Тема. Зимові свята.
Мета: розширити уявлення дітей про зиму, зимові розваги, ознайомити з головними зимовими святами: Миколая, Різдвом, Новим роком; розповісти про значення свят у житті людей. Збагачувати словниковий запас дітей словами з лексичної теми, що розглядається; вправляти вихованців у вживання слів-антонімів; вчити дітей уважно розглядати наочний матеріал та висловлювати свої думки щодо побаченого; формувати навички розповідного мовлення, навички складання речень; зокрема артикуляцію, дикцію, інтонаційну виразність мовлення; розвивати загальну та дрібну моторику; виховувати бажання говорити правильно.
Обладнання: паперові сніжинки, сюжетні ілюстрації «Святого Миколая», «Новий рік», «Різдво».
Хід заняття.
Артикуляційна гімнастика.
Повторити будову артикуляційного апарату. Комплекс артикуляційних вправ.
Вчитель – логопед показує дітям святкові рукавички.
Дихальна вправа «Здуй сніжинку»
(Вчитель – логопед зачитує вірш, а діти слухають слова поезії, в цей час щосили дмуть на паперові сніжинки намагаючись здути їх з рукавички)
Ой летять, летять сніжинки
На будинки, на ялинки,
На дороги, на поля,
Біла-біла вся земля.
Загадка
Якщо всі гуртом збираються
Веселяться, посміхаються,
Якщо скрізь лежать пакунки,
А в пакунках - подарунки.
Всі танцюють і співають,
І найкращого бажають,
Привітань, якщо багато –
Значить - що настало? (Свято)
В усьому світі люблять свята. Вони бувають різні: масові, що їх святкує весь народ та родинні, які святкують у вузькому колі рідних. Новий рік – масове свято. Його відзначають у багатьох оселях, скрізь стоять ялинки, вулиці сіл і міст прикрашають. А якеж ви знаєте родинне свято? (День народження). Так, іменинника вітають рідні, друзі та знайомі.
Існує багато легенд про Святого Миколая, і ось одну сьогодні я вам розповім.
Розповідь народної легенди про Миколая – Чудотворця.
Нічого не бракувало малому Миколі – ні одежі, ні смачної їжі. Та він був сирота, мама померла рано, за нею тато. Хлопчик ріс під опікою чужих людей. Він часто виходив на вулицю погратися з дітьми. Це були діти небагатих батьків. Жили вони в глиняних хатках, спати вкладалися без вечері. Миколай їх жалів, але не знав, як їм допомогти.
Був у Миколи старий вчитель. Одного разу вони читали святе Письмо: «Коли ти робиш добро, то нехай твоє правиця не знає, що робить лівиця..."
- Як це розуміти? - спитав учителя замислений Микола.
- Коли робиш добро, то не треба про це говорити, голосно розповідати іншому. Краще не хвалитися своїми добрими вчинками.
Стояла глибока осінь. Микола знав, що багато діток в його околиці живуть бідно, у голоді і холоді. От родина старого Олександра. Мати хвора, у Петруся немає взуття, а мала Софійка вранці збирала на дорозі ломаччя, щоб було чим затопити в печі.
Ввечері Микола тихо, щоб слуги не бачили, підкрався до комори. Набрав у торбину борошна, налив пляшечку олії, набрав повні кишені яблук. У своїй скрині відшукав пару нових шкарпеток та нові постільці. Коли всі в домі спали, Микола тихесенько, як мишка, вислизнув з ліжка. Пробрався до порога Олександрової хати, поклав там торбинку та й побіг назад.
Вранці старий Олександр не міг натішитися щедрими подарунками. Але хто це міг зробити і кому дякувати?
З того часу Микола часто робив такі дарунки бідним сусідам. Люди молили Бога за невідомого, який допомагає їм. Та ніхто не здогадувався, що то був Микола. Миколині слуги стали помічати, що зникають харчі, одяг, паливо з комор. Стали пильнувати.
Одного разу, коли Микола тільки-но склав торбинку та вийшов зі свого подвір'я, його наздогнав старий слуга. Думав, що то злодій. Тоді й стало відомо, хто піклується про бідних.
Минули роки. Микола, вивчився, став священником. Усе своє майно роздав бідним людям і служив їм, як тільки міг. За це Господь дав йому сили творити ще більше і більше добра. Він лікував хворих, допомагав в'язням.
А коли він помер і постав перед Богом, Бог промовив до нього: «Багато, Миколо, ти зробив добра за своє життя. За це я виконаю будь-яке твоє бажання. Чого ти хочеш?»
