаково. Зрозумів? Наприклад, два слова: віл, гол. Вони звучать однаково, значить, вони римуються. Тепер я тобі дам слово, а ти підбери якомога більше слів, які з цим словом римуються. Слово це буде "день" |
Визначити можливість дітей придумувати рими до слів |
5 хв |
Завдання 5 |
Вихователь дає дітям наступне завдання: “Як називається людина, яка вчить, столяркою, теслярства, будує, займається садівництвом, проводить?” |
Визначити загальний словниковий запас дітей |
3 хв |
Завдання 6 |
Вихователь пропонує дітям утворити із запропонованих іменників прикметники. Педагога каже: - Якщо предмет зроблений із заліза, то який він? залізо - ...; дерево - ...; сніг - ...; пух - ...; папір - .... . |
Проаналізувати здатність дітей до словотворення |
2 хв |
Завдання 7 |
Дитині пропонується будь-яка картинка, на якій зображені люди і різні предмети (наприклад, така, яка зображена на мал. 1). Його просять протягом 5 хвилин як можна докладніше розповісти про те, що зображено і що відбувається на цій картинці. |
Визначати активний словниковий запас |
5 хв |
Сюжетно-рольова гра |
Діти залучаються до сюжетної гри “Родина”, отримують відповідні ролі – мама, тато, діти, бабуся, дідусь, тітка, дядько. Використовуючи різні міміку та жести діти мають розігрувати різні ситуації. Сюжетно – рольова гра «Сім’я» Предметно – ігрове середовище: лялька, ляльковий одяг, будівельний матеріал, іграшковий посуд, меблі, хустинка, фартушок, візочок, предмети – замінники, сумка, гаманець, телефон, дошка для прасування, праска, сушка для білизни з прищіпками, віник, відро, окуляри, інструменти, книги, газети. Методи та прийоми. 1. Розігрування сюжету «Коли мами немає вдома». 2. Розігрування сюжету «До нас гості завітали». 3. Розігрування сюжету «Я допомагаю мамі». 4. Розігрування сюжету «Свято у сім’ї». 5. Розігрування сюжету «У бабусі й дідуся». |
Залучити дітей до спіьної рольової гриЄ, визначити вміння дітей виконувати ролі та використовувати словник відповідно до неї |
5-20 хв |
Логопедичні вправи “Словник іменників” “Словника прикметників” Словник дієслів |
Дітям пропонується назвати узагальнюючі слова, групу слів одним іменником, а також утворити прикметники із запропоновнаих іменників, утворити дієслова з іменників. |
Визначити особливості сформованості у дітей іменників, прикметників, дієслів |
5 хв |