Конспект до уроку " Вступ до розділу «Чарівний світ казки».«Кирило Кожум’яка» (українська народна казка). Стислий переказ казки. Робота з ілюстраціями до казки. "

Про матеріал
Ознайомити дітей із поняттям «чарівна» казка; розширити уявлення про структуру та зміст чарівних казок; познайомити учнів з українською народною казкою «Кирило Кожум’яка», удосконалювати навички читання тексту, аналізувати прочитане. Формувати вміння характеризувати персонажів. Розвивати усне мовлення учнів. Учити розповідати про враження від прочитаного, формувати пізнавальні інтереси учнів. Вчити працювати в групах. Виховувати кращі моральні риси: доброту, людяність, почуття патріотизму.
Перегляд файлу

Тема. Вступ до розділу «Чарівний світ казки».
«Кирило Кожум’яка» (українська народна казка). Стислий переказ казки. Робота з ілюстраціями до казки (с.36-39)

Очікувані результати навчання: ознайомити дітей із поняттям «чарівна» казка; розширити уявлення про структуру та зміст чарівних казок; познайомити учнів з українською народною казкою «Кирило Кожум’яка», удосконалювати навички читання тексту, аналізувати прочитане. Формувати вміння характеризувати персонажів. Розвивати усне мовлення учнів. Учити розповідати про враження від прочитаного, формувати пізнавальні інтереси учнів. Вчити працювати в групах.

Виховувати кращі моральні риси: доброту, людяність, почуття патріотизму.

Обладнання:  мультимедійний комплект.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна.

Хід уроку.

І. Вступна частина.

Організація класу. Вправа «Побажання».

  • Зичу доброго і чудового ранку, бажаю яскравих променів сонця і щирих посмішок. Хай легко почнеться цей день, нехай осінні кольори  листочків  дадуть свіжість вашим ідеям, нехай останній спів пташок наповнить душу натхненням і радістю.
  • А щоб ви побажали своїм однокласникам?

ІІ. Основна частина.

 1. Актуалізація опорних знань.

1) Робота з віршем.

- Діти, послухайте уважно уривок з вірша Надії Красоткіної  і подумайте, де можуть відбуватись описані події.

Там тече молочна річка,

Є там змій страшний, крилатий,

Мертва є й жива водичка.

Піч від злих птахів ховає,

Є богатирі хоробрі.

Відьма на метлі літає.

Там ще Феї – дуже добрі.

Там кленові є місточки,

Ступи є, немов ракети.

Чарівних дерев рядочки,

Й дуже різні ще секрети. (У казках).

2) Вправа «Асоціативний кущ»

3) Вправа «З якої казки ці речі?»

- Ви знаєте вже багато казок. Так, давайте ж разом пригадаємо з яких  казок ці речі.

Колосок, рукавиця, борошно, солома, глечик, цибулина, червона шапочка.

2. Мотивація навчальної діяльності.

Продовження роботи над віршем Н. Красоткіної.

Казка вчить, як треба жити,

І любов у серці мати.

Доброту завжди творити,

На чуже не зазіхати.

Чесним і хоробрим бути,

Шлях пройти, усе здолати.

І про слабших не забути,

Та в біді допомагати.

Мудрість в казочці – основа,

Всіх вона навчає жити.

Казка просто пречудова,

Вчить людей добро творити.

Тому казки ви читайте.

І всьому навчайтесь сміло.

Розум, мудрість набувайте.

Бо в казках – велика сила!

3. Повідомлення теми та мети уроку.

- Отже, ви вже зрозуміли,  що сьогодні ми розпочнемо вивчати новий розділ «Чарівний світ казки», в якому познайомимось з поняттям «чарівна казка», дізнаємось,  які ознаки має казка, прочитаємо цікаву казку «Кирило Кожум’яка». Удосконалимо навички читання речень з різною інтонацією, вміння відповідати на запитання, аналізувати текст, робити висновки.

