Конспект фронтального логопедичного заняття для дітей старшого дошкільного віку із ЗНМ ІІІ рівня.
Тема: «Подорож у Лісове царство»
Мета:
Корекційно - розвивальна: розвивати розуміння зменшувально-пестливих суфіксів,формувати вміння утворювати прикметники суфіксальним способом творення, узгоджувати іменники з прикметниками; закріпити правильну вимову звука ш; формувати фізіологічне та мовленнєве дихання.
Навчальна: сформувати розуміння слів, що позначають назви диких тварин, рослин, плодів, вміння їх називати; формувати вміння конструювати фрази, які включатимуть прикметники, іменники,присвійні прикметники
Виховна: виховувати любов до природи,тварин.
Обладнання:ефірні масла (із запахами сосни, ялини, піхти),фонограма «Звуки природи»,макети дерев,грибів, різнокольорове листя, предметні картинки з зображенням диких тварин,розрізні картинки з зображенням диких тварин, картки «Четвертий зайвий», м’ячик , кошик з горіхами для масажу, дзеркала, пластилінові кульки, насіння соняшника, фломастери, мовленнєвий матеріал.
Хід заняття
Діти заходять у групову кімнату і вітаються з гостями.
Логопед. Дітки,до на сьогодні завітали гості! Давайте привітаємось із ними.
Діти вітаються.
Логопед. Я пропоную вам усміхнутись і привітатись одне з одним.
Діти стають у коло і вітаються.
Логопед. Сьогодні я запрошую вас у неймовірну подорож, а куди ця подорож ви скоро дізнаєтесь. Закрийте будь ласка свої оченята і послухайте уважно. (звучить фонограма «Звуки лісу»)
(Відповіді дітей)
Логопед. Як ви здогадались, сьогодні ми побуваємо у лісовому царстві .
Логопед. А для того щоб потрапити в Лісове царство, ми маємо промовити чарівні слова і виконати певні рухи:
Давайте візьмемо в руки «чарівні дзеркала» і виконаємо рухи язичком:
Діти підходять до стола, сідають на стільчики і виконують артикуляційні вправи.
Артикуляційна гімнастика
Логопед. Сяду перед дзеркалом,
в нього подивлюсь.
Підморгну хитресенько,
потім — усміхнусь.
Та й почнемо старанно
з дзеркалом урок:
зробимо «лопаточку»,
«карусель», «грибок»...
Будемо із дзеркалом
ми завжди дружить,
хоч не вміє дзеркало
зовсім говорить.
Логопед. Молодці , малята, а зараз давайте промовимо з вами чарівні слова:
Шам-шам –шам,
Ушки-ашки-ушки
ишки-ашки-ишки
один,два,три, чотири, п’ять, шість
Чарівна подорож, здійснись! (діти «клацають» язичком)
Логопед. Ось ми і в лісі. Чуєте, як шумить вітер: «Ш-ш-ш» ( жестовий супровід : підняти руки вгору і виконувати рухи руками вправо-вліво)
Діти : «Ш-ш-ш»
Логопед . Шелестить під ногами листя: «Ш-ш-ш» ( жестовий супровід : опустити руки вниз і виконувати рухи руками вправо-вліво)
Діти : «Ш-ш-ш»
Логопед. А ви відчуваєте, яке особливе тут повітря. Давайте подихаємо чудовим лісовим повітрям.
(Дихальна гімнастика з елементами ароматерапії - ефірні масла ялини, сосни, піхти)
(З’являється Лісова Фея)
Фея. Ой, я бачу багато гостей завітало до мене сьогодні, доброго дня , малята, я – Лісова Фея і запрошую вас у свої володіння.
Діти . Доброго дня.
Логопед. Феє, ми дуже дякуємо тобі за запрошення. Діти подивіться навкруги, скажіть, що ви чуєте, кого і що бачите на лісовій галявині?.
(Чистомовки діти спочатку повторюють разом, потім індивідуально)
Ша-ша-ша – у лісі тиша
ишка-ишка-ишка – там побігла мишка
шок-шок-шок – білочка гризе горішок
ишка-ишка-ишка – ось упала шишка
ушка-ушка-ушка – в зайця довгі вушка.
Логопед. Молодці, малята. А тепер знайдіть будь ласка, і візьміть в руки предмети які зображення тварин про яких ми говорили в чистомовках. (Діти знаходять відповідні зображення).
Логопед. Це вам слова – підказки а тепер я буду починати рядок, а ви його закінчіть. ( Промовляю склади і початок фрази, а діти закінчують)
Логопед. А зараз самостійно промовте чистомовку про той предмет чи тварину, яка у вас у руках.
Фея. Знаєте, малята, лісові мешканці приготувати для вас багато сюрпризів , а що це буде , ви скоро дізнаєтесь.
Логопед. Що ви бачите на лісовій галявині?
Діти. Шишки, горішки.
Фея. Це незвичайні шишки та горішки на них завдання від лісових мешканців. А ось і перше завдання. Від кого воно ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадку:
Невеличка та сіренька
В нірці мешкаю тихенько.
Уночі по хаті – шир,
Все шукаю сало й сир. (Миша).
Логопед. Слухайте уважно завдання від мишки. Потрібно пригадати та назвати тварин, які живуть у лісі та їх дитинчат.
Логопед. Молодці, ви вірно назвали лісових мешканців. А зараз давайте спробуємо назва ти звірів лагідно. (Д. гра «Назви лагідно»).
Фея. Я приємно вражена! Які прекрасні діти!
Логопед. Знаєте, діти, одного разу тварини знімали про себе фільм, а що у них вийшло ми зараз подивимось (показ слайдів : «Чия тінь?»), назвіть, будь ласка , які це тварини .