Миколай не довго думав і відповів: «Дай мені, Боже, бодай один раз на рік сходити на землю та обдаровувати діточок»
Відтоді кожного року у ніч з 18 на 19 грудня Святий Миколай сходить з небес на землю і робить кожному з нас такі несподівані, але приємні подарунки.
Д/гра «Добрі та погані вчинки» ( продовжувати формувати уявлення дітей про моральні якості людини, добрі та погані вчинки, характеризувати та оцінювати вчинки)
Фізкультхвилинка.
Сірий зайчик сів і жде, ( присідання)
Спритно вушками пряде ( приклавши кисті до вух, то розгинають, то
згинають їх)
Зимно зайчику стояти,
Треба трішки пострибати. (стрибки)
Скік-скік, скік-скік.
Треба трішки пострибати,
Пострибавши, відпочити
І назад на місце сісти.
Вч.-лог. Швидко минає перший місяць зими –…( грудень). Скоро малята він закінчиться, хто з вас знає, що ще закінчиться із цим місяцем? (Закінчиться рік.) Який рік настане? (Новий рік.) Молодці! А яке свято ми будемо відзначати в кінці місяця? (Свято Нового Року.) Яке це свято? (Гарне, веселе, чарівне, радісне, чудове.) Кого вітають під час цього свята? (Один одного.) Хто приходить із привітаннями? (Дід Мороз, Снігуронька.) Що прикрашають на Новий рік? Чим? (Ялинку різними іграшками, прикрасами.) Що одягають діти для виступу на новорічному святі? (Карнавальні костюми, маски.) Що роблять діти біля ялинки під час свята? (Виступають, танцюють, співають розказують вірші, водять хороводи.)
Гра «Відгадай новорічне диво»
Діти по черзі виймають із мішечка по одному предмету (за ширмою),
уважно розглядають їх і, не показуючи предмети решті вихованців,
словесно описують цей предмет чи річ.
Орієнтовані варіанти описів
Це іграшка того, хто приходить до нас на Новий рік із
подарунками у великому мішку. Він старенький, білобородий, у
червоному кожусі та червоній шапці, підбитій білим хутром. Він
дуже веселий та щедрий. А ще кажуть, що в нього червоний ніс.
Хто це(Дід Мороз)
Це росте на ялинці. На молоденьких ялиночках їх ще немає, а на
великих їх дуже багато. Цей предмет невеличкий, довгастий,
коричневий. Його дуже полюбляють білочка і пташки шишкарі.
(Ялинкова шишка)
Це стрічка яскравого кольору, скручена в котушку. Її можна
кинути на ялинку, можна повісити під стелю. Коли її
розправляєш, вона закручується знову, як спіраль. (Серпантин)
Це іграшка, що зображує дівчинку, яку зліпили зі снігу. У неї
була шубка і шапочка, довга коса. Дівчинка гарна, красива,
добра. Вона приходить вітати нас з Новим роком разом із Дідом
Морозом, бо це його онучка. (Снігурка)
Пальчикова гра «Ялинка»
Ялиночка малята до нас уже прийшла
І новорічне свято веселе принесла (діти почергово торкаються до великого пальця рештою пальчиків у ритмі вірша)
На маківці-верхівці ось зірочка горить (з’єднати прямі руки над головою, показуючи «маківку» ялинки)
На кожній майже гілочці скрізь дощик мерехтить (розтавити пальчики опускаючи руки донизу)
Гірляндисвітять, сяють і кульки он висять (стискати, розтискати кулячки, склавши долоні в «кульку»)
Ліхтарики моргають і дзвоники дзвенть (виконувати колові рухи кулачками опускаючи донизу)
Ми дуже нині раді, лунає срібний сміх,
Тому що скоро свято – чудовий Новий рік (плещемо)
Мовленнєва вправа «Як готуються до Нового року?»
Спонукати дітей розповісти про підготовку до святкування Нового року (вдома та в дитячому садку). Діти складають якомога більше речень.
До Нового року ми прикрасили групову кімнату.
До Нового року ми прибрали новорічними іграшками ялинку.
До Нового року ми вивчили вірші, танці, пісні.
До Нового року ми підготували гарне новорічне свято.
До Нового року ми придбали новорічні костюми.
До Нового року ми придумали гарні привітання батькам та друзям.
Підсумок
-Молодці, гарно ви сьогодні попрацювали, добре розмовляли.
-Давайте ж згадаємо, як треба зустрічати, святкувати і проводиди християнські свята…
- Які ви знаєте зимові свята?