4. Вивчення нового матеріалу.

1) Ознайомлення з поняттям «чарівні казки» (робота з підручником с.36).

 - На уроках читання  у 2 класі ми читали українські народні казки та різні літературні казки. У розділі «Чарівний світ казки» ми прочитаємо народні та літературні казки.

 - Давайте пригадаємо, що таке народні казки та казки про тварин.

- Народні казки  - це казки, які усно складали і переказували від однієї людини до іншої. Тому народна казка немає автора. У казках ідеться про вигадані , фантастичні події.

Найдавніші казки – це казки про тварин. У них головними героями є тварини, які діють, як люди: вони думають, сміються, співають, розмовляють тощо.

  • А тепер прочитаймо , що таке чарівні казки.

Чарівні казки ще називають героїко-фантастичними. Герої цих казок мають надзвичайну силу, а за допомогою чарів відбуваються дивовижні перетворення.

Герої чарівних казок користуються предметами, які наділені незвичайними властивостями: яблуками, які омолоджують, гребенем, з якого виростають дерева, медом або водою, які надають сил або оживляють померлих, заліковують рани, травою, яка допомагає чути голоси тварин і птахів і т. д.

 Часто героям на допомогу приходять чарівні тварини: коні, які вміють говорити і вміють швидко пересуватися в просторі, птахи, які приносять зерна цілющих рослин або віщують долю, вовк або лев, які захищають людину і т. д.

Герої казок – мужні й сміливі, розумні і витривалі. Вони долають різні перешкоди та завжди перемагають завдяки своїм високим моральним і душевними якостями.

 Казка має свої особливості:

чітка побудова: зачин, основна подія, кінцівка; трикратна повторюваність подій;

вигадані події і явища, які сприймаються і переживаються як реальні,

контрастне групування дійових осіб,

вигадані істоти: Баба-Яга, Дракон, Змій-Горинич, Чудо-Юдо;

 чарівні предмети: яблуко, гуслі-самогуди, килим-самоліт, чобітки-скороходи, скатертина-самобранка, горнятка;

 героям допомагають звірі;

 несподівана кінцівка.

 

Висновок :

Казка – розповідний народно-поетичний або писемно-літературний твір про вигадані події, вигаданих осіб, іноді за участю фантастичних сил.

2) Мовленнєва розминка. Робота над чистомовкою.

Ла-ла-ла – в гості казочка прийшла.

На-на- на – буде казка чарівна.

Ки-ки-ки- слухають їх залюбки.

Ок-ок-ок- повний замок казок.

3) Опрацювання казки «Кирило Кожум’яка».

Вправа «Передбачення»

  • Прочитайте назву казки. Розгляньте ілюстрації С. Артюшенка та В. Чорнухи до цієї казки на с. 37.
  • Про кого буде йти мова в цій  казці?

Слухання казки (аудіозапис).

  • Чи справдилися ваші передбачення? Чому ви так уважаєте?

 

Робота зі словами.

  • Прочитайте правильно слова.

Підлестилася, приступитися, навколішки, розженеться,  ймення, здоровенною, захлинається.

Старшина – старші князівські воєначальники.

Пуд – міра ваги. Близько 16 кг.

Читання казки дітьми вголос .

Перевірка сприймання твору.

  • Хто є головним персонажем казки?
  • Чому Кирило Кожум’яка має таке прізвище?
  • Назвіть дійових осіб казки.
  • Прочитайте, як змій розповідає про Кирила Кожум’яку.
  • Прочитайте, як князівні вдалося передати батькові звістку.
  • Прочитайте , чому Кирило погодився битися зі змієм.
  • Знайдіть у казці зачин, основну частину та кінцівку.
  • Прочитайте уривок казки, зображений на малюнку на с.37.

Використання стратегії «Ромашка Блума». Робота в групах.

Просте. У які часи відбувалась подія, описана в казці?

Уточнювальне. Я можу помилятися, але, здається, Кирило Кожум’яка – це головний герой?