Фея. І з цим завданням ви впорались. Подивіться уважно, що ще приготували для нас лісові мешканці. Ось подивіться, ще одна шишка.
Логопед. Діти, подивіться уважно на шишку, візьміть її в руки і скажіть , яка шишка.
Діти. Коричнева, довга, шершава на дотик.
Логопед. А ось на шишці завдання і приготував його для нас сірий побігайчик, який зветься?...
Діти. Зайчик.
Логопед. Діти , скажіть будь ласка , якщо у зайця куций хвіст, то він який?
Діти. Куцохвостий.
Логопед. Довгі вуха?
Діти. Довговухий.
Логопед. Заєць всього лякається?
Діти. Лякливий.
Логопед. Заєць швидко бігає?
Діти. Швидкий, спритний.
Фея. Зайчик дуже любить писати вірші і просить Вас допомогти йому .
Гра «Додай слівце».
Логопед. Я читаю вам рядок з вірша, а ви продовжуєте його.
Хвостик чий видніє трішки,
Хто сидить тихіше... (мишки)
Вітерець подує трішки
Із сосни упали ( шишки)
Із сосни упали шишки,
білочка гризе (горішки)
Фея. Ви чудово впорались і з цим завданням.
Логопед. А ще зайчик пропонує вам трішки відпочити і зробити масаж обличчя.
Сірий зайчик умивається (легенько торкаючись пальцями провести по чолу 6 -7 разів)
Мабуть, в гості він збирається
Вимив носик ( масаж крил носа)
Вимив ротик (масаж губ)
Вимив шию (масаж шиї)
Вимив щоки (масаж щік)
Вимив він обидва вуха (масаж вух)
Й рушником їх витер сухо.
Фея. Молодці, ви дуже гарно виконали вправи , які запропонував зайчик.
Фея. Ще одне завдання приготувала для вас білочка, яка живе на цьому високому дереві. Як називається житло білочки ви знаєте?
Діти . Дупло, білка живе у дуплі.
Фея. Одного разу звірі розглядали свої фотографії, та раптом подув вітер і фотографії розірвались на мілкі шматочки та переплутались, звірі дуже «засмутились» і хотіли зібрати фото, але у них нічого не вийшло. Допоможіть, будь ласка звірятам, зберіть їхні зображення .
Логопед. Звичайно, ми допоможемо, правда, малята? Ми зберемо фотографії звірів.
Дидактична гра «Склади з частин ціле».
Фея. Пропоную сісти за стіл і виконати завдання.
Діти складають розрізні картинки, потім кожна дитина на прохання Феї розповідає яку тварину склала .
Логопед. Феє, ти переконалась, що дітки кмітливі та розумні?
Фея. А за те що ви такі розумні та кмітливі, білочка приготувала для вас ось це. ( Показує кошик з горіхами).
Логопед. Дякуємо тобі білочко, за щедрі дарунки, але горіхи зараз ми їсти не будемо, а зробимо корисний «горіховий масаж».
Ми горіхів назбирали
І в долоньки їх узяли.
Будемо ми їх тримати,
І вперед-назад качати:
Раз,два,три,чотири -
Стали пальчики рухливі.
Фея. Діти, подивіться на пеньочок, що ви там бачите. (М’ячик) А вам він нікого не нагадує. На кого він схожий?
Діти. На їжачка.
Фея. Бачите , який кмітливий їжачок, він приготував для вас цей м’ячик і думав, що ви не здогадаєтесь, що м’ячик саме від нього.
Логопед. Знаєте, їжачок живе сам і йому дуже сумно, тому і просить вас допомогти знайти йому друга. Давайте за допомогою цієї кульки (показує пластилінову кульку) і насіння та зробимо їжачка.
Логопед. А зараз ще одне завдання від їжака : дівчатка і хлоп’ятка,у вас картки з зображенням різних тварин, але серед них є одна зайва тварина,вам потрібно знайти її і обвести кружечком. А щоб зручно вам було виконувати завдання пропоную сісти за стіл.
Дидактична гра «Четвертий зайвий».
Діти на картках обводять зайву тварину. На прохання Феї діти розповідають хто зображений на картинках та яка тварина зайва.
Фея. Молодці, малята , ви гарно справились і з цим завданням, та у Феї є до вас ще одне цікаве завдання: одного разу тварини зібралися на ось цій галявині та вирішили намалювати свій портрет,подивіться, кого вони намалювали. Це якийсь Чудо-звір! Бувають такі звірі в природі? А зараз подивіться уважно і скажіть, які звірі малювали цей портрет?
- Заєць! У звіра заячі вуха.
- Вовк! У звіра вовчий хвіст.
- Лисиця! У звіра лисяча морда.
- Ведмідь! У звіра ведмежі лапи.
- Білка! У звіра білячий тулуб.
Логопед. Ми сьогодні молодці – виконали усі завдання. Дякуємо, тобі, Феє, за чудову подорож. Та нам час повертатися до дитячого садочка.
Фея. Дякую вам за чудовий час, проведений разом. А ось вам подарунки від лісових мешканців. (Кошик з горішками, грибочками). Пригощайтесь і пригостіть наших гостей. На жаль мені час повертатися у свої володіння, де мене чекають лісові друзі. До зустрічі.
Діти. До зустрічі.
Підсумок заняття
Логопед (ставить запитання)
Чи сподобалася вам наша подорож?
Хто мені скаже, кого ми зустріли в лісі?
Які слова зі звуком [ш] ви запам´ятали?
А тепер настав час вертатися в нашу групу. Давайте ще раз вдихнемо свіже лісове повітря і промовимо «чарівні слова».
Шам-шам –шам,
Ушки-ашки-ушки
ишки-ашки-ишки
один, два, три, чотири, п’ять, шість («клацають» язичком)
У садочок повернись!