Заняття №21-2
Тема:Навчаємося говорити у природи.
Мета :
Уточнити рухи органів артикуляційного апарату для правильної вимови звука «Ш». Розвивати уміння розпізнавати силу голосу. Закріплювати вимову звука Ш через звуконаслідування об’єктам природи, через знайомство з творчістю Т.Г Шевченка виховувати любов до рідного слова, прилучати дітей до духовної скарбниці українського народу.
Хід заняття:
1.Організаційний момент:
Логопед повідомляє дітям, що вони будуть вчитися правильно вимовляти звук , який повторюється дуже часто в наступному вірші:
Шу, шу, шу, шептали миші,
Загубився сон у тиші,
Ми не будем спочивати,
Будем тишу розганяти.
( Діти виділяють звук «Ш», логопед пропонує виконати артикуляційні вправи, щоб краще вимовляти звуки)
2.Артикуляційна гімнастика:
Комплекс вправ для виховання правильної вимови звука Ш.
Всі вправи супроводжуються відповідною картинкою.
а) «Приклей цукерку»
Мета: зміцнити м’язи язика, відпрацювати підйом язика вверх.
(На край язика покласти шматочок іриски, приклеїти цукерку на піднебіння за верхніми зубами).
б) «Грибок» Мета: відпрацювати підйом язика вверх, розтягувати вуздечку язика.
в) «Смачне варення»Мета: Відпрацювати рухи широкої передньої частини вверх.
(Широким переднім краєм язика облизати верхню губу, виконуючи рухи зверху вниз ).
г) « Гармошка»Мета : Зміцнювати м’язи язика, розтягувати під’язичну зв’язку .
(Приклеїти язик до піднебіння . Не відпускаючи язик, закривати і відкривати рот , ніби розтягувати міх у гармошки).
д) « Фокус» Мета: виробити підйом язика вверх ,уміння надавати язику форму ківшика і направляти повітряний струмінь посередині язика.
( Покласти широкий передній край язика на верхню губу,здути ватку, покладену на кінчик носа).
Кожну вправу повторювати 3-4 рази.
3. Дихальна гімнастика:
Мета: вироблення направленого повітряного струменя
а) «Вітер»
(Вдих - сильний видих, вдих – слабкий видих. Можна використовувати паперові сніжинки, листочки, повітряні кульки).
б) «Кульбаба» в) «Млин»
3. Пальчикова гімнастика :
Гра « Метелик»
( Діти виконують рухи і промовляють слова вірша Олени пчілки « Метелик»)
4. Ізольована вимова звука Ш :
а ) Виконання вправ, що є елементами артикуляції звука «Ш»
б) Вправа « Знайди потрібну точку»:
Кінчиком язика необхідно «промацати» піднебіння. Слід торкатися до різних його точок , вимовляючи при цьому звук «Ш».Далі потрібно дотягнутися кінчиком язика до найдальшої точки піднебіння. Повільно, із зупинками , переміщувати кінчик язика по піднебінню , до зубів, щоразу вимовляючи звук «Ш».
в) Вправа « Вчимося вимовляти звуки у природи»
Логопед:
Діти , давайте пригадаємо , хто в природі вміє вимовляти звук Ш.
Відповіді дітей:
Листя на деревах шелестить - ш,Змія шипить - ш , Мишка шарудить – ш,Трава гойдається – ш,Очерет біля води – ш,Кулька лопнула – ш,
Логопед:
Діти,а коли трава, листя , очерет вимовляють звук ш? ( Коли дує вітер).
Сьогодні ми будемо вчитися вимовляти звук Ш у вітру. Цей вітер описав у
своїх віршах великий поет і письменник українського народу Т.Г.Шевченко. Я буду читати вам вірші Т.Г.Шевченка ,а ви будете відтворювати звук Ш таким чином , як це говориться у віршах Кобзаря.
Послухайте рядки з вірша Т.Г. Шевченка «Дивлюсь, аж світає»:
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють.
Між ярами над ставами
Верби зеленіють.
( Діти вимовляють звук Ш пошепки, спокійно)
А тепер послухайте , як говорить про вітер Т.Г.Шевченко у вірші « Тополя»
По діброві вітер віє,
Гуляє по полю.
Край дороги гне тополю
До самого долу.
Який вітер у цьому вірші ? (Сильний). Давайте наберемо у легені повітря і сильно вимовимо звук Ш.(Діти вимовляють звук Ш сильно).
А зовсім інший вітер у вірші «Реве та стогне Дніпр широкий»
Реве та стогне Дніпр широкий .
Сердиитй вітер завива .
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
Який вітер? (Дужий , сердитий ).Давайте попробуємо вимовити звук Ш сердито, з сильним видихом.Послухайте ще один вірш:
Вітер віє – повіває .
По полю гуляє ,
На могилі кобзар сидить,
Та на кобзі грає.
Який вітер? (Мрійливий , задумливий).Давайте спокійно вимовимо звук Ш В цьому вірші Т.Г.Шевченко ще говорить, що:
«сивий ус , стару чуприну
вітер розвіває.
То приляже, то послух ,
Як кобзар співає»
Логопед: Отже, діти ми сьогодні вчилися вимовляти звук Ш у вітра, який описав у своїх віршах Т.Г,Шевченко. Діти, а чому Т.Г, Шевченка називають кобзарем?
5. Розповідь логопеда про Т.Г. Шевченка.
Колись у давні часи ходили по Україні люди , які грали на кобзі – музичному інструменті (показує дітям малюнок кобзи). Вони грали і співали про життя бідних людей, про Україну, про чудову природу рідного краю. Цих людей в народі називали кобзарями. Т.Г .Шевченко теж в своїх віршах описував тяжке життя бідних людей , оспівував красу рідної природи , свої вірші він підписував простим словом - Кобзар. Тому і називають Т.Г.Шевченка Кобзарем.
Давайте вивчимо з вами вірш Миколи Щербаня:
Шевченко - наша слава,
Наш пророк і наш співець,
І за волю , за державу
Богом даний нам борець
6.Заучування вірша.
7. Підсумок заняття .
Логопед запитує у дітей :