Пояснювальне. Чому князь послав дочку до змія? Як змій поставився до неї?

Творче. Що в цій казці є чарівним?

Оцінювальне. Як народ віддячив героєві?

Практичне. У казках завжди добро перемагає зло. Пригадайте із власного життя, у яких ситуаціях добро перемогло зло.

4) Робота з ілюстрацією до казки. «Література в колі мистецтв».

  • Розгляньте ілюстрацію Владислава Єрка до казки «Кирило Кожум’яка» на с.39.
  • Яким зображено героя?
  • З чого видно, що Кожум’яка могутній?
  • Яким зображено змія?
  • Як художник дає зрозуміти, що герой перемагає змія?
  • Які кольори вибрав митець, щоб передати цю мить бою? Чому?
  • Чи збігається ваше бачення героя казки з образом, створеним художником? Поясніть свою думку.

 

5. Закріплення вивченого матеріалу.

1) Вправа «Продовж речення».

Колись був у Києві князь, і була ….( в нього розумна та гарна дочка).

І був тоді коло Києва… (змій).

Щороку посилали цьому змієві дань: … (давали або парубка молодого, або дівчину).

Послав князь свою … (дочку в дань змієві).

Як вийде на Дніпро мочити кожі … (то не одну несе, а дванадцять).

Ось того чоловіка тільки мені … (й страшно).

Князівна і взяла собі те на думку і думає … ( як їй вісточку додому подати і на волю до батька дістатись).

От вона і написала до батька: … («Є тату, в Києві чоловік, на ймення Кирило, на прізвище Кожум’яка»).

Написала , прив’язала під крильцем … (голубові та й випустила у вікно).

Голубок у небо полинув та й … (прилетів додому, до Києва).

Покликав князь до себе … ( всю старшину).

Ті як прийшли, як почали просити … (як стали навколішки та як заплакали, той сам Кожум’яка не витерпів, заплакав).

От і почали вони битися  -  … (аж земля гуде).

А Кирило його здоровенною булавою як улупить, то … (так і вжене в землю)!

А змій, як вогонь горить, так йому жарко, - … (кинеться до Дніпра, щоб напитися, та вскочить у воду, щоб охолодитися трохи).

А Кирило тим часом уже й … (обмотався знову коноплями і смолою обсмолився).

А по горах, по схилах народ стоїть, - … (завмерли всі, руки зціпивши, ждуть, що воно буде)?!

От Кирило, убивши змія … (визволив князівну й віддав князеві).

       2) Гра «Числова мозаїка».

  • Скільки дочок було у київського князя? (Одна.)
  • Скільки голубів вигодувала князівна? (Одного.)
  • Скільки шкір водночас міг нести Кирило Кожум’яка ? (Дванадцять.)
  • Скільки бочок смоли попросив богатир?  ( Дванадцять.)
  • Скільки возів конопель попросив Кирило кожум’яка? (Дванадцять.)
  • Якої ваги була булава? (Десять пудів.)

       3) Робота над прислів’ями.

       - Прочитайте прислів’я.

         Казка розуму додає і душу звеселяє.

         Чия відвага, того й перемога.

         Казки маленькі, а розуму в них багато.

       Добро перемагає зло.

  • Яке з прислів’їв виражає головну  думку прочитаної казки?

ІІІ. Заключна частина.

1. Зворотній зв’язок. Рефлексія. Вправа «Піраміда позитивних почуттів».

- Побудуймо «Піраміду позитивних почуттів»!

   Учитель простягає руку долонею вверх, а учні підходять до вчителя і по черзі кладуть свої долоньки зверху, будуючи піраміду. Кажуть: « Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалося…»

2. Домашнє завдання (за вибором).

Виразне читання та виконання завдань до казки ( с. 36-39).

Виразне читання та створення ілюстрації до казки (с.36-39).

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Шевчук Наталья
Додано
4 листопада 2021
Переглядів
1921
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку